Home / Invatamant / Premieră în județ: Dezbatere pe tema bullying-ului la Reghin. Combaterea bullying-ului este imperativă pentru bunăstarea societății!

Premieră în județ: Dezbatere pe tema bullying-ului la Reghin. Combaterea bullying-ului este imperativă pentru bunăstarea societății!

Distribuie

Municipiul Reghin, în parteneriat cu Inspectoratul Școlar Județean, Organizația Salvați Copiii și Inspectoratul de Poliție Județean a organizat în premieră în județul Mureș, un eveniment dedicat bullying-ului care a întrunit laolaltă cadre didactice, părinți, elevi, psihologi școlari, reprezentanți ai societății civile, ai Inspectoratului Școlar Județean, ai Inspectoratul de Poliție Județean și autorității locale. Prin organizarea dezbaterii s-a dorit o mai bună înțelegere a fenomenului și o creștere a nivelului de conștientizare cu privire la riscurile bullying-ului pentru protecția, sănătatea și dezvoltarea socio-emoțională a copiilor.

În română nici nu există un termen pentru bullying

„Școala și curtea și sala de clasă reprezintă un microunivers în care se întâlnesc bucuria, zâmbetul pe care l-am avut și noi când eram copii, dar din păcate și violența, derâderea, un lucru care nu ar trebui să se întâlnească și cred că toți cei care astăzi avem intervenții suntem oameni de bună-credință. Este primul eveniment care se face de o astfel de anvergură și am să le transmit și lor un mesaj să le spun că toți și fiecare dintre noi facem extrem de mult pentru copii. Dar totuși când este vorba de ei, niciodată nu este sufiecient. Eu mai cred că educația este cea care ne poate salva și trebuie să fim conștienți că avem obligația să călcăm pe acest teren fertil și doar introducerea educației în școli poate să ne salveze. Or, vedeți, școala face doar instruire, nu are timp să facă și educație. Și educația pornește de acasă. Spunea un psiholog că „Terminați odată să acuzați profesorii. Educați copiii înainte să vină la școală.” Și cred că de aici trebuie să pornim”, a spus Ioan Macarie, inspector școlar general.

Nu există niciun cuvânt românesc pentru bullying. Sunt utilizate uneori cuvinte cum ar fi „umilire”, „hărțuire”, însă acestea nu pot acoperi întregul sens al fenomenului. În plus, există o conștientizare scăzută a problemei, chiar și în rândul profesioniștilor din protecție socială sau din domeniul educațional.

Acest fenomen a început să aibă notorietate după studiul sociologic făcut de cei de la Salvați Copiii în 2016 care a descoperit că, în mod repetat, în şcoală, 3 din 10 copii sunt excluşi din grupul de colegi, 3 din 10 copii sunt ameninţaţi cu bătaia sau lovirea de către colegi, iar 1 din 4 copii au fost umiliți în faţa colegilor. Aceste cifre pun România în fruntea Europei la bullying în școală.

Toți actorii implicați s-au întâlnit pentru prima dată

„Ideea a pornit de la nenumăratele întâlniri la care am participat pe acest subiect, ca invitat, în care de fiecare dată găseam câte 3-5-10 elevi sau profesori, niciodată în același loc profesori, elevi, părinți, psihologi, autorități, inspectorat, inclusiv cei de la poliție pentru a discuta împreună despre această problemă. Și atunci, se pare că ești la o dezbatere pe egalitate de gen la care sunt doar prezente femeile. Niciodată atunci când discutăm problema cu o parte implicată nu o să avem un rezultat pe termen mediu și lung. Și, întâmplarea face, că în același timp cunoșteam câțiva colegi parlamentari care au avut inițiativa de a depune această lege anti-bullying și i-am invitat să participe la acest eveniment. Azi, la Reghin avem directori de școli generale și directori de grădinițe, pentru că ne-am dat seama că fenomenul acesta se instalează timpuriu și trebuie să pornim de jos. Chiar discutam cu colegele că trebuie să pornim de la creșă, unde modul în care sunt tratați copiii își pune amprenta asupra dezvoltării lor emoționale”, a spus consilierul primarului municipiului Reghin, Crina Slev, cea care a și inițiat dezbaterea.

