Home / Invatamant / Deputatul USR Lavinia Cosma: Cu mai mulți consilieri școlari, legea anti-bullying ar fi mai eficientă

Deputatul USR Lavinia Cosma: Cu mai mulți consilieri școlari, legea anti-bullying ar fi mai eficientă

Distribuie

Legea anti-bullying a fost adoptată recent în Parlamentul României. Actul normativ interzice violența psihologică în unitățile de învățământ. Cum acționăm când un copil sau un adult este victima violenței psihologice, ce ar mai trebui făcut pentru ca legea să fie aplicată cât mai eficient, am discutat cu Lavinia Cosma, deputat USR.

 

Cum arată statisticile în România în ceea ce privește bullying-ul?

Sunt niște statistici care plasează țara noastră nu pe un loc foarte bun. De ce stau alte țări mai bine în statistici? Pentru că în alte țări, când un fenomen ia amploare, reacționează mult mai prompt decât noi și creează un sistem de sprijin astfel încât fenomenul să se reducă. Asta trebuie să facem și noi pentru că constatăm că în școala românească e tot mai amplificat acest fenomen, din diferite motive. Și atunci trebuie să creăm un sistem de sprijin pentru copiii care se simt hărțuiți în școală și nu numai, pentru că un subiect actual este cyber-bullying-ul – hărțuire pe internet. Internetul face parte din viața copiilor din ziua noastră și atunci se întâmplă foarte multe lucruri neplăcute acolo.

 

Ați avut ocazia să discutați despre această nouă lege și cum poate fi implementată cât mai eficient?

Am primit zilele acestea o invitație la o școală gimnazială din București ca să le vorbesc despre bullying – hărțuire psihologică. Am discutat acolo cu profesori și cu elevi despre ce înseamnă bullying, despre ce putem să facem să diminuăm fenomenul. Întrebările profesorilor de la discuția respectivă se refereau la lege, la ce prevede aceasta și ce pot și ce trebuie ei să facă mai mult decât fac, pentru că hărțuirea în școală a fost dintotdeauna, nu a apărut astăzi. Diferența este că s-a amplificat. Le-am spus ce prevede legea și că soluția, de fapt, este consilierea. Și revenim la același subiect despre care vorbesc de multe luni încoace, în diferite contexte care, aparent, nu au legătură unul cu altul. Spun aparent pentru că avem o lege pe de o parte care prevede niște lucruri, care prevede consilierea, și pe de altă parte stăm și ne întrebăm: cine să facă această consiliere? Sigur, avem componenta de formare a profesorilor, să identifice formele de bullying și să gestioneze conflictele cât mai bine cu putință, dar, mergând mai departe, consilierea trebuie făcută de psiholog, adică de psihologul – consilierul școlii. Și revenim la același subiect, în momentul de față avem un consilier la 800 de elevi. Ce să le mai cerem acestor oameni? Este foarte greu să le mai ceri ceva, ei oricum fac partea de consiliere în ceea privește bullying-ul și în momentul de față, dar, dacă ar fi mai mulți consilieri, ar fi șansa fiecărui copil să fie consiliat la momentul potrivit, pentru că nu este totuna când primești această consiliere.

 

Cum acționăm atunci când acest comportament hărțuitor este încurajată sau chiar provocată de un cadru didactic?

Sunt într-adevăr și profesori care fac asta, nu e de generalizat însă. Le spuneam copiilor de la școala din București că primul lucru pe care trebuie să îl facă este să îi spună unui adult, pentru că la vârsta lor nu se pot descurca singuri. Știu că sunt părinți care spun: du-te și răzbună-te, fii tu mai agresiv ca să vadă că tu ești mai puternic și în felul acesta ai rezolvat problema. Nu e aceasta soluția de a răspunde la o palmă cu altă palmă.

Revenind la problema cu profesorii, elevii mă întrebau: și dacă acel adult nu este persoana potrivită? Discutând, tot ei au găsit soluția. Au stat, s-au gândit și mi-au zis: noi știm dacă profesorul sau părintele este cea mai bună variantă și dintre cei doi vom avea o persoană potrivită la care să îi spunem. De fapt, acesta e răspunsul.

