Share

Home / Cultură / CRONICĂ. Spectacolul „Offline“ te conectează la adevărata sursă
Trupa Guga Junior acceptă provocări noi (Foto: Cristina Gânj)

CRONICĂ. Spectacolul „Offline“ te conectează la adevărata sursă

Teatrul Național Târgu Mureș derulează de câțiva ani inițiativa benefică de a implica în activitatea sa, prin voluntariat, liceeni târgumureșeni care astfel au ocazia să între într-un contact mult mai direct cu echipa, spectacolele și atmosfera instituției, fapt care contribuie la educația lor teatrală într-o perioadă a vieții în care astfel de pasiuni se pot prelungi mai târziu în adevărate cariere.

Activitatea pe care o desfășoară la rândul ei Trupa Guga Junior, implicată în sesiuni de improvizație, workshopuri tematice, cursuri de scriere dramatică și mișcare scenică s-a concretizat până în prezent mai multe spectacole, printre care „Want“ (coord. Scott Johnston) și „Love is…“ (coord. Roxana Marian). Noua stagiune a venit cu o continuare a demersului, în cadrul unui proiect Erasmus+ prin intermediul filialei irlandeze Leargas, Waterford Youth Arts (WYA).

Spectacolul a rezultat în urma unei serii de întâlniri între membrii Trupei Guga Junior și coordonatorul Laurențiu Blaga. Tinerii au scris numeroase monoloage în care și-au exprimat gândurile, nemulțumirile, temerile și speranțele, care au fost apoi discutate în grup. Dramaturgul Daniel Oltean, distins cu Premiul UNITER pentru Cea mai bună piesă românească a anului 2017, a participat la repetiții, a citit materialele scrise de juniori, a făcut o selecție și le-a dat coeziune în urma deciderii temei și a titlului. Astfel, „Offline“ s-a concretizat ca un spectacol care a avut premiera în 8 septembrie la Sala Mică a Teatrului Național Târgu Mureș, cu distribuția formată din Denisa Buruian, Mara-Alexandra Jula, Crina Petrișor, Sergiu Olar, Mara Sermășan, Ionuț Stoinea și Rareș Toncian.

Deux est machina

Cei șapte tineri trăiesc într-un univers alert, marcat de tehnologie și influențat de capriciile și de trendurile acesteia. Totodată, lumea lor e compusă din nenumărate întrebări cărora, în cel mai bun caz, doar experiența le va da răspuns, și care se formulează în termeni cât se poate de clari: Când suntem conectați cu realitatea? Când suntem offline? Când săruți, ești offline. Când plângi, ești offline. Când ești singur, ești offline. Online ai la fel de mult curaj ca atunci când ești offline? Dar ești la fel de sincer? Ai același stil? Ești același tu? Prezentul celor șapte gravitează în jurul smartphone-ului care, ca o zeitate pângână posesivă, le guvernează reflexele, le transmite mesajele, le decodifică emoticoanele, le oferă o identitate virtuală și le-o amplifică pe cea civilă. Ca un Dumnezeu digital, smartphone-ul (împreună cu cortegiul său de device-uri, tableta, laptopul, calculatorul) devine, indirect, sursă de dezbatere, dar și modalitatea ei de propagare. Când viața tânărului devine împărțită între real și virtual / offline și online ca status existențial, se naște întrebarea care poate este și cea mai relevantă și urgentă: suntem noi stăpânii realității noastre sau doar aserviți unui generator de realitate care ne influențează și ne dirijează cu atotputernicie?

Chiar și în acest context, fricile supreme ale tinerilor rămân aceleași de când lumea: frica de mediocritate, frica de eșec, frica de viitor, frica de singurătate, frica de a eșua ca părinte, chiar și frica de a nu-ți fi frică și, mai nou, frica de cancer.

Șapte tineri în căutarea unui răspuns

Cei șapte protagoniști nu sunt personaje propriu-zise fiindcă își asumă identitatea cotidiană și numele real. Spectacolul, realizat în manieră devised, preia frământări, experiențe personale, idei și gânduri ale performerilor și le contextualizează în raport cu tema centrală prin intermediul unui dramaturg de scenă. Astfel, „Offline“ nu prezintă nimic artificial și nu își propune să investigheze altceva decât materia biografică a propriilor componenți. Firește, nu există, astfel, o intrigă propriu-zisă, un punct culminant și un deznodământ în sensul tradițional al termenilor. Conflicte există, la fel și un final deschis, deschis către viitor, cu toată gama sa de potențialități, care presupune puncte de suspensie în locul unui singur punct sau al unui semn de exclamare. Cei șapte juniori se află la vârsta marilor descoperiri, când viitorul pare o proiecție infinită, mai mare ca universul. Tensiunea conștientizării acestui fapt reprezintă și terenul fertil al anticipației uneori anxioase, alteori înflăcărate.

Senzația de autenticitate pe care o exprimă spectacolul derivă nemijlocit din faptul că tinerii nu au formație actoricească, nu joacă roluri propriu-zise și au fost instruiți cu atenție de Laurențiu Blaga să evite formalismele, manierismele și tentațiile de a „juca“ de dragul unor efecte facile, pentru public. Monoloagele și dialogurile conțin, de asemenea, o doză suficientă de ironie și de autoironie încât să înlăture exagerările de imagine.

A se continua după preferință

Având durata de fix o oră, și conținând și scurte momente coregrafice și un moment muzical, spectacolul nu plictisește, ba la final lasă senzația că ar fi putut să mai dureze măcar 15 minute, să mai exploreze câteva teme, să ne mai comunice câte ceva despre juniori. Cei șapte sunt personalități diferite, ofertante ca gamă de trăiri, și faptul că au fost expuși în toată vulnerabilitatea lor, fără a le cosmetiza defectele și stângăciile inerente este unul dintre cele mai mari plusuri ale spectacolului. Dar și cel care putea fi explorat ceva mai mult.

Vă invit să vizionați spectacolul, să vă reexersați reflexul de a vă închide telefoanele mobile și de a fi timp de o oră offline la toate celelalte pentru a vă comuta pe modul online cu șapte povești ale tuturor.

Din echipa artistică a spectacolului mai fac parte Zeno Apostolache Kiss (pregătire muzicală și aranjament muzical), Alexandra Moldovan (coregrafie), Kázsoni Attila (light design), Din echipa proiectului mai fac parte Emilia Ostace (coordonator voluntari), Matei Adrian (foto-Video), Andi Bercea, Raluca Cordoş, Oana-Ariana Chirilă, Oana Nemeş (PR, Marketing) și Kacsó Judit-Andrea (Coordonator proiect Youth Arts Projects – Learning Leadership Skill).

Andrei VORNICU

Share

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

DISCLAIMER
Atentie! Postati pe propria raspundere! Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii

Regurile de preluare a articolelor

Acest articol este proprietatea Cotidianului Zi de Zi și este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face doar în limita a 500 de semne, cu citarea sursei și cu link către pagina acestui articol.

De asemenea, verificati

INTERVIU. György Dragomán are succes, dar literatura nu e o aventură lejeră: „A fost un drum lung până când am ajuns aici“

György Dragomán și Attila Bartis sunt cei mai apreciați și mai traduși prozatori maghiari contemporani …

Share
Share