Home / Administratie / Sighișoara – pericol iminent de munți de gunoaie!

Sighișoara – pericol iminent de munți de gunoaie!

Distribuie

De la 1 ianuarie 2019, toate primăriile din România au obligația de a asigura colectarea separată pentru hârtie, metal, plastic și sticlă din deșeurile municipale, așa cum prevede Ordonanța de Urgență 74/2018 pentru modificarea și completarea Legii 211/2011. Modificarea legislativă vine în contextul în care, România, în calitate de stat membru al UE, trebuie să respecte angajamentele Guvernului luate în fața Comisiei Europene privind adoptarea unor instrumente economice legate de economia circulară precum “plăteşte pentru cât arunci” sau “răspunderea extinsă a producătorului”. O provocare majoră pentru toți actorii implicați, de la populație și autorități locale, până la firmele de salubritate.

 

Reporter: Cum ar trebui să se pregătească mureșenii în contextul noilor reglementări?

Silviu Dumitrescu, Managing Director Saubermacher România: Mureșenii ar trebui să știe că, de anul acesta, gospodăriile sunt obligate prin lege să respecte principiul ”plătește pentru cât arunci”, bazat pe cel puțin unul dintre următoarele elemente: frecvență de colectare, greutate, saci de colectare personalizați și volum și că trebuie să își sorteze deșeurile menajere în două mari categorii și anume: hârtie, metal, plastic și sticlă pe de o parte și restul deșeurilor, de cealaltă parte. Iar taxarea se face separat pentru cele două tipuri de deșeuri. Pentru cele care nu fac parte din categoria hârtie, metal, plastic, sticlă și sunt prevăzute a fi eliminate prin depozitare, tarifele includ obligatoriu contribuția pentru economia circulară.

Ideea generală este de a micșora cantitățile depozitate pe groapă prin două mijloace: sortare eficientă acasă la utilizator, de aici și introducerea taxei suplimentare pentru cei care nu fac reciclare și, desigur, să nu mai aruncăm atât de multe deșeuri. Modificările inevitabile de tarife nu sunt gândite de operator, ci de Ministerul Mediului, iar toate taxele plătite suplimentar de populație ajung la Fondul de Mediu. În acest context, societatea noastră a depus chiar de la sfârșitul anului trecut la toate primăriile unde operează, solicitarea de modificare a tarifului și a modalității de aplicare și colectare a deșeurilor.

 

Reporter: Intrarea în vigoare a noii ordonanțe presupune, așadar, și modificări de tarife. Au intrat acestea în vigoare și în zonele pe care le deserviți? Despre ce majorări este vorba?

Silviu Dumitrescu, Managing Director Saubermacher România: Este vorba, în primul rând,  despre o  majorare a taxei de depozitare cu 30 lei/tonă pentru 2019 și 80 lei/tonă pentru 2020, iar noutatea e reprezentată de introducerea unor tarife diferențiate pentru persoanele care realizează sau nu colectarea selectivă. Spre exemplu, o persoană fizică care colectează selectiv deșeurile o să plătească aproximativ 5 lei/fără TVA, iar o persoană care nu realizează această colectare va plăti un tarif penalizator de 6,2 lei/fără TVA. În acest fel, se va proceda corect față de persoanele de bună credință. În acest moment, toate localitățile în care prestăm servicii de salubritate au adoptat corect prevederile Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului 74, mai puțin Municipiul Sighișoara.

 

Reporter: De ce mai puțin municipiul Sighișoara?

Silviu Dumitrescu, Managing Director Saubermacher România: Deși documentele de majorare și fișele de fundamentare au fost introduse chiar din noiembrie 2018, ele nu au fost incluse pe ordinea de zi nici până în ziua de astăzi. Solicitări de clarificări am tot primit, aceleași în majoritatea cazurilor, doar pentru a tergiversa introducerea tarifelor spre aprobare, din punctul nostru de vedere. În acest moment, populația din Sighișoara riscă să rămână fără serviciul de salubritate doar pentru că primăria nu introduce pe ordinea de zi aprobarea acestor prevederi legislative. În cazul în care nu se introduc aceste aprobări până la sfârșitul lunii, ne vom vedea nevoiți să suspendăm serviciul de salubritate deoarece vom fi puși în situația în care nu vom putea factura către populație tarifele obligatorii prin lege. Până la acest moment am informat autoritățile statului cu privire la posibilitatea întreruperii furnizării serviciului, printre care Agenția de Protecție a Mediului, Garda Națională de Mediu, Administrația Bazinală de Apă și Autoritatea Națională de Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilități Publice.

 

Reporter: Tarifele de salubrizare în zonă au fost printre cele mai mici din întreaga țară în ultimii ani. Care este explicația?

Silviu Dumitrescu, Managing Director Saubermacher România: Explicația își are rădăcinile în 2012, când societatea noastră a câștigat licitația de operare a serviciului de salubritate din Municipiul Sighișoara. Tariful de operare a fost unul mic chiar și pentru acea dată. Doi ani mai târziu, primăria a demarat două procese, unul pentru rezilierea contractului de operare a depozitului de deșeuri și celălalt pentru delegarea serviciului de salubritate și înaintat de către primarul din data respectivă, care nu avea calitate de reprezentant pentru a face acest lucru. De aceea, procesul pentru operarea depozitului a fost respins în primă instanță și, deși situația era identică și pentru celălalt, judecătoul a decis continuarea procesului. Între timp, Consiliul Local îl mandatase pe primar în calitate de reprezentant.

 

Reporter: Care a fost deznodământul acestui proces?

Silviu Dumitrescu, Managing Director Saubermacher România: Per total, procesul a durat 4 ani, iar în 2018 a fost câștigat în primă instanță de către societatea noastră. În noiembrie anul trecut a fost câștigat și recursul înregistrat de primărie fără drept de apel. În toată această perioadă, primăria a continuat să emită pretenții pentru un serviciu de calitate, eficient și de nivel european, deși tariful practicat nu a fost modificat din 2012 nici măcar cu indicele de inflație, care este obligatoriu prin lege, pe motiv de proces aflat în desfășurare. În condițiile în care prețul la motorină și nivelul salarial au fost aproape dublate din 2012 și până astăzi, este clar că societatea noastră a operat în situații dificile. De altfel, în motivația finală a instanței s-a constatat că în ciuda acestor condiții dificile, societatea noastră a furnizat o capacitate de precolectare mai mare decât cea necesară, prin amplasarea recipienților în zone în care nu existau în caietul de sarcini. Toate aceste lucruri au fost făcute pentru o bună desfășurare a serviciilor de salubritate la nivelul orașului Sighișoara, lucru pe care ni-l dorim în continuare.

Acest articol este un advertorial. 

 


Citește și despre proiectul „Cu ochii larg deschişi”:

 

Cinci docufiction despre căderea și ridicare din abuzul de droguri

 

Sticker/Cine sunt eu? – o parabolă a pierderii identității din cauza drogurilor

 

”Dealerul morții”, evadare din ”infernul drogurilor”

 

Clean-up. Curajul Mădălinei

 

Povestea lui Mircea

 

Povestea Melaniei, nevoia de iubire şi atenţie satisfăcută cu droguri

   

De asemenea, verificati

Dotări noi pentru școala din Acățari

Distribuie Conducerea Primăriei Comunei Acățari a atribuit, în data de 18 martie 2024, societății Dac …

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

DISCLAIMER
Atentie! Postati pe propria raspundere! Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii

Regulile de preluare a articolelor

Acest articol este proprietatea Cotidianului Zi de Zi și este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face doar în limita a 120 de semne, cu citarea sursei și cu link către pagina acestui articol.