Share

Home / Justitie / Cu un număr de judecători insuficient, Tribunalul Mureș a depășit cu 55 de zile termenul de redactare a hotărârilor

Cu un număr de judecători insuficient, Tribunalul Mureș a depășit cu 55 de zile termenul de redactare a hotărârilor

Principala vulnerabilitate cu care s-a confruntat Tribunalul Mureș în 2018, potrivit declarației președintelui instanței, judecătorul Veronica Szasz a fost lipsa sediilor sau funcționarea în sedii improprii a instanțelor. Activitatea instanței a fost afectată și de numărul incomplet de judecători raportat la volumul supradimensionat de dosare, respectiv de lipsa de predictibilitate a unor modificări legislative care au vizat instanțele.

 

Instanțele mureșene s-au confruntat și în 2018 cu problema sediilor în care își desfășoară activitatea.

“Urmează ca în calitate de ordonator terțiar de credite să efectuăm toate documentațiile necesare în vederea asigurării unui sprijin pentru ridicarea sediilor noi ale Judecătoriilor Luduș și Reghin. Ne preocupă această problemă întrucât după cum am observat anul trecut, sediile instanțelor au fost probabil principala vulnerabilitate cu care ne-am confruntat”, a subliniat judecătorul Veronica Szasz, președintele Tribunalului Mureș la conferința de presă despre bilanțul activității instanței pe 2018.

Judecătoria Luduș funcționează într-un imobil declarat prin mai multe expertize ca fiind impropriu activității judecătorești, este în proximitatea drumului european E60, este igrasiat, este ridicat pe un teren unde pânza freatică este la suprafață. Pentru construcția unui nou sediu, există teren pus la dispoziție de Orașul Luduș, însă proiectul nu a fost declarat câștigător la Compania Națională de Investiții. Nici Judecătoria Reghin nu are propriul sediu, în momentul actual acolo fiind în derulare o procedură de închiriere a unui imobil.

“S-au reluat în fiecare an aceleași note de fundamentare, pe valorile pe care ni le-a pus la dispoziție departamentul economic, financiar și administrativ al Curții de Apel”, a menționat președintele instanței legat de demersurile începute încă din 2016.

Nici Tribunalul Mureș nu are în momentul de față un sediu provizoriu pentru perioada în care acolo se desfășoară lucrările de reabilitare a clădirii în care a funcționat această instanță.

“Au fost demarate lucrările de reabilitare și de extindere la sediul Tribunalului Mureș. Din data de 3 decembrie 2018 funcționăm la parterul clădirii Curții de Apel, ca urmare a mutării provizorii în acest spațiu pentru că Compania Națională de Investiții a declanșat anterior o procedură de achiziție în vederea efectuării acestor lucrări. În urma câștigării acestei proceduri, a fost demarată efectiv activitatea de lucrări, practic, sediul Tribunalului Mureș se află la acest moment în reabilitare și extindere, este în organizare de șantier și sunt condiții de șantier care impuneau mutarea instanței”, a explicat Veronica Szasz.

Procedura de închiriere a unui sediu administrativ este în continuare în derulare, după ce anterioarele au eșuat. Termenul până la care pot fi depuse oferte este 25 februarie.

 

55 de zile în plus la redactarea hotărârilor

 

Din punct de vedere al activității propriu-zise, la Tribunalul Mureș s-a menținut tendința de creștere a volumului de cauze.

“Deși volumul de activitate în cursul anului trecut a fost 12.048 de cauze, raportat la anul 2017, când volumul a fost de 12.348 de cauze, acesta s-a înscris în trendul crescător al volumului de activitate din ultimii ani în ceea ce privește tribunalele. Pot să remarc că din raportul de eficiență al instanței a rezultat că stocul înregistrat la începutul anului 2018 a scăzut până la finele anului trecut, de la 5.599 dosare la 4.006 dosare. De asemenea că în anul 2018 s-a înregistrat o scădere a indicelui de atacabilitate a hotărârilor, de la 44,67% la 43,18%, dar și o creștere a indicelui de desființare a hotărârilor, de la 6% în 2017 la 7,1% în 2018. Tribunalul Mureș s-a situat în raport cu volumul de activitate pe locul 19, ceea ce înseamnă că, raportat la acest criteriu, am avut parte de un volum de activitate supradimensionat față de numărul de judecători care s-au aflat realmente în activitate”, a punctat președintele instanței.

Tribunalul Mureș a obținut calificativul eficient la aproape toți indicatorii, probleme existând încă la respectarea termenului legal de redactare a hotărârilor judecătorești care a fost depășit în medie cu 55 de zile.

