Reorganizare ”după ureche”. Vocea a 700 de sindicaliști, ignorată de primarul Soós Zoltán Administratie
  • redactia
  • 0 comentarii
  • 5539 Vizualizări

Reorganizare ”după ureche”. Vocea a 700 de sindicaliști, ignorată de primarul Soós Zoltán

Călin Orlando Cociș, președintele Confederației Naționale a Sindicatelor Libere din România (CNSLR) Frăția Mureș, structură care are în componență și Sindicatul Forum din cadrul Primăriei municipiului Târgu Mureș, taxează prompt bâlbele apărute în procesul de realizare a așa zisei reorganizări a organigramei Primăriei din ”Orașul Trandafirilor”.

Cei aproximativ 700 de sindicaliști din Primăria Târgu Mureș solicită, prin vocea liderului lor, în primul rând respectarea legislației în vigoare adică a Legii 62/2011, a Legii 467/2006, și a Codului Administrativ, acte normative potrivit cărora ”este obligatoriu ca angajatorul anterior publicării unei organigrame să poarte discuții cu sindicatul reprezentativ.”

Practic, liderul CNSLR Frăția Mureș spune că primarul Soós Zoltán a pus carul înaintea boilor, adică a anunțat efectuarea unei reduceri de personal de circa 25% și chiar startul unei dezbateri publice fără să se consulte în prealabil cu Sindicatul.

Totodată, Călin Orlando Cociș ironizează amatorismul așa zisului proiect al noii organigrame aflat ”în dezbatere publică” pe pagina web a instituției, despre care afirmă că este doar ”un desen tehnic nefericit.”

Nu în ultimul rând, reprezentantul celor 700 de sindicaliști din Primăria Târgu Mureș spune că în cazul în care ”reorganizarea” heirupistă se va face fără să se țină cont de prevederile legale și de părerea Sindicatului, acesta va apela la ”pârghiile legale care sunt permise de către lege.”

Reporter: Pentru început, vă rog să explicați motivul pentru care acordați dumneavoastră acest interviu și nu liderul principalului sindicat din cadrul Primăriei municipiului Târgu Mureș.

Călin Orlando Cociș: Sindicatul Forum al salariaților din Primăria municipiului Târgu Mureș este afiliat la Federația Sindicatelor din Administrația Publică Centrală și Locală Columna, care este membră a CNSLR Frăția. Noi, fiind o filială a CNSLR Frăția în teritoriu, ne ocupăm de problematica tuturor sindicatelor afiliate. Liderul de sidicat din Primăria Târgu Mureș nu acordă acest interviu nu din teamă sau din alte motive, ci din cauză că în acest moment nu există contract colectiv de muncă la nivelul Primăriei Târgu Mureș. Neexistând contract colectiv de muncă la nivelul Primăriei Târgu Mureș, liderul de sindicat nu are prevăzute ore libere sau zile libere pentru activități sindicale. Pe cale de consecință, noi ca forumuri sindicale superioare, preluăm o parte din problematicile lor în relațiile cu instituții ale statului și cu mass media. Nu e vorba de teamă sau de alte chestiuni, ci de aceste motive prezentate anterior.

Rep.: Sunt 100% convins că deși nu lucrați în cadrul Primăriei Târgu Mureș sunteți la curent cu activitatea sindicală din instituție, motiv pentru care vă rog să ne spuneți câți membri are Sindicatul Forum din Primăria Târgu Mureș.

C.O.C.: La acest moment, Sindicatul Forum din cadrul Primăriei Târgu Mureș are în jur de 700 de membri. Cert este că Sindicatul Forum are reprezentativitate la nivelul unității administrativ-teritoriale Târgu Mureș, adică în conformitate cu prevederile Legii 62/2011 și a Acordului Administrativ este organizația care reprezintă salariații îndreptățită să dialogheze cu angajatorul.

”Un proiect lansat în dezbatere publică pe orice subiect ar trebui să aibă la bază niște evaluări, note de fundamentare, studii de impact în așa fel încât salariatul sau cetățeanul să își poată da cu părerea”

Rep.: Care este poziția sindicatului vis a vis de schema noii organigrame propuse de primarul Soós Zoltán?

C.O.C.: Eu și domnul Valentin Teban, președintele sindicatului Forum, am avut două discuții cu domnul primar Soós Zoltán, în care noi, ca organizație sindicală, ne-am arătat disponibilitatea de a dialoga în condiții eficiente, astfel încât la nivelul entității să existe o bună colaborare și pe cale de consecință relații de muncă eficiente în primul rând în folosul cetățeanului. Însă nu poți să mulțumești cetățeanul dacă cei care lucrează în folosul cetățeanului sunt nemulțumiți. În cele două runde de discuții informale, nu concentrate strict pe un subiect, pe care le-am avut cu domnul primar am convenit și a fost de acord și domnul primar că e nevoie să avem dialog și să menținem căi de comunicare eficiente. Din punctul meu de vedere, acel desen tehnic care a fost postat pe site-ul Primăriei nu reprezintă un proiect care să fie lansat în dezbatere publică pentru că e un desen tehnic nefericit sau nereușit. Un proiect lansat în dezbatere publică pe orice subiect ar trebui să aibă la bază niște evaluări, note de fundamentare, studii de impact în așa fel încât salariatul sau cetățeanul să își poată da cu părerea. Fiind vorba de reorganizarea aparatului primarului sau a structurilor din cadrul Primăriei Târgu Mureș în primul rând, înainte de a fi supus dezbaterii publice proiectul de reorganizare trebuia să treacă prin acea etapă de consultare cu sindicatul reprezentativ.

