Consiliul Local Tîrgu Mureș și-a votat noul regulament
4 iulie 2017Consilierii locali și-au modificat după mai bine de șase luni de când proiectul a fost lansat de Bakos Levente Regulamentul de organizare și funcționare a deliberativului. Noul regulament va restrânge durata luărilor de cuvânt, îndemnându-i să fie mai la obiect, le recomandă cetățenilor să se adreseze consilierilor locali în timpul audiențelor și alte prevederi cel puțin interesante. Așteptăm punctul de vedere al Instituției Prefectului județului Mureș pe acest proiect.
Proiectul de hotărâre a fost inițiat de consilierii locali Bakó Szabolcs, Bakos Levente, Mozes Levente, Kovács Lajos Alpár, Magyari Előd, Makkai Grigore, Szászgáspár Barnabás – UDMR și Theodora Benedek, Călin Moldovan, Vasile Miculi, Radu Todoran, Pavel Dumitru și Dumitru Matei – PNL. Inițiatorii și-au motivat demersul pentru a corela regulamentul, vechiul era adoptat în 2010, cu legislația în vigoare, dar și pentru că “în funcționarea consiliului se constată nerespectarea regulilor de conduită elementară, modul de comunicare – în lipsa unei reglementări – este preluată din talk-showurile de televiziune prost organizate. Scopul comunicării, ascuns sub pretextul unor amendamente la un punct de pe ordinea de zi, este comunicarea politică, showul politic și nicidecum rezolvarea unor probleme administrative. Plenul Consiliul Local a devenit teatru, în loc de forumul în care se iau decizii responsabile pentru oraș. Acest mod de lucru specific se datorează și faptului că nu s-a pus accent pe informarea consilierilor cu privire la regulile existente, astfel consilierii nu cunosc prevederile regulamentare. De asemenea, din cauza lipsei de reglementări apar situații în care activitatea eficientă, în loc să fie sprijinită, este tocmai blocată de actualul regulament”.
A recunoaște că, după un an, consilierii sau unii consilieri n-ar cunoaște regulamentul e cel puțin curios, având în vedere că târgumureșenii i-au mandatat să îi reprezinte, inclusiv să cunoască legislația și hotărârile locale care vin în aplicarea ei.
Să mergem mai departe și să vedem ce s-a votat și cum se va modifica regulamentul de organizare și funcționare a Consiliului Local Tîrgu Mureș.
Până la articolul 13 nu este nicio modificare, aici intervine una referitoare la viceprimar, preluată din lege, și anume că: “Pe toată durata exercitării mandatului, viceprimarii îşi păstrează statutul de consilieri locali”. În vechiul regulament era calitatea. Alineatul al doilea al articolului 18 aduce o clarificare în vechea formulare, în sensul că aleșii locali dintr-o comisie pot invita să participe la şedinţele sale specialişti din cadrul aparatului propriu al primarului şi de la unităţile aflate în subordinea consiliului. Ordinea și modul luării cuvântului este stabilit de președintele comisiei.
La articolul 20 intervine o curiozitate, deoarece până acum președintele și secretarul unei comisii de specialitate semnau expunerile de motive ale proiectelor de hotărâre, iar de acum încolo vor semna doar procesele verbale de şedinţă ale comisiilor de specialitate şi proiectele de hotărâre prezentate în comisia de specialitate.
La articolul 35 a fost introdus un nou alineat care sună astfel: “(7) Ordinea de zi a şedintelor se aprobă de consiliul local, la propunerea celui care a cerut întrunirea consiliului. Modificarea ordinii de zi se poate face numai pentru probleme urgente şi numai cu votul majorităţii consilierilor prezenţi şi cu respectarea cerinţelor de legalitate”. Nu am prea înțeles cum va fi făcută această propunere, mai ales dacă vine din partea primarului sau a cetățenilor care e posibil să nu fie prezenți la ședință.
Art. 37 va avea următorul conținut: “(1) Şedinţele consiliului local sunt conduse de un preşedinte de şedinţă, ales în condiţiile prezentului regulament, pentru 3 şedinţe ordinare. În cazul şedinţelor extraordinare, preşedintele de şedinţă va fi acel consilier care a prezidat ședința premergătoare ședinței extraordinare. (2) Şedinţele Consiliului local sunt publice”. Aleșii locali au eliminat procedura în cazul în care o ședință ordinară, cum s-a mai întâmplat, se reia, să spunem, a doua zi și au introdus la acest articol o prevedere care este în legea administrației publice „Ședințele sunt publice” pe care au mutat-o de la articolul următor.
Articolul 39 a rezolvat și lipsa aparaturii de traducere, de care tot auzim de ani buni încoace: “3. În lipsa unui serviciu de translatare, consilierii se pot exprima câte 2 minute, atât în limba română cât şi în limba maghiară, în situaţia în care mesajul este identic. 4.) Secretarul municipiului, în temeiul art. 47 lit.(j) din prezentul regulament, va asigura aparatura necesară cronometrării fiecărei luări de cuvânt în așa fel încât cei care iau cuvântul, cei prezenți în sală și președintele de ședință să poată urmări timpul luării de cuvânt”.
Art. 40. a fost completat astfel: “După epuizarea punctelor de pe ordinea de zi, la Diverse, preşedintele de şedinţă va acorda cuvântul consilierilor pentru luarea de poziţii în probleme de interes public, pentru întrebări și interpelări. Durata maximă alocată este de 10 minute pentru fiecare formațiune politică prezentă. Prezentările pot fi efectuate de mai mulți consilieri din aceeași formațiune politică, fără a depăși totalul de timp alocat. În cazul în care se impune, preşedintele de şedinţă poate supune la vot modificarea acestei durate”. Acum nu ne-am lămurit dacă cele 10 minute înseamnă și în română și în maghiară sau doar în română.
