Home / Invatamant / Universitatea de Arte Târgu-Mureș și Asociația ARES’EL Ploiești, împreună pentru accesul egal la educație

Universitatea de Arte Târgu-Mureș și Asociația ARES’EL Ploiești, împreună pentru accesul egal la educație

Distribuie

Universitatea de Arte din Târgu-Mureş (UAT) în parteneriat cu Asociaţia ARES’EL din Ploieşti a organizat, joi 30 ianuarie, la Inspectoratul Școlar Județean Prahova, conferința de presă pentru anunțarea rezultatelor proiectului “Acces egal la educaţie pentru minorităţile etnice din România”.

Principalele teme abordate în cadrul conferinței au vizat aspecte precum egalitatea de şanse şi nediscriminarea etnică, accesul inegal la educaţie al persoanelor aparţinând minorităţilor etnice din România, dar şi implementarea unor proceduri inovatoare de combatere a discriminării etnice.

Prin intermediul proiectului “Acces egal la educaţie pentru minorităţile etnice din România”, finanţat prin Programul Operaţional Capacitatea Administrativă 2014-2020 (POCA) s-a urmărit creşterea dimensiunii participative a ONG-urilor, a partenerilor sociali şi a mediului academic în integrarea principiului egalităţii de şanse în educaţie.

Cu o experiență de peste 70 de ani în domeniul educației artistice, Universitatea de Arte din din Târgu-Mureş a adus proiectului expertiza sa în dezvoltarea și asigurarea unui climat intercultural bazat pe împărtășirea reciprocă a valorilor, cultivarea unui adevărat dialog al culturilor și promovarea multiculturalității și diversității lingvistice.

Asociaţia ARES’EL din Ploieşti are experienţa de peste 7 ani în lucrul direct cu comunităţile dezavantajate în special comunitatea romă, militând pentru accesul egal la educaţie al tinerilor romi din comunităţile marginalizate și promovând metode inovatoare de educaţie non-formală şi informală.

Principalul obiectiv

Obiectivul general al proiectului a fost dezvoltarea unui sistem sustenabil de incluziune socială a tinerilor cu oportunități reduse, în general, şi a tinerilor romi, în special. În acest sens, proiectul a urmărit optimizarea procesului de reformă educațională în vederea asigurării accesului egal la educație pentru minoritățile etnice din România prin implicarea activă şi creşterea capacității a 40 de ONG-uri şi a partenerilor sociali în a formula şi propune politici publice în educație cu integrarea egalității de şanse şi nediscriminării etnice pe toate paliere.

Acesta s-a realizat atât prin instruirea a 120 de persoane din ONG-uri şi parteneri sociali ce activează în domeniul egalității de şanse şi nediscriminării, educație, tineret, voluntariat, de-a lungul a 16 de sesiuni de formare, desfășurate în toate cele 8 regiuni de dezvoltare ale României, cât și prin facilitarea accesului acestora la un mecanism de dialog civic pentru alertă a discriminării etnice în educație, pilotat la Universtitatea de Arte din Târgu-Mureș. Practic, este vorba despre crearea unor proceduri de prevenire şi combatere a discriminării în învățământ sub forma de rețea informală la care participă atât societatea civilă cât şi instituțiile şi organismele publicerelevante pentru educație.

“Mecanismul de alertă privind discriminarea minorităţilor etnice în învățământ constă într-un set de reguli și proceduri aplicabile în orice unitate de învățământ din România pentru semnalarea și prevenirea discriminării etnice în învățământ, printr-o abordare integratoare a egalității de șanse în unităţile de învăţământ atât preuniversitar, cât şi universitar. Mecanismul oferă soluții pragmatice la consolidarea dialogului civic şi stimulează colaborarea civică, dar și capacitatea societăţii de a acţiona la derapajele sistemului de educaţie în problema discriminării etnice. Așadar, invităm toți partenerii sociali și repreznetanții ONG-urilor care activează în domeniul egalității de şanse şi nediscriminare, precum și în domeniile educaţiei, tineret, voluntariat să fie parte activă a acestui demers și să devină implementatorii Mecanismului de alertă a discriminării etnice în unităţile de învăţământ”, a declarat lect. univ. dr. Adriana Boantă, coordonatorul tehnic al proiectului din partea UAT.

Creşterea capacității a 40 de ONG-uri şi partenerilor sociali s-a realizat prin dezvoltarea și susținerea cursurilor de formare “Consolidarea capacității operaționale a ONG-urilor și partenerilor social” și “Dialog civic pentru integrarea nediscriminării în educație” de către conf. univ. dr. Sabin Sabados și conf. Univ. dr. Radu Olăreanu, cadre didactice ale Universității de Arte din Târgu-Mureș.

Egalitatea dezbătură la cursuri

În cadrul cursurilor s-au dezbătut într-o manieră non-formală atât noţiuni de management operaţional bazat pe tehnici inovatoare care presupun utilizarea optimă a resurselor de care dispune în general o organizaţie neguvernamentală, cât și o serie de tehnici de comunicare preluate din zona artistică care, adaptate, au devenit modele practice de lucru pentru ONG-uri şi partenerii sociali care activează în domeniul egalităţii de şanse şi nediscriminare, educaţiei, tineret şi voluntariat, în munca lor directă cu grupurile vulnerabile. Totodată, prin desfăşurarea unei campanii de dialog civic şi advocacy în cadrul proiectului s-a reușit formularea, promovarea şi acceptarea unei propuneri alternative de politici publice privind combaterea discriminării etnice în educație, la nivel național.

“Avem speranța că acceptarea politicii publice alternative de către autoritățile publice centrale din domeniul educației va constitui un pas importat în soluționarea problemelor cu care se confruntă societatea în domeniul discriminării etnice și va facilita accesul egal la educaţie a persoanelor aparţinând minoritățiilor etnice din România, cu precădere a celor aparținând comunității rome”, a precizat Cristina Luncă, managerul proiectului, președinte al asociației ARES’EL.

Andreea GONDOR


Citește și despre proiectul „Cu ochii larg deschişi”:

 

Cinci docufiction despre căderea și ridicare din abuzul de droguri

 

Sticker/Cine sunt eu? – o parabolă a pierderii identității din cauza drogurilor

 

”Dealerul morții”, evadare din ”infernul drogurilor”

 

Clean-up. Curajul Mădălinei

 

Povestea lui Mircea

 

Povestea Melaniei, nevoia de iubire şi atenţie satisfăcută cu droguri

   

De asemenea, verificati

Târgu Mureș: Bătăușul de la ”Papiu”, interdicție de intrare în școală

Distribuie Consiliul de administraţie al Colegiului Naţional „Alexandru Papiu Ilarian” din Târgu Mureş a aprobat …

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

DISCLAIMER
Atentie! Postati pe propria raspundere! Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii

Regulile de preluare a articolelor

Acest articol este proprietatea Cotidianului Zi de Zi și este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face doar în limita a 120 de semne, cu citarea sursei și cu link către pagina acestui articol.