Raport ”Școli Curate”: Probleme în alocarea fondurilor pentru bunuri și servicii în școlile din Mureș Invatamant
  • redactia
  • 0 comentarii
  • 249 Vizualizări

Raport ”Școli Curate”: Probleme în alocarea fondurilor pentru bunuri și servicii în școlile din Mureș

În cadrul celei de-a doua ediții a proiectului ,,Școli Curate”, reprezentanții Societății Academice din România au întocmit un raport alternativ privind starea educației în județul Mureș, în anul școlar 2019 – 2020.

Cei 4 indicatori cheie care au fost urmăriți în cadrul proiectului și a căror rezultate se regăsesc în raport reprezintă acordarea burselor școlare, bunuri și servicii, investiții și situația cabinetelor medicale școlare, precum și finanțarea educației la nivelul județului Mureș.

Solicitările de participare la proiect au fost trimise tuturor școlilor din județul Mureș, prin intermediul platformei ,,Ia statul la întrebări”, administrată de către Societatea Academică din România, iar procesul de colectare al datelor a fost prelungit până la începutul lunii iunie 2020.

La nivelul județului Mureș au fost trimise cereri la cele 102 unități școlare, primindu-se răspuns de la 100 de unități, reprezentând un procent de 98%, iar instituțiile de învățămând care au refuzat să răspundă solicitărilor transmise sunt reprezentate de școlile din comunele Albești și Bălăușeri.

În al treilea articol al seriei, abordăm fondurile pentru bunuri și servicii ale unităților de învățământ din județul Mureș.  Fondurile pentru cheltuieli cu bunuri și servicii care nu fac parte din finanțarea de bază trebuiesă fie bugetate de către autoritățile locale. În 11 unități administrativ-teritoriale – UAT-uri, au existat cereri pentru suplimentarea sumei în anul 2018-2019, iar în anul 2019-2020 au existat cereri în 9 UAT-uri.

Au existat 77 de cereri de suplimentare a bugetului în anul 2018-2019, cu 78 de UAT-uri care au alocat aceste suplimentări, iar în anul 2019-2020 au existat 80 de cereri, cu 74 de UAT-uri care au alocat aceste suplimentări.

,,În anul 2019, s-au alocat pentru cheltuieli un total de 42.497.605 lei, execuția fiind în valoare de 30.8170425,54 lei, ceea ce înseamnă că un total de 11.680.179,46 lei nu au fost folosiți pentru scopul pentru care au fost alocați inițial, fiind astfel redistribuiți. Pentru anul 2020, alocarea este în valoare de 35.875.134 lei. Media diferenței între execuție și alocare este 59.837,75 lei”, se menționează în raport.

Pentru anul 2019, la nivelul județului Mureș a existat o diferență de 71,42% între suma alocată și cea executată. O diferență între 50 – 60% între suma alocată și cea executată se regăsește în localitățile Voivodeni, Vețca, Grebenișu de Câmpie și Cuci, iar sub 50% execuție din suma alocată se întâlnește în Târnăveni – 44,62%; Papiu Ilarian – 38,46%; Mica – 41,97% și Cozma – 29,80%.

,,Menționăm comuna Chiheru de Jos, care ne-a comunciat faptul că lemnul de foc este asigurat de pădurile din zonă gratuit și reparațiile au fost realizate de angajații primarului din ,,aparatul de specialitate” pentru a economisi bani. Interpretarea anumitor răspunsuri ale primăriilor a fost dificilă și din cauza răspunsurilor alambicate, un exemplu fiind răspunsurile care stipulează doar existența solicitărilor pentru suplimentarea bugetului, dar nu și numărul acestora, sau doar suma alocată, precum situația răspunsului de la Zau de Câmpie și Valea Largă. De asemenea, o altă situație întâlnită în răspunsuri este nespecificarea anului în care au avut loc solicitările, cum e în cazul localității Luduș. Localitatea Miercurea Nirajului ne-a comunicat faptul că au existat solicitări de majorare a sumei alocată pentru bunuri și servicii, însă nu au existat fonduri pentru suplimentarea acestora”, mai informează sursa citată.

Din cauza lipsei alocării fondurilor pentru cheltuieli cu bunuri și servicii, apare ,,fondul clasei” cu rolul de a substitui condițiile care se află sub standardele europene impuse, iar absența sumelor necesare pentru procesul educativ afectează calitatea acestuia și performanțele școlare posibile dacă școlile ar fi susținute și condiția psihologică a elevilor care vin la școală și întâlnesc lipsuri, iar un exemplu este faptul că sunt școli unde toaletele nu sunt nici măcar dotate cu apă caldă, hârtie igienică și săpun.

În contextul epidemiologic actual, este prioritară acordarea fondurilor suficiente pentru soluții de curățare eficiente, dezinfectanți, asigurarea unui mediu aseptic, măști, sau orice alte necesități pentru desfășurarea procesului educativ în siguranță.

Nu în ultimul rând, conform sursei menționate ,,încurajarea performanței are loc și prin asigurarea necesarului pentru procesul educativ, însă în lipsa acestuia, procesul educativ e obligat să facă compromisuri, să se transforme într-un proiect caritabil pentru asigurarea unui minim necesar, de exemplu, cererile pentru fond al clasei sau de bunuri și servicii care pot porni de la cumpărarea unei imprimante până la invitația părintelui care lucrează în domeniul construcțiilor să se implice în renovarea clasei, mascate la ședințele cu părinții sub denumirea de ,,donații” și nu un mediu a cărui prioritate să fie calitatea și performanța.

Andreea ȚIȚIU

Distribuie:

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

DISCLAIMER
Atentie! Postati pe propria raspundere! Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii

Recomandari

Recent
Popular
Etichete

Citeste Zi de Zi Online


 

 

 




 

 

Print


 

Media kit Zi de Zi 2022-2023

Transilvania Business

ARHIVE