Hans Mattis Teutsch – ”Compoziție XXXII” Cultură
  • redactia
  • 0 comentarii
  • 927 Vizualizări

Hans Mattis Teutsch – ”Compoziție XXXII”

Hans Mattis Teutsch (1884-1960) este unul dintre artiştii plurivalenţi ai fenomenului avangardist românesc, reuşind prin creaţia sa o deplină sincronizare cu cel european. S-a manifestat cu talent, deopotrivă ca pictor, sculptor, grafician, ilustrator, comentator artistic, publicist şi teoretician. A fost intens implicat în activitatea grupurilor avangardiste atât din România cât şi din Germania (aderă la gruparea „Der Sturm”), Ungaria şi Franţa, integrându-se cu uşurinţă în fiecare din aceste largi spaţii culturale cărora li se adresează cu  mult curaj şi libertate.

În evoluţia liniar ascensională a realizărilor sale artistice, Mattis Teutsch se revendică expresionismului restabilind rigoarea structurală a imaginii de esenţă constructivistă, păstrând totuşi viziunea realistă şi punând în centrul căutărilor sale “Viaţa, Omul, Fapta sa”, în complexitatea sa spirituală şi de acţiune.

Contactul cu lucrările unor reprezentanţi notorii ai avangardei europene, aderarea sa la celebra grupare „Der Sturm”, pregătesc fermenţii şi determină în planul creaţiei, o concentrare a mesajului şi o accentuare a caracterului abstractizant prin renunţarea la motivele naturale inspirate din peisajul local transilvan şi transformarea lor în curbe dinamice alcătuind forme intens colorate, foarte luminoase, în jurul unui nucleu puternic. Aceste preocupări compoziţionale sunt cuprinse în marea serie a ”Florilor sufleteşti”, ca sinteză-concluzie a expresionismului său muzical şi ca etapă abstractizantă, corespunzând cu aproximaţie perioadei1918-1924.

Acestui ciclu, al ”Florilor sufleteşti”, îi aparţine şi ”Compoziţia XXXII” din colecţia Muzeului de Artă din Târgu-Mureş. Pivotul principal este studiului relaţionării constructive a formelor concave şi convexe, a liniilor negre, ascendente, care conduc mişcarea spre înalt şi al exaltării culorilor prin contrastele cromatice armonice cald-rece, totul în favoarea exprimării unui ritm dinamic ca expresie a unei pure stări sufleteşti. Privirea e direcţionată ascensional în sensul dezvoltării compoziţiei din colţul stânga jos, manifestându-se central, exploziv şi continuând spre colţul din dreapta sus. Diagonalele negre, tăioase spintecând formele concentrice temperează şi structurează compoziţia.

(E.C.)

Distribuie:

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

DISCLAIMER
Atentie! Postati pe propria raspundere! Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii

Recomandari

Recent
Popular
Etichete

Citeste Zi de Zi Online


 

 

 




 

 

Print


 

Media kit Zi de Zi 2022-2023

Transilvania Business

ARHIVE