Home / Invatamant / FOTO: Proiect „Erasmus+” la Gimnaziul ”Friedrich Schiller”

FOTO: Proiect „Erasmus+” la Gimnaziul ”Friedrich Schiller”

Distribuie

Contactul cu viața concretă a unei comunități, a unei culturi, experimentate de elevii Gimnaziului „Friedrich Schiller” prin proiectul „Erasmus+”

Proiectul Erasmus ,,Valorile europene sunt OK” câștigat de Școala Gimnazială „Friedrich Schiller” în parteneriat cu școli din Italia, Grecia și Turcia a ajuns la cel de-al treilea schimb de experiență. Astfel, șapte elevi: Gorea Ilinica, Blaj Ana – Ilinca, Cherecheș Ștefania Cleopatra, Forgaciu Victor, Stana Diana, Radu Matei, Jarfas Renata, într-o zi însorită de octombrie, cu emoție și-au îndreptat pașii spre Asia Mică.

După trei opriri, în București, Istanbul și Izmir, au ajuns la destinația călătoriei, Lidia (ținut al Turciei în antichitate), un pământ care a marcat istoria lumii mediteraneene. Pe măsură ce elevii trec prin controale de securitate din aeroport, fizionomia lor alternează între entuziasmul pentru iminent și întrebări pentru situația internă din Turcia, implicată în confruntări de război de-a lungul graniței cu Siria. Ajunși în Salihli, toate prejudecățile se estompează, întâmpinarea călduroasă la sosire și activitățile perfect organizate, ștergând toate grijile.

Prima întâlnire cu toți participanții se dovedește a fi interesantă. În cunoașterea lor, micuții, încep deja să elaboreze o agendă pentru serile viitoare în comun. În plus, programul prevăzut de Școala Parteneră a fost bogat și echilibrat, alternând între aspecte ludice și didactice. Davut Metín, coordonatorul proiectului, pentru cele opt zile de explorare între Lidia și Frigia a stimulat dialogul intercultural, a valorificat istoria, prezentându-ne  situri arheologice și naturale din Efes, Smyrna, Manisa, Pamukkale și Ierapoli. De asemenea, trecerea dintre tradiție și inovație s-a realizat pornind de la activități artizanale la laboratoare de robotică și ajungându-se la inovații tehnologice. Prezentările tradițiilor naționale ale fiecărui grup au fost marcate prin dansuri, cântece, diapozitive și videoclipuri, inclusiv degustare de produse gastronomice tipice culturilor diferite. Au avut ocazia de a participa activ la sărbătorile Zilei Republicii Turcia în curtea școlii, precum și pe străzile din centrul minunatului Salihli. Nu au lipsit momentele de reflecție spirituală la moscheea Hamidiye din Salihli și în Casa Fecioarei Maria lângă Efes.

Între Est și Vest

În fiecare fază a programului s-a observat la participanți o stare de entuziasm și empatie, dată de prezența „străinului”, împreună cu conștientizarea unei nevoi comune de contact, interacțiune și schimb cu „celălalt”. Cadouri mici din partea cetățenilor care se apropie spontan pentru a ne cunoaște, o oprire trecătoare în timpul unei călătorii zilnice la un stand de fructe transformat imediat într-o degustare generoasă și gratuită de produse locale.

Surprizele plăcute nu au încetat să apară: organizarea unui meci amical de fotbal între profesorii și elevii participanți „50. YIL” (inclusiv directorul și directorii adjuncți!) și „internaționalul” format din ceilalți profesori (jocul se încheie cu un echilibrat 2-2), invitația neașteptată la o petrecere de nuntă în care copiii Școlii Gimnaziale „Friedrich Schiller” sunt așezați la masă cu ceilalți invitați și implicați în dansuri și ritualuri tradiționale, organizarea unei petreceri de aniversare surpriză pentru un profesor din grup, o invitație la cină pentru profesori, în casa unui coleg turc.

Emoții și reflecții din călătorie

„Ce emoție” – își amintește Ilinca la întoarcerea în România – „bucuria acelor copii care, întâlniți pe stradă, ne-au cerut fotografii și ne-au îmbrățișat! Aceste mici gesturi, ochii zâmbitori, au fost și vor fi întotdeauna ca niște pietre prețioase pentru noi!”