Acest comportament la profesori, care sper eu și îmi place să cred că este izolat, trebuie sancționat, evident. Asta ține în primul de părinți și de copii ca să raporteze acest abuz și de conducerea școlii. O mare problemă este tăcerea victimei, sunt copii care tac pentru că le e frică că o vor “păți” mai rău și sunt adulți care tac, tot din frică. Atunci, prima condiție e să spună la momentul potrivit, astfel încât să se ia măsurile atunci pe loc, să nu evolueze fenomenul.

 

Dar atunci când un cadru didactic este ținta bullying-ului?

Sunt într-adevăr profesori care sunt hărțuiți psihologic și tot consilierea este cea care poate să rezolve problema.

 

Cum se desfășoară această consiliere?

Este foarte important de menționat că și un abuzator, și o victimă, amândoi trebuie să meargă la consiliere pentru că ambii au probleme de rezolvat. Un abuzator nu face lucrurile acestea pentru că este un om echilibrat, are o viață fără probleme. De cele mai multe ori, au cauze în familie, sunt cazuri în care sunt mult prea răsfățați acei copii și se comportă în felul în care se comportă. Și atunci trebuie lucrat la cauză, de ce au ajuns acești copii să se comporte astfel.

 

Cum introducem părinții în această ecuație – consilier – abuzator – victimă?

Părinții reprezintă un punct important în echilibrul copilului. Dacă părintele nu se implică în rezolvarea problemei, copilul se duce la consiliere, dar se întoarce acasă. Categoric, trebuie implicați și părinții în rezolvarea problemei. Prima etapă în rezolvarea unei probleme este recunoașterea că ai o problemă și de acolo pornim.

 

Cum va fi promovată această lege?

Cred că e nevoie de campanii de informare și conștientizare, pentru că sunt mulți copii care nu știu ce li se întâmplă, care nu înțeleg ce li se întâmplă și care au nevoie de ajutor. Campaniile acestea sunt importante în școală, pe de o parte, astfel încât acești copii să prindă curaj, să spună ce li s-a întâmplat. Pe de altă parte contează foarte mult campaniile publice, și aici mi-am asumat un rol ca, prin funcția pe care o am, să mediatizez și să explic ce înseamnă bullying-ul. Probabil și pentru că am făcut consiliere în carieră înainte să fiu în Parlament și sunt în subiect, știu despre ce e vorba și atunci mi-e mult mai simplu să fac asta. Dar cred că e datoria fiecăruia dintre noi să înțelegem ce înseamnă bullying – hărțuire psihologică și ce putem să facem în sensul acesta. E datoria Ministerului Educației în primul rând să aibă, la nivel național, o campanie de informare și de conștientizare, astfel încât în fiecare școală să se discute despre acest subiect și victimele, fie că sunt elevi, fie că sunt profesori, ale abuzului psihologic să vorbească.

A consemnat Ligia VORO


Citește și despre proiectul „Cu ochii larg deschişi”:

 

Cinci docufiction despre căderea și ridicare din abuzul de droguri

 

Sticker/Cine sunt eu? – o parabolă a pierderii identității din cauza drogurilor

 

”Dealerul morții”, evadare din ”infernul drogurilor”

 

Clean-up. Curajul Mădălinei

 

Povestea lui Mircea

 

Povestea Melaniei, nevoia de iubire şi atenţie satisfăcută cu droguri

   

De asemenea, verificati

Raportul anual al rectorului UMFST ”George Emil Palade” Târgu Mureș

Distribuie Prezentarea Raportului anual al Rectorului Leonard Azamfirei privind starea Universității de Medicină, Farmacie, Științe …

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

DISCLAIMER
Atentie! Postati pe propria raspundere! Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii

Regulile de preluare a articolelor

Acest articol este proprietatea Cotidianului Zi de Zi și este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face doar în limita a 120 de semne, cu citarea sursei și cu link către pagina acestui articol.