Activitatea non-COVID, reluată la Spitalul Clinic Județean Mureș Sanatate
  • redactia
  • 0 comentarii
  • 1727 Vizualizări

Activitatea non-COVID, reluată la Spitalul Clinic Județean Mureș

Intervenții chirurgicale programate, tratamente de specialitate oferite în regim de internare continuă sunt din nou accesibile pacienților non-COVID, cu afecțiuni cronice, din județul Mureș și nu numai, care se adresează Spitalului Clinic Județean Mureș. În urma scăderii numărului de cazuri noi de COVID-19 la nivelul județului Mureș, dar și a internărilor în spital s-a luat decizia redeschiderii activității non-COVID, după un amplu proces de refacere a circuitelor. Totodată, se va relua activitatea medicală educativă a studenților și rezidenților la patul bolnavului și s-a reluat activitatea de radioterapie pentru pacienții internați, în prima fază. Într-un interviu acordat cotidianului Zi de Zi, Dr. Ovidiu Gârbovan, managerul Spitalului Clinic Județean Mureș, a oferit mai multe detalii despre acest proces de reorganizare, precum și despre investițiile viitoare din cadrul spitalului. 

Reporter: Ministerul Sănătății derulează, în prezent, procesul de centralizare și analiză a datelor privind capacitatea spitalelor COVID-19 de a organiza și circuite separate pentru pacienții non-COVID-19 astfel încât să crească accesul acestora la servicii medicale. La Spitalul Clinic Județean Mureș, care este spital COVID-19, ați demarat analiza privind reorganizarea circuitelor astfel încât pacienții din județul Mureș, și nu numai, să poată beneficia de servicii medicale de specialitate, intervenții programate, internare în cadrul spitalului?

Dr. Ovidiu Gârbovan: Noi am fost anticipativi în această chestiune. Fiind un spital clinic județean avem o adresabilitate mare, cu secții unde sunt tratați pacienți pe diferite specialități, bolnavi cu afecțiuni cronice, care în perioada de pandemie au avut de suferit.

Văzând tendința descrescătoare a cazurilor noi de COVID-19 la nivelul județului Mureș, a numărului de internări la nivelul spitalului, am luat în considerare redeschiderea secțiilor spitalului și pentru bolnavii non-COVID-19. Am avut consultări cu șefii de secții în luna ianuarie privind necesitatea tratării și a altor afecțiuni, nu doar COVID-19.

Trebuie să subliniez faptul că în spitalul nostru își desfășoară activitatea o mare parte din cadrele didactice universitare care, pe lângă activitatea medicală, efectuează activitate didactică în cadrul programelor de învățământ universitar de scurtă durată ( Asistență Medicală Generală, Nutriție și Dietetică, Balneo-Fiziokinetoterapie și Recuperare etc), învățământ universitar (facultățile de Medicină, Farmacie, Stomatologie), precum și învățământ postuniversitar (programele de masterat, rezidențiat, doctorat).

De aproximativ două săptămâni am refăcut circuitele și am încercat să refacem secțiile non-COVID. În același timp, nu am blocat internările sau asistența medicală pentru bolnavii COVID-19. Am finalizat circuitele în vederea reluării activității medicale în spațiile COVID și non-COVID  atât pentru personal, cât și pentru pacienți.

La ora actuală avem în jur de 100 de pacienți (n.red – cu COVID-19) internați, dintre care 10 la Terapie Intensivă,  11 pacienți suspecți și doi copii.

Rep.: Ce presupune acum refacerea circuitelor pe secții? Și anul trecut, când s-a pornit activitatea non-COVID, imediat după starea de urgență, s-au refăcut circuitele.

O.G.: Trebuie să precizez, de la bun început, că în urma accidentelor care au avut loc la Spitalul Județean de Urgență Piata Neamț și ulterior la Institutul Național de Boli Infecțioase ”Prof. Dr. Matei Balș” din București, ca urmare a controlului Inspectoratului pentru Situații de Urgență s-a suspendat autorizația la o aripă de Terapie Intensivă, care era neconformă din punct de vedere a siguranței la incendii, fiind amenajată la o mansardă. Căile de evacuare nu permiteau, la un moment dat, evacuarea pacienților imobilizați.

Prin urmare, în clădirea din Gheorghe Marinescu am rămas cu 20 de paturi de Terapie Intensivă. S-au redus cele 14 paturi pe care le aveam în mansardă și acum avem 10 paturi de Terapie Intensivă COVID și 10 paturi de Terapie Intensivă non-COVID.

În continuare, vom funcționa cu cele 10 paturi de Terapie Intensivă COVID, iar la nivelul secțiilor s-a redus numărul paturilor pentru COVID. Pentru bolnavii confirmați avem 182 de paturi, iar pentru suspecți 21, acestea fiind repartizate astfel: 10 paturi la Terapie Intensivă, Boli Infecțioase I  adulți – 61 de paturi; Boli Infecțioase I copii – 2 paturi; Boli Infecțioase II – 30 de paturi; Obstetrică Ginecologie – 13 paturi; Neonatologie – Obstetrică – 13 paturi; Chirurgie generală – 6 paturi; Cardiologie – 5 paturi; Medicină Internă – 4 paturi; Nefrologie – 3 paturi; Gastroenterologie – 3 paturi; Urologie – 2 paturi; Pneumologie – 19 paturi; Oftalmologie – 2 paturi; Psihiatrie – 6 paturi, iar pentru suspecți, la Boli Infecțioase II sunt 6 paturi, la Pneumologie – 4 paturi, Oftalmologie – 2 paturi, Pediatrie – 7 paturi, Psihiatrie – 8 paturi.

Am ajuns la această împărțire în urma analizelor făcute, a reglementărilor Ordinului 555 din 2020, cu completările ulterioare.

