Csép Éva Andrea (UDMR) vrea legi echitabile pentru cei peste 70.000 de copii cu dizabilități din România Slider
  • redactia
  • 0 comentarii
  • 564 Vizualizări

Csép Éva Andrea (UDMR) vrea legi echitabile pentru cei peste 70.000 de copii cu dizabilități din România

Deputatul UDMR Csép Éva Andrea a declarat, zilele trecute, în plenul Camerei Deputaţilor, că cei peste 70.000 de copii cu dizabilități din România trebuie să însemne o prioritate pe agenda legislativă în vederea promovării, reglementării și implementării incluziunii în educație.

În discursul său, Csép Éva Andrea a făcut referire la Constituţia României, arătând că societatea trebuie să devină mai prietenoasă cu nevoile elevilor care urmează cursurile şcolilor speciale.

”Dreptul la învățătură este un drept fundamental și obligatoriu, prevăzut de articolul 32 din Constituția României, potrivit căruia toți copiii din România au asigurat dreptul de a învăța în instituții de învățământ general – liceal și profesional, învățământ superior, precum și în alte forme de instrucție și de perfecționare. Este nevoie ca aceste instituții să fie adaptate pentru a deveni prietenoase și primitoare pentru nevoile fiecărui elev în parte, izolarea sau segregarea copiilor cu dizabilități în instituții de educație specială nu este numai un model învechit, dar și contrar prevederilor legislației internaționale. La zece ani după semnarea Convenției ONU privind Drepturile Persoanelor cu Dizabilități, școlile de masă din România încă nu sunt adaptate nevoilor persoanelor cu dizabilități – accesul în clădiri se poate face la nici 20% dintre școlile din orașele mari, totodată, accesibilizarea etajelor, a sălilor de clasă, laboratoarelor, băncilor și toaletelor nu este făcută, conform standardelor în vigoare. Trebuie să ne schimbăm urgent mentalitatea și să nu etichetăm pe nimeni doar prin prisma prejudecăților pe care le avem. Acești copii sunt frecvent considerați bolnavi, periculoși, uneori chiar contagioși – din această cauză multă lume se sperie și îi evită. Profesorii, la rândul lor nu sunt pregătiți, nu cunosc modul de gestionare a copiilor cu nevoi speciale, și nici nu vor să facă un efort suplimentar pentru a-și însuși această aptitudine”, a subliniat Csép Éva Andrea.

Copii neşcolarizaţi sau segregaţi în şcoli speciale

În cadrul discursului, Csép Éva Andrea a atras atenția celor prezenți asupra necesității schimbării urgente a mentalității și ocolirea etichetării doar prin prisma prejudecăților, menționând că acești copii sunt frecvent considerați bolnavi, periculoși, uneori chiar contagioși – din această cauză multă lume se sperie și îi evită, iar profesorii, la rândul lor nu sunt pregătiți sa gestioneze aceste cazuri.

Deputatul UDMR a mai subliniat că potrivit datelor oficiale ale Ministerului Muncii și Justiției Sociale, în România sunt înregistrați 71.245 copii cu dizabilități, însă există multe familii care din cauza procesului îndelungat și costisitor pentru obținerea certificatului de handicap, nu îl parcurg, deci cifra reală privind copiii cu dizabilități este una mult mai mare.

”Prin semnarea Convenției ONU privind Drepturile Persoanelor cu Dizabilități, România și-a asumat transformarea școlilor de masă în școli incluzive, capabile să acomodeze toți copiii. Astfel, după 10 ani, 30% dintre copiii cu dizabilități nu sunt școlarizați, iar aproximativ 52% sunt segregați în școli speciale, unde, nu de puține ori, sunt expuși riscului major de abuzuri și neglijență și, prin urmare, după terminarea studiilor în astfel de împrejurări, nu se pot integra în societate”, a detaliat deputatul Csép Éva Andrea, care la sfârșitul discursului a citat o parte din scrisoarea  unei fetițe cu Sindrom Down de 13 ani, adresată senatorilor și deputaților din Parlamentul României cu ocazia Zilei Internaționale a sindromului Down, în care cere sprijinul senatorilor și deputaților ca copiii cu dizabilități să aibă posibilitatea să meargă la școală, alături de toți ceilalți copii, ca să poată trăi independent și să aibă posibilitatea de a întoarce contribuția lor către societate și cei dragi, subliniând faptul, că în România nicio școală nu este adaptată acestor nevoi.

La finalul alocuţiunii, Csép Éva Andrea a îndemnat colegii să stabilească de urgență momentul în care cei peste 70.000 de copii cu dizabilități din România vor fi o prioritate pe agenda legislativă “în vederea promovării, reglementării și implementării incluziunii în educație, în spiritul respectării drepturilor omului și a principiilor de diversitate, nediscriminare și echitate.”

(Redacţia)

Distribuie:

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

DISCLAIMER
Atentie! Postati pe propria raspundere! Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii

Recomandari

Recent
Popular
Etichete

Citeste Zi de Zi Online


 

 

 




 

 

Print


 

Media kit Zi de Zi 2022-2023

Transilvania Business

ARHIVE