Share

Home / Administratie / Sighișoara, un pas înainte pentru un oraș SMART: Sighișorenii vor putea să solicite și să primească documente de urbanism on-line

Sighișoara, un pas înainte pentru un oraș SMART: Sighișorenii vor putea să solicite și să primească documente de urbanism on-line

Luni, 11 martie, în cadrul Primăriei Sighișoara a fost prezentat și lansat proiectul „eCetatean@Sighisoara2021”. Proiectul este finanțat de Uniunea Europeană și Guvernul României prin Programul Operațional Capacitate Administrativă 2014-2020, Axa prioritară 2 – Administrație publică și sistem judiciar accesibile și transparente, Obiectiv specific 2.1- Introducerea de sisteme și standarde comune în administrația publică locală ce optimizează procesele orientate către beneficiari în concordanță cu SCAP.

Contribuția primăriei este de doar 2%

Valoarea totală a proiectului este de aproximativ 2,8 milioane de lei, din care aproximativ 2,4 milioane lei reprezintă valoare eligibilă nerambursabilă din Fondul Social European, 360.000 lei nerabursabili din bugetul național, iar 56.000 lei cofinanțare eligibilă a primăriei, contribuție proprie din bugetul local, adică doar 2%.

Proiectul va fi implementat pe o perioadă de 2 ani, începând cu luna decembrie 2018.

„Este un proiect pe care l-am accesat și din fericire am fost și eligibili. Proiectul se va finaliza în noiembrie 2020. El a fost muncit cu resursele proprii ale municipiului Sighișoara, mai ales de doamna Ambruș Rodica și după 2 luni de muncă, a reușit să acceseze acest proiect. Suntem bucuroși, evident, și mândri pentru munca pe care a desfășurat-o și în continuare dânsa manageriază proiectul și sperăm cu beneficii cât mai mari pentru cetățenii muncipiului Sighișoara. În general proiectul are ca scop creșterea calității serviciilor oferite locuitorilor noștri, o digitalizare a acestor servicii. Vorbim tot mai mult de orașe SMART, de proiecte SMART, deci se integrează în acest concept și din păcate este doar primul pas pe care îl face Sighișoara. Să sperăm că cu această ocazie am spart gheața și vor urma și alte proiecte care să vină în sprijinul cetățenilor”, a spus în deschiderea evenimentului primarul municipiului Sighișoara, Ovidiu Mălăncrăvean.

Obiectivul general al proiectului este consolidarea capacității Primăriei Municipiului Sighișoara de a asigura calitatea și accesul la serviciile publice oferite exclusiv de primărie prin simplificarea procedurilor administrației locale și reducerea birocrației pentru cetățeni.

Se dorește eliminarea fluxului clasic pe hârtie pentru cel puțin 10 servicii oferite exclusiv de Primăria Sighișoara prin implementarea unui portal de servicii către cetățeni și actualizarea sistemului de management de documente.

Prin acest proiect primăria își propune să simplifice procedura de solicitare și obținere a documentelor aferente activității de urbanism, și anume certificate de urbanism, autorizații de construire, autorizații de desființare, avize de oportunitate, avize pentru certificate de urbanism, prelungiri autorizații de construire, Pprelungiri certificate de urbanism, avize pe documentații de urbanism, dar și licențe de transport, acord prealabil pentru execuția de lucrări în zona drumurilor județene.

Fiecare persoană va avea propriul cont

Platforma front-office permite crearea de utilizatori, adică de profile personale. Cetățenii vor putea transmite on-line solicitarea lor, vor fi notificați printr-un SMS în momentul în care documentul final este emis sau, după caz, dacă mai sunt solicitate date sau documente suplimentare.

Există posibilitatea de a încărca dacă e nevoie documente suport necesar a fi analizate în scopul obținerii avizului, acordului sau certificatului solicitat, precum și plata on line acolo unde există prevazută o taxă. Portalul va fi interconectat cu sistemul de management al documentelor din cadrul instituției astfel încât solicitarea să poată fi înregistrată automat în sistem pentru soluționare de către personalul competent.

Se va realiza un instrument extranet de verificare a veridicității actelor din primărie, actele emise vor purta pe lângă semnătura electronică și un cod de bare prin care pot fi identificate și validate din punct de vedere a veridicității lor.

„După finalizarea activității de implementare și testare portal servicii, se va organiza o sesiune de instruire care va conține secțiuni privind temele orizontale, și anume dezvoltare durabilă, protejarea mediului înconjurător, schimbări climatice și utilizarea eficientă a resurselor existente, egalitate de șanse și nediscriminare. Aceste prezentări vor fi însoțite de exemple practice cum ar fi utilizarea hârtiei reciclabile sau folosirea unui mesaj în corespondența electronică de tipul „Tipărește acest mesaj doar dacă este absolut necesar. Reciclează și protejează mediul înconjurator””, a spus Rodica Ambrus, manager de proiect.