Cetățenii, mai puțin. Consilierii, la fel
La punctul 44, se restrânge la două minute durata de luare a cuvântului de către un consilier, ceea ce din punctul nostru de vedere nu e chiar grav, obligând consilierii să fie mai puțin arborescenți și mult mai concreți, și un minut în replică și doar referitor la amendamente. “De asemenea, are dreptul la o replică personală de maxim 1 minut, ori de câte ori, a fost nominalizat de alt vorbitor, după terminarea cuvântului acestuia, însă fără a se intra în polemici de natură personală, situaţie în care preşedinţe intervine prin întreruperea alocuţiunii la microfon. În situaţii excepţionale, preşedintele poate supune la vot la solicitarea anterioară a consilierului local, acordarea unui timp mai lung”, se mai arată în articol.
Dacă până acum, cetățenii se puteau adresa consiliului, iar consilierii votau durata și momentul când aceștia se puteau adresa, de acum încolo aceștia se vor adresa consiliului mai rar spre deloc după cum sună noua prevedere. Acestora li se recomandă să meargă în audiențe, doar că majoritatea aleșilor nu și-au trecut acest program măcar pe site-ul tirgumures.ro :). Mergeți, dar unde?
Tot la acest articol se introduce un paragraf cu un fel de procedură de adresare care e cam comică, dacă ne gândim că aleșii sunt niște adulți și nu copii de grădiniță. O redăm cum este aceasta formulată: “În cazul în care un consilier local dorește să ia cuvântul în plenul ședinței trebuie să respecte următoarele reguli: consilierul care se înscrie la cuvânt, așteaptă până când președintele de ședință îi dă cuvântul, pronunțându-i numele; la începutul fiecărei luări de cuvânt (excepție fiind replicile permise de prezentul regulament) consilierul se va adresa auditorului printr-un salut, de regulă, cu următorul format „Domnule Președinte, Domnule Primar, Stimați Viceprimar(i), Stimați colegi”; în cazul în care în timpul luării de cuvânt consilierul local trebuie să se adreseze unei persoane, se va pronunța numele întreg a celui pomenit precedat de apelativul „domnul” sau „doamna”. Se interzice atacul la persoană. La terminarea luării de cuvânt se folosește sintagma „Vă mulțumesc!”
O procedură care totuși apreciem că a fost introdusă este ordinea în care se votează proiectele ca să nu ne mai amețim la fiecare ședință. Aceasta este următoarea: “a. Materialul iniţial în varianta depusă de inițiator; b. Materialul agreat în consens în comisii; c. amendamentele propuse în plenul ședinței de către consilieri, în ordinea formulării acestora; d. în situaţia în care s-a adoptat un amendament, celelalte care sunt în contradicţie sau în completare cu amendamentul adoptat, se consideră respinse şi nu se mai supun votului; e. în cazul votului unui proiect de hotărâre pe articole, după parcurgerea tuturor articolelor, hotărârea trebuie adoptată împreună cu acele amendamente care au întrunit cvorumul necesar. Cvorumul hotărârii în ansamblu fiind cel necesar adoptării hotărârii”.
Tot la acest articol mai este o prevedere interesantă, și anume: “Preşedintele de şedinţă sau reprezentantul oricărui grup de consilieri poate propune încheierea dezbaterii unei probleme puse în discuţia consiliului local. Propunerea de încheiere a dezbaterii se supune votului. Discuţiile vor fi sistate dacă propunerea a fost acceptată de majoritatea consilierilor”. O prevedere interesantă deoarece oricum un consilier este limitat să ia cuvântul o singură dată, ceea ce le-ar permite tuturor să se adreseze cel puțin o dată, însă, potrivit acestui articol vor fi situații în care dacă majoritatea decide, un consilier nu va putea lua cuvântul nici măcar o dată. Poate nu înțelegem noi bine.
La articolul 46 referitor la atribuțiile președintelui de ședință, de la litera p încolo, apar, de asemenea, modificări. Astfel, consilierii (în material e vorba și despre alte persoane, dar nu am întâlnit situații când cineva a vorbit fără drept în ședință, iar în al doilea rând am arătat mai sus cam cât de des se vor adresa cetățenii consiliului) nu au voie să vorbească fără să aibă drept, cel care vorbește astfel este atenționat, apoi, dacă nu se oprește, i se taie microfonul, iar, dacă nici așa nu se oprește, “dezbaterile se sistează până când persoana în cauză este condusă de către reprezentantul poliției locale afară din sală, situaţia în cauză putând fi eventual încadrată în perturbarea liniștii publice, de către organele de ordine. În cazul consilierilor conduşi afară din sală, excluderea din şedinţă se referă doar la acel punct pe ordinea de zi, astfel nu mai poate lua cuvântul şi se poate întoarce în sală doar la următorul punct de pe ordinea de zi”.
Alte modificări se referă la vot, indemnizație și decontarea cheltuielilor făcute în îndeplinirea mandatului.
Proiectul de hotărâre a fost votat de 18 consilieri dintre cei 21 prezenți, singurele voturi împotrivă fiind cele ale POL. Pentru a fi aprobată, hotărârea avea nevoie de voturile a două treimi din numărul consilierilor în funcție.
Ligia VORO
Lasă un comentariu