Share

Home / Eveniment / Primăvară francofonă la Liceul Tehnologic „Gheorghe Șincai“ din Târgu Mureș
Imagine din cadrul vizitei (Foto: Paul Șerb)

Primăvară francofonă la Liceul Tehnologic „Gheorghe Șincai“ din Târgu Mureș

În perioda 10 martie – 8 aprilie, Liceul Tehnologic „Gheorghe Șincai“ este școală-gazdă în cadrul unui proiect Erasmus+. În prima parte a parteneriatului, Liceul nostru a primit vizita delegaţiei de la Lycée Professionnel „Clément de Pémille“, din Grauhlet, Franţa, beneficiarii unui proiect care vizează acțiunea-cheie 2 a programului Erasmus. Proiectul este intitulat GROOVE – „Graulhet: Opportunités et Ouverture Vers l’Employabilité“ și este dezvoltat de către liceul francez în colaborare cu licee și agenți economici din România, Spania, Portugalia, Regatul Unit al Marii Britanii și Irlandei de Nord, Irlanda, Turcia și Suedia.

Proiectul are obiective ce urmăresc dezvoltarea competențelor profesionale ale elevilor și profesorilor, prin efectuarea unor stagii de practică de către elevi și de job-shadowing, în cazul profesorilor. Cadrele didactice din Franța care au vizitat liceul nostru în perioada 10 – 14 martie, au fost Marie-Christine Hipolito, profesoară de limba engleză și Jérôme Sénégas, profesor de mecanică. Doamna Marie Christine Hipolito, pe lângă faptul că este o minunată profesoară, are și o vastă experiență în elaborarea de proiecte educative cu finanțare europeană, expertiza sa dovedindu-se de un real folos profesorilor din liceul nostru, interesați de accesarea acestor fonduri destinate educației. Cei doi profesori au sosit împreună cu elevul Dorian Marco, de la liceul sus-amintit, care a rămas în Târgu Mureș pentru o perioadă mai lungă. Timp de patru săptămâni, conform celei de-a doua secțiuni a proiectului Erasmus, tânărul din Franța este în curs de efectuare a unui stagiu practic la S.C. Full Service, unul dintre service-urile auto partenere ale Liceul Tehnologic „Gheorghe Șincai“. El își desfășoară stagiul de practică sub atenta supraveghere a profesorilor ingineri și a tutorilor săi din cadrul service-ului auto, până în 8 aprilie.

În prima zi de activităţi, invitaţii au făcut cunoștinţă cu doamnele directoare Antoaneta Rauca (director) și Enikö György (director adjunct), și de asemenea cu întreg colectivul de cadre didactice. Delegaţia a descoperit istoria liceului în timpul unui tur al școlii. Cei doi profesori și elevul, în curând absolvent al profilului mecanic-auto, au vizitat laboratorul de diagnosticare auto, dotat la standarde moderne cu sprijinul Primăriei Tîrgu Mureș. În cursul aceleiași zile, a avut loc vizita la atelierul unde își desfășoară în prezent practica elevul din Franța. A doua și a treia zi au fost dedicate asistenţelor la orele de limba franceză, limba engleză, mecanică și electronică. Profesorii francezi au apreciat activităţile din timpul orelor ca fiind variate si originale. În programul liber al zilelor petrecute în orașul nostru, invitații au vizitat centrul vechi al orașului, clădirea și turnul Prefecturii, Catedrala mare ortodoxă, Cetatea Medievală și Platoul Cornești, au asistat la un concert cameral al Filarmonicii, au vizitat Salina Turda, bucurându-se de maxima atenție și ospitalitate a gazdelor.

