Cu violența pierzi mereu. Campanie cu și despre nasturii care ne leagă Slider
  • redactia
  • 0 comentarii
  • 697 Vizualizări

Cu violența pierzi mereu. Campanie cu și despre nasturii care ne leagă

”Ne folosim de urechi pentru a îndura jignirile și înjurăturile, inspirăm pe nas, expirăm pe gură pentru a ne abține din plâns, ajungem acasă și ochii elimină depunerea ce se prelinge pe piele. Suntem loviți în față, puși la pământ, scuipați, niște gunoaie care nu merită reciclare, bacteria socială și boala morală. Depunerile apar când ne mișcăm și ne doare când ne ștergem cu mâneca de scuipat și șchiopătăm până acasă”, spune tânărul Rareș Toncian de la Colegiul ”Unirea”, în eseul intitulat”Organele”. Cuvinte care, venite din partea unui elev în clasa a X-a, răscolesc inevitabil pe fiecare. Eseul elevului a câștigat concursul cu tema ”Cu violența pierzi mereu”, inițiat de Compartimentul de Analiză și Prevenire a Criminalității (CAPC) din cadrul Inspectoratului de Poliție Județean Mureș.

Premierea, preambul al campaniei împotriva violenței

Premierea concursului de eseuri a avut loc vineri, 23 noiembrie, la lansarea campaniei celor 16 zile de activism împotriva violenței, campanie internațională care se desfășoară în fiecare an în perioada 25 noiembrie- 10 decembrie. În opinia organizatorilor, această a treia ediție a concursului de eseuri a fost cea mai bună, atât ca număr de lucrări intrate în jurizare, cât și ca mesaj și modalitate de expunere. La concurs au fost înscrise 28 de lucrări ale elevilor din 7 licee mureșene, Colegiul Național ”Unirea”, Liceul Tehnologic Electromureș, Liceul Pedagogic ”Mihai Eminescu”, Liceul ”Ioan Bojor” din Reghin, Colegiul Economic ”Transilvania” și Liceul ”Vasile Netea” din Deda. Juriul compus din comisar șef Gabriela Pîncă și inspector principal Natalia Dulău (CAPC), Elena Micheu (Institutul Est-European pentru Sănătatea Reproducerii), Alina Schenk (Salvați Copiii), Nicoleta Someșan (ANITP), precum și psihologii Adriana Cerghedi și Adrian Moldovan (CJRAE) a avut o misiune foarte grea. Atât de grea încât au decis în final, pe lângă premiile ”oficiale”, să acorde mai multe premii speciale.

Elevului Rareș Toncian, aflat pe prima poziție a podiumului, i s-au alăturat pe treapta a doua Oana Nemeș și Partenie Miclea, iar pe locul al treilea s-au clasat Adrian Boiti și Cristina Kelemen. Mențiuni au primit Roxana Fărcaș și Alexandra Pîrvu, iar Alexandra Hațegan, Carina Zugravu, Ștefania Vodă, Andrei Nașca, Karina Chivu și Inocențiu Moldovan au fost răsplătiți cu premii speciale.

Costurile violenței

Citirea câtorva fragmente din lucrările câștigătoare a creat momente cu adevărat emoționale. ”Jos pălăria, dragi copii, ați reușit să ne atingeți”, a exclamat Elena Micheu. ”Atât de tare ne-au impresionat lucrările, încât am decis ca sloganul campaniei anti-violență să fie ”Cu violența pierzi mereu”. Să medităm ce ne costă violența. Ne permitem violența și costurile pe care le implică? Sperăm ca aceasta să fie o temă de dezbatere în următoarea perioadă. Ce ne costă pe noi, pe fiecare în parte? Există studii punctuale care spun ce costă statul o victimă a violenței. Nu ne facem acest bilanț, avem impresia că e afectată doar victima. Nu, violența ne afectează pe toți”, a arătat Gabriela Pîncă.

Eseuri și nasturi împotriva violenței?

Puține sunt județele în care există o atât de strânsă colaborare între instituțiile implicate într-un fel sau altul în prevenirea și combaterea violenței ca județul Mureș. ”Cele 16 zile împotriva violenței sunt de fapt 365 de zile, sunt un pretext doar ca în această perioadă să fim mai vizibili”, a arătat Elena Micheu.

În județul Mureș există servicii specializate pentru victime, și chiar și pentru agresori, care acționează în mod unitar și coerent inter-instituțional în modul de abordare a violenței. Cu toate acestea, în ultimii ani se constată o creștere a situațiilor de abuz și violență care ar putea să pară îngrijorătoare. Pe de altă parte, dublarea practic a sesizărilor de acest fel s-ar putea datora și ușurinței cu care pot fi raportate, grație numeroaselor inițiative în acest sens, a explicat Elida Deak, director adjunct al DGASPC Mureș. ”Sunt încrezătoare că vom putea continua ceea ce s-a pornit în urmă cu mai mulți ani aici în județ”, a subliniat Elida Deak. Da, asta înseamnă continuarea campaniei de suflet a Siguranței Mureșenilor, numele sub care activează în social media Compartimentul de Analiză și Prevenire a Criminalității, și care are drept simbol nasturele. Un obiect aparent banal, dar care a devenit de ani de zile simbolul elementului de legătură, care ţine împreună familiile, cetăţenii, naţiunile, și care promovează ideea că putem supravieţui doar dacă ne pasă de cel de lângă noi.

Ce spune câștigătorul despre violență

Iar speranța că toate aceste campanii dau roade pare că este una îndreptățită. Cel puțin câștigătorul concursului, Rareș Toncian, promite că, după această experiență, va face tot ce îi stă în putință pentru a lupta împotriva violenței de orice fel ar fi ea. ” Sunt probleme reale care se întâmplă chiar acum. Suntem înconjurați de o societate ce ne vrea mediocri. E ca și cum scopul nostru e să fim produsul unei firme ce produce culoarea bej și gura uscată. Văd zilnic în jurul meu persoane care au păreri atât de bune despre ei, când de fapt sunt antonimul a tot ce spun”, s-a exprimat poetic Rareș. Ce face Rareș când vede violență în jur? ” Intervin dacă pot. Din păcate nu reușesc să o și opresc, pot doar să o stăpânesc pentru un timp. Eu vreau să aduc o schimbare, o schimbare a mentalităților învechite care bântuie încă, din păcate, orașul. Modalitatea prin care aduc schimbarea nu contează, atâta timp cât aduc un plus societății. Iar dacă scrisul e modalitatea, atunci da, voi deveni scriitor, de ce nu?”, s-a pronunțat tânărul unirist.

Edith VEREȘ

 

 

Distribuie:

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

DISCLAIMER
Atentie! Postati pe propria raspundere! Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii

Recomandari

Recent
Popular
Etichete

Citeste Zi de Zi Online


 

 

 




 

 

Print


 

Media kit Zi de Zi 2022-2023

Transilvania Business

ARHIVE