Home / Cultură / ProEtnica 2017. Un rabin și doi preoți despre morală și profeți

ProEtnica 2017. Un rabin și doi preoți despre morală și profeți

Distribuie

Ediția de anul acesta a Festivalului interetnic ProEtnica, desfășurat în Cetatea Medievală Sighișoara, a început ieri, 17 august, și va continua până duminică, pe lângă concerte și spectacolele susținute de reprezentanții minorităților naționale din România, ProEtnica ne propune și un program destul de încărcat, consistent și interesant de conferințe, mese rotunde și dezbateri. Astăzi, de la ora 10.00, în Sala Barocă a Primăriei Sighișoara s-au întâlnit, la masa rotundă: Dialog Interconfesional, un rabin, un preot romano-catolic și un preot ortodox. Discuția a fost organizată și moderată de Aurel Vainer, președintele Federației Comunităților Evreiești din România – Cultul Mozaic.

Tema, propusă de Patriarhul Daniel

Potrivit moderatorului discuției, Aurel Vainer, ideea temei în jurul cărei s-au purtat discuțiile a fost sugerată de Patriarhul Daniel, aceasta fiind morala socială la îndemnul profeților în religiile monoteiste.„Din păcate, muftiul (cultului musulman) a fost și el de acord cu participarea, dar anumite motive din activitatea locală l-au împiedicat să vină”, a precizat Aurel Vainer.

Începutul evenimentului a fost marcat de evenimentele petrecute în Barcelona, masa rotundă debutând cu un moment de reculegere pentru victimele atacului terorist.

Ce stabilește nivelul unui profet

Primul care a vorbit a fost rabinul Rafael Shaffer, acesta ne-a explicat că termenul „profeți” nu corespunde întocmai înțelesului original și că o traducere mai bună ar fi „grăitori”. Rafael Shaffer a început prin a ne vorbi despre studiul Torei, apoi a ajuns la subiectul mesei rotunde, explicându-ne modurile în care sunt ierarhizați aceștia. Așadar, profeții sun împărțiți în mari și mici în funcție de numărul de versete care au rămas consemnate în cazul fiecăruia. În plus, „ce stabilește nivelul unui profet? Sunt totuși trepte de profeție. Claritatea viziunii pe care a avut-o. Cu cât un profet un profest a avut o viziune mai metaforică cu atât e la un nivel mai scăzut. Cu cât mesajul lui a fost mai clar, mai răspicat e considerat la un nivel mai înalt. Acesta este unul dintre principiile credinței noastre”, ne-a spus rabinul Rafael Shaffer, care în termeni simpli este șeful rabinilor din România.

Ce spun profeții

„Cel mai înalt profet a fost Moise, care a primit Tora, care este exprimată clar. Spune ce are de spus, nu pilde, nu imagini, clar întreg mesajul. (…) Ce spun profeții? În primul rând, legi. (…) După ce Moise nu a mai fost s-au încheiat legile. Profeții care au urmat nu au mai avut dreptul să învețe nicio lege care nu a fost primită în trecut. Tora este închisă, încheiată, niciun profet nu are voie să adauge. Ce au spus atunci profeții? Preziceri (…) și, cea mai importantă parte, învățături morale. Legile erau scrise în Tora, iar profeții îndemnau neamul să respecte legile și mai ales cum să respecte legile”, ne-a explicat rabinul.

„Partea pe care o văd eu centrală în învățăturile profeților este Capitolul I al învățăturilor profetului Isaia”, a spus Rafael Shaffer, apoi a explicat cum poate fi înțeleasă expresia „Ce nevoie am eu de mulțimea jerfelor voastre?”. „Nu vă agățați prea tare de practicile religioase. (…) Nu pe ele puneți puterea. Și continuă. Ce faceți? Căutați să faceți bine cu cei din jur. (…) Punctul care mi-a atras cel mai mult atenția: Îndreptățiți și bucurați-l pe cel căruia i s-a făcut o nedreptate”, ne-a spus rabinul.

Cunoașterea legii și a voinței divine

Următorul care a vorbit a fost preotul Oliviu Botoi, profesor la Seminarul Ortodox din Alba Iulia. Acesta a început prin a susține că „încă din creștinismul timpuriu, dar și de la marii părinți (…) prin viața lor au subliniat următoarea sintagmă: ești teolog dacă te rogi și dacă te rogi ești teolog”. Referitor la profeți, Oliviu Botoi a spus că „aceștia conceptualizează pentru noi voia divină. Este singurul mod de înțelegere pe care omenirea, prin care omul are acces la cunoașterea legii și a voinței divine”. „Omul lucrează până la un punct, iar Dumnezeu, văzând această intenție, această smerenie, văzând acel: iată-mă, Doamne, robul tău ascultă, Dumnezeu lucrează și transmite planul său divin și morala sa”.

