15 martie, Ziua Mondială a Drepturilor Consumatorului: 3.772 de verificări și 1.920 de reclamații făcute la CJPC în județul Mureș în 2018 Slider
  • Elena.Polearus
  • 0 comentarii
  • 279 Vizualizări

15 martie, Ziua Mondială a Drepturilor Consumatorului: 3.772 de verificări și 1.920 de reclamații făcute la CJPC în județul Mureș în 2018

Ziua Mondială a Drepturilor Consumatorului a fost sărbătorită pentru prima oară în 1983 de către „Consumers International”. Ziua de 15 martie vine însă de la celebrul discurs ținut în această zi în anul 1962 de către J.F. Kennedy care a enunțat cele patru drepturi fundamentale ale consumatorilor: dreptul la securitate, dreptul la informare, dreptul de a alege și dreptul de a fi ascultat.

De Ziua Mondială a Drepturilor Consumatorului, Comisariatul Judeţean Pentru Protecţia Consumatorilor (CJPC) Mureş ne-a oferit datele statistice privitoare la verificările și abaterile survenite în județ în anul 2018.

Astfel, în 2018 au avut loc 3.772 acţiuni de control de verificare a respectării dispoziţiilor legale privind protecţia consumatorilor, față de 3.715 din 2017, referitoare la calitatea, securitatea produselor şi serviciilor destinate populaţiei, precum şi la apărarea drepturilor legitime şi a intereselor economice ale acestora, pe piaţă, la producători, importatori, distribuitori, vânzători, prestatori de servicii, în urma cărora s-au întocmit 1.714 procese verbale de contravenţie, 2.016 procese verbale de constatare, 28 procese verbale de prelevare și 14 procese verbale de distrugere.

784 de amenzi în valoare de 3.257.000 lei

Cu ocazia controalelor, în această perioadă, au fost identificate mărfuri care înregistrau abateri de la prevederile legale, în valoare de 489.803 lei, din care 91.697 lei au fost mărfuri periculoase pentru viaţa, sănătatea sau securitatea consumatorilor, pentru care s-a dispus retragerea din circuitul comercial şi distrugerea acestora pentru eliminarea imediată a pontenţialului pericol pentru consumatori.

Pentru abaterile constatate privind calitatea produselor şi serviciilor oferite consumatorilor, informarea acestora în mod corect complet şi precis, s-au aplicat un număr de 784 amenzi în valoare de 3.257.000 lei, mai puține decât în 2017 când au fost în total amenzi de 2.345.000 lei.

CJPC Mureş a înregistrat şi soluţionat în această perioadă un număr de 1.920 reclamaţii şi sesizări ale consumatorilor, față de 1.913 în 2017, din care s-au dovedit a fi întemeiate 1.382 (72%), soluţionate în favoarea consumatorilor.

Consumatorii au fost despăgubiţi prin restituirea contravalorii produselor şi serviciilor sau înlocuirea acestora, în valoare de 406.383 lei.

Principalele deficiențe constatate la care consumatorii trebuie să fie atenți sunt abateri cu privire la informarea corectă, completă şi precisă a consumatorilor, publicitate înşelătoare, practici comerciale incorecte, produse cu data limită de consum/data durabilităţii minimale depaşită, abateri cu privire la parametrii de securitate, modificări organoleptice evidente, parametrii calitativi declarați, comercializarea produselor intrezise prin reglementări legale, abateri privind legalitatea funcţionării operatorilor economici, servicii alimentare şi nealimentare neconforme care afectează sănatatea, viața și securitatea  consumatorilor și servicii prestate în unităţi financiare bancare şi nebancare neconforme, care afectează interesele pecuniare ale consumatorilor.

Cele mai multe plângeri se înregistrează la servicii

Majoritatea reclamațiilor vin pentru prestări servicii (55%), cum ar fi telefonie mobilă, telefonie fixă, servicii financiar-bancare și servicii  financiar nebancare, cablu tv, internet, service auto, energie electrică şi  gaz-utilităţi, servicii reparații electronice/electrocanice, urmând bunurile nealimentare în proporție de 21% (electronice, îmbrăcăminte, electrocasnice, încălţăminte, piese auto, autoturisme, anvelope), 16% bunuri și servicii alimentare și 8% alte categorii.

Informarea populației reprezintă una dintre cele mai importante părți ale activității CJPC Mureș. „Având în vedere impactul deosebit pe care îl are mass-media, atât asupra consumatorilor cât şi asupra operatorilor economici, activitatea de control desfăşurată de comisarii CJPC Mureş în această perioadă a fost mediatizată prin 162 de apariţii atât în presa scrisă, cât şi audio-vizuală locală. Problematica abordată prin mass-media s-a referit la exemplificarea unor cazuri în care operatorii economici au comercializat produse cu deficienţe de calitate, cazuri de încălcări ale prevederilor legale cu privire la informarea corectă şi completă a consumatorilor sau de respectarea condiţiilor tehnice impuse la comercializarea produselor sau la prestarea serviciilor. Au avut loc 1.045 acţiuni de informare şi educare a consumatorilor prin întâlniri cu aceştia, cu ocazia zilei consumatorilor din 15 martie, şi în momentul depunerii reclamaţiilor şi sesizărilor, de informare şi educare a tinerilor consumatori prin întâlniri cu elevii cu ocazia concursului „Stil de viaţă sănătos” organizat în parteneriat cu Inspectoratul Şcolar Judeţean Mureş”, a transmis dr. ing. Liviu Todoran, comisar șef adjunct.

Tot în 2018, s-au desfășurat 120 acţiuni de consiliere a operatorilor economici, privind legislaţia în vigoare, legislaţia specifică produsului sau serviciului, în cadru organizat sau individual, în prezenţa mass-mediei, cu exemple concrete de abateri de la respectarea legii, pentru a se evita pe viitor încălcarea legislaţiei protecţiei consumatorilor.

În cadrul CJPC  Mureş există un punct de informare la dispoziţia consumatorilor, respectiv operatorilor economici, cu ghiduri gratuite care cuprind sfaturi și conspecte din legislaţia protecţiei consumatorilor. Responsabilul punctului de informare desemnat oferă informaţii privind legislaţia specifică în vigoare, dar puteți afla mai multe și de pe site-ul ANPC, www.anpc.ro, pentru ultimele noutăţi legislative.

Rămâne de văzut câte probleme vom întâlni în acest sens în 2019.

Distribuie:

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

DISCLAIMER
Atentie! Postati pe propria raspundere! Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii


Citeste Zi de Zi Online


 

 

 




 

 

Print


 

Media kit Zi de Zi 2022-2023

Transilvania Business

ARHIVE