Soluții temporare pentru salubritatea municipiului Târgu Mureș, în urma votului din ședința de CL de ieri Administratie
  • ligia.voro
  • 0 comentarii
  • 2003 Vizualizări

Soluții temporare pentru salubritatea municipiului Târgu Mureș, în urma votului din ședința de CL de ieri

14 consilieri locali târgumureșeni au aprobat marți, în ședință extraordinară, trei proiecte de hotărâre care vizează prestarea serviciilor de salubritate din municipiu în următorii cel mult doi ani. Astfel, din cauza expirării contractului cu Salubriserv, nefinalizării licitației pentru contractarea operatorului care să colecteze și să transporte deșeurile din zona 2, în care se află și municpiul Târgu Mureșul, și nefinalizării licitației  organizate de Primăria Târgu Mureș pentru seviciile de salubrizare stradală şi deszăpezire, va fi negociat rapid un contract de prestări servicii de salubritate cu unul dintre operatorii din piață, iar în paralel va fi derulată procedura de achiziţie publică – Acord Cadru a serviciilor de salubrizare pentru doi ani.

 

De unde plecăm

De la contracte. Primul aspect pentru care consilierii locali au ajuns în 9 iunie, în ședință extraordinară să hotărască mai departe cum se desfășoară, generic vorbind, serviciul de salubritate în municipiul Târgu Mureș este ajungerea la termen a contractului cu Salubriserv.

Încheiat în 2008, pentru o durată de 8 ani, contractul cu Salubriserv pentru prestarea serviciilor de salubrizare stradală, colectare și transport deșeuri municipale și deszăpezire a fost prelungit cu alți 3 ani și jumătate prin acte adiționale pentru ca orașul să nu rămână fără aceste servicii.

Și asta pentru că municipalitatea nu a reușit să organizeze licitația pentru încredințarea serviciilor de salubrizare stradală și deszăpezire, iar ADI Ecolect nu a finalizat licitația pentru contractarea operatorului de colectare și transport deșeuri în Zona 2, care cuprinde în principal municipiul Târgu Mureș, operarea în zona amintită fiind una dintre componenentele proiectului Sistem de Management Integrat al Deșeurilor, derulat de Consiliul Județean Mureș et Co.

Contractul cu Salubriserv a expirat în 16 ianuarie 2020, a mai fost prelungit 90 de zile potrivit obligației unui operator de a asigura continuitatea unui serviciu public, ceea ce însemna 16 aprilie 2020 și a mai prins și perioada stării de urgență și de alertă, ultima care se va încheia în 15 iunie 2020, probabil, ceea ce va însemna că acel contract cu Salubriserv va ajunge la obștescul sfârșit. Astfel că serviciile de salubrizare stradală vor fi neasigurate.

Pe de altă parte, operarea serviciilor de colectare și transport a deșeurilor  municipale reprezintă câlcâiul lui Ahile din proiectul proiectului Sistem de Management Integrat al Deșeurilor, deoarece este a doua oară în decurs de mai bine de doi ani când licitația de contractare a operatorului se finalizează fără câștigător, altfel spus este anulată.

Cea mai recentă tentativă de contractare a operatorului a demarat la sfârșitul lunii noiembrie 2019, pentru ca la final de martie 2020, comisia de evaluare supervizată de ADI Ecolect să se dea bătută și să declare anularea licitației. După solicitări de clarificări peste clarificări, comisia a considerat, din nou, a doua oară, că niciuna dintre cele două oferte depuse nu îndeplinește condițiile din oferta tehnică.

Potrivit informațiilor pe care Toth Andrea, directorul ADI Ecolect, ni le-a oferit cele două oferte au fost depuse de Asocierea ROSAL Grup București – Sylevy Salubriserv Ceaușu de Câmpie, respectiv Eco salubriserv din Bragadiru, localitate de lângă București și niciuna nu a arătat că va reuși din punct de vedere al dotărilor – utilaje și parc auto, respectiv al mobilității să asigure prestarea serviciilor de colectare și transport a deșeurilor pentru Zona 2, zona care înseamnă o treime din locuitorii județului, în condițiile în care în Mureș sunt în total șase zone care trebuie acoperite. Cinci sunt deja acoperite, de altfel.

 

În urgență

În condițiile în care din 15 iunie nu mai există operator contractat și speranța că vor fi finalizate licitațiile amintite mai sus sunt egale cu zero, consilierii locali târgumureșeni au fost chemați ieri, 9 iunie, să voteze trei proiecte de hotărâre, și anume Proiectul de hotărâre privind delegarea de gestiune prin contract de achiziţie publică – Acord Cadru a serviciilor de salubrizare – colectare şi transport deşeuri municipale şi salubrizare stradală – şi a documentaţiei aferente: Studiu de oportunitate, Caiet de sarcini, Regulamentul de organizare şi funcţionare şi Modelul de contract, Proiectul de hotărâre privind aprobarea derulării procedurii de negociere fără publicarea prealabilă a unui anunţ de participare, pentru delegarea Serviciului public de salubrizare – activităţile de colectare şi transport deşeuri şi salubrizare stradală în Municipiul Târgu Mureș, prin contract de prestări servicii, ca procedură de urgenţă, conform prevederilor art. 104 alin. (1) lit. „c” din Legea nr. 98/2016, şi a documentaţiei de atribuire aferentă, respectiv Proiectul de hotărâre privind rectificarea bugetului local al Unităţii Administrativ Teritoriale – Municipiul Târgu Mureş pe anul 2020.

