Home / Eveniment / Critical Mass: Târgu Mureş pedalează!

Critical Mass: Târgu Mureş pedalează!

Distribuie

Critical Mass a fost organizat la Târgu Mureş şi în acest an, între 10-15 aprilie, ultima parte a evenimentului având loc în 15 aprilie, în senina zi de duminică, ne-am adunat peste 500 de persoane pentru o plimbare cu bicicleta, pornind din centrul oraşului, pe următorul traseu: Piaţa Victoriei – B-dul 1 Decembrie 1918 – B-dul Pandurilor – str. Predeal – str. Gheorghe Doja – Piaţa Victoriei – Piaţa Trandafirilor – str. Revolutiei – str. 22 Decembrie 1989 – str. Luceafărului – str. Păcii – str. Luntraşilor – str. Plutelor – Farmacia de Bere, parcurgând un total de 10 km. Autovehiculele ocupă drumul în fiecare zi, aşa că de două ori pe an ne permitem să ne întâlnim pentru a sărbători dragostea pentru biciclete şi un mediu lipsit de toxicitate, măcar pentru câteva ore. Filosofia generală din spatele acestui eveniment este exprimată în sloganul „Noi nu blocăm traficul; noi facem parte din trafic”.

Am putea organiza astfel de plimbări o dată pe lună, cum se obişnuieşte în alte părţi ale lumii, dar mai avem destule de învăţat la capitolul acesta. În Olanda, pistele ciclabile împânzesc toată zona ca o ţesătură deasă. Se vede de la o poştă că ei sunt ecologişti radicali. Acolo, pistele pentru biciclete sunt mult mai largi decât drumurile carosabile, iar folosirea bicicletei şi mersul pe jos sunt mai respectate decât ultimul răcnet de automobil, ceea ce dovedeşte că cei de acolo sunt de mult în postcapitalism. Au scăpat de paradigma automobilului, visul american a murit. Dezvoltarea e acolo pentru oameni şi comunităţi, nu pentru maşini. Dar să revenim la oile noastre, că multe mai avem.

Mă bucur că târgumureşenii sunt din ce în ce mai interesaţi de biciclete şi observ o creştere a populaţiei care le foloseşte de la an la an, şoferii auto au fost şi ei foarte amabili în timpul evenimentului, ne-au claxonat zâmbind, n-am citit pe buze înjurături, ceea ce denotă înţelegere din partea lor. Autorităţile locale ne-au asigurat un sens de mers şi totul s-a desfăşurat frumos, fără incidente.

În timpul evenimentului, s-a organizat şi o tombolă, iar din fondurile strânse în urma achiziţionării taloanelor de participare au fost echipate 3 grădiniţe din Târgu Mureş, respectiv Grădiniţa numărul 12, cu program prelungit, Grădiniţa numărul 12, cu program normal şi Grădiniţa reformată, cu câte 10 biciclete fără pedale, pentru preşcolari, căşti şi conuri. Cei care s-au ocupat de organizarea marşului bicicliştilor “Pedalează pentru un scop bun” vor cumpăra, tot din suma câştigată în urma tombolei, un dispozitiv de măsurare a traficului bicicliştilor şi pietonilor. De asemenea, s-au derulat şi activităţi de educaţie rutieră pentru copiii cu vârste cuprinse între 3-14 ani.

Să nu credeţi că olandezii sunt un popor salvat de forțe cosmice, care se bucură zilnic de iluminare și revelații divine. De fapt, nu e vorba decât de oameni deștepți și sănătoși. Nici corpul uman și nici motorul Otto sau Diesel nu transformă decât un sfert din input-ul lor de combustibil -energie în mișcare. Cu toate acestea, în ciuda motorului cu randament scăzut, binomul om – bicicletă este, de departe, campionul eficienței între toate mijloacele de transport din ziua de azi.

Marele eșec al automobilului este propria sa greutate. În fiecare dimineață când șoferul sare în mașina sa ca să meargă la lucru, automobilul lui drag nu trebuie să îl care doar pe el, pe șofer, ci toată masa sa de tablă, motor și mobilier. Dacă motorul mașinii ar trebui să îl care doar pe șofer ar avea nevoie de o energie infimă, dar motorul trebuie să care încă o tonă în plus. Un procent infim din arderea benzinei e folosit să îl miște pe conducătorul auto, absoluta majoritate a kilocaloriilor e irosită pentru a mișca o tonă de automobil. Iar drumul petrolului, din deșerturile bombardate preventiv ale Orientului și până la arderea sa în ambuteiajele marilor orașe, cu eliminarea CO2, CO, Pb, SO2, NO2 ori zgomot, e lung și plin de peripeții.

E tot mai evident că dependența noastră nu este o dependență de petrol, ci de a conduce mașini. Cu siguranță că automobilul e o declarație a statutului social. O mașină puternică și cu un design frumos îi dă proprietarului un status la care nu ar fi ajuns prin propriile talente, virtuți sau cunoaștere.

Însă mașina începe să nu mai fie prea “cool” în multe cercuri sociale. Thomas Friedman anunța în “Hot, Flat and Crowded” că epoca “energie-Climă” se apropie. Arderea combustibilului fosil în era care abia începe va fi demnă de disprețul semenilor precum e azi, în societățile occidentale, îmbrăcarea hainelor din blană de nurcă.

Până una alta, ieri am adăugat o bulină verde pentru oraşul nostru, este loc mai mult decât suficient pentru următoarele!

A consemnat Denisa MORAR

Sursa foto principală: pagina de FB a evenimentului:

Pedalează-Tekerj & Critical Mass Junior & Critical Mass

 

 


Citește și despre proiectul „Cu ochii larg deschişi”:

 

Cinci docufiction despre căderea și ridicare din abuzul de droguri

 

Sticker/Cine sunt eu? – o parabolă a pierderii identității din cauza drogurilor

 

”Dealerul morții”, evadare din ”infernul drogurilor”

 

Clean-up. Curajul Mădălinei

 

Povestea lui Mircea

 

Povestea Melaniei, nevoia de iubire şi atenţie satisfăcută cu droguri

   

De asemenea, verificati

Interviu cu Zorro și Haneș: Zâmbetele devin tradiție la show-urile de stand-up și open mic ale celor de la 3G Hub

Distribuie Fondat în toamna anului 2015, 3G HUB (3g Theater) este una dintre companiile de …

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

DISCLAIMER
Atentie! Postati pe propria raspundere! Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii

Regulile de preluare a articolelor

Acest articol este proprietatea Cotidianului Zi de Zi și este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face doar în limita a 120 de semne, cu citarea sursei și cu link către pagina acestui articol.