În tur al pistei Aeroportului “Transilvania” Tîrgu Mureș Administratie
  • redactia
  • 0 comentarii
  • 1834 Vizualizări

În tur al pistei Aeroportului “Transilvania” Tîrgu Mureș

Vizita de lucru organizată de conducerea Consiliului Județean Mureș și a Aeroportului “Transilvania” Tîrgu Mureș la sediul regiei autonome de la Vidrasău îmi permite să mă aflu pentru a treia oară pe pistă din octombrie 2017 de când au început lucrările de reabilitare. După ce acum 9 luni vedeam pe pistă acele pătrate excavate, munții de betoane și pământ și auzeam picamerele asurzitoare, galopul camioanelor și a buldoexcavatoarelor vineri, 6 iulie, m-am plimbat motorizat pe o pistă reabilitată, cu un balizaj nou-nouț și cu o portanță de 70.

 

Pasagerii pentru o cursă Wizz Air spre Memmingem se îmbarcă din zona de parcare a Aeroportului “Transilvania” Tîrgu Mureș tocmai atunci când, punctuali, ajungem la ora 11.30, în sala unde va avea loc conferința de presă care marchează o inaugurare oficială a lucrărilor de reabilitare a pistei de aterizare-decolare. Rând pe rând, călătorii spre Germania, cu bagaje sau fără, cu emoții sau fără, cu bucuria sau tristețea plecării urcă, alean, cele două scări care îi va duce în corpul avionului în care își vor petrece următoarele aproape două ore de zbor.

În același timp în care pilotul aeronavei face manevrele spre calea de rulare, două avioane de mici dimensiuni aterizează și se însoțesc cu un al treilea deja parcat în zona de parcare. Fără să ne dăm seama, aeronava Wizz rulează spre pistă și așteaptă permisiunea turnului de control ROMATSA pentru a decola.
Oficialitățile ajung, însă așteaptă răbdătoare să privim decolarea. Pe nesimțite, la o distanță de un click la aparatul foto, avionul e în aer și se îndepărtează spre destinația sa, lăsând în urmă pista tăcută.
Peste o oră, după conferința de presă la care au participat Nicolae Burnete, ministrul Cercetării și Inovării, Ion Iordăchescu, secretar de stat în Ministerul Transporturilor, Klaus Bleckenwegner, CEO PORR Construct, antreprenorul general al lucrării, gen. bg. Nelu Bârle, Autoritatea Aeronautică Civilă Română, Simion Crețu, directorul general al Agenției de Dezvoltare Regională (ADR) 7 Centru, Vasile Gliga, președintele PSD Mureș, Peti Andrei, președintele Consiliului de Administrație al RA Aeoportul “Transilvania” Tîrgu Mureș, și Péter Ferenc, președintele Consiliului Județean Mureș, e liniște și în sala de protocol a aeroportului. Grupuri-grupuri ne îndreptăm spre hangar unde continuă evenimentul în prezența invitaților – parlamentari, subprefect, consilieri județeni, primari, șefi de instituții deconcentrate, oameni de afaceri, reprezentanți ai mediului academic.

 

În tur pe pistă

 

Invitații se încing la discuții, iar doritorii de a vedea noua pistă se încolonează în grupuri de câte 20 de persoane pentru a fi transportate într-un tur pe cei 2000 m reabilitați.
Într-unul dintre microbuze îmi găsesc și eu un loc. Grupul îl are ca ghid pe Ioan Petru Pop, director tehnic al Aeroportului “Transilvania” Tîrgiu Mureș care pentru o perioadă a fost și vicepreședinte al Consiliului de Administrație al regiei.
Se comunică cu turnul și plecăm în expediția pe cei 2 km, nu înainte de a părăsi calea de rulare.
Ajungem pe pista de 1300 de m, construită în 1968 și niciodată supusă unui asemenea proces amplu de reabilitare, în timp ce ghidul ne explică la cât a ajuns portanța pistei, de la acel fatidic 26 care a determinat compania Wizz Air să suspende zborurile de la Tîrgu Mureș. Azi, pista de la Vidrasău are un PCN de 70, cu toate că era suficient și un 55.

“Aici este capătul 2.5, în partea opusă este capătul 07, avem o lungime de 2000 de m, o lățime de 45 m, un balizaj de categoria II. Vedeți marcajul axial, marcajul marginal, zonele în care este calculată aterizarea aeronavei sunt, de asemenea, marcate ca zone de touchdown sau puncte țintă. Toate lucrurile acestea, atât marcajele cât și balizajul ajută sau conduc la aterizarea în siguranță a aeronavelor. Categoria II este dată și de echipamentele de radionavigație. ILS este o antenă montată pe partea stângă a direcției noastre de mers (n. red. înspre Sînpaul) care emite un semnal în unghi de 3 grade și o antenă care este montată la capătul celălalt al 2.5. Cele două semnale sunt captate de aparatele de la bordul avionului și, teoretic, sunt așa calculate aceste semnale încât ar trebui ca avionul în condiții de vizibilitate scăzută să pună roțile avionului exact pe acestea două “pete” mari (n.red. două marcaje, de formă dreptunghiulară, de culoare albă)”, ne povestește Ioan Petru Pop ceea ce vedem.
Încadrarea în această categorie II nu ar fi posibilă fără balizajul luminos.
Balizajul se întinde pe toată lungimea pistei, atât axial cât și pe marginile acesteia și pe primii 900 de m de la marginea betonului pe direcția de aterizare.
“Dacă ne uităm în partea cealaltă vedeți acești stâlpi galbeni care încep de la capătul pistei și merg 900 de m înspre direcția de aterizare, merg în același unghi de 3 grade ca și semnalul pe care îl emite antena ILS. Acest semnal este completat de niște lămpi PAPI, de culoare roșie”, ne explică directorul tehnic.
Mai fac câteva fotografii, fascinată de puterea balizajului inclusiv pe timp de zi, îmi amintesc de explicațiile primite ultimele două dăți când am vizitat pista și ne întoarcem la hangar.
Mă gândesc că generațiile care vor veni nu vor mai aștepta alți 50 de ani pentru a repara pista din care timpul va mușca.

Ligia VORO

Distribuie:

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

DISCLAIMER
Atentie! Postati pe propria raspundere! Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii

Recomandari

Recent
Popular
Etichete

Citeste Zi de Zi Online


 

 

 




 

 

Print


 

Media kit Zi de Zi 2022-2023

Transilvania Business

ARHIVE