EXCLUSIV. Şedinţă „ca la bâlci” la Consiliul Local Cristeşti. „Dacă ar fi un patron aici, pe toţi i-ar da afară!” Administratie
  • redactia
  • 0 comentarii
  • 1840 Vizualizări

EXCLUSIV. Şedinţă „ca la bâlci” la Consiliul Local Cristeşti. „Dacă ar fi un patron aici, pe toţi i-ar da afară!”

Întâlnire de lucru halucinantă de Consiliu Local joi, 23 martie, în comuna Cristeşti. În loc de dezbateri punctuale, consilierii locali s-au întrecut în caterincă şi hărmălaie, mai rău ca la un bâlci. Cu câteva excepţii, discuţiile au fost sterile, total dezorganizate şi absolut întâmplătoare, fără nicio legătură cu administraţia publică locală sau cu priorităţile localităţii. Miştocăreala şi haosul au fost întreţinute de consilierul local Emil Almăşan (preşedinte de şedinţă) şi Melintia Rodica Stoica (secretarul Primăriei comunei Cristeşti), a căror prestaţie a fost, fără exagerare, lamentabilă.

14 consilieri din 15, prezenţi

La masa de şedinţă au luat loc: Emil Almăşan (PSD), Kiss Ibolyka-Erzsebet – contabilul şef al Primăriei, Melintia Rodica Stoica – secretarul Primăriei, Anghel Chiorean (PNL), Csegzi Attila (PPMT), Ioan Cămărăşan (PNL), Ilarie Bian (PNL), Viorel Ioan Mailat (PSD), Ioan Obreja (PSD), Manuel Belean (PSD), Ionel Nicolae Mureşan (PRU), Bereczki Zalán (UDMR), Cseh Zoltán (UDMR), Gidófalvi Lóránd (UDMR), Jánosi Mária (UDMR) şi Nagy Hunor (UDMR).

De asemenea, în sală au mai fost prezenţi şi Kovács Edit, primarul comunei Cristeşti, respectiv Palkó Attila, administratorul public al Primăriei.

Un raport fără nicio valoare…

Întrunirea consilierilor a debutat cu minute bune de parlamentări pe marginea ordinii de zi, respectiv dacă proiectul de hotărâre privind bugetul comunei pe anul 2017 să fie dezbătut la începutul sau la finalul şedinţei. În fine, s-a votat pentru discutarea bugetului la finalul ordinii de zi, după care şedinţa a avut o evoluţie în limitele normalului până la proiectul de hotărâre numărul 9, prin care se propunea „achiziţionarea unor servicii de consultanţă în vederea elaborării unui Regulament de organizare şi funcţionare a Consiliului Local Cristeşti, a aparatului de specialitate al primarului şi al Regulamentului de ordine interioară al Primăriei, precum şi actualizarea fişelor de post pentru funcţiile ocupate în cadrul aparatului de specialitate al primarului.”

Însă înainte de punctul 9 de pe ordinea de zi, respectiv la punctul 8, s-a înregistrat o primă mostră de incompetenţă, când Emil Almăşan, membru în comisia care negociază achiziţionarea unui teren în Vălureni, a dat citire unui raport, prilej cu care a recunoscut că habar nu are cine sunt preşedintele şi secretarul comisiei din care face parte.

„Eu ar trebui să vă prezint un raport de activitate al comisiei de negociere, dar acel raport ar trebui să-l prezinte preşedintele. Eu nu ştiu cine e preşedintele comisiei, cine este secretar, eu vă prezint raportul, ce am făcut eu”, a spus Emil Almăşan.

Regulamentul de ordine interioară, „măr al discordiei”

Câteva minute mai târziu, spiritele s-au încins pe durata punctului 9 de pe ordinea de zi.

