Home / Administratie / Conducerea Aeroportului din Cluj Napoca, memoriu explicativ către premierul Ludovic Orban

Conducerea Aeroportului din Cluj Napoca, memoriu explicativ către premierul Ludovic Orban

Conducerea Aeroportului Internațional ”Avram Iancu” din Cluj Napoca a înaintat marți, 14 aprilie, un Memoriu prim-ministrului României, Ludovic Orban, pe tema prezenței în parcarea privată a aeroportului, în data de 9 aprilie, a celor aproximativ 2.000 de persoane care plecau la muncă în Germania.

Redăm, în rândurile de mai jos, conținutul integral al Memoriului:

”Urmare a evenimentelor din parcarea privată din fața Aeroportului Internațional Avram Iancu Cluj RA din cursul de 9 aprilie 2020,  vă comunicăm următoarele:

Aeroportul Internațional Avram Iancu Cluj RA are ca principală preocupare respectarea regulilor privind distanțarea socială, în contextul pandemiei cu virusul COVID-19 și a luat, toate măsurile pentru gestionarea situației în zona sa de competență.

Astfel, anterior evenimentelor din data de 9 aprilie 2020 din parcarea privată din fața Aeroportului Internațional Avram Iancu Cluj RA, respectiv în data de 8 aprilie 2020 a avut loc ședința Comitetului de Securitate convocată de Aeroport, la care au participat reprezentanți ai aeroportului, companiilor aeriene, companiilor de  handling și a următoarelor instituții: Poliția Transporturi Aeriene, Serviciul Român de Informații, Poliția de Frontieră, ROMATSA.

Cu această ocazia s-a informat că a doua zi, în data de 9 aprilie 2020 sunt programate un număr de 12 zboruri charter spre Germania cu muncitori români (lucrători sezonieri în agricultură). De asemenea în cadrul ședinței Comitetului de Securitate, Directorul General al Aeroportului Internațional Avram Iancu Cluj RA a întrebat dacă trebuie luate alte măsuri pentru a doua zi, iar membrii prezenți au considerat că nu sunt necesare alte măsuri.

Cu ocazia aceluiași comitet de securitate Poliția de Frontieră a arătat că există suficiente forțe de ordine pentru asigurarea zborurilor cu muncitori din data de 9 aprilie 2020 și că impreună cu Poliția Transporturi Aeriene vor realiza patrule mixte pentru asigurarea ordinii.

În cursul de 8 aprilie 2020, aeroportul a informat programul acestor zboruri și a comunicat lista curselor charter, atât entităților din perimetrul aeroportului, cât și instituțiilor statului care gestionează ordinea publică în interior, procesarea pasagerilor din punct de vedere al controlului de securitate și al controlului documentelor de călătorie, respectiv Poliția Transporturi Aeriene, Serviciul Român de Informații, Poliția de Frontieră și Direcția de Sănătate Publică.

În cursul zilei de 9 aprilie 2020, erau programate un număr de 12 zboruri charter spre Germania cu următoarele 3 destinații: Berlin, Dusseldorf, Baden – Baden cu muncitori români. Aceste zboruri, autorizate de Statul Român, trebuiau  procesate eșalonat pe parcursul zilei până la ora 22.00.

Cu toate că zborurile erau eșalonate de-a lungul întregii zile, dimineața, în intervalul orar 7.00-9.00, au sosit în parcarea privată din fața aeroportului autocare cu aproximativ 1800 persoane. Au existat și pasageri care au fost aduși și lăsați în parcarea privată din fața Aeroportului în dimineața zilei de 9 aprilie 2020 deși aveau zborul programat a doua zi, în data de 10 aprilie 2020.

Parcarea privată din fața Aeroportului Internațional Avram Iancu Cluj este în administrarea Consiliului Județean Cluj prin firma GOTO PARKING care are toate obligațiile legate de administrare, inclusiv de punere în aplicare a ordonanțelor militare și a tuturor reglementărilor privind prevenirea pandemei cu COVID 19.