Dezbaterea nu a curs chiar lin, consilierul local UDMR Csiki Zsolt menționând că: “Nu este prima dată când în Târgu Mureș o problemă atât de importantă este lăsată pe ultima sută de metri. Nu suntem de acord cu rezolvarea acestor probleme pe ultima 100 de metri. Din punct de vedere moral avem semne de întrebare cu privire la atribuirea directă a serviciului, această este o soluție provizorie, nu putem lăsa locuitorii orașului fără aceste servicii. Bineînțeles că consilierii locali ai fracțiunii UDMR vor vota această hotărâre, nedorind să lase cetățenii fără servicii de salubrizare, dar suntem dezamăgiți de modul în care a fost gestionată această problemă importantă”, aspect recunoscut de viceprimarul Sergiu Papuc care a subliniat că: “Este o problemă care nu ține neapărat de noi, o problemă integrată, la nivelul județului. Noi am încercat să facem tot ce s-a putut, puteam face mai bine clar, puteam veni mai din timp, este adevărat. (…) Nu este important să căutăm țapi ispășitori și vinovați. Important este că în 15 expiră și avem de făcut multe lucruri până atunci”.

Acum ca un comentariu personal, consilierii nu sunt în consiliu chiar degeaba ca să nu urmărească măcar contractele pentru serviciile publice vitale – salubrizare, apă, canalizare, transport – și nici executivii din cele două autorități publice locale – primăria și consiliul județean –, oricât am fi de cârcotași, nu pot să producă operatori dacă nu vin la licitații sau vin dar cu oferte inacceptabile.

Cele trei proiecte au trecut cu votul celor 14 consilieri prezenți – Csiki Zsolt, Peti Andrei, Bakos Levente, Kovacs  Lajos, Magyari Elod, Mozes Levente, Biro Csaba, Vajda Gyorgy, Boros Gyula, Radu Todoran, Vasile Miculi, Călin Moldovan, Dumitru Matei, Sergiu Papuc – iar acum Administrația Domeniului Public (ADP) va fi responsabilă de contractarea rapidă a unui operator până la finalizarea achiziției publice. După finalizarea achiziției publice, operatorul semnatar al acordului cadru va presta serviciile contractate pentru doi ani sau până la finalizarea celor două licitații publice – a Primăriei Târgu Mureș și a ADI Ecolect.

Potrivit precizărilor lui Florian Moldovan, directorul ADP tarifele vor rămâne aceleași până la sfârșitul acestui an cel puțin.

Mai e de menționat că proiectul de rectificare a fost amendat, iar la capitolul venituri din taxa de salubrizare populație, suma înscrisă a fost micșorată de la 18 milioane de lei la 9 milioane de lei, iar diferența a fost cuprinsă la credite de angajament. Suma totală aprobată pentru salubritate se cifrează la 37,8 milioane de lei, din care 28,8 milioane de lei credite de angajament. De altfel, aceasta este și valoarea estimată a contractului, fără TVA, cu viitorul operator al serviciilor de salubritate care va fi contractat prin negociere directă.

Cert este că Salubriserv Târgu Mureș, companie aflată în reorganizare judiciară, nu prea va putea participa ca viitor operator deoarece are datorii curente – vom afla, sperăm curând, și de cine au fost cauzate -, iar potrivit informațiilor din primărie nu prea sunt alți operatori la nivel de județ Mureș care pot să deruleze un asemenea contract. Ceea ce mă duce cu gândul la o ipoteză lansată anul trecut de una dintre părțile implicate în prestarea serviciilor de salubrizare că anumite companii vor fi eliminate din competiția pentru gunoaiele în special ale municipiului Târgu Mureș, un serviciu murdar, însă extrem de bănos.

 

Modificări în caietul de sarcini

Toth Andrea a precizat, pentru Zi de Zi, că cea de-a treia licitației pentru operarea Zonei 2 va fi lansată până la finalul acestei luni, cu o modificare considerată necesară. Aceasta privește colectarea deșeurilor reciclabile în zona rurală, unde în prezent aceasta se efectuează de pe insule. Potrivit directorului ADI Ecolect, în caietul de sarcini al licitației se va prevedea colectarea mai aproape de beneficiari, ceea ce înseamnă prestarea cel puțin pentru fracția galbenă – metal + plastic – a serviciului din poartă în poartă.

Noul caiet de sarcini va trebui aprobat de toate cele 19 unități administrativ-teritoriale din Zona 2 înainte de lansarea în SICAP a licitației.

Ligia VORO

 

Distribuie:

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

DISCLAIMER
Atentie! Postati pe propria raspundere! Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii

Recomandari

Recent
Popular
Etichete


Citeste Zi de Zi Online


 

 

 










 

 

 

Print


 





Transilvania Business

ARHIVE

error: Content is protected !!