„Ce am arătat eu în opinia pe care v-am dat-o, în conformitate cu articolul 36, alineatul 1, Consiliul Local are competenţă în toate domeniile, cu excepţia celor care sunt date în competenţa altor autorităţi. Achiziţia de servicii este în competenţa doamnei primar, prin urmare vă depăşiţi competenţa în momentul în care adoptaţi aşa un proiect de hotărâre”, a avertizat secretarul Primăriei Cristeşti.

„În orice sector şi instituţie, fie ea Primărie sau firmă privată, trebuie să avem fişa postului făcută de specialişti care ştiu. Ea se completează şi se adaugă de către cine are competenţe. Am întâlnit unele situaţii în care cineva nu ştie ce trebuie să facă. Eu sau nu eu. Pentru bunul mers al instituţiei, eu sunt de acord să se facă acest regulament”, a fost de părere viceprimarul Anghel Chiorean.

„Există legi, şi la Consiliul Local Cristeşti, Legea Administraţiei, se dă mură în gură, ce face Consiliul, cum funcţionează. Părerea mea e că nu trebuie să ne hazardăm să băgăm nişte bani aiurea”, a considerat Ioan Cămărăşan.

„Dacă doamna primar consideră că e nevoie de acest lucru, se poate, pentru că dânsa ne-a promis o schimbare şa începutul mandatului, nu ce a fost până acum. Ce a fost până acum a rămas în spate, ce face dânsa e altceva şi eu sper să vedem diferenţa”, a punctat Ilarie Bian. „Eu îmi fac raportul de activitate în fiecare duminică, patru ore seara. Mi se pare normal ca omul care lucrează aici, la Primărie, să îşi depună un raport de activitate”, a completat Ilarie Bian.

„Popular vorbind, am impresia că vreţi să puneţi biciul pe angajaţi. Înseamnă că e o ruptură între dumneavoastră şi angajaţi”, s-a adresat Manuel Belean.

„Nu trebuie să angajăm pe cineva care să vină să ne facă reguli, regulamente, adică la un moment dat poate ajunge să ne pună pumnul în gură. Lucrul ăsta cu reguli şi regulamente să se facă să ştim şi noi despre ce e vorba. Nu vreau să mă trezesc mâine că nu mai am ce să caut în sala aia”, a menţionat Ionel Nicolae Mureşan.

„Eu vreau să întreb: în momentul de faţă există Regulament de ordine interioară? Există fişă de post pentru fiecare? Există, nu? Deci trebuie reactualizate. Pe bani să facă o firmă de consultanţă, nu sunt de acord deoarece nu vine nimeni să-mi spună mie ce să fac eu ca consilier. Eu am legea, noi putem lua regulamentele din nou, le reactualizăm, vedem unde este o hibă şi ce putem face noi şi nu pe bani”, a spus şi Emil Almăşan, care a acuzat că proiectul de hotărâre a fost întocmit greşit, deoarece făcea referire şi la funcţionarea Consiliului Local.

În discuţie a intervenit şi Kovács Edit, primarul comunei Cristeşti.

„Am solicitat celor doi conducători de compartimente fişele de evaluare a personalului care conform legii trebuiau făcute până în 31 ianuarie. Doamna contabil trebuia să facă pentru compartimentul de BFC, a zis că a uitat („Sunt în lucru!”- a replicat contabilul şef Kiss Ibolyka-Erzsebet), iar doamna secretar mi-a spus că de unde am dedus eu că dânsa ar fi şeful compartimentului celălalt. I-am zis că nu ştiu, eu de când am venit aici mi s-a părut acest lucru firesc, toată lumea aşa a susţinut, ea mi-a răspuns că nici nu neagă acest lucru dar să-i arăt unde scrie în fişa postului că ea conduce acest compartiment”, a afirmat Kovács Edit.

Mărturisirea primarului a stârnit reacţii vesele printre consilieri.

„Aveţi o problemă foarte gravă doamna primar. Nu că nu vă înţelegeţi, nu vă iubiţi deloc, cred că vă urâţi între voi!”, a spus, amuzat, Manuel Belean.

