Home / Cultură / Un spectacol de nota „10“, la Festivalul Național de Teatru de la București
Imagine din spectacol (Dragoș Dumitru)

Un spectacol de nota „10“, la Festivalul Național de Teatru de la București

Distribuie

În afinitate la nivel conceptual cu „Dekalog“-ul lui Krzysztof Kieslowski, producția „10“ a Teatrului Național „Radu Stanca“ din Sibiu preia tema celor 10 porunci biblice și le face punctul de plecare al unei explorări teatrale particulare, în care personajele emană tot verosimilul unor oameni obișnuiți, la fel ca noi.

Spectacolul e construit din 10 scene care reflectă, fiecare în parte, cele 10 porunci, în ordinea originală, și care se continuă în mod firesc și unitar. La fel ca și în viață, poruncile sunt interdependente, iar încălcarea uneia poate declanșa în cele din urmă un efect de tip domino. Cele zece personaje ale spectacolului provin dintr-un mediu sordid comun, din care au încercat să scape cu orice preț, unele ajungând în poziții bune, iar altele eșuând în mediocritate. Toate personajele sunt marcate de un trecut abuziv ale cărui efecte se resimt tot mai acut în prezent și le determină să acționeze eronat în cele mai multe cazuri. Lista de traume pe care le-au acumulat de-a lungul timpului e lungă: un personaj e complexat până la obsesie de aspectul său neatrăgător, pe care îl corectează la niște costuri exorbitante prin chirurgie plastică, un mecanic, fost preot și pușcăriaș, e născut sub zodia ghinionului care îl urmărește cu tenacitate la tot pasul, proxenetul Vulpoi ajunge soldat în Afghanistan și e copleșit apoi de crize existențiale, o tânără îndrăgostită ajunge prostituată.

Decorul simplu, funcțional și estetic în același timp este alcătuit dintr-o instalație care, prin pereți acoperiți cu graffiti și picturi reprezentând embleme culturale internaționale, delimitează intrări în scenă pentru fiecare personaj. Spectacolul excelează la toate capitolele, potențat fiind de cursivitate, de ritmul susținut și de lipsa momentelor moarte, dar se distinge în mod special textul. Piesa s-a născut de la o idee pe care regizorul Radu Alexandru Nica a avut-o și a dezbătut-o cu dramaturgul Székely Csaba. În urma unor discuții avute de către cei doi cu actorii, aceștia au scris mai multe întâmplări personale care i-au marcat și care apoi au fost topite de Székely Csaba în structura piesei, alocând respectivele povești aleatoriu distribuției. Dramaturgul a conceput o poveste complexă, care se aranjează treptat, ca un puzzle, din elemente care generează în permanență altele. Deși aflate în situații complet diferite, toate cele 10 personaje sunt conectate între ele prin legături vechi sau care s-au produs de curând. Toate acțiunile lor influențează evoluția celorlalte personaje, iar caracterul de imprevizibil care marchează spectacolul devine tot mai pronunțat pe măsură ce ne apropiem de ultima poruncă. Substanța piesei este 100% tragică, dar stilul inconfundabil al lui Székely Csaba de a camufla durerea, tristețea și disperarea într-un ambalaj comic și autoironic funcționează aici ca o detașare care nu doar că nu atenuează impactul emoțional, dar îl intensifică. Umorul inteligent îmblânzește conținutul deseori dur și dureros și îl face tolerabil. Replicile sunt firești, ating esența dialogului, oferă concretețe situațiilor și definesc personajele în mod eficient.

Cele 10 porunci subsumează o constelație de patimi, dorințe, frustrări, angoase și frici umane, iar spectacolul reușește să atingă, uneori fugar, dar în profunzime, o gamă largă de situații și de teme. Relația omului cu divinitatea care, după toate semnele, l-a abandonat unei vieți inumane, relația părintelui cu copiii, relația dintre soț și soție, dintre soț și amantă, relația omului cu prietenii, cu sine însuși, cu moartea, cu visurile și cu eșecurile sale se regăsesc în „10“, la fel cum se regăsesc în viața oricărui om.

Radu Nica a exploatat excelent textul ofertant și a pus actorii în valoare printr-un joc direct, viu, alert și bogat în nuanțe, oferindu-le totodată momente în care se află în prim-plan.

„10“ este un spectacol relevant, care ne reinterpretează cele 10 porunci în cheie contemporană, atenționându-ne că Decalogul nu e prăfuit, ci la fel de actual și că, în vâltoarea evenimentelor care ne compun viața, putem să îl încălcăm, uneori, fără să ne dăm seama. Nu în ultimul rând, spectacolul reflectă în mod excelent compatibilitatea dintre actori și dedicația cu care și-au asumat rolurile. Tulburător, plin de interogații și ireverențios, „10“ îmbină o piesă complexă și foarte bine scrisă cu un joc actoricesc de excepție și o viziune regizorală lucidă, fermă și inspirată.

Din distribuție fac parte actorii: Andrei Gîlcescu, Vlad Robaș, Raluca Iani, Arina Ioana Trif, Cristian Timbuș, Cristina Ragos, Diana Fufezan, Marius Turdeanu, Ciprian Scurtea și Serenela Mureșan.
Regia este semnată de Radu Alexandru Nica, traducerea este realizată de Sándor László, scenografia, video şi light design îi aparțin lui Andu Dumitrescu, iar muzica originală este compusă de Vlaicu Golcea.

Andrei VORNICU


Citește și despre proiectul „Cu ochii larg deschişi”:

 

Cinci docufiction despre căderea și ridicare din abuzul de droguri

 

Sticker/Cine sunt eu? – o parabolă a pierderii identității din cauza drogurilor

 

”Dealerul morții”, evadare din ”infernul drogurilor”

 

Clean-up. Curajul Mădălinei

 

Povestea lui Mircea

 

Povestea Melaniei, nevoia de iubire şi atenţie satisfăcută cu droguri

   

De asemenea, verificati

FOTO. Importanța digitizării ziarelor, dezbătută la evenimentul „Digitalizare/ DigitalizOare?”, susținut la Biblioteca Județeană „Astra” Sibiu

Distribuie Compania Arcanum, împreună cu Biblioteca Județeană „Astra” Sibiu, a organizat vineri, 22 martie, un …

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

DISCLAIMER
Atentie! Postati pe propria raspundere! Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii

Regulile de preluare a articolelor

Acest articol este proprietatea Cotidianului Zi de Zi și este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face doar în limita a 120 de semne, cu citarea sursei și cu link către pagina acestui articol.