Morala și secularizarea

„O primă problemă, nu am identificat-o eu, însă iese la suprafață și ne privește pe toți (…), este secularizarea moralei. O problemă importantă este faptul că societatea (…) care ne provoacă astăzi aduce multe provocări ideologice”, a spus Oliviu Botoi. Apoi, a acuzat faptul că nu se recunoaște originea divină a moralei. „De aici, apar numeroase probleme. Întreaga civilizație europeană, aș spune și americană, s-a construit pe această moștenire iudeo-creștină, din care, mai târziu au luat naștere și legile civile, constituțiile statelor și așa mai departe.”

„Este o problemă fundamentală: morala să fie autonomă. Și să nu mai vorbim de o morală a religiilor monoteiste, ci mai nou vorbit despre o religie a moralei. Nu am nimic cu termenii, dar așa numita etică – până la urmă există o sinonimie, dar termenul „morală” este dat la o parte, considerat vetust și se preferă „etică”. Nu întotdeauna legea civilă sau această etică seculară este morală”, consideră preotul ortodox.

„Sunt legi care nu întotdeauna păzesc binele. Avortul este un drept, însă nu este un lucru bun”, a exemplificat. Apoi, a vorbit despre familie, atingând disputele recente legate de familia tradițională, a subliniat că din punctul său de vedere nu există familie tradițională sau familie modernă, ci pur și simplu familie, considerând-o „nucleul societății, mica biserică”.

Ce au sancționat profeții?

După aceea, a vorbit preotul romano-catolic Tarciziu Hristofor Șerban, profesor universitar la Institutul Teologic Romano-Catolic din București. „Profeții au fost generatorii unei doctrine sociale. (…) Până la urmă, ei ce au condamnat sau ce au sancționat? Au sancționat, întâi de toate pe mai marii (…) „Mai marii tăi sun răzvrătiți și părtași cu hoții, toți iubesc mita și aleargă după plată. Orfanului nu-i fac dreptate și pricina văduvei nu ajunge până la ei(…)”  (citat din Isaia) Sunt nenumărate astfel de texte în care toate categoriile sociale ale timpului sunt sancționate. Judecătorii pentru că fac dreptate, am zice în termenii de astăzi, după cât e de gros plicul. Sau faptul că preoții în templu doar își exercită, își fac o meserie, o treabă, dar actul lor nu mai este religios”, ne-a spus preotul romano-catolic, precizând că profeții fac o legătură permanentă cu legea lui Moise.

„Tot profeții descriu situațiile care vor urma și care, de regulă, sunt catastrofice. (…) Acești oameni sunt foarte cerebrali, foarte bine situați în timpul lor, știind bine evenimentele, dar cunoscând și vectorii din societate. Ce se întâmplă? Atunci când apare o corupție atât de mare (…) în 5 ani, 10 ani, societatea s-a prăbușit. Praful se alege. Nu mai există coeziune socială.

Îmi pregătisem un alt verset în care se face referire la faptul că sunt alții care se preocupă doar ca să își adune bogății, a-și face vile – aș spune eu, ironic, cu piscină și eventual ci iaht. Toate lucrurile acestea par să spună, pe moment, uite un om de succes, care a reușit în viață. Noi știm că a furat, nu? Dar, în termen mediu sau lung, ce se întâmplă cu o astfel de societate?

Ori profetul când vorbește tocmai anunță distrugerea poporului, dar defapt este o autodistrugere. Nu trebuie neapărat să vină Dumnezeu și să ne pedepsească. Națiunea s-a fărâmițat, este împărțită în segmente. Există o mică pătură bogată și o mare masă săracă, care suferă și care, bineînțeles, mai devreme sau mai târziu se va revolta. Este ciclic. Astea se știu. Nu trebuie să fii profet nu știu de care pentru ca să prevezi ce va urma peste 5 sau 10 ani”, a spus preotul  Tarciziu Hristofor Șerban.


Citește și despre proiectul „Cu ochii larg deschişi”:

 

Cinci docufiction despre căderea și ridicare din abuzul de droguri

 

Sticker/Cine sunt eu? – o parabolă a pierderii identității din cauza drogurilor

 

”Dealerul morții”, evadare din ”infernul drogurilor”

 

Clean-up. Curajul Mădălinei

 

Povestea lui Mircea

 

Povestea Melaniei, nevoia de iubire şi atenţie satisfăcută cu droguri

   

De asemenea, verificati

Dotări noi pentru școala din Acățari

Distribuie Conducerea Primăriei Comunei Acățari a atribuit, în data de 18 martie 2024, societății Dac …

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

DISCLAIMER
Atentie! Postati pe propria raspundere! Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii

Regulile de preluare a articolelor

Acest articol este proprietatea Cotidianului Zi de Zi și este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face doar în limita a 120 de semne, cu citarea sursei și cu link către pagina acestui articol.