Prin acest proiect se dorește și îmbunătățirea activității instituției prin retro-digitalizarea documentelor din arhivă. Activitatea constă în scanarea și indexarea unor documente din arhiva istorică care prezintă valoare operațională în prezent conform prevederilor Legii Arhivelor Naționale nr.16/1996 republicată. Nu se vor digitaliza documente cu termen de păstrare sub 4 ani, iar cele mai vechi de 10 ani se vor digitaliza doar dacă au valoare operațională justificată. Copiile digitale vor fi indexate, sub raportul conținutului și a identificatorilor documentelor sau grupărilor de documente din care fac parte, iar rezultatul va putea fi accesat prin sistemul de management al documentelor extins cu modulul de arhivă electronică.

„Nevoia retrodigitalizării unei părți din arhiva fizică a instituției rezultă tocmai din implementarea componentei de portal servicii on-line, în sensul că în procesul de soluționare a diverselor solicitări venite prin portal, este necesară fie consultarea arhivei instituției, fie extragerea unor copii din arhivă. Arhiva electronică ce va fi creată prin intermediul unor servicii de specialitate achiziționate prin proiect, va fi interconectată cu sistemul de management al documentelor existent la nivelul instituției, putând fi consultată sau putând fi create copii ale documentelor printr-o simplă căutare, reducându-se și din această perspectivă timpul necesar pentru soluționarea cererilor. Pot fi retrodigitalizate documente de impozite taxe, cum ar fi dosare auto, dosare clădiri PF, dosare clădiri PJ, concesiuni și multe altele. Motivațiile retrodigitalizarii acestor documente sunt legate de nevoia de acces la anumite documente solicitate de ANAF sau de alte instituții ale statului, la alte servicii din primărie care au nevoie de diferite acte din dosarele fiscale pentru realizarea activităților specifice. Se va avea în vedere și retrodigitalizarea documentelor aferente activității de urbanism, autorizații de construire și certificate de urbanism”, a subliniat Rodica Ambrus.

Platformă pentru propunere de proiecte

De asemenea, se dorește îmbunătățirea fundamentării deciziilor prin implementarea unui sistem de colectare și votare proiecte propuse de cetățeni. Activitatea constă în realizarea unei platforme web unde cetățenii cu vârsta peste 18 ani vor putea să propună proiecte de modernizare, dezvoltare, extindere cu scop de îmbunatățire a calității vieții pe raza orașului. După o sesiune de colectare propuneri, se va organiza o sesiune de votare a proiectelor cu relevanța ridicată, iar în final proiectele selectate și votate de cetățeni vor primi finanțare din partea municipalității. Instrumentul este un exemplu de participare a cetățenilor la realizarea conducerii orașului. Primăria va realiza un regulament de funcționare, calendar de desfășurare și va aloca un procent din bugetul anual pentru finanțarea unor astfel de proiecte ținând seama de principiile egalității de șanse și dezvoltării durabile.

Nu în ultimul rând, prin proiect se va îmbunătăți accesul la informațiile instituției prin actualizarea site-ului web al primăriei astfel încât să raspundă nevoilor actuale tehnologice și să poată fi accesat cu ușurință de pe dispozitivele mobile, tablete sau desktop. Pentru a păstra consistența și validitatea datelor introduse deja și a asigura același nivel de securitate a actualizării, se vor migra datele existente și funcționalitățile actuale.

Până la sfârșitul proiectului se preconizează un portal de servicii electronice pentru cetățeni, un sistem de management documente extins, un sistem de colectare și votare proiecte propuse de cetățeni, un site web al instituției modernizat, o arhivă retro-digitalizată și o instruire de personal din instituție pentru utilizarea sistemelor implementate.

Activitatea proiectului va fi realizată de către personalul din aparatul propriu. La nivelul Primăriei municipiului Sighișoara va fi numită o echipă de proiect responsabilă cu mangementul de proiect.

 

Share

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

DISCLAIMER
Atentie! Postati pe propria raspundere! Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii

Regurile de preluare a articolelor

Acest articol este proprietatea Cotidianului Zi de Zi și este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face doar în limita a 500 de semne, cu citarea sursei și cu link către pagina acestui articol.

De asemenea, verificati

Redacțiile DoR și Școala9 au ajuns la Târgu Mureș

Redacțiile DoR și Școala9 se mută la Târgu Mureș și în câteva sate din județ …

Share
Share