Home / Invatamant / Ce probleme ale orașului ar rezolva elevii? Mizerie, transport, educație…

Ce probleme ale orașului ar rezolva elevii? Mizerie, transport, educație…

Elevii au fost provocați să-și imagineze și să redacteze proiecte pentru dezvoltarea comunității. „Implicându-vă, așa cum v-am spus și când ne-am întâlnit la liceele unde învățați, cu fapte mici sau acțiuni mici încercăm să schimbăm. Nu începem neapărat cu lucruri mari, pentru că sunt greu și de implementat, dar dacă începem cu lucruri mici, inclusiv faptul de a ridica o hârtie de pe jos și de a nu arunca un pet sunt lucruri care arată că suntem responsabili și implicați în viața comunității”, le-a spus Lia Conțiu, lector în cadrul Universității „Petru Maior”, elevilor veniți să-și prezinte proiectele în Sala Studio a Teatrului Ariel din Târgu Mureș. Lia Conțiu este coordonatoarea proiectului „Dezvoltarea eco-responsabilității tinerilor din județul Mureș prin educație”, derulat de Asociația pentru Dezvoltare și Cultură Mureș – ASDECUM, în parteneriat cu Consiliul Județean Mureș, în perioada septembrie-noiembrie 2017.

Elevi de la Electromureș și Unirea

În 27 noiembrie, de la ora 17.00, la Teatrul Ariel, elevii și-au prezentat proiectele realizate în cadrul concursului „Cum se pot implica tinerii în dezvoltarea durabilă a județului Mureș?”. „Mă bucur că aveți inițiative, că vreți să vă implicați. Am adunat 14 proiecte. Au fost implicați elevi de la două licee: Liceul Tehnologic Electromureș și Colegiul Național Unirea”, a precizat Lia Conțiu.

Am participat la prezentarea proiectelor și am fost surprins atât neplăcut cât și plăcut. Întâi, partea negativă: au fost foarte multe proiecte în afara temei concursului. Mă întrebam ce nu a fost clar pentru elevi. Era un concurs în cadrul unui proiect numit „Dezvoltarea eco-reponsabilității…”, atunci de ce au pregătit și, dacă au pregătit, de nu au intervenit profesoarele coordonatoare, când au văzut că elevii lor vin cu idei pentru rezolvarea sau ameliorarea unor probleme sociale sau ale sistemului de învățământ pentru un concurs de proiecte a cărui subiect erau problemele de mediu. Voi reveni la proiectele off-topic.

Apoi, m-a surprins plăcut implicarea genuină a elevilor mulți venind cu idei concrete pentru probleme concrete care îi afectează direct și trecând chiar dincolo de experiențele lor. De exemplu, echipa care a câștigat locul al doilea, elevi de clasa a IX-a de la Electromureș, a propus afișarea în stații a programului mijloacelor de transport în comun din oraș. Argumentul lor a fost că, mai ales, pentru o persoană venită din afara Târgu Mureșului, care nu cunoaște orașul, este foarte greu să se orienteze, fiind dificil de citit chiar și cartonașul cu ruta autobuzelor de cele mai multe ori. Elevii care au câștigat prima mențiune își doresc amenajarea de piste pentru biciclete, dar au venit și cu ideea ca trecerile de pietoni să fie luminate cu reflectoare care, cu ajutorul unor senzori, să se aprindă doar când cineva pășește pe trecere.

Câștigătorii concursului

Cele mai bune proiecte: Locul I – „Un mediu mai curat începe cu tine!” – Paul Togănel și Andrei Bendriș, Liceul Tehnologic Electromureș – clasa a IX-a D, diriginte Monica Frâncu; Locul II – „O persoană dezinformată este o persoană derutată” (Transportul în orașul Târgu Mureș) – Marco Riccardi, Andreea Sînmărtean și Balint Istvan, Liceul Tehnologic Electromureș – clasa a IX-a D, diriginte Monica Frâncu; Locul III – „Bullyingul dăunează grav societății” (Proiect de prevenire și reducere a fenomenului “bullying”) – Teodora Chiorean, Adrienne Varga și Diana Ghiurcușor, Liceul Tehnologic Electromureș – clasa a IX-a D – diriginte Monica Frâncu; Mențiune I – „Piste de biciclete și iluminarea trecerilor de pietoni” – Petra Florea, Adela Fola, Doris Chiorean, Lisa Chiujdea, Andreea Almășan, Diana Harpa, Iulia Costea și Larisa Pintea, Colegiu Național Unirea – clasa a XI-a E, diriginte Mioara Romonți; Mențiune II – „Să dăm „viață” Mureșului” – Denisa Cerghezan și Alexandra Conțiu, Colegiu Național Unirea – clasa a IX-a C, diriginte Suzana Radu.

