Este foarte tentant pentru orice localitate mai mică să atragă orice fel de investitor, indiferent de cât de „greu” sau „ușor” este. Dar, să fim sinceri: multă lume se mută de la oraș în zonele periurbane, mai nou care fac parte din Zona Metropolitană, pentru a scăpa de toată cavalcada senzorială care ne zgârie creierul, apoi îl mestecă, apoi îl scuipă. Mai dormi noaptea cu creierul făcut terci de la poluare de toate felurile și altele asemenea! Pe undeva, este important să reținem acest aspect. Unii edili cad în capcana primirii unor investitori care produc poluare și, oricât de mulți bani ar intra în comună în acest fel, ar nemulțumi la culme cetățenii și locuitorii.
Invitat la o emisiune a Televiziunii M9, difuzată în data de 9 martie, primarul comunei Sântana de Mureș, Dumitru Moldovan, a vorbit tocmai despre acest lucru. Cu toate că își dorește să facă loc investitorilor în comuna sa (oricine visează la asta), edilul a afirmat că o va face doar în anumite limite și condiții care vor crea bunăstare în comună, dar care nu vor aduce atâtea bătăi de cap, nici cetățenilor, nici administrației.
„Noul Plan Urbanistic General care este pe cale de a începe. Am gândit ca zonele care vor fi dezvoltate să fie zone pentru investitori. Fiind foarte aproape de oraș nu îți permiți să aduci investitori care produc poluare și care produc zgomot. Va fi o zonă mică de dezvoltare. Nu îmi permit ca în mijlocul satului să aduc un investitor care să dezvolte așa o fabrică mare. Atâta timp cât pe artera principală a comunei care are o bandă pe sens pe care circulă în jur de 1.000 de mașini (pe zi – n.r.), mai aduci o firmă mare care să aducă TIR-uri, mașini de aprovizionare și să plece cu marfa? Nu mi se pare normal pentru restul cetățenilor care nu lucrează acolo, în mijlocul satului să dezvolți această zonă. Tocmai asta este ideea din cadrul PUG-ului pe care îl gândim”, a afirmat Dumitru Moldovan.
Podul din planuri s-a cam dărâmat
Ideea de la care a pornit edilul șef al Sântanei de Mureș este că industria „grea”, dacă ni se permite metafora, este binevenită în comună, atâta timp cât se respectă anumite reguli. Una dintre ele, de pildă, este ca utilajele și circulația să nu intre în comună. Astfel, la periferia localității, zona poate fi dezvoltată, întrucât nu ar îngreuna circulația și nu ar duce la eroziunea timpurie a șoselei.
„O parte am încerca să o dezvoltăm în zona care este către ferma Liceului Agricol. Având podul Mureș pe care se poate ieși. Din discuția pe care am avut-o cu vechea administrație din Târgu Mureș era ideea cu podul care va fi peste râul Mureș. Din discuțiile pe care le-am avut cu noua administrație, se pare că s-a cam pus deoparte ideea. Noua administrație nu este dispusă să continue acel pod pentru că, susțin ei, nu ar avea descărcare pe Târgu Mureș și atunci i-am bloca pe ei. Noi tot zona aceasta vrem să o dezvoltăm. Atâta timp cât mașinile nu intră în comună, nu produc praf, zgomot și deranj, este normal să fie la un capăt de comună și acolo să o dezvolt”, a specificat primarul comunei Sântana de Mureș.
Discuții cu un potențial investitor
De prea mulți ani se codesc toți edilii la povestea asta cu centura care e mai veche decât Mureșul (posibil). Da, au existat complicații, una alta, dar până în ziua de azi abia dacă au reușit să traseze cu creta pe tablă forma la care visează ei că ar avea-o potecuța asta asfaltică pe care ne-o dorim cu toții. Motivele sunt axiomatice și prea multe pentru a fi amintite și dezbătute. Odată ce ea (mărita centură) va fi gata (dacă, vreodată), toate comunele pe care ar străbate-o ar avea un dublu câștig: circulație redusă și industriași „la marginea drumului” care să nu deranjeze pe nimeni și nimic.
„Și în ideea în care dorim să facem centura ocolitoare, noi încercăm să dezvoltăm comuna organizat și să nu aducem deranj cetățenilor. Nu cu orice preț vrem să o dezvoltăm. Suntem în măsura în care putem să selectăm. Se pare că o să avem șansa să ne vină un investitor la intrare în Sântana de Mureș, în zona Sanlacta. S-a emis deja o autorizație de construcție pentru un magazin de inputuri pentru flori, semințe, tocmai în ideea în care să îi ajute pe florari și pe agricultorii din comună. Acestea sunt cele două mari proiecte deocamdată. Sperăm că odată ce dezvoltăm zona și dezvoltăm centura ocolitoare putem să ne gândim la alți investitori mai mari care pot să aducă plusvaloare în comuna Sântana de Mureș”, a conchis Dumitru Moldovan.
Alex PĂTRAȘCU
Poluare în Sântana și mai ales în Curteni este foarte mare în fiecare zi de la multele sere împrăștiate peste tot în ambele sate. Dacă ieși pe strada mai ales după ora 17.30 e „ceața” de la atâta fum și nu poți sa respiri de la mirosul de plastic ars. Asta durează în fiecare an din noiembrie pana prin aprilie. Pana la acea ora fumul are miros de lemn ars și apoi după ce orice autoritate de control nu mai e în timpul programului de lucru se trece pe încălzire cu orice altceva.
Asa sunt otrăviți constant mii de oameni pentru niște sere care nici măcar nu produc mâncare și în marea majoritate a cazurilor nu dau nici un bon fiscal.
Dar în acest sens nu am auzit de auto sesizări vreodată.