Home / Cultură / Documentar despre “experimentul Piteşti”, Marele Premiu SIMFEST

Documentar despre “experimentul Piteşti”, Marele Premiu SIMFEST

Distribuie

Sâmbătă seara a avut loc Gala Laureaților Festivalului SIMFEST, ediția 2017. După o săptămână grea în care a avut de vizionat peste 80 de producții înscrise în concurs, juriul a deliberat. Marele Premiul al festivalului a fost acordat documentarului „Nicu Ioniţă, un supravieţuitor al experimentului Piteşti”.

Marele Premiu Simfest 2017 în valoare de 1.000 de euro, a fost acordat de juriul festivalului, producţiei ”Nicu Ioniţă, un supravieţuitor al experimentului Piteşti”, realizat de Gabriela Baiardi de la TVR Iaşi. Documentarul vorbește despre un experiment fără echivalent în fostul sistem comunist, desfășurat la Pitești în perioada 1949-1951: reeducarea prin tortură a deţinuţilor.

„Producția a atras atenția juriului, în primul rând prin subiect, pentru că atinge un moment extrem de dramatic în istoria noastră, un moment care a marcat profund niște oameni, în sens negativ din păcate și lucrurile astea nu trebuie uitate. Juriul a considerat că un asemenea film trebuie răsplătit cu Marele Premiu”, a explicat Lucian Ionică, președintele juriului.

Premiul Special al Juriului merge la Chișinău

Una dintre cele mai interesante producţii, greu de încadrat în categoriile de concurs anunţate, a obligat juriul să acorde un premiu special, pentru o călătorie antropologică prin muzică, în România şi Republica Moldova. Premiul Special al Juriului a fost acordat producţiei ”100 de movile”, realizată de OWH Studio din Chişinău și semnată Max Ciorbă.

„Este o experiență de lungă durată, a fost produs timp de trei ani dar povestea lui a început acum şapte ani, când eram în anul I la facultate și am avut ocazia să filmez filmul de an, în cadrul unui festival de jazz, unde l-am cunoscut pe personajul din film. M-am împrietenit cu el și am fost împreună cu el la mai multe concerte și a început o relație. Filmul făcut pentru festivalul de jazz a fost un eșec, nu m-am simțit satisfăcut, nici din punct de vedere regizoral și nici de story, așa că am gândit un alt concept, mai elaborat, care a continuat în ochii acestui elvețian care m-a ajutat să spun povestea”, spune Max Ciorbă, autorul filmului.

Docuficțiunea, o nouă categorie în competiția SIMFEST

În cadrul Galei SIMFEST au fost acordate și Premiul Reprezentanţei Comisiei Europene la Bucureşti pentru „Poveşti din Armenopolis”, Diana Deleanu, TVR, Premiul pentru jurnalism european – acordat de Asociaţia Ziariştilor Independenţi din România, filială a Asociaţiei Europene a Jurnaliştilor – „10:34 to Belgrad”, Ioana Grigore, UNATC, Bucureşti şi Facultatea de Arte Dramatice, Belgrad, Premiul pentru film documentar – secţiunea televiziuni mari – „Operaţiunea Zimbrul”, Dan Curean şi Dan Păvăloiu, TVR Cluj, Premiul pentru film documentar – secţiunea televiziuni locale şi producători independenţi – „Facebookistan”, Jakob Gottschau, Express tv produktion, Danemarca, Premiul pentru film anchetă – “Agonia ultimului combinat de utilaj greu, Fortus”, Maria Florea, Margareta Andreescu şi Cristi Donose, TVR Iaşi, Premiul pentru docuficţiune – “The Applauseman”, Ruben Vermeersch, producţie independentă, Belgia, Premiul pentru ştiri de televiziune – „Povestea unei staţiuni părăsite: Soveja”, Cătălin Bălan, Digi 24 TV, Premiul pentru imagine – „Cine iubeşte şi lasă”, Victor Găluşcă, compania ADOF, Chişinău, Premiul pentru montaj – „Rucodelie de la Savatie”, Stas Ciorescu, compania de film CIOFILM, Chişinău, Premiul pentru cea mai bună producţie dedicată minorităţile etnice – „Khozyain”, Mircea Sorin Albuţiu, Facultatea de Teatru şi televiziune din Cluj, Premiul pentru film turistic – „Biserici de lemn din România”, o producţie East Movies din Bucureşti, Premiul pentru creaţie newmedia – „Crooked”, Tudor Botezatu și Premiul pentru videoclip – „Cangurul”, Natalia Bujor, Ciofilm, Chişinău.

