Home / Stiri nationale / Studiu de piață: Reciclarea și comportamentul românilor

Studiu de piață: Reciclarea și comportamentul românilor

Reprezentanții Reveal Marketing Research au transmis luni, 12 octombrie, prin intermediul unui comunicat de presă, rezultatele unui studiu realizat la nivel național urban pe 847 de participanți, pentru a descoperi care sunt comportamentele românilor față de reciclare și colectarea selectivă.

În urma rezultatelor studiului, 74% dintre români se arată dornici să recicleze, însă la 35% dintre aceștia le lipsesc mijloacele adecvate pentru a face asta. De asemenea, un procent de 43% dintre români nu se mulțumesc doar cu promisiuni și încurajări din partea brandurilor și își schimbă alegerea la nivel de produs, preferându-le pe cele din materiale reciclate, însă, pentru 24% dintre participanți, obstacolul care îi împiedică să colecteze selectiv deșeurile este reprezentat de absența centrelor de depozitare sau a spațiilor special amenajate în apropierea locuinței.

,,Tinerii profesioniști, 88%, sunt de părere că brandurile au un rol important în educarea și încurajarea populației în direcția colectării selective. Atunci când vine vorba despre decizia de cumpărare, brandurile care utilizează materiale reciclate au un avantaj. Abordarea eco-friendly a unui brand cântărește drept factor de decizie în achiziție pentru respondenți, 43% dintre aceștia fiind influențați în mare și în foarte mare măsură de comportamentul responsabil și sustenabil al companiilor de pe piață. În comunicarea de brand, companiile au avut mai mult succes în modelarea deciziei de cumpărare a tinerilor profesioniști, 49%, comparativ cu segmentul familiilor moderne ce este într-o foarte mică măsură influențat de mesajele eco-friendly transmise, 12%”, se menționează în comunicat.

Cine sunt românii care colectează selectiv și cum fac asta?

În urma studiului, s-a constatat faptul că cele mai mari procente sunt înregistrate de seniorii pensionari – 84% și familiile moderne – 76%, care declară că selectează deșeurile în cea mai mare măsură, iar milenialii, comparativ cu segmentul persoanelor în vârstă reciclează cel mai puțin, înregistrând un procent de doar 61%.

,,Procentul ridicat al pensionarilor care arată o grijă mai mare față de mediu se poate explica prin tendința lor de a reutiliza materialele folosite, tocmai pentru a evita risipa. Aceștia sunt mult mai preocupați de conservarea resurselor și pun accent pe consumul cumpătat. Pe de o parte, acest comportament poate fi corelat cu veniturile reduse (aproximativ 800 lei pensia minima și 1400 lei pensia medie, conform Ziarul Finaciar) și de aceea, pensionarii doresc să își maximizeze fiecare resursă. Pe de altă parte, obișnuința de a păstra și a refolosi obiectele este o altă explicație pentru care pensionarii arată această grijă pentru colectarea selectivă.Contradicția apare în cazul milenialilor și tinerilor profesioniști care, deși sunt cei care vor experimenta cel mai mult efectele încălzirii globale, nu sunt la fel de interesați de reciclare. Aceștia cad pradă percepției greșite că pericolul este unul îndepărtat. Astfel, se pot justifica rezultatele studiului din care reiese implicarea mai redusă a tinerilor, în comparație cu cea a vârstnicilor, în colectarea selectivă”, a dclarat Marius Luican, CEO Reveal Marketing Research.

În ceea ce privește modalitatea de colectare selectivă a românilor, peste jumătate dintre respondenți, 65%, au optat pentru recipientele special amenajate oferite de primărie, fiind urmați de mileniali cu un procent de 38%, care au optat pentru spațiile puse la dispoziție în interiorul centrelor comerciale, iar cea mai puțin utilizată metodă, cu doar 10%, este reprezentată de colectarea în saci negri de la REBU, colectarea fiind inclusă în prețul de achiziție.

De ce nu sortează românii deșeurile?

Cel mai mare obstacol, cu un procent de 24% este reprezentat de lipsa unui spațiu destinat special în proximitatea locuinței, iar alte piedici sunt reprezentate de distanța față de centrele de colectare, întrucât 12% dintre respondenți nu locuiesc în apropiere. De asemenea, s-a înregistrat că milenialii, 21%, nu recicleză, 4% dintre români consideră că reciclarea este un proces anevoios, iar 1% dintre români nu cred în beneficiul reciclării.

Care ar fi soluțiile?

Rezultatele studiului arată deschiderea românilor în ceea ce privește colectarea selectivă, în condițiile unui ajutor semnificativ din partea autorităților locale sau a unor facilități gratuite care să ușureze procesul colectării deșeurilor. 62% dintre respondenți s-au arătat încurajați de punerea la dispoziție în mod gratuit de către autoritățile locale a unor saci speciali și posibilitatea de a-i transporta la locul de colectare a deșeurilor, iar seniorii pensionari, reprezentând 74%, s-au arătat cei mai motivați să recicleze dacă ar avea această soluție. În ceea ce privește penalitățile ridicate, acestea nu ar influența în mare măsura decizia de a colecta selectiv, întrucât doar 8% dintre respondeți ar fi motivați de existența lor.

Andreea ȚIȚIU

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

DISCLAIMER
Atentie! Postati pe propria raspundere! Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii

Regulile de preluare a articolelor

Acest articol este proprietatea Cotidianului Zi de Zi și este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face doar în limita a 500 de semne, cu citarea sursei și cu link către pagina acestui articol.

De asemenea, verificati

Dosare penale pentru zădărnicirea combaterii bolilor

Un număr de 22 de dosare penale au fost întocmite în ultimele 24 de ore …