Nu a lipsit de la eveniment, bineînțeles, nici primarul municipiului Reghin, Maria Precup. „Îi salut pe colegii și colegele mele care au avut inițiativa și curajul să facă acest lucru și vreau să le mulțumesc tuturor instituțiilor implicate. Toți avem copii, nepoți sau vom avea, și este foarte important să punem toți mâna să vedem ce putem face să nu de întâmple tragediile cu care ne confruntăm zi de zi. Și aseară am văzut un eveniment la televizor și în fiecare seară mă culc tristă când văd că unii copii sunt agresați, unii preofesori sunt bătuți sau unii părinți intervin nu când sau cum trebuie. Vina este a tuturor și de aceea trebuie să punem mâna să ne implicăm toți să vedem ce putem face”, a spus Maria Precup.

Umilirea, una dintre cele mai grave forme de agresiune

A fost reprezentată în cadrul evenimentului și Organizația Salvați Copiii, de la care a pornit inițial totul. Conform studiului făcut de ei, când copiii au fost întrebați despre violență în general, au avut tendința de a vorbi despre violența fizică, percepută psihologic ca fiind mai blândă decât celelalte forme. Pe de altă parte, atunci când au fost sprijiniți în explorarea comportamentul de bullying, opinia lor a fost diferită. Ei au spus că toate formele de agresiune sunt severe, dar umilirea este una dintre cele mai grave.

„Pot spune doar că este un eveniment care continuă campania noastră de a veni către lume să conștintizeze acest fenomen de bullying. Este foarte important ca toată lumea să fie implicată în combaterea și în prevenirea lui pentru că este de o complexitate enormă. Nu este suficient să ne adresăm doar copiilor, școlilor, este important să implicăm și părinții, autoritățile pentru că bullying-ul este diferit de orice formă de agresiune sau de violență. Și în cadrul acestei dezbateri cred că este foarte important să înțelegem prima dată ce este bullying-ul pentru că dacă nu știm ce este, nu avem ce să facem. Avem nevoie să înțelegem. Un alt aspect pe care aș vrea să îl subliniez este să recunoaștem că bullying-ul este o problemă în școlile din România și asta înseamă să acceptăm că putem să greșim să facem acțiuni care nu întotdeauna au un rezultat ok. Și dacă recunoaștem greșeala, putem să și facem ceva în sensul de a-l repara”, a punctat Alina Schenk de la Salvați Copiii, psiholog și coordonator al Centrului pentru părinți.

Toți am trecut prin acest fenomen

Speaker la eveniment pe acest subiect a fost Andrei Pop, deputat de Ialomița, cel care a și inițiat acest proiect de lege împotriva bullying-ului. Partea de lege efectivă definește termenul și propune anumite mecanisme interne în instituțiile de învățământ, astfel încât tinerii să poată beneficia de consiliere psihologică reală, să existe o parte de actualizare a curriculului la nivel de consiliere psihologică, atât pentru victimă, cât și pentru agresor, martori, profesori și părinți.

„Pe noi ne interesează să ne acceptăm cu toții, să ne tolerăm unul pe celălalt, indiferent de preferință, pentru că știm că bullying-ul se manifestă în diverse moduri, de la porecle, până la violență repetată. Și ne interesează și violența în mediul on-line care cumva sparge anumite bariere, suntem mult mai relaxați și jignim mai ușor atunci când suntem la o tastatură și, de asemenea, următorul pas va fi să găsim un mecanism eficient prin care acest fenomen să fie cât mai rar întâlnit la noi”, a spus deputatul.

