INTERVIU FNT. Gáspárik Attila: „Un teatru național trebuie să lucreze în fiecare zi pentru publicul lui. “ Cultură
  • redactia
  • 0 comentarii
  • 286 Vizualizări

INTERVIU FNT. Gáspárik Attila: „Un teatru național trebuie să lucreze în fiecare zi pentru publicul lui. “

Două spectacole ale naționalului târgumureșean au fost selecționate în cadrul celei de-a 27-a ediții a Festivalului Național de Teatru de la București: „Bulgakov 17“ (după „Maestul și Margareta“) de Mihail Bulgakov, în regia lui László Bocsárdi, va avea parte de două reprezentații (de la orele 17.00 și 21.00) pe scena Sălii Mari a Teatrului Național București, iar „Pasărea retro se lovește de bloc și cade pe asfaltul fierbinte“ de Radu Afrim s-a ținut duminică, 22 octombrie, ora 18.00 pe scena aceluiași teatru.

Am vorbit cu acest prilej cu Gáspárik Attila, directorul Teatrul Național Târgu-Mureș, ca să ne comunice câteva gânduri despre această dublă performanță.

Reporter: Anul acesta, Teatrul Național Târgu-Mureș participă la FNT cu două spectacole, câte unul de la fiecare companie. Sunteți mândru de această realizare de ambele părți?
Gáspárik Attila: Participările la festivaluri sunt importante. Sunt niște oglinzi profesionale care ne arată unde ne situăm și cum arătăm, dar nu sunt mai importante decât sălile pline de acasă. Un teatru național trebuie să lucreze în fiecare zi pentru publicul lui, în mod prioritar. Abia pe urmă sunt importante festivalurile.

Rep.: Primul spectacol prezentat, „Pasărea retro se lovește de bloc și cade pe asfaltul fierbinte“, este a treia producție realizată de Radu Afrim la Compania „Tompa Miklós“. Cum ați descrie colaboarea cu acest regizor foarte popular și apreciat?
G.A.: Un consens între regizor și trupă este cheia succesului. Radu Afrim cunoaște bine trupa maghiară, iar aceasta apreciază munca lui Radu. Din această colaborare au ieșit mari succese. De fapt, de fiecare dată e o confruntare, în sensul bun al cuvântului, între cultura română și maghiară. Se încearcă găsirea diferenței între „măr“ și „alma“ („măr“ în limba maghiară), e o armonie artistică exemplară între regizor și actori.

Rep.: Am auzit multe voci ale publicului român care s-a declarat impresionat în repetate rânduri de prestațiile secției maghiare. Cum vedeți evoluția acestor actori de când conduceți Teatrul Național?
G.A.: Trupa maghiară în concepția mea este a întregii comunități, nu numai a maghiarilor. Prin sprijinul mass-media locale am încercat să comunicăm despre ei mai eficient. Artiștii maghiari au început să simtă o importanță majoră. Apreciază foarte mult faptul că sunt bineveniți la diferite festivaluri din afara Târgu-Mureșului.

Rep.: Cât de importantă este prezența spectacolelor Teatrului Național Târgu-Mureș în festivaluri precum FNT și obținerea de premii? Ajută instituția la nivel de prestigiu sau și din alte puncte de vedere?
G.A.: Un teatru național trebuie să fie un fanion al culturii la nivel național și european. Orice invitație, participare sau premiu la un festival recompensează munca investită. La Târgu-Mureș avem două trupe bune, muncitoare, și cu un public exigent. Un director general poate să facă un singur lucru, și anume: să servească interesele artiștilor.

Andrei VORNICU

Distribuie:

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

DISCLAIMER
Atentie! Postati pe propria raspundere! Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii

Citește și:

Recomandari


Citeste Zi de Zi Online


 

 

 




 

 

 

Print


 

Transilvania Business

ARHIVE