Home / Administratie / Sylevy, “acuzată” că a umflat din pix cantitățile de gunoi depuse la Sânpaul

Sylevy, “acuzată” că a umflat din pix cantitățile de gunoi depuse la Sânpaul

Distribuie

Criza gunoiului, o soap-opera puturoasă de Târgu Mureș

Marțea trecută, în jur de ora 20.00, eram prin Tudor și la un moment dat mi-au sărit în ochi coșurile de gunoi stradale care nu aveau nimic poetic, ci musteau a deșeuri neridicate. Fără să știu pe atunci că avem iar o criză a gunoiului, am nimerit involuntar în ultima: faza pe facturi, după cea de la început de an cu stabilirea taxei, trioul de membri/familie care urmau să fie taxați și alte cele. Între timp aveam să citesc postate pe pagina Sylevy Salubriserv răspunsurile date primarului Soós, iar vineri am participat la conferința primăriei pe tema gunoiului. Eram în plin război al declarațiilor.

Deșeurile – de la colectare la depozitare, de dată mai recentă vorbim și de reciclare – au reprezentat în municipiul Târgu Mureș și, implicit în județul Mureș cum reședința de județ strânge cam o treime din tot ce se adună de prin județ – o telenovelă continuă, de prost gust, dar pe mulți bani, cum am tot scris pentru liniștea mea mai mult decât i-a interesat pe cetățeni, spiritul lor civic devenind oarecum existent direct proprorțional cu creșterea averii lui Mark Zuckerberg. Deci, ca să o scurtez, mizeria cu deșeurile a început înainte de 2000 cu Agenda 21 și Powerpack și a continuat cu Salubriserv, realizarea depozitului de la Sânpaul, contrele pe stația de transfer de la Vălureni, comuna Cristești, între primărie și Consiliul Județean și pe alocuri cetățenii de acolo cadorisiți cu aceasta, insolvența Salubriserv, împărțirea sferelor de influență pentru colectarea și transportul gunoiului, colectarea selectivă și câte și mai câte ne-au fost date să trăim într-o eră a tehnologiei pe planetă și una a incompetenței, corupției și jafului pe la noi, pe acasă. Mă opresc însă aici și vă povestesc de ce iarăși ne-am trezit cu gunoiul pe stradă, desi operatorul contractat în iunie anul trecut a anunțat suspendarea serviciului din 23 ianuarie, deci de sâmbătă, și nicidecum de marțea trecută când coșurile de gunoi explodau în hârtii, flacoane și alte mizerii de care lumea s-a scăpat în stradă și nimeni nu s-a mai sinchisit să le golească.

Sylevy Salubriserv vrea plata restanțelor

În 21 ianuarie, Sylevy Salubriserv, companie cu sediul în Ceuașu de Câmpie, deținută, în părți egale, de Ilyes Dionisie și Ilyes Toth Botond Lehel, și administrată de primul a anunțat că suspendă începând cu 23 ianuarie serviciile de curățenie stradală, colectare și transport deșeuri pe care le presta din luna iunie a anului trecut, deoarece primăria târgumureșeană a acumulat datorii de aproape 19 milioane de lei, respectiv compania a epuizat întreg bugetul convenit în contract, aproape 38 de milioane de lei până la 15 ianuarie 2021, din care am completa că doar 30 milioane de lei erau și acoperire bugetară, prin votul fostului Consiliu Local. Cei de la Sylevy au mai susținut că serviciile au fost prestate în cuantumul solicitat primăriei, însemnând inclusiv cele aproape 19 milioane lei cu care Primăria Târgu Mureș ar figura ca datoare.

22.000 de tone facturate nejustificat

Vineri, la o zi după anunțul conducerii Sylevy Salubriserv, reprezentanții Primăriei Târgu Mureș au ieșit public cu partea lor de adevăr și așa am aflat de ce reacționase conducerea Sylevy. Scriu conducerea, pentru că cele două comunicări publice făcute în numele companiei, nu sunt semnate de vreo persoană anume.

