Share

Home / Invatamant / Proiect de 50.000 euro pentru îmbunătățirea vieții copiilor cu nevoi speciale
Cristina Murvai

Proiect de 50.000 euro pentru îmbunătățirea vieții copiilor cu nevoi speciale

Cu o echipă dinamică formată din coordonator prof. Cristina Murvai, director prof. Anișoara Moga, director adjunct prof. Csilla Peterffy, contabil Luminița Andone și profesori Erzsebet Moldovan, Carmen Petrescu și Roxana Din, proiectul „Balance. O școală mai bună pentru o viață mai bună” lansat în 26 septembrie la Inspectoratul Școlar Mureș, promite o îmbunătățire vizibilă a modului de predare la copiii cu cerințe educative speciale și îmbunătățirea întregului sistem educațional din Târgu-Mureș specializat pe astfel de cazuri. El se va desfășura în perioada septembrie 2018-noiembrie 2019.

Dacă cadrele didactice nu fac acest lucru acum, cât copiii mai sunt în băncile școlii, societății îi va fi după mult mai greu și majoritatea vor rămâne neglijați.

Vor beneficia în urma progamului cel puțin 200 de copii

„Acest proiect a început la începutul lunii septembrie, astăzi fiind evenimentul de lansare pentru publicul larg. Am început prin a selecta cele 15 cadre didactice care vor participa la cele trei mobilități în țările Uniunii Europene. Acum urmează să aibă loc prima mobilitate. Pentru a avea succes și pentru a ne atinge toate obiectivele, cele 15 cadre didactice ne-am asumat în a ne perfecționa cunoștințele de limba engleză, astfel că la acest moment urmăm un curs intensiv de limba engleză pentru a putea să luăm cât mai mult din ce ni se va da din cele trei cursuri de formare. Toate cadrele didactice sunt titulari ai școlii noastre, acesta fiind un criteriu de selecție. Toți copiii școlii noastre, peste 200 de copii, vor beneficia în urma acestor cursuri și plănuim o mediatizare la nivel local, județean, național, astfel ca numărul beneficiarilor să crească cât mai mult, pentru că bunele practici promovate cât mai intens nu pot decât să aducă beneficii pentru toată lumea” ne-a spus coordonatoarea proiectului, prof. Cristina Murvai.

Echipa a trecut la această acțiune pentru a cunoaște, dezvolta și implementa un pachet de măsuri care să cuprindă competențe profesionale, conținuturi curriculare, strategii manageriale, metode și mijloace și tehnici inovative, toate ca să asigure un demers optim de incluziune școlară și socială pentru fiecare și pentru toți la valori și standarde promovate la nivel european. Astfel, scopul proiectului este dezvoltarea unui plan de acțiune pentru prevenirea violenței prin managemntul conflictelor și optimizarea incluziunii școlare și sociale a elevilor cu cerințe educative speciale. Toate sunt măsuri afirmative cu un impact direct asupra reducerii fenomenului de abandon școlar.

Printre activitățile propuse se numără participarea unui număr de 15 cadre didactice ale școlii la trei cursuri de formare, implementarea metodelor, tehnicilor și instrumentelor dobândite la cursurile de formare în activitățile directe cu elevii, workshopuri cu cadre didactice, părinți și specialiști, elaborarea planului de acțiune pentru prevenirea violenței, managementul conflictelor și optimizarea incluziunii școlare și sociale a elevilor cu cerințe educative speciale și activități de diseminare la nivel local, județean și național.

Turcu Simona Elena

Trei cursuri pentru cei 15 profesori

„O prioritate și un accent deosebit s-a pus pe pregătirea profesională a cadrelor didactice în specialitate. Din păcate în toată țara nu prea avem aceste lucruri. Ei iată, astăzi noi aici, prin această echipă puternică de specialiști, am reușit să câștigăm un proiect mare. Vă felicit, pentru că prin dumneavoastră în educația specială ați găsit modalități diverse de recuperare, învățare, integrare, care au ca și obiectiv binele copiilor cu dizabilități” a spus inspector școlar, profesor Turcu Simona Elena.

Cursul de formare din Barcelona se intitulează „Teaching strategies, conflict management and emotional literacy”. Aici, cei 5 participanți, toți cadre didactice, vor învăța să stăpânească unele instrumente eficiente și practice de comunicare, managementul conflictelor și colaborare pentru îmbunătățirea relațiilor sociale și construirea unei comunități mai bune, să cunoască abordări practice pentru includerea managementului conflictelor în curriculum, să-și dezvolte inteligența emoțională și socială, să utilizeze strategii de dezvoltare socio-emoționale a elevilor, să-și îmbunătățească competențele lingvistice, iar evenimentul în sine îi va ajuta să-și crească motivația și satisfacția profesională.

În Berlin se va desfășura cursul „Creative drama for pupils with special needs” în cadrul căruia cele 5 cadre didactice vor învăța să utilizeze instrumentele de teatru în clasă, ca metodă de predare, să utilizeze instrumentele de dramă, adaptate elevilor cu cerințe educative speciale, ca instrumente de incluziune socială, vor cunoaște tehnici de evaluare prin activități de dramă, de comunicare eficientă prin activități dramatice, vor avea parte de o experiență interculturală și bineînțeles, își vor crește motivația și satisfacția profesională.

