Home / Invatamant / Ce merge bine și ce scârțâie la Liceul Tehnologic „Gheorghe Șincai”

Ce merge bine și ce scârțâie la Liceul Tehnologic „Gheorghe Șincai”

Distribuie

Antoaneta Rauca, directorul Liceului Tehnologic „Gheorghe Șincai” din Târgu Mureș, a absolvit Facultatea de construcții de mașini în cadrul Universității Tehnice „Gheorghe Asachi” din Iași în 1987. În sistemul de învățământ a intrat în anul 1990 și ocupă funcția de director din anul școlar 2012-2013, înainte, din 1998, ocupând funcția de director adjunct. Și-a început cariera didactică la același liceu pe care l-a absolvit și pe care acum îl conduce. „Am terminat clasa de Electronică și Automatizări, pe atunci se numea Liceul Industrial Nr. 5, venind la această școală după examenul de treaptă”, mi-a explicat directorul Liceului „Ghoerghe Șincai”.

Liceul Tehnologic „Gheorghe Șincai”

Școala de mecanici auto și noile specializări

„Înainte de 1990, noi am fost singura școală care pregătea elevi în reparații auto. Se cunoștea că Școala 5 este pentru mecanici auto, aceasta era specializarea de bază și cele mai multe clase erau pe acest domeniu”, mi-a spus Antoaneta Rauca. Apoi, mi-a povestit că după 1990, a existat o încercare eșuată de a transforma liceul într-un teoretic și că revenirea la profilul tehnic nu a fost foarte ușoară.

„Odată cu timpul, am zis că nu e suficientă doar acestă specializare de mecanic auto, lumea se schimbă, vin lucruri noi, trebuie să facem ceva nou pentru școala aceasta. În 2005 am introdus un profil care atunci apărea: technician proiectant CAD. Practic elevii învață tehnici de desenare pe calculator cu softuri specializate, cu precădere AutoCAD-ul. Abia de doi ani, deși am fost foarte statornici cu acest profil, suntem foarte căutați pentru acest profil. Nu pot să spun că nu eram căutați de elevi, dar acum avem firme, inclusiv din Cluj, care vin să recruteze absolvenți de la acest profil pentru a-I angaja în firmele lor de desenare. Avem și un protocol de colaborare cu o firmă privată italiană din Târgu Mureș, unde copiii fac practică. Este o specializare unde vin copii cu o dorință mai mare spre carte. Profilul este intensiv engleză”, a precizat directorul Liceului Tehnologic „Gheorghe Șincai”.

„O altă specializare nouă, pentru că am spus că sunt prea mulți băieți, se numește Tehnician organizator banqueting. Copiii învață să organizeze evenimente, mese festive, târguri. La anul vom avea prima generație de absolvenți. Este o specializare autorizată la noi și nu există alta în județ. Eu spun că e un domeniu interesant și, într-adevăr, vin mai multe fete în aceste clase”.

Foto 3 masina de ateierul auto

Tehnician electronist auto și mecanic auto, dotare foarte bună

„Cu ajutorul Primăriei Târgu Mureș, există o dotare cu aparatură și cu standuri foarte performante. Nu există în țară ceea ce există aici. Elevii pot să deprindă tainele meseriilor pe electronist auto și mecanic auto, bineînțeles”, mi-a spus Antoaneta Rauca, meționând că dotarea atelierului auto este punctul forte al Liceului „Gheorghe Șincai”. Elevii de la specializările Tehnician transporturi (mecanic auto) și Tehnician electroist auto au posibilitatea de a obține permisul auto, categoriile B și C, fără a plăti taxă de școlarizare.

În oferta educațională a liceului există și clase de școală profesională pentru mecanici auto. De asemenea, la „Gheorghe Șincai” funționează și o scoală postliceală. „Sunt elevi, absolvenți de liceu, care nu promovează examenul de Bacalaureat și au posibilitatea să se pregătească prin învățământul postliceal la specializările tehnician în electromecanică auto, technician diagnosticare auto, maistru electromecanică auto și oranizator de conferințe, congrese, târguri și expoziții”, a adăugat Antoaneta Rauca. „În total avem 39 de clase și undeva la 910 elevi”.