Cleopatra se oprește să se gândească la „câte oportunități și noroc au elevii implicați în proiectele Erasmus! Pentru mulți dintre colegii noștri, de fapt, călătoria dincolo de propria țară rămâne și astăzi un miraj!”.

Matei, în rezumarea călătoriei, îl parafrazează pe marele umanist Erasmus din Rotterdam: „adevărata învățătură a unei experiențe este că frumusețea devine vizibilă doar atunci când știm cum să o folosim. Pentru aceasta, trebuie să ne deschidem mințile, să ne lărgim orizonturile și să fim flexibili, pentru că tot ceea ce ne înconjoară, mâine ne va aparține”.

Ce lecții pot fi învățate la sfârșitul celor trei mobilități?

În primul rând, trebuie să tratăm cu sfințenie limba maternă, încă de la cea mai fragedă vârstă, dar să nu uităm nici faptul că limba engleză este un instrument esențial pentru a ne face auzită vocea pe scena internațională și pentru a trăi pe deplin ca cetățeni activi și implicați ai lumii.

În al doilea rând, faptul că instituțiile europene sunt mai aproape de generațiile tinere decât s-ar putea crede și asta printr-un mic spirit de inițiativă care poate începe deja din anii școlii gimnaziale pentru a explora bogățiile continentului nostru și nu numai.

În cele din urmă, prejudecățile locuiesc în noi, dar am reușit să atingem realitatea cu propriile noastre mâini, o realitate pe care adesea o judecăm fără să o cunoaștem, căzând victimele moștenirii culturale, ignoranței și uneori furiei pentru poveștile triste, adevărate sau nu, conducând la o generalizare oarbă sau condamnare apriorică.

Putem spune cu siguranță că „minunea” acestui lucru și a celorlalte proiecte „Erasmus +” se găsește tocmai în posibilitatea fiecărui participant să ia legătura cu viața concretă a unei comunități, a unei culturi, îi respiră parfumurile și îi gustă aromele, învățând să-i aprecieze culorile, să intre în alte case, alte școli și alte biserici; și totul în ritmul lent și autentic al vieții de zi cu zi, femei obișnuite și bărbați, rutinați de activitățile cotidiene.

Urmează a patra călătorie care va fi în Târgu-Mureș, vizită așteptată cu nerăbdare de toți participanții, elevii conștientizând din ce în ce mai mult rolul lor și importanța acestui schimb cultural, pe măsură ce își desfac gențile și își pun în ordine emoțiile și vibrațiile adunate în aceste experiențe. Elevii Școlii Gimnaziale „Friedrich Schiller” și profesorii așteaptă cu nerăbdare, venirea oaspeților în aprilie și continuarea proiectelor „Erasmus +”.

Școala Gimnazială „Friedrich Schiller” Târgu-Mureș.

Director, prof. Dana Maria BENDRIȘ

Prof. Sorin Daniel OPREA

 

 

 

 


Citește și despre proiectul „Cu ochii larg deschişi”:

 

Cinci docufiction despre căderea și ridicare din abuzul de droguri

 

Sticker/Cine sunt eu? – o parabolă a pierderii identității din cauza drogurilor

 

”Dealerul morții”, evadare din ”infernul drogurilor”

 

Clean-up. Curajul Mădălinei

 

Povestea lui Mircea

 

Povestea Melaniei, nevoia de iubire şi atenţie satisfăcută cu droguri

   

De asemenea, verificati

LIVE: Raportul anual al rectorului UMFST ”George Emil Palade”

Distribuie Prof. univ. dr. Leonard Azamfirei, rectorul principalei universități mureșene, prezintă joi, 28 martie, Raportul …

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

DISCLAIMER
Atentie! Postati pe propria raspundere! Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii

Regulile de preluare a articolelor

Acest articol este proprietatea Cotidianului Zi de Zi și este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face doar în limita a 120 de semne, cu citarea sursei și cu link către pagina acestui articol.