Ultimul curs, cel din Leiria, se numește „Towards the Inclusive Classroom: Special needs children” și aici ultimele 5 cadre didactice vor învăța să se angajeze activ în managementul clasei în contextul incluziv, să dezvolte o rețea de profesori pentru cooperarea la nivel internațional, să-și îmbunătățească activitatea didactică desfășurată cu copiii cu cerințe educative speciale din diferite medii sociale, și nu în ultimul rând, vor fi încurajați să facă schimb de bune practici, idei și materiale între colegii din cadrul Uniunii Europene.

Ioan Macarie

Lipsă acută de instruire pentru cazurile speciale

„Este unul din cele două proiecte câștigate la nivelul județului Mureș pe programul Erasmus+. Noi, echipa Centrului Școlar pentru Educație Incluzivă Nr. 1, ne-am adresat prin acest proiect formării cadrelor didactice care evident lucrează cu persoane cu deficiențe, aflate în dificultate. Este un proiect generos, un proiect în care se vor forma 15 cadre didactice în trei mobilități internaționale pe cursuri de foarte mare interes având în vedere formabilii, elevii cu care lucrăm noi” a declarat directorul Centrului Școlar pentru Educație Incluzivă Nr. 1, profesor Anișoara Moga.

Participarea cadrelor didactice la aceste cursuri va avea un impact important asupra elevilor, profesorii putând să le dezvolte inteligența emoțională și competențele sociale, să reducă comportamentele indezirabile, să diminueze frecvența și intensitatea conflictelor la nivelul colectivului de elevi și să crească gradul de integrare școlară și socială. În ceea ce privește instituția, aceasta va fi de asemenea impactată, crescând calitatea actului educațional oferit de școală, diversificându-se oferta școlară, urmând o îmbunătățire a calificărilor cadrelor didactice, crearea unui mediu mai modern, mai dinamic în cadrul instituției, pregătit să integreze bune practici și metode noi în activitățile de zi cu zi și, bineînțeles, creșterea prestigiului instituției la nivel local, național și internațional.

Valoarea proiectului este de aproximativ 50.000 euro. „Era foarte mare nevoie de acest proiect, învățământul special suferă din cauza lipsei cursurilor adaptate profesorilor psihopedagogi. În general, cursurile derulate prin casele corpului didactic sau oferite de Ministerul Educației Naționale se adresează marei mase de cadre didactice, însă noi reprezentăm un segment mai mic și facem o munca diferită față de cea a profesorilor din învățământul de masă. Având în vedere procentul foarte mic pe care îl reprezentăm, evident și cursurile sunt mult mai puține, spre deloc, aș spune, pentru formarea psihopedagogilor. De aceea singura noastră oportunitate de a ne forma este fie pe proiecte europene, fie iată am descoperit acum această oportunitate pe proiectele Erasmus+ sau din bugetele proprii, cursuri oferite de specialiști care în general sunt acreditați de Colegiul Psihologilor din țară sau din străinătate. E un efort financiar foarte mare să facem aceste cursuri, în afara proiectelor europene sau a celor oferite de casele corpului didactic, deci este o oportunitate nemaipomenită” a mai adăugat  Anișoara Moga.

În cele din urmă, inspector școlar general Ioan Macarie s-a declarat foarte încântat de acest proiect, ținând să mulțumească tuturor celor implicați pentru greutățile pe care le înfruntă zilnic deoarece lucrul cu acești copii minunați este într-adevăr unul dificil. „Este un mare lucru ceea ce ați făcut dumneavoastră, și poate înainte de proiecte și activități pentru acești copii, cel mai important lucru este, dragostea și iubirea pe care trebuie să le-o acordăm. Eu la Centrul Școlar pentru Educație Incluzivă am fost de două ori cu copiii și după prima acțiune am spus că nu mă mai duc niciodată și să știți că o să mă țin de cuvânt, pentru că eu am fost crescut în dragoste de copii și în dragoste de familie și nu am putut să îi văd pe acei copii. Dar mă bucur că dumneavoastră reușiți, toate cele trei centre de educație incluzivă, să vă apropiați de copii prin dragoste și iubire și de altfel în viață doar asta ne mai rămâne. Dacă nu suntem buni în ceea ce facem, nu ajungem nicăieri. Societatea românească va supraviețui prin două lucruri”, a concluzionat Ioan Macarie, „prin educație și prin biserică”.

Share

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

DISCLAIMER
Atentie! Postati pe propria raspundere! Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii

Regurile de preluare a articolelor

Acest articol este proprietatea Cotidianului Zi de Zi și este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face doar în limita a 500 de semne, cu citarea sursei și cu link către pagina acestui articol.

De asemenea, verificati

Dezbatere educațională la Penitenciarul Târgu-Mureş

”Ziua Internațională a Educației în Penitenciare” a fost celebrată, luni, 14 octombrie, la sediul Penitenciarului …

Share
Share