IMG_7540

Ce merge bine la Liceul Tehnologic „Gheorghe Șincai”

Antoaneta Rauca mi-a spus că relația profesor-elev este unul dintre lucrurile pe care le-ar lăuda în ceea ce privește școala pe care o conduce. „Am bucuria să am un colectiv de cadre didactice în marea lor majoritate dedicate școlii. Și există o relație bună între elevi și cadrele didactice, chiar foarte bună. Astfel încât copiii vin deschiși la școală, nu sunt stresați de ideea că vor fi certați sau… există un dialog foarte bun între profesori și elevi. Asta o știm și de la elevii care vin din alte școli prin transfer, se-ntâmplă să vină aici, și sunt foarte plăcut surprinși de ceea ce găsesc”, a explicat directorul. „Un alt punct tare sunt aceste specializări care sunt în vogă și căutate pe piața muncii”, a adăugat, apoi mi-a explicat de ce consider importante activitățile extrașcolare. „Apropiindu-ne de tineri putem să pătrundem în sufletul lor, să vedem ce se întâmplă de fapt și atunci putem relaționa altfel”.

Când am intrat, pe birou era un teanc cu foi scrise de mână, prima dată am crezut că sunt referate sau teste, dar erau texte adunate pentru noua revistă a școlii. Antoaneta Rauca mi-a spus că a fost surprinsă și încântată de textele primite de la elevi, pe bună dreptate, am constatat și eu după ce mi-a citit două-trei fragmente din poezii scrise de un elev din clasa a IX-a.
Un alt aspect pozitiv pe care l-a sublinitat a fost faptul că liceul și-a realizat în fiecare an planul de școlarizare propus.

IMG_7542

Ce scârțâie?

„Ce scârțâie și scârțîie destul de tare este interesul tot mai scăzut el elevilor față de finalitatea acestei școli. Tot mai puțini își exprimă interesul de a finaliza această școală cu un examen de Bacalaureat pe care să-l promoveze”, mi-a răspuns directorul Liceului „Gheorghe Șincai”. Antoaneta Rauca mi-a explicat că interesul elevilor pentru Bac este tot mai mic, deși profesorii se implică. „Din punctul nostru de vedere, subiectele nu sunt mai dificile, din contră, dar nu au acest interes. Cei de la proiectare CAD merg toți la Bacalaureat, din celelalte clase merg tot mai puțini. Anul acesta 35% dintre absolvenți nu vor să se înscrie, eu spun că e un număr foarte mare”.

„Nici măcar nu vor să comleteze cererea. Eu spun că nu este o problemă doar a liceului nostru, este o problemă generală la nivelul liceelor tehnologice. Ceva s-a întâmplat pe parcurs pentru că în loc să crească interesul spre învățătură și de a dori să susțină acest examen, văzând rezultatele dezastroase la nivel național, și-au pierdut interesul din start. Ei din clasa a IX-a, a X-a, ne spun că vor să termine liceul să aibă 12 clase, dar nu doresc să susțină examenul. Unora dintre ei reușim să le schimbăm optica, dar la foarte mulți”, a spus directorul liceului.

IMG_7552

„Mai mult de 60% dintre copii sunt singuri”

Antoaneta Rauca mi-a povestit că împreună cu diriginții a fost făcut, la nivelul școlii, un studiu pentru a afla situația familială a elevilor. „Fiecare diriginte a încercat să ia legărura cu părinții. De ce spun că a încercat? Surpriza noastră a fost faptul că mai mult de 60% dintre copii sunt singuri. Nu au părinții acasă, sunt cu rude sau sunt chiar singuri-singuri – se întrețin singuri. Alții sunt cu părinții în țară, dar tot singuri sunt. E vorba de părinți care am avut surpriza să vină la școală și să nu știe să ne spună în ce clasă este copilul și nu știa cum îl cheamă pe diriginte”. Apoi, mi-a povestit că recent a fost organizată o ședință cu toți părinții claselor a XII-a. „Avem șase clase care vor absolvi anul aceasta, aproximativ 120 de elevi, iar la ședință au venit 40 de părinți”.

„Într-adevăr, liceele teoretice au șansa de a avea elevi ai căror părinți sunt interesați de ceea ce face copilul la școală, dar acești copii nu sunt cu nimic mai prejos decât cei de la liceele teoretice numai că de ei nu s-a preocupat nimeni sau prea puțin s-au ocupat. Părinții chiar recunosc – nu au timp, asta este cel mai ușor să spui: eu îl trimit la școală, să faceți ce vreți cu el. Eu zic că asta este principala problemă”, mi-a spus Antoaneta Rauca. Înainte îmi spusese că din punctul dumneaei de vedere responsabilitatea revine în primul rând părinților, apoi profesorilor și elevilor. Apoi, am vorbit puțin despre nevoia de educație și a părinților, dar nu voi reda aici partea aceea pentru că nu-mi permite spațiul.