În data de 8 aprilie 2020, la solicitarea directorului operațional al Aeroportului Internațional Cluj, domnul Tudorel Lupoaei, adresată Poliției Transporturi din cadrul Aeroportului Internațional Avram Iancu Cluj, de a parca autocarele într-o zonă mai îndepărtată a aeroportului și de a menține în acest fel o distanță sufientă între persoane, Poliția Transporturi din cadrul Aeroportului Internațional Avram Iancu Cluj a dispus ca toate autocarele să fie parcate în dreptul intrării în terminalul PLECĂRI al Aeroportului, cu justificarea că este necesar accesul facil la toaletele publice. Această decizie a concentrat un număr impresionant de persoane în fața terminalului PLECĂRI în același timp.

Această decizie de parcare a autocarelor în fața terminalului PLECĂRI a determinat prezența unui număr impresionant de persoane în parcare în același timp, în fața terminalului și nu dispersarea lor pe întreaga suprafață a parcării. Întreaga responsabilitate de gestionare a acestei situații din parcarea privată din fața Aeroportului Internațional Avram Iancu Cluj a revenit exclusiv firmei GOTO PARKING și Poliției Transporturi Aeriene. Aeroportul Internațional Avram Iancu Cluj nu are și nu a avut nicio competență în ceea ce privește administrarea parcării private sau aplicarea ordonanțelor militare pe suprafața parcării private.

De asemenea arătăm că Poliția Transporturi Aeriene din cadrul Aeroportului Internațional Avram Iancu Cluj, cunoștea numărul persoanelor care au ajuns în parcare și care urmau să se îmbarce în cele 12 curse charter, întrucât deținea listele cu aceste persoane și s-a ocupat  de strigarea acestor persoane prin portavoce, generând o aglomerație suplimentară.

Majoritatea pasagerilor nu aveau bilete de îmbarcare și nu cunoșteau destinația unde pleacă, știind doar că merg la muncă în Germania.

Având în vedere aceste aspecte, aeroportul a luat măsurile necesare și toată activitatea în terminalele de pasageri s-a realizat în conformitate cu legislația aplicabilă și cu ordonanțele militare emise pe perioada situației de urgență și cu respectarea reglementărilor privitoare la distanțarea socială.

Este relevant faptul că parcarea nu este administrată de către aeroport, ci de către Consiliul Județean Cluj prin societatea GOTO Parking S.R.L., iar aeroportul nu are competențe în această zonă. Aeroportul a organizat accesul și gestionarea pasagerilor în interiorul terminalelor, unde are competențe, distanța dintre pasageri fiind menținută la aproximativ 1,5 m, atât la ghișeele de check-in cât și pe tot fluxul de procesare interior.

Considerăm ca Aeroportul a acționat corect, a luat toate măsurile necesare în zona sa de competență și a solicitat, încă de la prima oră, firmei GOTO Parking și Poliției Transporturi Aeriene să ia măsurile necesare.

Având în vedere situația creată, care a fost gestionată în parcare de către societatea GOTO Parking și de către Poliția Transporturi Aeriene (în parcarea auto Aeroportul nu are nici o competență), am solicitat societății GOTO Parking încă de la ora 7,30 să ia măsurile necesare direct și prin societatea de paza contractată, dar au comunicat că nu au personal suficient.

Datorită faptului că Poliția Transporturi Aeriene și societatea GOTO Parking, care administrează parcarea, nu au dorit să ia nici o măsură, am anunțat Consiliul Județean Cluj și pe toți consilierii județeni, prin e-mailul anexat, prin care am solicitat impunerea luării de măsuri.

Urmare a dispozițiilor domnului Prefect Mircea Abrudean, în parcarea privată din fața Aeroportului Internațional Avram Iancu Cluj au sosit două echipaje ale Jandarmeriei Române, care însă nu au luat niciun fel de măsură de distanțare a persoanelor care așteptau în parcare.