“Am avut mai multe discuții cu operatorul pe care în data de 20 ianuarie l-am notificat că nu acceptăm la plată niște facturi deoarece am constatat neconcordanțe privind cantitățile de deșeuri raportate și cele predate la stația de transfer de la Cristești și la depozitul de la Sânpaul. Operatorul de salubritate ne-a notificat la rândul său că suspendă serviciul de salubrizare. Acest serviciu este unul de utilitate publică și conform legii operatorul este obligat să asigure continuitatea serviciului pentru un termen de cel puțin 90 de zile. Ca atare i-am pus în vedere să se conformeze prevederilor legale și celor asumate prin caietul de sarcini”, a spus primarul Soós Zoltán.

Cantitățile declarate și facturate de către Sylevy Salubriserv se cifrează la 48.000 de tone, în timp ce operatorul depozitului de la Sânpaul și a stației de transfer de la Vălureni, Iridex, a înregistrat doar 26.000 de t, cifră care cuprinde nu doar cantitățile depozitate din Târgu Mureș, ci și din județ. Diferența de 22.000 de tone este una enormă, în opinia conducerii Primăriei Târgu Mureș. Soós susține că “operatorul va trebui să justifice diferența și evident că este în defavoarea lui faptul că există aceste probleme în facturare, din acest motiv am refuzat la plată facturi și am făcut notificările. Al doilea mesaj important este că nu cedăm niciunui șantaj, Târgu Mureș trebuie salubrizat, trebuie ținut curat la prețuri reale și fără a utiliza banii publici în mod ilegal și asta o să rămână principiul nostru important”.

Este clar că e o diferență apreciabilă, însă contractul încheiat în iunie 2020 cu valabilitate până în 30 iunie 2021 prevede și alte servicii de salubrizare care trebuiau prestate în afară de colectarea și transportul deșeurilor, a căror valoare nu ne este clară din cele prezentate de conducerea primăriei. În al doilea rând, e clar că de la persoanele fizice suma ce trebuia achitată pentru cele 6 luni depășea 6 milioane de lei, sumă necolectată, rămasă în aerul electoral al anului trecut, iar cât gunoi s-a strâns de la persoanele juridice este o nebuloasă atâta vreme cât facturile depuse la primărie nu au fost însoțite de documente justificative, așa cum prevedea caietul de sarcini, parte integrantă a contractului, adică fișele rezultate în urma controalelor efectuate împreună cu un reprezentant al operatorului, rapoartele GPS ale utilajelor folosite, fișele zilnice de confirmare întocmite de către operator și supuse avizării autorității contractante.

“S-a verificat respectarea prevederilor contractuale și respectarea depunerii de către operator a tuturor documentelor justificative necesare pentru aprobarea cantității și calității serviciilor prestate. Într-adevăr, până în luna noiembrie acest lucru nu s-a efectuat, așa cum prevedea legea controlului financiar preventiv. Controlul financiar preventiv, din păcate, s-a dat formal la Primăria Municipiului Târgu Mureș. S-au adus facturile la Administrația Domeniului Public care urmărea derularea contractului, iar în baza unor centralizatoare, la fiecare sfârșit de lună inspectorii noștri au acceptat acele centralizatoare și facturile. Facturile au fost transmise mai departe la Direcția economică și când s-a pus viza de control financiar preventiv s-a făcut formal pentru că nu s-au mai verificat toate documentele care au stat la baza emiterii acelor facturi”, a fost răspunsul Ionelei Ciotlăuș, consilierul primarului, la întrebarea în baza a ce au fost acceptate facturile la plată.

Războiul cifrelor

Cei de la Sylevy susțin, cum aminteam deja, că au cheltuit întreg bugetul alocat, cele 31 de milioane, exclusiv TVA, până la 15 ianuarie și că mai au de încasat aproape 19 milioane lei, deci au primit în jur de 18 milioane lei. Primăria a plătit ultima sumă, potrivit declarațiilor oficiale, care acoperea serviciile deja prestate și a refuzat să plătească 11 milioane lei, ceea ce adunat însemna exact suma aprobată de Consiliul Târgu Mureș.  