El și-a și amitit de ce anume s-a gândit la acest proiect. „Prima dată când am plecat, m-am gândit la ideea mea din clasele primare. Am învățat la educație civică următorul fundament: poți să faci ceea ce vrei, atâta timp cât nu îl deranjezi pe cel de lângă tine. Cred că educația socială, educația civică trebuie aprofundată la nivelul fiecărui centru școlar și prin discuții cu elevii. De fapt, este partea de instituire de valori, repere, astfel ca aceștia să înțeleagă ce este corect sau nu. Eu cred că să jignești, să pui porecle, să marginalizezi, să trimiți fotografii mai puțin avantajoase în funcție de greutate, înălțime, efortul pe care îl depui, nu asta ar trebui să ne diferențieze. Suntem o comunitate și asta trebuie să știm, că trebuie să trăim împreună, iar faptul că suntem diferiți, cred că în asta constă frumusețea. În timpul liceului cred că toți am trecut prin acest tip de fenomen, eu personal am trecut și prin rolul de victimă și cel de agresor și cel de martor. Important este să intervenim când se întâmplă ceva greșit și mai important este să recunoaștem, pentru că mai târziu, acest tip de traumă emoțională se va dezvolta și dacă noi ca adult nu vom închide acele răni, eu cred că în societate vom avea un comportament trunchiat și nu cred că ne dorim asta”, a subliniat Andrei Pop.

Violențele fizice raportate sunt în scădere

Conform comisarului-șef Jurcan, adjunct al șefului Inspectoratului de Poliție Județean Mureș, în ceea ce privește infracționalitatea sesizată în școlile din județul Mureș, în primele 3 luni din 2019 este în scădere față de perioada similară de anul trecut, scăzând numărul infracțiunilor de loviri și alte violențe. „Noi, Poliția Română, avem în competențele noastre prevenirea și combaterea tuturor tipurilor de infracționalitate și bineînțeles ne preocupăm pentru a avea un climat de siguranță publică și de a se desfășura activitatea didactică în cele mai bune condiții, atât în ceea ce privește elevii, personalul didactic, cadrele auxiliare și așa mai departe”, a spus comisarul-șef. Poliția nu poate acționa atunci când cazurile nu sunt sesizate, iar aici, spun ei, este importantă conștientizarea la nivelul de copii, părinți, profesori și personal auxiliar din unitățile școlare.

În cadrul dezbaterii au fost discutate recomandări și propuneri în vederea elaborării metodologiei și a procedurilor de lucru pentru gestionarea corectă a situațiilor de bullying, fiind împărțite și manuale care conțin strategii pentru o clasă fără bullying destinată profesorilor și personalului școlar.

Printre acestea se numără activități la clasă, de tipul jocurilor în echipă, dar și diverse semne prin care se poate depista un copil care este afectat de bullying, cum ar fi lipsa de la școală, scăderea notelor, refuzul de a comunica, preferința de a sta alături de un adult sau caracterul retras când vine vorba de activități de echipă.

„E un pas mare înainte faptul că bullying-ul este acum pedepsit prin lege. Din nou se va vota săptămâna viitoare legea educației naționale pentru că a fost retrimisă și cred că acesta e un pas foarte important pentru că e acum scris negru pe alb că acțiunile care au legătură cu bullying-ul sunt interzise și pedepsite. Până acum, copiii se duceau, spuneau, și mai departe nu se întâmpla mare lucru pentru că nu a existat până în acest moment o procedură clară, o metodologie venită să-i sprijine”, a concluzionat Crina Slev.

Puteți citi manualul cu strategii pentru o clasă fără bullying aici: 

Manual strategii anti-bullying

Text și foto: Elena Polearuș


Citește și despre proiectul „Cu ochii larg deschişi”:

 

Cinci docufiction despre căderea și ridicare din abuzul de droguri

 

Sticker/Cine sunt eu? – o parabolă a pierderii identității din cauza drogurilor

 

”Dealerul morții”, evadare din ”infernul drogurilor”

 

Clean-up. Curajul Mădălinei

 

Povestea lui Mircea

 

Povestea Melaniei, nevoia de iubire şi atenţie satisfăcută cu droguri

   

De asemenea, verificati

Voleibalistele de la CSU, învinse în trei meciuri

Distribuie În weekendul recent încheiat, voleibalistele de la CSU Târgu Mureș au disputat la Oradea …

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

DISCLAIMER
Atentie! Postati pe propria raspundere! Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii

Regulile de preluare a articolelor

Acest articol este proprietatea Cotidianului Zi de Zi și este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face doar în limita a 120 de semne, cu citarea sursei și cu link către pagina acestui articol.