Share

Home / Cultură / FOTO: Evenimentul cultural al anului la Luduș

FOTO: Evenimentul cultural al anului la Luduș

Victor Ioan Popa (11 august 1895 – 30 martie 1946) a fost scriitor și om de teatru, regizor, pictor, scenograf și animator al teatrului de masă. Dintre romanele sale amintim „Velerim și Veler Doamne”, „Sfârlează cu fofează” și „Maistorașul Aurel, ucenicul lui Dumnezeu”, ultimele două romane fiind inspirate din viața zburătorilor aflați atunci în centrul atenției colective.
În monumentala Istorie a literaturii române, la pagina 920, George Călinescu scrie că „romancierul Victor Ioan Popa s-a ilustrat în chip deosebit și în teatru. Dar teatrul său nu se alimentează din situații, ci din farmecul dialectal (…)”. Se pare că această judecată de valoare este confirmată peste multe decenii de opera sa teatrală în care regăsim piesele de teatru „Ciuta”, „Mușcata din fereastră”, ”Acord familial” și, în mod deosebit comedia „Tache, Ianke și Cadîr” prezentată de curând pe scena Casei de Cultură „Pompeiu Hărășteanu” din Luduș.

O surpriză totală

Despre activitatea culturală a orașului Luduș putem să afirmăm că este firavă, timidă și se bazează doar pe Ansamblurile folclorice care se pregătesc la Casa de Cultură. Despre echipe de teatru, cercuri de creație, întâlniri culturale nu se mai știe de multă vreme. În aceste condiții nici trupele profesioniste de teatru nu mai vin la Luduș să joace în fața a doar câteva zeci, în cele mai bune cazuri, de spectatori. Acum, afișele realizate în mod profesionist și amplasate în punctele cheie ale orașului au stârnit interesul ludușenilor încă de la apariția lor. Inițiativa prezentării piesei de teatru ”Tache, Ianke și Cadîr” scrisă de Victor Ioan Popa a aparținut Primăriei orașului Luduș, Casei de Cultură „Pompeiu Hărășteanu” și Protopopiatului Ortodox Luduș, cu Binecuvântarea ÎPS Irineu Arhiepiscop al Alba Iuliei. Dar, succesul prezentării unei piese de teatru la Luduș a fost influențat în mod deosebit de doi factori. Mai întâi, actorul Rudy Moca, un regizor exigent și competent care a semnat și adaptarea scenică, inteligentă și cursivă și, desigur distribuția bine aleasă cu actori elevi care s-au identificat în mod fericit cu rolurile, chiar dacă vârsta interpreților a fost în contradicție cu aceea a personajelor din piesă.
Ana (Oana Ruxandra Vidru) și-a construit rolul bazându-se pe ingeniozitate, dar și pe tăria psihică de a-și înfrunta tatăl, în vârstă și cu concepții învechite. Prin aceste însușiri l-a cucerit pe Ionel, (Alex Mărginean) fiul timorat a lui Tache (Ionuț Gabriel Grec), preocupat mai mult de afaceri și de „gura lumii”. Ianke (David Voșloban), evreul autoritar, atotștiutor și stăpânit de mentalitățile etniei sale a dominat cu prestația sa fizică și morală nu numai scena cu partenerii săi, dar și spectatorii din sală. Nu știm ce gânduri are la vârsta sa, dar credem că viitorul său este în lumea scenei pe care o domină încă de la această vârstă chiar din postura de artist amator. O prezență pitorească, plină de bonomie și bunătate sufletească a fost Cadîr (Andrei Bologa), turcul care a reușit să fie simpatic Anei și lui Ionel, să îi împace pe Tache cu Ianke și să fie aplaudat de spectatori. Într-un rol construit cu atenție și minuțiozitate, Safta (Alice Andreea Bologa) a fost „sarea și piperul” disputelor comerciale dintre cei trei negustori, doi dintre ei aparent ostili, Ianke și Cadîr și unul indiferent, Tache. Încă o dată Alice ne-a impresionat cu talentul său actoricesc înnăscut pe care trebuie să îl convertească pe scenele și ecranele profesioniste ale țării. Am lăsat la urmă pe Rachela (Luisa Morar), un personaj inexistent în textul original, dar un câștig important în economia adaptării. Puternică, autoritară, dar și ezitantă și flexibilă, Luisa Morar are frumoase perspective într-o eventuală activitate scenică. Spuneam că Rachela este personajul inexistent pe care nici Victor Ioan Popa nu l-a cunoscut, dar pe care Rudy Moca l-a introdus în locul lui Ițic, personajul titular. De ce? Pentru că regizorul nu a găsit un interpret potrivit pentru acest rol. Dar, răul a fost spre bine prin apariția Luisei Morar, frumoasă și talentată.
Duminică, 3 noiembrie, a fost o zi importantă pentru tinerii interpreți, plină de satisfacții pentru cei care au contribuit la reușita spectacolului și, în același timp, memorabilă pentru spectatorii care au umplut sala mare a Casei de Cultură. După spectacol, au urmat o sesiune de acordare a autografelor, de imortalizat momentul și de socializare la un impresionant candy bar. Conform unei aprecieri unanime ale ludușenilor avizați în materie, prezentarea piesei de teatru se poate constitui în momentul cultural al anului 2019.
La final, coordonatorul echipei de teatru, preotul protopop Lucian Voșloban, a mulțumit tuturor celor care au contribuit, într-un fel sau altul, la succesul serii și aceștia nu au fost puțini. În ceea ce ne privește, dorim ca părintele Voșloban să ne „amenințe” cu un nou evenimet cultural pe care o bună parte din ludușeni îl apreciază și îl așteaptă. Mulțumiri celor „Șapte magnifici” din echipa de teatru: David Voșloban, Ionuț Gabriel Grec, Andrei Bologa, Oana Ruxandra Vidru, Alex Mărginean, Luisa Morar, Alice Andreea Bologa și mentorilor lor, Lucian Voșloban și Rudy Moca.

Ioan A. BORGOVAN

Share

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

DISCLAIMER
Atentie! Postati pe propria raspundere! Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii

Regulile de preluare a articolelor

Acest articol este proprietatea Cotidianului Zi de Zi și este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face doar în limita a 500 de semne, cu citarea sursei și cu link către pagina acestui articol.

De asemenea, verificati

S-a lansat un nou proiect: „Șansa mea de a vorbi corect”

Centrul Școlar pentru Educație Incluzivă Nr. 1 situat pe Bulevardul 1 Decembrie 1918 nr. 32 …

Share
Share