“În privința indicatorilor de calitate care măsoară cum ne-am îndeplinit noi ca instanță activitatea, stăm bine, la capitolul eficient, la majoritatea lor. Într-adevăr, în ceea ce privește redactările hotărârilor judecătorești ar fi de discutat pentru că acolo suntem situați ca instanță ineficientă, dar putem găsi numeroase cauze de natură obiectivă care stau la baza acestei calificări. Vorbim în primul rând de o lipsă majoră de judecători la începutul anului trecut, fapt care a determinat o creștere a numărului de ședințe în care au participat judecătorii în activitate ai instanței. Pe de altă parte vorbim de complexitatea crescută a cauzelor. Și toate acestea au antrenat în cascadă un efect crescător al lucrărilor repartizate fiecărui judecător. A crescut și numărul hotărârilor redactate de fiecare judecător al instanței, prin urmare a trebuit să facem față acestei situații. (…) Ne străduim să remediem aceste întârzieri pe care le-am observat în cursul anului 2018”, a precizat judecătorul Veronica Szasz.

 

Mai mulți judecători și grefieri

 

Așa cum deja amintea președintele instanței anterior, Tribunalul Mureș a funcționat în 2018 cam o jumătate de an cu o schemă redusă de judecători, astfel că în instanța mureșeană încărcătura/judecător a fost dublă față de nivelul mediu pe tribunalele din România.

Instanța a început anul 2018 cu 5 judecători în minus față de schema aprobată de 27 de persoane, patru judecători promovând la Curtea de Apel, iar un alt post era deja vacant.

La jumătatea anului au fost ocupate prin delegări, respectiv transferuri patru posturi vacante, iar un post a fost alocat din rezervă la Secția Penală, care însă a fost ocupat abia la sfârșitul anului prin transfer.

În aceste condiții, conducerea Tribunalului Mureș a transmis inclusiv reprezentanților Consiliului Superior al Magistraturii care au participat marți la ședința de bilanț al instanței mureșene că: “Este necesară o continuare a politicii de ocupare a posturilor vacante de pe schemă. Pe de altă parte este necesară și o regândire a schemelor de personal atât cu privire la judecători, cât și cu privire la personalul auxiliar de specialitate în funcție de nevoile reale ale instanțelor”.

Potrivit calculelor conducerii, o schemă mai aproape de nevoi ar presupune angajarea a încă 10 judecători.

“Am accepta orice variantă suplimentară, dar resursele umane pe care le-ar necesita suplimentar Tribunalul Mureș din punctul nostru de vedere ar trebui să se regăsească mai mult la secția civilă a Tribunalului Mureș și la cea penală, întrucât aici am avut un trend crescător de activitate. Apreciez că cel puțin 5 posturi de judecător pe fiecare secție ar putea atinge anumite deziderate cu privire la reducerea acestei încărcături”, a subliniat Veronica Szasz.

Nu doar numărul judecătorilor este deficitar, ci și cel al personalului auxiliar, a grefierilor. Tribunalul Mureș numără acum 40 de grefieri.

“Se intenționează în privința grefierilor un proiect prin care să se asigure fiecărui judecător doi grefieri care să asigure posibilitatea de a efectua lucrări în ajutorul judecătorilor”, a mai punctat magistratul.

În plus, așa cum remarca vicepreședintele instanței, judecătorul Teodora Albu, potrivit unui proiect de lege, există o intenție de a transfera o parte din apelurile care acum se judecă la curțile de apel la tribunale.

“Asta ar însemna pentru Secția Penală a Tribunalului o mărire substanțială a activității care se adaugă faptului că din cursul anului trecut de la jumătatea lui iulie completele de contestație au fost obligatoriu formate din 2 judecători. Așa că activitatea celor 6 judecători ai secției penale s-a dublat în privința soluționării contestațiilor”, a remarcat aceasta.

 

Impactul noii legislații

 

Un alt aspect care a mai încurcat activitatea instanțelor au fost modificările, percepute drept bruște, ale legislației.

“Anul trecut ne-a adus numeroase modificări legislative cu impact major în activitatea instanței, pentru că au fost modificate legi esențiale în funcționarea noastră”, a spus judecătorul Veronica Szasz.

Președintele Tribunalului Mureș s-a referit la modificările Legii nr. 304/2004 privind organizarea judicară, Legii 303/2004 privind statutul judecătorilor și procurorilor și ale Codului de procedură civilă.

“Acest fapt a însemnat o sporire a eforturilor noastre, în vederea asimilării în primul rând a acestor noi dispoziții și a organizării eficiente și de îndată a aplicării acestora atât din partea judecătorilor cât și din partea personalului auxiliar”, a arătat președintele instanței.

Un exemplu concret a fost oferit de către judecătorul Teodora Albu, care a criticat publicarea târzie a modificărilor în Monitorul Oficial. Magistratul a amintit de modificarea prevederii referitoare la compunerea completelor care a fost publicată vineri seara în Monitorul Oficial, iar luni ar fi trebuit să fie deja aplicată.

Ligia VORO

 

 

 

Share

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

DISCLAIMER
Atentie! Postati pe propria raspundere! Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii

Regurile de preluare a articolelor

Acest articol este proprietatea Cotidianului Zi de Zi și este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face doar în limita a 500 de semne, cu citarea sursei și cu link către pagina acestui articol.

De asemenea, verificati

Un nou şofer inconştient prins de Poliţia Mureş

Poliţişti din cadrul Secţiei de Poliţie Rurală nr. 4 Ungheni au oprit în trafic marți, …

Share
Share