Rep.: Concret, ce știți despre reorganizarea propusă?

C.O.C.: În cele două runde de discuții am și precizat faptul că cel mai important lucru este că acel proiect de reorganizare care nu este de actualitate, ci practic este vehiculat imediat după alegerile din septembrie anul trecut, propune reorganizări la nivelul Primăriei Târgu Mureș. În conformitate cu prevederile Legii 62/2011 și 467/2006, și ale Codului Administrativ este obligatoriu ca angajatorul anterior publicării unei organigrame să poarte discuții cu sindicatul reprezentativ. Până în acest moment, pe subiectul acesta n-am avut niciun fel de discuții oficiale, ci doar informale, că se intenționează, se are în vedere o anumită schemă, dar nimic la modul concret.

Rep.: În cele două întâlniri vi s-a spus concret câte persoane vor fi afectate de reducerile de personal? La câte posturi se va renunța?

C.O.C.: S-au făcut niște vehiculări când s-ar putea să reducem numărul de salariați cu un procent de… dar nimic la modul la care să ne dea câteva repere. Putem, spune acum că vom reduce structura de personal cu 200 de angajați, dar dacă e nevoie să angajăm, totuși?

”Noi credem că în primul rând auditul privind forța de muncă din cadrul Primăriei Târgu Mureș trebuie făcut de către serviciul de audit intern al instituției”

Rep.: Considerați că se impune sau nu o asemenea reorganizare și reduceri de personal?

C.O.C.: N-am avut vreo discuție aplicată asupra acestui subiect, discuție care dacă ar fi avut loc ar fi trebuit să aibă la bază câteva elemente foarte importante, în primul rând un audit realizat privind situația trecută și prezentă la nivelul Primăriei Târgu Mureș, proiectele pe care le are noua administrație și care este studiul de impact privind noile măsurile care vor fi luate. Pe cale de consecință, nu putem spune că e nevoie sau nu de reduceri de personal, nu putem spune dacă este sau nu nevoie de angajări de personal, dar cert este că noi am spus că în situația în care se impun anumite modificări în structura organizatorică cu siguranță suntem de acord cu luarea unor măsuri de reorganizare, de resturcturare, de reduceri de personal, să se aibă în vedere în primul rând cei care cumulează pensia cu salariul ca fiind primii vizați. Considerăm esențial realizarea unui audit pentru a se vedea care sunt direcțiile și serviciile cu excedent de forță de muncă și care sunt cele cu deficit și atunci să se facă anumite corecții de bun simț și obligatorii.

Rep.: Ați rostit cuvântul cheie: audit. În opinia dumneavoastră, auditul ar trebui realizat de o firmă din exteriorul Primăriei sau din interiorul Primăriei, având în vedere că în actuala organigramă există un asemenea serviciu de auditare?

C.O.C.: Atâta timp cât o instituție are un serviciu de audit intern eu cred că ar trebui ca în primul rând acest audit să se realizeze prin intermediul acelui serviciu intern. O firmă care vine din exterior și ar trebui să facă analize, evaluări ale unor stări de fapt cred că reușește acest lucru cu un buget mare de timp. Există și posibilitatea ca cel care comandă auditul să nu aibă încredere în propria angajați, dar atunci e o mare problemă, să nu aibă încredere în serviciul de audit al Primăriei Târgu Mureș. Noi credem că în primul rând auditul privind forța de muncă din cadrul Primăriei Târgu Mureș trebuie făcut de către serviciul de audit intern al instituției.

”Este anormal să discuți despre concedieri, dar în același timp să faci angajări”

Rep.: În prezent, la nivel declarativ pe o ușă se pare că vor avea loc reduceri de personal, iar pe altă ușă se fac angajări serioase la Primăria Târgu Mureș. Cum vedeți această stare?

C.O.C.: Am văzut că în mass media au apărut informații legate de faptul că s-au făcut și se fac angajări în Primăria Târgu Mureș, iar din punctul meu de vedere cred că ar fi trebuit un pic temporizată această chestiune până când se discută cu sindicatul reprezentativ o variantă în care se va așeza forța de muncă. Este anormal să discuți despre concedieri, dar în același timp să faci angajări.