Mai multe dintre proiectele elevilor au fost legate de curățenia din oraș. Unul dintre elevii din clasa a IX-a G a spus că au scrie despre faptul că Târgu Mureșul nu mai este un oraș curat. „E foarte murdărie și în centru și oriunde. Ar fi de ajutor dacă am avea mai multe coșuri de gunoi sau dacă ar fi mai mulți polițiști. Vrem să organizăm evenimente pentru a face curățenie în oraș.”

Paul Togănel, elevul care a prezentat proiectul câștigător, a subliniat aceeași problemă. „Am constatat că orașul este foarte murdar. Chiar dacă acum ceva timp era considerat cel mai curat oraș din Transilvania. Sunt aruncate foarte multe gunoaie pe jos pentru că nu sunt suficiente coșuri de gunoi sau nu sunt golite zilnic”, consideră Paul. Echipa lui a propus „crearea unui grup de elevi de liceu care să adune gunoaiele din parc și să punem două poze: una înainte de curățarea parcului și alta după curățarea parcului și să scriem mesaje motivaționale”.

Bun-simț și învățământ ca în Norvegia

Cele două eleve de la Unirea care au scris proiectul „Să dăm „viață” Mureșului” au pornit de la experiența uneia dintre ele în Spitalul Județean, unde a observat că oamenii nu se respectă, sar peste rând, se îmbrâncesc și apar chiar și altercații. Așa că au propus introducerea unor aparate care să elibereze numere de ordine. Și am revenit la proiectele care au driblat puțin tema concursului. Acum, pe de o parte e firesc ca elevii să fie tentați se refere indiferent de tema propusă, în primul rând, la problemele lor. Pe de altă parte, dacă denumirea proiectului implementat e clară, denumirea concursului e mai vagă: „Cum se pot implica tinerii în dezvoltarea durabilă a județului Mureș?”. Și a fost interesant să observ că pentru tinerii, majoritatea elevi în clasa a IX-a, implicați în concurs carențele din comunitate care privesc persoanele din medii defavorizate și educația, în sens larg, se pot suprapune cu probleme legate de mediu, în sens ecologic.

Voi încheia cu câteva cuvinte spuse de o elevă din clasa a IX-a de la Electromureș, al cărei proiect se numește „Sistemul de educație norvegian”. „Am trăit acolo un an și am simțit diferențele enorme. Eu cred că învățământul românesc este mai greu, nu chiar așa de greu, dar mai greu un pic, pentru că copiii din Norvegia sunt învățați prin joacă. Învață în echipe, se ajută unii pe ceilalți. (…) Copiii sunt învățați să se ajute unii pe alții și să își ajute țara și locul unde trăiesc ei, deoarece ei învață foarte mult pe afară și despre natură”. Unul dintre membrii juriului a întrebat-o: „Și ce propui să facem noi, aici, pe plan local?”. „Păi, să mergem mai mult prin oraș, să primim informații despre locuri…” Aceeași persoană din juriu a conchis, în locul elevei: „deci, ceva extra-program, niște activități în plus!”.

Proiectele elevilor au fost evaluate de către un juriu format din: Ioana Baciu  – consilier superior în cadrul Agenţiei pentru Protecţia mediului Mureş, compartimentul – Planuri, Proiecte, Programe – Dezvoltare durabilă; Nicoleta Simion – project manager în cadrul organizației Junior Chamber International și coordonatorul pe județul Mureș al asociației EcoAssist; Simona Tandea – Administrația Bazinală de Apă Mureș, serviciul Avize și autorizații; Daniela Ștefănescu – conferențiar universitar doctor, decanul Facultății de Științe Economice, Juridice și Administrative, Universitatea „Petru Maior” și Mihaela Kardos – conferențiar universitar doctor, directorul departamentului Management-Economie din cadrul Facultății de Științe Economice, Juridice și Administrative, Universitatea „Petru Maior”.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

DISCLAIMER
Atentie! Postati pe propria raspundere! Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii

Regulile de preluare a articolelor

Acest articol este proprietatea Cotidianului Zi de Zi și este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face doar în limita a 500 de semne, cu citarea sursei și cu link către pagina acestui articol.

De asemenea, verificati

FOTO: Clipe de bucurie pentru elevii Școlii Gimnaziale Lunca Bradului

Școala Gimnazială Lunca Bradului a început anul școlar 2020-2021 cu un efectiv de 198 de …