„Nu am introdus pe ordinea de zi ca să mă plâng dumneavoastră, ci pentru că oricum Regulamentul va trebui să îl aprobaţi după ce va fi făcut. În ideea aceasta am zis să vă aduc la cunoştinţă că acest Regulament va fi refăcut”, a replicat primarul comunei Cristeşti.

„Dacă ar fi un patron aici, pe toţi i-ar da afară!”

Hărmălaia care a pus stăpânire pe şedinţa Consiliului Local a fost taxată de Cseh Zoltan.

„După cum văd, fiecare face ce vrea aici! Asta nu e obligaţia mea, nu e datoria mea! Dacă ar fi un patron aici, pe toţi i-ar da afară! Absolut pe toţi! De mâine mergeţi toţi la sapă de lemn!”, a spus, pe un ton destul de ridicat, Cseh Zoltan.

Cine sunt, oare, viperele din „pildă”?

Finalul „dezbaterii” de la punctul 9 a fost apoteotic.

„Am tras o concluzie doamna primar: aveţi grijă, că mergeţi pe un drum de munte unde sunt multe vipere şi până la urmă una tot vă muşcă şi tot o să muriţi odată! Aveţi grijă!”, a „glumit” Ilarie Bian.

„Să aveţi antidotul la dumneavoastră tot timpul”, a strigat, în zarva creată, un alt consilier.

În cele din urmă, proiectul a fost adoptat cu 9 voturi pentru, 3 contra şi 2 abţineri.

„Am făcut o listă de şase, poate renunţă sau poate moare unu’!”

În loc să se calmeze, spiritele au luat-o razna la următorul punct de pe ordinea de zi, 10, în cadrul căruia trebuiau desemnaţi aleşii locali care să participe la diverse cursuri de specializare profesională.

„De exemplu, nu mă duc la cursuri de fotomodele”, s-a trezit vorbind un consilier local.

„Ha, ha, ha, ce bună a fost asta! Am fost în tinereţe, spuneţi!”, a continuat „gluma” un alt ales local.

Desemnarea consilierilor care vor participa la cursuri din fonduri asigurate de bugetul local s-a făcut într-o hărmălaie care ar fi făcut invidioasă şi o galerie de fotbal.

„Am făcut o listă de şase, poate renunţă sau poate moare unu’! Puneţi-l şi pe Bianu pe listă!”, a ţipat, la propriu, un ales local.

În loc să îşi sancţioneze colegul pentru poanta de prost gust făcută, Ilarie Bian a intrat în jocul „glumeţului”:

„Mă înscriu şi eu al optulea, că dacă mor doi atunci vin şi eu!”

Angajaţii Primăriei, ameninţaţi cu şedinţe la ora 22!

Acelaşi tărăboi s-a înregistrat şi la următorul proiect, a cărui temă era regulamentul de acordare din bugetul local a unor finanţări nerambursabile pentru proiecte socio-culturale.

Câteva mostre de „dialog constructiv”:

– „Sunteţi nebuni la cap?”

– „Iuda l-a făcut, nu diavolul!”

– „Ho!”

– „Tu eşti păgân!”

Sunt doar câteva din replicile care în loc să fie stopate de preşedintele de şedinţă au stârnit chicoteli şi râsete ca la un film cu Stan şi Bran.

La finalul punctului 10 de pe ordinea de zi, s-a iscat o nouă ceartă, consilierul local Cseh Zoltan propunând ca secretariatul comisiei să fie asigurat de secretarul Primăriei.

– „Doamna secretar, dumneavoastră aţi fost propusă!”

– „Pentru ce am fost propusă?”

– „Oriunde, dar să faceţi parte din Comisie! Domnul preşedinte v-a propus, domnul Bian v-a propus!”

– „N-am timp să stau să fac muncă de secretariat la comisie! Propuneţi pe un alt angajat!”

