Să ne amintim eroii: Traian Vuia Recomandări zi de zi
  • redactia
  • 0 comentarii
  • 163 Vizualizări

Să ne amintim eroii: Traian Vuia

18 martie 2019. Ne trezim grăbiți cu gândul că trebuie să fugim într-o parte sau în alta. În momentul în care ieșim din case, observăm ceva… sau mai degrabă simțim ceva: aerul proaspăt al primăverii. Soarele nu mai e cu dinți și parcă în aer plutește o rază de speranță. Și ne gândim că am vrea să călătorim, inspirați de prospețimea naturii. Poate unii dintre noi chiar intră pe site-ul aeroportului cu gândul să își rezerve un bilet. Unde? Oriunde în lume. Dar nu mulți din noi realizează că până acum 113 ani, zborul rapid și sigur era visul unui singur om: Traian Vuia. În data de 18 martie 1906, totul se schimbă, Traian Vuia devenind primul om care efectuează un zbor cu un aparat autopropulsat, mai greu decât aerul.

În ciuda tuturor…

Până la Vuia, zborul cu un aparat mai greu decât aerul era de neconceput, chiar ridicol. Omul reușise să zboare doar cu baloane cu aer cald sau heliu. „La vremea respectivă, în presa lumii, nu se credea că este posibil să se zboare cu un aparat mai greu decât aerul, care să aibă bare de fier, motor de fier, benzină,  plus greutatea pilotului. Totul însuma câteva sute de kilograme și nu se credea că este posibil așa ceva”, explică Ciprian Fărcaș, profesor de istorie la Colegiul Național „Al. Papiu Ilarian” din Târgu-Mureş, într-o declarație acordată cotidianului Zi de Zi.

Dar, împins de spiritul său științific și de mintea sa creatoare, „Traian Vuia și-a pus ambiția să le dovedească francezilor și jurnaliștilor francezi că se înșală. Al doilea motiv era personal; își dorea ca el să poată să zboare și să facă un pas important în viață”, a continuat profesorul.

Un zbor scurt urmat de…

Poate că primul zbor al unui om cu un aparat mai greu decât aerul nu l-ar impresiona pe omul din ziua de astăzi, dar Vuia a reușit să facă ceva ce părea imposibil la acea vreme.

„Atunci Traian Vuia își construiește primul prototip de avion. Se duce la Paris și zboară, nu prea mult. Nu se ridică decât câțiva metri în aer și aterizează. Dar, după zbor, uită să își omologheze invenția și un francez pe nume [Alberto-Santos – n.a.] Dumont îi ia gloria. Ulterior se dovedește că primul care a zburat cu un asemenea aparat a fost Vuia. El deschide drumul pionierilor aviației”, a expus în continuare Ciprian Fărcaș.

… un pas mare pentru om, înaintea pasului mic

Și nu a fost doar un pas oarecare. A fost un pas fără de care istoria ar fi luat o complet altă turnură. Ne putem imagina, de ce nu, un copil care urmărește primul zbor al omenirii, iar doar 63 de ani mai târziu (nici măcar un secol!), stă alături de nepoți în fața televizorului și urmărește cum omul pune prima dată piciorul pe Lună. Un adevărat testament adus geniului uman și ingeniozității lui Traian Vuia.

„La scurtă vreme va fi urmat de Aurel Vlaicu care face un zbor de lungă distanță, dar va deceda într-un accident în timpul unui zbor de la București spre Transilvania. După ei, în perioada interbelică și postbelică, Henri Coandă dezvoltă și perfecționează motorul cu reacție. Iar apoi, în anii 80, îl avem pe Dumitru Prunariu, primul român care ajunge în spațiu la bordul unei capsule sovietice Soyuz împreună cu un alt cosmonaut sovietic”, a conchis Ciprian Fărcaș.

Alex PĂTRAȘCU

 

 

Distribuie:

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

DISCLAIMER
Atentie! Postati pe propria raspundere! Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii

Recomandari

Recent
Popular
Etichete

Citeste Zi de Zi Online


 

 

 




 

 

Print


 

Media kit Zi de Zi 2022-2023

Transilvania Business

ARHIVE