Am analizat numărul cazurilor COVID pe care le-am avut pe fiecare specialitate, și pot să spun că zile întregi nu am avut, spre exemplu, niciun pacient urologic cu COVID, în schimb sunt bolnavi non-COVID care necesită intervenții și tratamente de specialitate.

Din data de 8 februarie am redeschis și activitatea de radioterapie, la Clinica de Oncologie, pentru pacienții internați, doar, având în vedere că tratamentul pacientului oncologic constă din tratament chirurgical, dar și chimioterapie sau radioterapie. Umează ca, pe măsură ce vor fi finalizate lucrările la clădirea Clinicii de Oncologie și în urma unui nou contract cu Casa de Asigurări de Sănătate Mureș să putem intra, din nou, în Programul național de radioterapie.

Rep.: Având în vedere că în anumite specialități va fi acordată atât asistență medicală pacienților COVID, cât și non-COVID cum se va proceda ca acești pacienți și personalul medical care lucrează pe cele două zone să nu interfereze unii cu alții?

O.G.: Avem șansa de a avea un spital pavilionar și la nivelul clădirilor sunt mai multe etaje. Spre exemplu, în clădirea din Gheorghe Marinescu avem mai multe căi de acces, complet separate, adică personalul medical care intră în zona roșie COVID nu se va întâlni cu cel din zona verde non-COVID și, de asemenea, pacienții care intră în zona COVID nu se vor întâlni cu cei non-COVID.

Este a treia oară când refacem circuitele și acest lucru ne-a permis să le îmbunătățim mult astfel încât personalul medical și pacienții să fie în siguranță.

Rep.: S-au reorganizat circuitele din nou, numărul cazurilor noi COVID-19 este în scădere, deocamdată. Ce se va întâmpla dacă va exista o nouă creștere cazurilor de COVID, având în vedere răspândirea noilor tulpini de coronavirus, se va reînchide, din nou, activitatea non-COVID?

O.G.: Noi, în vară, am redeschis secțiile non-COVID, am reorganizat și atunci spitalul și, ulterior, din cauza creșterii numărului de cazuri, din data de 16 noiembrie 2020 am  revenit la spital COVID de fază 2. Dacă va fi o nouă creștere a numărului de cazuri ne vom adapta în funcție de evoluția pandemiei și vom acționa alături de celelalte unități sanitare, conform normativelor stabilite de Ministerul Sănătății la acel moment.

Rep.: Care va fi traseul pacientului non-COVID pentru a beneficia de internare pentru tratamente de specialitate, intervenții chirurgicale?

O.G.: Este necesar biletul de trimitere de la medicul de familie, se va face triajul în ambulatoriul de specialitate (n.red. – de la Poli 2) unde va lua legătura cu medicul curant. Acolo va fi, din nou, reevaluat atât din punct de vedere epidemiologic, cât și al stării de sănătate. Dacă va necesita internare va fi programat în funcție de numărul de locuri pe care le avem și în funcție de gravitatea și evoluția bolii.

Pacienții trebuie să înțeleagă că locurile în spital sunt limitate, există niște reguli pe care ne bazăm întreaga activitate. Spitalul nu mai are aceeași capacitate pe care o avea înainte de era COVID, există reguli de distanțare între paturi. Trebuie să înțeleagă și să respecte programarea, pentru că o nouă reprogramare va fi mai dificil de realizat.

Rep.: În urma ridicării autorizației de funcționare a Terapiei Intensive în zona mansardei ați rămas cu paturi lipsă. Ce soluții ați întrevăzut pentru a se remedia situația?

O.G.: Lipită de clădirea centrală de pe Gheorghe Marinescu există o construcție care a fost începută și nu s-a finalizat din lipsa fondurilor. Am făcut toate demersurile necesare în așa fel încât să continuăm aceast clădire, unde va funcționa și o secție de ATI cu 24 de paturi, care va corespunde tuturor cerințelor actuale. Aceste demersuri au constat în reintrarea în legalitate, pentru că toate avizele erau expirate la un moment dat, s-a făcut o analiză a stadiului actual al clădirii, s-a realizat un DALI și acum urmează procedura de achiziție a proiectului și a execuției lucrării în așa fel încât să rezolvăm într-un timp cât mai scurt situația secției ATI. 

Rep.: Guvernul a aprobat un Memorandum privind alocarea a 50 de milioane de euro, fonduri europene, prin Programul Operațional Infrastructura Mare în vederea îmbunătățirii siguranței pacienților în structuri spitalicești publice care utilizează fluide medicale. Spitalul Clinic Județean Mureș va accesa fonduri în acest sens?

O.G.: Noi avem o preocupare permanentă privind absorbția fondurilor europene. Încercăm să pregătim materialele astfel încât dacă se va deschide linia de finanțare pentru aceste 50 de milioane de euro să aplicăm și noi, Ministerul a anunțat în data de 19 februarie lansarea în consultare publică a Ghidului solicitantului.

În prezent, avem un proiect de 10 milioane de euro pe care echipa noastră l-a câștigat și se află în derulare. Este vorba despre fonduri pentru investiții mari în ceea ce privește pandemia COVID, respectiv 2 CT-uri, un CT îl va înlocui pe cel existent acum și unul va fi instalat la Poli 2; vor fi achiziționate două ambulanțe pentru transportul pacienților; aparate Roentgen, care le vor înlocui pe cele existente, ecografe, echipamente de protecție etc.  

A consemnat Arina TOTH

Distribuie:

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

DISCLAIMER
Atentie! Postati pe propria raspundere! Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii

Recomandari



Citeste Zi de Zi Online


 

 

 










 

 

 

Print


 





Transilvania Business

ARHIVE

error: Content is protected !!