„Această ediție a adus câteva noutăți și aș menționa doar două. În primul rând, o prezență foarte mare a unor producții străine, ceea ce este foarte bine pentru că arată că acest festival a căpătat o notorietate internațională. Al doilea lucru ar fi că a apărut un gen nou, mockumentary sau docufiction, este vorba de niște producții care sunt făcute în manieră de documentar dar sunt ficțiuni. Aceste gen atrage atenția spectatorului să privească cu ochi mult mai atenți, mult mai critici , mult mai circumspecți,  tocmai ca să vadă dacă acea producție documentară este sau nu reală”, a declarat Lucian Ionică, președintele juriului.

„Antoon a devenit cunoscut pentru că este un personaj ciudat, care năvălește pe scenă pentru a primi aplauzele publicului, în locul cântăreților sau artiștilor de pe scenă. Devine un icon pentru că lumea crede că în spatele acțiunilor sale este mult mai profund. Am încercat să pun cap la cap, povestea lui, ca un puzzle. Unii pot afla că este un mockymentary în timpul filmului sau după ce le spun, însă e foarte important să însoțesc filmul peste tot, pentru că trebuie să știe la final despre ce este vorba, este un pachet întreg. Șocul spectatorilor este de asemenea important pentru ca îi poate pune pe gânduri în ceea ce privește felul în care este construită imaginea, felul în care este făcut filmul, povestea”, spune Ruben Vermeersch, realizatorul filmului “The Applauseman”, câștigătorul Premiului pentru docuficțiune.

Misiune grea pentru juriu

Juriul a acordat și mențiuni producțiilor: „Dreptul de a iubi”, Eugenia Pogor, Chișinău,  „Nouă suflete într-o singură încăpere”, Mihaela Onea, TL+ Maramureș Baia Mare,  „Do things right”, Vlad Bolgarin, Chișinău,  „La mal de Răut”, Daniela-Victoria Groze, Universitatea de Vest Timișoara și „Animale în jungla urbană”, Alexandra Spingos, elevă, Târgu-Mureș. Anul acesta nu a fost acordat Premiul „Jeana Gheorghiu” pentru talk show şi Premiul pentru creaţie studenţească. Juriul SIMFEST 2017 alcătuit din conf. univ. dr. Lucian Ionică – Universitatea de Vest din Timişoara, conf. univ. dr. Ion Stavre – SNSPA, Gheorghe Tuică – director de imagine SRTV, producătorul independent Codruţ Pânzaru,  Dorin Ion Ilie – director de imagine France Television și prof. univ. dr. Brânduşa Armanca – Universitatea Aurel Vlaicu din Arad, a avut în acest an o misiune grea, pentru că au fost înscrise peste 80 de producții, atât din țară cât și din străinătate.

“A fost multă muncă într-adevăr dar dincolo de muncă a fost bucuria faptului că au venit atâția oameni din țară și din străinătate, oameni care au apreciat şi ospitalitatea și locurile din jur în care i-am dus să le viziteze. Încet, încet ne profesionalizăm iar SIMFEST-ul și implicit Târgu-Mureș-ul începe să fie tot mai cunoscut în lume, vin producții din atâtea țări și asta e bine”, a declarat președintele festivalului, Ioan Ceaușescu.

Simona BOANTĂ

 

 


Citește și despre proiectul „Cu ochii larg deschişi”:

 

Cinci docufiction despre căderea și ridicare din abuzul de droguri

 

Sticker/Cine sunt eu? – o parabolă a pierderii identității din cauza drogurilor

 

”Dealerul morții”, evadare din ”infernul drogurilor”

 

Clean-up. Curajul Mădălinei

 

Povestea lui Mircea

 

Povestea Melaniei, nevoia de iubire şi atenţie satisfăcută cu droguri

   

De asemenea, verificati

Elevul Leonard Buta, în concert la Palatul Culturii

Distribuie Sala Mare a Palatului Culturii a găzduit joi, 21 martie, de la ora 19.00, …

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

DISCLAIMER
Atentie! Postati pe propria raspundere! Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii

Regulile de preluare a articolelor

Acest articol este proprietatea Cotidianului Zi de Zi și este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face doar în limita a 120 de semne, cu citarea sursei și cu link către pagina acestui articol.