Home / Cultură / FOTOGALERIE: Introspecțiile acrilice ale pictorului Petre Căpriță
Foto: Andrei Vornicu

FOTOGALERIE: Introspecțiile acrilice ale pictorului Petre Căpriță

Distribuie

Petre Căpriță a absolvit Universitatea Națională de Arte din București, secția Pictură, la clasa reputatului Sorin Ilfoveanu, e membru al Uniunii Artiștilor Plastici din România și predă pictură la Liceul Vocațional de Artă din Târgu Mureș, contribuind astfel la formarea de generații noi de artiști. Zilele acestea a vernisat cea de-a șasea expoziție personală în cadrul unui eveniment care a avut loc la Galeria Art Nouveau a UAP Mureș, în prezența unui public extrem de numeros, format atât din prieteni, cunoștințe și pasionați de artele plastice, cât și din tinerii care, fiecare în felul său, încep să îi calce pe urme.

Expoziția intitulată „Introspecții“ prezintă lucrări realizate din 2016 până în prezent, majoritatea acrilic pe pânză și colaj, și oferă ipostaze vizuale ale dimensiunilor mentale și spirituale ale pictorului. Titlurile picturilor sunt sugestive: „Alter ego“, „Călătorie în timp“, „Uitare“, „Stratificările memoriei afective“, „Stare de echilibru“, „Intuiție“.

Rezultatul vizitelor la marile muzee europene

Mana Bucur, președinta Uniunii Artiștilor Plastici, filiala Mureș, a precizat că lucrările expuse s-au concretizat în urma unei perioade de studiu pe care Petre Căpriță a realizat-o în numeroase și importante muzee europene: „Iată că au trecut cam șase ani de la ultima lui expoziție în galeria noastră. Expoziția de față este rezultatul incursiunilor lui în Europa. A fost o documentație extraordinară pentru el să intre în toate galeriile importante din Europa.“

Cora Fodor, istoric de artă, a făcut o prezentare cuprinzătoare a „Introspecțiilor“ lui Petre Căpriță.
„Prin expoziția sa, a cincea la număr, în formulă singulară, artistul Petre Căpriță ni se dezvăluie cu o sinceritate declarativă debordantă în exprimare. Introspecții: dacă e să luăm ad litteram definiția, acest lucru s-ar referi la „Observarea și interpretarea propriilor stări și dispoziții mentale și emoționale“, în formă și limbaj artistic personal, ușor identificabil, într-un cuvânt, stil, respectiv întoarcerea spre sine și analiza sa. (…) Lucrările, fragmente din sinele artistului sunt la discreția dispoziției dumneavoastră de tălmăcire. Le oferă cu o puternică descărcare emoțională. Percepem simboluri care se repetă cu obstinația frământării: clepsidra, respectiv timpul ce ne traversează cu tot arsenalul său de curgere, trăire, uitare sau chemare prin amintiri, poarta, zidul, figura de cele mai multe ori lipsită de portretizare, schematizarea ei, fără a fi individualizată, chipuri uitate, posibile alter-egouri.“

Dualitatea artistului

Cora Fodor a făcut și o inventariere a cifrelor care se regăsesc în numeroase lucrări, fiecare având propria simbolistică și o semnificație distinctă. Totodată, a identificat o tensiune a contrariilor recurentă care face trimitere la natura duală a pictorului.
„Deslușim aproape în fiecare dintre lucrări dualitatea artistului. Poarta, regăsită într-o serie de lucrări, sugerează spațiul dintre cele două lumi și se ivește întrebarea dacă ai dreptul să pătrunzi sau nu în tăinicia sufletului.“

Nu au fost omise nici considerațiile despre cromatica tablourilor lui Petre Căpriță și a imaginarului care se retransfigurează de la un tablou la altul, luând înfățișarea introspecțiilor aduse la lumină cu ajutorul pensulei.

„Fiecare lucrare dezvăluie o altă stare, o altă ipostază pe care artistul a încercat-o în demersul său din ultimul timp. (…) O defilare a formelor informe de început de lume, a exploziilor energiei culorilor într-un abstract gestual, a imaginilor acute a căror precizie fotografică e voalată sau, dimpotrivă, provocatoare, a personajelor provenite dintr-o lume a oniricului sau obiectelor cu rezonanță picturală, iată cum ni se relevă expoziția: o călătorie în timp și pe linia timpului, într-un permanent du-te-vino ce înseamnă viața“, a încheiat Cora Fodor.

Lucrarea care dă titlul expoziției

Atunci când arta contemporană e copleșitoare

Petre Căpriță a fost provocat de Mana Bucur să numească experiența care l-a impresionat cel mai mult în cadrul vizitelor sale în cadrul circuitului expozițional european.
„Cea mai impresionantă experiență, și copleșitoare în același timp, probabil că a fost Târgul Internațional de la Basel, din Elveția, unde imaginați-vă că au expus în jur de 4000 de artiști în același spațiu, pe mai multe etaje, un spațiu uriaș, conceput special pentru arta contemporană și unde erau prezente în jur de 300 sau 400 de galerii. Arta se mișcă puțin în alt ritm și este bine să simți pulsul pentru că înțelegi de fapt și rolul tău puțin mai bine“, a povestit Petre Căpriță.

Expoziția va fi deschisă până la finalul lunii martie.


Citește și despre proiectul „Cu ochii larg deschişi”:

 

Cinci docufiction despre căderea și ridicare din abuzul de droguri

 

Sticker/Cine sunt eu? – o parabolă a pierderii identității din cauza drogurilor

 

”Dealerul morții”, evadare din ”infernul drogurilor”

 

Clean-up. Curajul Mădălinei

 

Povestea lui Mircea

 

Povestea Melaniei, nevoia de iubire şi atenţie satisfăcută cu droguri

   

De asemenea, verificati

PROPUNERE. Consiliu Comunitar Consultativ în Ungheni

Distribuie Primarul orașului Ungheni, Victor Prodan, a inițiat, în data de 26 martie, un proiect …

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

DISCLAIMER
Atentie! Postati pe propria raspundere! Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii

Regulile de preluare a articolelor

Acest articol este proprietatea Cotidianului Zi de Zi și este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face doar în limita a 120 de semne, cu citarea sursei și cu link către pagina acestui articol.