În cursul celei de-a treia zile, invitații și profesorii liceului au participat la o masă rotundă în care au fost prezentate cele două școli colaboratoare în proiect, au fost dezbătute specificităţile sistemelor de învăţământ românesc și francez și alte aspecte legate de viaţa școlară. Am descoperit că profesorii francezi sunt la fel de inimoși și dornici de a introduce noi metode de predare-învățare ca și ai noștri, doar că relația cu agenții economici din regiune, precum și finanțarea, respectiv dotarea sălilor de clasă, a laboratoarelor și atelierelor sunt net superioare condițiilor în care ne derulăm noi activitatea școlară. Această plus-valoare pe care statul o acordă învățământului se vede în motivația pe termen lung a profesorilor, în rezultatele elevilor absolvenți de licee profesionale și inserția lor pe piața muncii, în entuziasmul activității didactice la ambele sale capete, atât al cadrului didactic, cât și al elevului. Un atelier auto dotat la standarde europene, așa cum am văzut în imaginile de prezentare ale liceului francez, în care profesorii mecanici și ingineri lucrează alături de elevii-ucenici, reparând mașinile reale ale unor cetățeni reali ai comunității, contravaloarea reparației rămânând în contul școlii, este o chestiune pe cât de necesară pentru învățământul tehnologic românesc, pe atât de utopică, deocamdată. Dar ceea ce contează cu adevărat este faptul că noi ne păstrăm speranța în mai bine și astfel de vizite sunt chiar dovada că ne dorim să schimbăm ceva, că reușim să ne păstrăm umorul, umanitatea și proverbiala noastră ospitalitate indiferent de cât de finanțat ori subfinanțat e sistemul românesc de învățământ. Iar în ceea ce privește aceste trei calități prin care i-am cucerit pe oaspeții francezi, ne consolăm cu scrisoarea de mulțumire adresată colectivului liceului de către Marie Hipolito: „Despre România nu știam nimic sau aproape nimic! Pentru noi, Transilvania nu era decât o regiune legendară asociată poveștii lui Dracula! Astfel că le mulțumim din tot sufletul colegilor care ne-au corectat neștiința! Datorită vouă am descoperit istoria acestei țări și am cunoscut diversitatea sa etnică. […] În timpul acestui sejur am vorbit, desigur, multe limbi, dar ultimul cuvânt l-a avut, înainte de toate, limba inimii și senzația că în ciuda culturilor și a mediilor diferite, aspirăm către aceleași lucruri și urmărim aceleași scopuri.“ Așa este, stimată doamnă profesoară Marie Hipolito, această universală limbă a inimii, cum inspirat o numiți în mesajul dumneavoastră, am vrea să cucerească și inimile decidenților acestei țări.

Au fost trei zile de activităţi intense, cu momente de neuitat, în care elevi și profesori laolaltă am fost bucuroși să descoperim cum o colaborare școlară poate crea prietenii, ne poate uni pe drumul către același scop, al dezvoltării individuale și al devenirii profesionale.

Aceasta vizită este, sperăm, începutul unei colaborări de durată între cele două licee partenere și a constituit un real succes. A însemnat, pe de o parte, un contact direct între culturi și experienţe mai mult sau mai puţin diferite și, pe de altă parte, a oferit fiecărui participant (elev sau profesor) motivaţia pentru îmbunătăţirea propriei activităţi prin noi idei și iniţiative. În plan profesional, „câștigul“ s-a realizat prin schimbul de experienţă, iar în plan personal, ni s-a oferit oportunitatea de a interacţiona cu oameni noi, făcând astfel un pas înainte spre o mai bună înţelegere a lumii în care trăim.

Prof. Silvia VOAIDEȘ
Prof. Roxana HOBAI
Prof. Cristina GLIGA

Share

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

DISCLAIMER
Atentie! Postati pe propria raspundere! Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii

Regulile de preluare a articolelor

Acest articol este proprietatea Cotidianului Zi de Zi și este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face doar în limita a 500 de semne, cu citarea sursei și cu link către pagina acestui articol.

De asemenea, verificati

Târgu-Mureș: Reconstrucție de față pentru un bărbat de 28 de ani

În cursul serii de duminică, 17 noiembrie, la Spitalul Clinic Judeţean de Urgenţă Târgu-Mureş a …

Share
Share