Rep.: La un moment dat, recent, angajații din Primăria Târgu Mureș au primit o adresă prin care li se cerea să anunțe dacă sunt sau nu rude cu alți colegi din instituție. E corectă sau nu o asemenea abordare?

C.O.C.: Noi am făcut o adresă către domnul primar chiar în ziua imediat următoare apariției respectivei solicitări. Nu am fost de acord că salariaților li se cereau să prezinte copii după actele de studii legalizate. Probabil că or fi fost greșeli la, să zicem 10, 20 sau 100 de persoane, dar trebuia făcută întâi o evaluare a dosarelor și să fie chemați doar cei care nu aveau actele complete din dosarul de personal. Referitor la gradele de rudenie, nu știu dacă pot intra sau nu într-o sferă a discriminării, dar facem o precizare: ca angajați ai Primăriei Târgu Mureș sunt și asistenții personali care probabil că au rude la Primărie, dar nu cred că e o chestiune de incompatibilitate.

Rep.: Mă refeream strict la angajații care își desfășoară activitatea în clădirea Primăriei…

C.O.C.: La a doua întâlnire avută cu domnul primar am ridicat  în atenția dânsului acest subiect, legat de faptul că acea fișă a salariatului ar fi trebuit să fie adresată doar persoanelor care nu au dosarul personal în conformitate cu prevederile legale, iar dacă sunt situații în care există grade de rudenie între salariați din Primărie care intră în sfera incompatibilității, la fel, sunt persoane responsabile care pot reclama acest lucru și se pot face corecțiile prevăzute de lege.

”Dezbaterea publică nu înseamnă un desen pus pe site, o dezbatere publică prevăzută de legislația în vigoare este necesară, dar anterior dezbaterii publice trebuia să aibă loc consultările cu sindicatul reprezentativ”

Rep.: Când vă mai întâlniți cu primarul Soós Zoltán?

C.O.C.: Ar fi trebuit să mai avem o întâlnire în această săptămână (săptămâna 1 – 7 februarie – n.r.), numai că dânsul a fost plecat și probabil că întâlnirea va avea loc luni, 8 februarie, când sper să aprofundăm subiectul arzător al reorganizării.

Rep.: În cazul în care până la urmă această reorganizare se va face fără să se țină cont de poziția sindicatului, ce veți face?

C.O.C.: Există pârghiile legale care sunt permise de către lege, putem sesiza în primul rând Consiliul Local să nu adopte proiectul de reorganziare dacă nu vom parcurge această etapă de consultare cu sindicatul reprezentativ, pe urmă bineînțeles putem apela inclusiv la Instituția Prefectului și la alte foruri. Doamne ferește, noi nu ne dorim un război, dar e un scenariu de luat în calcul. Da, avem și ”planul B” în situația în care la masa dialogului problemele nu pot fi rezolvate, dar eu totuși sper pentru că din cele două întâlniri ni s-a dat senzația că domnul primar este deschis dialogului. Să sperăm că acest dialog va fi și concretizat, deoarece dialogul poate exista doar poate fi doar dialog fără rezultate concrete…

Rep.: Faptele ne spun că în ultima perioadă la Primăria Târgu Mureș s-au făcut angajări, chiar în cadrul unor servicii care au suficient de mulți angajați. Aveți vreo explicație în acest sens?

C.O.C.: Din unele documente pe care le-am văzut, un audit intern al Primăriei Târgu Mureș realizat pentru anul 2018 constata faptul că la Serviciul Logistic exista un excedent de personal și se recomanda în acel raport de audit ca o parte din salariați, funcționari publici sau personal contractual, să fie repartizați la alte servicii, direcții sau departamente. E adevărat, dacă vedem că există un excedent de personal într-o direcție sau într-un serviciu și în altă parte este deficit de personal, tocmai acesta este rolul consultărilor pe care angajatorul trebuie să le facă cu salariatul, să vedem unde care sunt locurile unde trebuie intervenit. Intervenit înseamnă concedieri, angajări sau relocări de personal.

Rep.: În concluzie?

C.O.C.: Deocamdată, părerea noastră, a sidicatelor, legat de această chestiune este că dezbaterea publică de fapt nu a început, pentru că nu avea cum să înceapă dezbaterea publică fără un proiect de hotărâre de Consiliu Local. Nu putem discuta despre o dezbatere publică așa cum probabil unii ar crede. Dezbaterea publică nu înseamnă un desen pus pe site, o dezbatere publică prevăzută de legislația în vigoare este necesară, dar anterior dezbaterii publice trebuia să aibă loc consultările cu sindicatul reprezentativ. Dacă cineva consideră că acel desen tehnic e un proiect de hotărâre, noi nu credem asta.

A consemnat Alex TOTH

Distribuie:

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

DISCLAIMER
Atentie! Postati pe propria raspundere! Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii

Recomandari

Recent
Popular
Etichete

Citeste Zi de Zi Online


 

 

 




 

 

Print


 

Media kit Zi de Zi 2022-2023

Transilvania Business

ARHIVE