IMG_7544

Cum se poate îmbunătăți situația?

„Am câștigat un proiect prin programul ROSE (Romanian Secondary Education Project n.r.). Este un program inițiat de Ministerul Educației Naționale și exact acesta este unul dintre punctele pe care vrea să-l rezolve: creșterea procentului de absolvenți care promovează examenul de Bacalaureat. Printre activitățile noastre din acest proiect sunt și activități de consiliere cu părinții, prin care ne dorim ca și noi și părinții și elevii, toți trei factori împreună, să vedem ce putem face să creștem interesul față de examenul de absolvire. Proiectul de derulează pe patru ani, deci nu putem cuprinde chiar toți elevii școli, însă mă gândesc că prin puterea exemplului să putem lucre și cu ceilalți. Sperăm că vom avea rezultate. Vom organiza tabere de vară, activități de pregătire și consiliere într-un alt mod, nu cel clasic cu creta și cu tabla”, mi-a spus Antoaneta Rauca.

„Anul trecut am avut aproximativ 37% promovabilitatea, acum doi ani am avut 43% și este ușor în scădere, iar procentajul se calculează din numărul elevilor care s-au prezentat la Bacalaureat. Dacă i-am pune și pe cei care nu s-au prezentat ar fi un pic mai mic”, a precizat directorul liceului.
„Mirajul banilor făcuți afară, deocamdată nu a dispărut. Pentru ei faptul că pot câștiga 1000 de euro în Germania sună mult mai bine decât să câștigi 1500 de lei în România, deși nu contează că acolo strâng castraveți sau, mă rog, ce muncă fac. Pe când aici ești un mecanic auto într-un service, îți faci meseria pe care tu ai învățat-o, o știi și poți progresa. Ei vor să câștige mult și repede, pentru că asta se vehiculază peste tot. Nu se promovează valorile”, mi-a mai spus Antoaneta Rauca.

IMG_7575

Baza materială și obiectivele pentru anii următori

Referitor la baza materială a școlii mi-a spus că în unele locuri e foarte bună, în ansamblu nu e foarte rea, dar se poate îmbunătății mult, iar una dintre probleme ar fi necesitatea amenajarii unor ateliere și reabilitarea celui de al treilea corp de clădire. „Există mobilier în care am învățat și eu, bine au fost schimbate blaturile. Nu pot să zic că stăm extraordinar de rău”, mi-a spus Antoaneta Rauca, apoi, după ce a detaliat puțin starea dotărilor din laboratore, a precizat că școala are trei autoturisme pe care elevii pot face școala de șoferi. „Școala nu arată rău, nu arată ca o școală veche. Ne străduim să facem cât putem de mult. Acum, de exemplu, am avea nevoie de mobilier pentru trei săli de clasă, am înaintat primăriei cereri și sperăm să le primim, dar până atunci, noi am mai încercat și am luat legătura cu o fundație care ar putea să ne ajute”.

„Până acum nu s-a marjat pe aceste școli tehnologice, dar am văzut că și din partea primăriei se dorește să se dezvolte aceste ramuri tehnologice. Suntem cuprinși deja într-un proiect, prin primărie, atât pentru dotări, cât și pentru reabilitarea corpului C, să sperăm că va fi bine”, a adăugat directorul liceului.
„Obiectivul nostru principal este să ducem mai departe tradiția școlii, să nu renunțăm la ceea ce este bun. Mai mult să creștem puțin în ochii părinților elevilor de clasa a VIII-a astfel încât să-și îndemne copiii spre această școală. Ne dorim să creștem ca prestigiu pe învățământ tehnologic în următorii ani. Și-mi doresc să schimbăm optica față de ceea ce înseamnă învățământul professional și să arătăm că a fi muncitor este o calitate, nu o rușine”, mi-a spus Antoaneta Rauca.

 

De asemenea, verificati

Sistare de gaze naturale într-o localitate mureșeană

Distribuie Pentru efectuarea unor lucrări specifice la sistemul de distribuție a gazelor naturale, compania Delgaz …

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

DISCLAIMER
Atentie! Postati pe propria raspundere! Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii

Regulile de preluare a articolelor

Acest articol este proprietatea Cotidianului Zi de Zi și este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face doar în limita a 120 de semne, cu citarea sursei și cu link către pagina acestui articol.