“Din cele 35 de milioane, aprobare prin buget de către consiliul local aveau 30 de milioane. Și acea aprobare este momentan cu semnul întrebării pentru că, initial, când s-a încheiat contractul, prevederile caietului de sarcini și ale contractului puneau în sarcina operatorului să suporte până la data de 30 ianuarie costul acestui serviciu. Cu toate acestea s-au acceptat la înregistrare facturi și s-au achitat în valoare de 18 milioane de lei din prestațiile anului 2020, urmând să se mai achite diferența. S-au refuzat facturi de 11 milioane de lei, urmând ca pe măsura justificării acestora cu documentele prevăzute de caietul de sarcini, probabil se vor justifica anumite cantități, iar acele cantități vor fi achitate fără nicio problemă în termenul convenit”, a precizat consilierul primarului Ionela Ciotlăuș.

Ce urmează

În funcție de poziția Sylevy Salubriserv, dacă va continua să presteze 90 de zile serviciul conform legislației în vigoare, sunt și soluțiile gândite de conducerea primăriei. Dacă conducerea Sylevy refuză, atunci soluțiile enunțate de primarul Soós sunt: convocarea de îndată – astăzi – a Consiliului Local pentru atribuirea serviciului de salubritate prin negociere și demararea în paralel a procedurii legale de atribuire prin licitație a serviciului de salubrizare. Până la contractarea unui nou operator – temporar pentru 90 de zile, respectiv unul prin licitație -, Soós susține că serviciile de salubrizare stradală, colectare și transport deșeuri vor fi delegate serviciilor din primărie.

“Cerința noastră va fi să fie oferte clare, legale, cu cantități stabilite, care nu se pot depăși numai când se justifică în mod explicit, să nu se întâmple acest scenariu care rezultă din acest contract făcut de administrația anterioară. În caz că până luni nu se elucidează și câteva zile trebuie să organizăm, primăria are suficient personal și poate angaja zilieri pentru a efectua curățenia stradală pentru câteva zile până când apare noul operator. Oricum o să facem tot posibilul ca să eliminăm deșeurile de pe străzile orașului și ele vor fi curățate dacă nu de personalul propriu, de marți-miercuri poate să vină alt operator, dacă nu se reușește o înțelegere și firma Sylevy nu își respectă obligațiunile contractuale și legale, atunci nu avem altă opțiune decât să invităm un alt operator”, a precizat primarul.

Pentru acceptarea facturilor neînsoțite de documente justificative, în interiorul primăriei va fi începută o cercetare disciplinară. “Va fi verificat cine a greșit și cine trebuia să verifice și să pună viza de control financiar preventiv. În urma acestei cercetări vă vom comunica rezultatele ei, după ce vom avea toate datele”, a adăugat Ionela Ciotlăuș.

O problemă e și aici, pentru că în Primăria Târgu Mureș, nu mai puțin de 23 de persoane pot aplica această viză formală, un fel de difuzare a răspunderii doar-doar nu e nimeni responsabil.

Cât despre Sylevy nu îmi iese din minte – chiar dacă or fi având justificare a facturilor până la proba contrară – că din 26.000 de tone au făcut din pix 48.000 de tone, astfel că municipiul a fost taxat aproape pentru întreg județul. Poate își fac organele de anchetă un pustiu de bine și verifică toate contractele de pe cele șase zone contractate de colectare și transport deșeuri – ca să vedem dacă există identitate de cantitate între ce s-a depus la Sânpaul și ce s-a facturat. Măcar atât dacă nu merg mai departe.

Ligia VORO

Articol publicat în ediția de luni, 25 ianuarie, a Zi de Zi


Citește și despre proiectul „Cu ochii larg deschişi”:

 

Cinci docufiction despre căderea și ridicare din abuzul de droguri

 

Sticker/Cine sunt eu? – o parabolă a pierderii identității din cauza drogurilor

 

”Dealerul morții”, evadare din ”infernul drogurilor”

 

Clean-up. Curajul Mădălinei

 

Povestea lui Mircea

 

Povestea Melaniei, nevoia de iubire şi atenţie satisfăcută cu droguri

   

De asemenea, verificati

Mureș: Licitație de 2,6 milioane de euro pentru exploatarea forestieră a 89.320 de metri cubi de lemn

Distribuie Regia Națională a Pădurilor Romsilva RA Mureș a demarat, în data de 1 martie …

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

DISCLAIMER
Atentie! Postati pe propria raspundere! Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii

Regulile de preluare a articolelor

Acest articol este proprietatea Cotidianului Zi de Zi și este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face doar în limita a 120 de semne, cu citarea sursei și cu link către pagina acestui articol.