– „Progresăm sau…?”, a încercat, în van, să restabilească ordinea Csegzi Attila.

– „Doamna secretar, având în vedere că dumneavoastră cunoaşteţi legea şi sunteţi jurist, de aia am vrut, cel puţin eu, mă gândesc că şi Bian de aia v-a propus…”, a reluat discuţia Cseh Zoltan.

– „În general eu nu am drept de vot, şi ăia stau şi scriu şi fac hârtii. Eu n-am vreme! Îmi pare foarte rău, dar sunt mulţi angajaţi în Primăria asta!”

– „Deci n-aveţi vreme, atunci nici noi n-avem vreme să venim! Şedinţa următoare o să fie de la ora 18!”

În „dezbatere” a intervenit şi Ilarie Bian, care s-a luat la harţă cu secretarul Primăriei:

– „Eu azi am venit de la 40-50 de kilometri la această şedinţă!”

– „Şi ce-mi pasă?”

– „Asta-i, că ce-mi pasă?”

– „Haideţi să vedem câte Consilii ţin şedinţă la ora 18?!”

– „Noi venim la şedinţă la ora 4 pentru angajaţii Primăriei! Noi nu mai facem asta, gata! La 10 seara facem şedinţă! Pentru voi venim, ca să plecaţi la 6 acasă!”

Limbaj „elevat” pentru secretarul Primăriei

Aproape pe toată durata şedinţei tonul şi nivelul discuţiilor a lăsat mult de dorit. La un moment dat, Ilarie Bian i s-a adresat astfel secretarului Primăriei:

„Dumneavoastră sunteţi angajată aici la Primărie de atâta timp, aveţi un salariu fix, mă gândesc că acea persoană care va reprezenta partea juridică cu care noi să venim în contact va fi o persoană…”

„Da, da, o să-mi pună perna sub cur!”, a replicat, incredibil, Melintia Rodica Stoica.

În loc de concluzii

În cei peste nouă ani de activitate în cadrul cotidianului Zi de Zi, perioadă în care am participat la mai mult de 100 de şedinţe de Consiliu Judeţean şi Consiliu Local în diverse municipii, oraşe şi comune din judeţul Mureş, n-am întâlnit nicio şedinţă în care calitatea şi demnitatea de consilier local să fie călcată atât de mult în picioare aşa cum au făcut-o aleşii locali ai comunei Cristeşti.

Comportamentul unor consilieri locali din Cristeşti (spun „unor” pentru că nu tot Consiliul Local s-a comportat grotesc, ci doar câţiva consilieri) este cu atât mai mult de neînţeles cu cât înainte de votarea ordinii de zi prezenţa presei în sală a fost anunţată tocmai de preşedintele de şedinţă. Astfel, dialogurile prezentate în rândurile de mai sus nu au fost înregistrate cu camera ascunsă şi nici nu au fost regizate, după cum caută justificări unii aleşi locali care de fapt au fost incapabili să-şi autocenzureze limbajul şi comportamentul la standardele unei şedinţe civilizate de Consiliu Local.

Nu în ultimul rând, îmi exprim speranţa unui „restart”, respectiv că începând cu viitoarea şedinţă a Consiliului Local Cristeşti discuţiile şi dezbaterile vor intra pe un făgaş al normalităţii, iar preşedintele de şedinţă şi mai ales secretarul unităţii administrativ-teritoriale îşi vor lua în serios rolul de garanţi ai legalităţii şi bunului simţ vis a vis de comunitatea pe care o reprezintă.

Alex TOTH

 

 

Distribuie:

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

DISCLAIMER
Atentie! Postati pe propria raspundere! Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii

Recomandari

Recent
Popular
Etichete

Citeste Zi de Zi Online


 

 

 




 

 

Print


 

Media kit Zi de Zi 2022-2023

Transilvania Business

ARHIVE