Home / Cultură / Pianistul Bogdan Vaida a apăsat clapele potrivite la UMFST Târgu Mureș
Bogdan Vaida, un pianist talentat și un vorbitor carismatic (Sursă foto: UMFST Târgu Mureș)

Pianistul Bogdan Vaida a apăsat clapele potrivite la UMFST Târgu Mureș

Distribuie

Muzica clasică este pentru oricine dorește să o asculte și orice loc poate să devină o sală de concert, măcar pentru câteva ore. Aceste două crezuri au stat la baza creării proiectului Classic Unlimited de către Asociația Fapte din Cluj (care organizează și deja cunoscutul Jazz in the Park). După o ediție de succes în toamna anului trecut, în 9 orașe din țară, în luna februarie a acestui an, turneul a revenit cu șase concerte, iar prima oprire a fost la Târgu Mureș. Ideea de bază a proiectului este să aducă muzica clasică, în interpretarea pianistului Bogdan Vaida, în spații neconvenționale, astfel încât să existe o atmosferă de relaxare, iar publicul să se simtă mult mai în largul său în timp audiției. Organizatorii consideră că muzica clasică nu e o muzică elitistă și nu necesită neapărat cadre fastuoase și un cod vestimentar strict și pretențios. Târgu Mureșul a figurat pe lista orașelor turneului precedent, dar cum spațiul ales – Uzina Foto – s-a dovedit a fi incompatibil cu temperaturile scăzute ale lunii noiembrie, în pofida eforturilor de a fi încălzit, concertul a trebuit să fie reprogramat. De această dată, gazda concertului a fost Universitatea de Medicină, Farmacie și Tehnologie din Târgu Mureș, în a cărei sală festivă nu ai mai rezonat vocile prezentatorilor unei lansări de carte sau a unui simpozion științific, ci armoniile și arpegiile pianului Yamaha la care Bogdan Vaida și-a interpretat programul.

Pianistul are 37 de ani, s-a născut la Cluj, unde a urmat Liceul de Muzică „Sigismund Toduță” și a absolvit Academica de Muzică „Gheorghe Dima”. În 2002, a plecat cu o bursă Erasmus la „Musikhochschule” în Freiburg, Germania, unde s-a stabilit între timp și unde a demarat, în octombrie 2015, proiectul Klassik Mittendrin, care a inspirat Classic Unlimited.

La concertul de la UMFST, toate cele peste 200 de locuri erau ocupate până la refuz de tineri, preponderent studenți, dar și de cadre universitare, printre care prof. univ. dr. Leonard Azamfirei, rectorul UMFST Târgu Mureș, conf. univ. dr. Giordano Altarozzi, prof. univ. dr. Cornel Sigmirean și prof. univ. dr. Călin Enăchescu. Cei care încă aveau impresia (sau îngrijorarea) că vor asista la un concert convențional au fost convinși de contrariu încă de la primele fraze pe care le-a rostit Bogdan Vaida, în deschidere. Pianistul a pregătit un repertoriu compus din melodii de Brahms, Enescu, Debussy, Ciprian Pop (i-a fost profesor lui Bogdan Vaida), Prokofiev și Schubert. Pianistul a cucerit audiența atât prin interpretările sale, cât și prin comentariile sale. Siguranța lui pianistică, marcată de o ușoară reținere, poate din pricina aerului introspectiv pe care îl exprima în timp ce pianota absorbit de sunete, contrasta cu stângăcia sa aproape studiată, în care îmbina carismă, umor și un aer aerian (dacă mă pot exprima astfel), care anula seriozitatea exagerată a recitalului și îi lăsa liberă esența jucăușă. Bogdan Vaida a vorbit cu o cadență rară, dar a compensat prin cantitate. Fiecare melodie nouă a beneficiat de o prezentare generoasă, cu trimiteri la biografia compozitorului sau la varii evenimente care au marcat decizia pianistului de a introduce în repertoriu bucata respectivă. A vorbit despre decizia de a cânta o melodie de Enescu la fiecare concert, atât pentru a-l promova în calitate de compozitor, cât și pentru pasiunea pe care o are față de muzica acestuia. A vorbit despre stilul novator al lui Debussy, despre simplitatea plină de expresivitate a lui Schubert, care, din punctul lui de vedere, este cel mai bine pusă în valoare într-un cadru restrâns, nu în săli de concert uriașe, a explicat caracterul complex și pe alocuri abstract al unor compoziții ale lui Prokofiev, pe care le-a asociat unor fenomene de percepție neuro-psihice, a asemănat în numeroase rânduri arta muzicală cu cea plastică și a povestit încântat cum a testat la un moment dat un pian într-un magazin nemțesc, interpretând o melodie de Enescu, la care un turist japonez care a fost martor a exclamat cu entuziasm că îi place muzica lui Enescu la nebunie.

În prima parte a concertului, Bogdan Vaida a interpretat cinci piese, iar în cea de-a doua, au urmat altele două, însoțite de explicațiile de rigoare. Personal, am rezonat cu dialogul pe care pianistul l-a întreținut cu publicul atât pe plan muzical, cât și verbal. Acesta mi-a creat sentimentul apartenenței la o comunitate care, timp de două ore, a respirat la unison, a trăit o emoție comună în acea stare de grație în care dispar diferențele sociale și de gen, în care nu contează limba ta maternă sau pe cele străine pe care le cunoști, în care accesezi o zonă intimă a ta și a celorlalți în care nu e decât liniște, armonie și, de ce nu, bunătate.

Andrei VORNICU


Citește și despre proiectul „Cu ochii larg deschişi”:

 

Cinci docufiction despre căderea și ridicare din abuzul de droguri

 

Sticker/Cine sunt eu? – o parabolă a pierderii identității din cauza drogurilor

 

”Dealerul morții”, evadare din ”infernul drogurilor”

 

Clean-up. Curajul Mădălinei

 

Povestea lui Mircea

 

Povestea Melaniei, nevoia de iubire şi atenţie satisfăcută cu droguri

   

De asemenea, verificati

„Gustă Basarabia!”, eveniment dedicat armoniei etnice. Află când va avea loc

Distribuie Filiala din județul Mureș a Societății Cultural-Patriotice „Avram Iancu” organizează, cu ocazia împlinirii a …

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

DISCLAIMER
Atentie! Postati pe propria raspundere! Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii

Regulile de preluare a articolelor

Acest articol este proprietatea Cotidianului Zi de Zi și este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face doar în limita a 120 de semne, cu citarea sursei și cu link către pagina acestui articol.