Întrucât nu avem nicio competență în privința administrării parcării auto, de asemenea, am solicitat Consiliului Județean Cluj, în mod repetat măsuri pentru dezinfecția și igienizarea acesteia. În ultima lună au sosit pe Aeroportul Cluj mii de pasageri care au intrat în carantină, mii de pasageri care au intrat în autoizolare la domiciliu și 3 pasageri confirmați cu virusul COVID-19.

În cazul în care organizatorii (agentii de recrutare) ar fi eșalonat sosirea pasagerilor cu două ore înaintea zborurilor, s-ar fi evitat prezența unui număr atât de mare de persoane în parcarea privată din fața aeroportului administrată de către Consiliul Județean Cluj prin societatea GOTO Parking S.R.L.

În ceea ce privește capacitatea aeroportului de a gestiona corespunzător pasageri și mișcări de aeronave, vă prezentăm ca și termen de comparație situația din data de 9 aprilie 2019, când aeroportul a procesat un număr de 7.454 pasageri și un număr de 82 mișcări aeronave, față de data de 9 aprilie 2020 când au fost procesați aproximativ 2.000 pasageri și 36 mișcări de aeronave. Trebuie remarcat faptul că această situație a fost agravată și de lipsa oricărui reprezentant al firmei de recrutare, care nu a instruit în niciun fel persoanele care urmau să plece la muncă în Germania și care nu a informat în prealabil Aeroportul Internațional Avram Iancu Cluj cu privire la transportul acestor lucrători.

Pentru a fi evitate posibile încălcări ale prevederilor legale referitoare la distanțarea socială în cursul stării de urgență, cu ocazia transportului spre aeroporturi a acestor lucrători sezonieri, ulterior a fost emis Ordinul nr. 875 din 10 aprilie 2020 al Ministerul Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor – pentru aprobarea procedurii de avizare a zborurilor care intră sub incidența art. 10 alin. (1) din Ordonanța militară nr. 7/2020 privind măsuri de prevenire a răspândirii COVID-19 (Publicat în  Monitorul Oficial nr. 305 din 10 aprilie 2020).

Programarea acestor zboruri a fost în concordanță cu reglementările internaționale privind aviația civilă și nu a încălcat cu nimic prevederile reglementărilor de aviație civilă și a ordonanțelor militare.

In concluzie, Aeroportul a acționat corespunzător în zonele sale de competență, cu respectarea ordonanțelor militare și regulilor privind distanțarea socială, însă în parcarea privată din fața aeroportului, administrată de societatea GOTO PARKING, competența  de menținere a regulilor referitoare la distanțarea socială revine CONSILIUL JUDEȚEAN CLUJ, societății GOTO PARKING și organelor de ordine ale statului, care numai începând cu data de 10.04.2020 au înțeles să se implice.

Anexe:

– Proces-Verbal ședință Comitet de Securitate 8 aprilie 2020;

– Fotografii privind implicarea Poliției Transporturi în gestionarea situației;

– E-mail către Consiliul Județean Cluj și consilieri județeni;

– Solicitare către GOTO Parking.

Cu deosebită stima,

DIRECTOR GENERAL, DR ING. DAVID IOAN CICEO

DIRECTOR ECONOMIC, CORINA FLORIAN

DIRECTOR COMERCIAL, GABRIELA ZANC

DIRECTOR TEHNIC, FLORICA MUREȘAN

DIRECTOR OPERAȚIONAL, TUDOREL LUPOAEI

DIRECTOR SECURITATE, NICOLAE FECHETE

ȘEF BIROU JURIDIC, GABRIEL NĂSUI”

(Redacția)

 

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

DISCLAIMER
Atentie! Postati pe propria raspundere! Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii

Regulile de preluare a articolelor

Acest articol este proprietatea Cotidianului Zi de Zi și este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face doar în limita a 500 de semne, cu citarea sursei și cu link către pagina acestui articol.

De asemenea, verificati

Constantin Fiscu (PNL) vrea să fie ”primarul tuturor sighișorenilor”

Președintele Partidului Național Liberal (PNL) Mureș, senatorul Cristian Chirteș, a anunțat miercuri, 1 iulie, într-o …