Home / Administratie / SCANDAL în jurul rezilierii contractului pentru lotul A3 Chețani – Câmpia Turzii

SCANDAL în jurul rezilierii contractului pentru lotul A3 Chețani – Câmpia Turzii

Un complet al Tribunalului București a decis luni, 22 martie 2021, suspendarea deciziei din data de 11 martie 2021 de reziliere a contractului pentru execuția lucrărilor la tronsonul de autostradă A3 Chețani – Câmpia Turzii. Contractul a fost semnat în anul 2015 între Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) SA și compania Straco Grup, intrată între timp în insolvență, și prevedea construirea a 15,7 kilometri de autostradă pentru circa 280 de milioane de lei.

Ce a decis Tribunalul București

Contestația a fost depusă de compania Straco Grup SRL, iar decizia, care vizează și suspendarea executării scrisorii de garanție bancară, este executorie cu posibilitatea de a fi atacată cu apel.

„Dispune suspendarea efectelor înştiinţării de reziliere a contractului de lucrări nr. 92/11528/19 februarie 2015, înregistrată sub nr. 92/19750/11 martie 2021, emisă de CNAIR SA şi suspendarea executării scrisorii de garanţie bancară pentru plata avansului nr. 00888-02-0300486, emisă de UniCredit Bank SA, până la soluţionarea definitivă a cererii privind anularea aceleiaşi înştiinţări. Executorie. Cu apel în termen de cinci zile de la comunicare”, se arată în decizia Tribunalului București.

40% din lucrări, executate în 5 ani

Luni, 22 martie 2021, Cătălin Drulă, ministrul Transporturilor din România, și-a exprimat uimirea, pe pagina sa de Facebook, vis a vis de faptul că decizia instanței a fost luată fără audierea reprezentanților CNAIR.

”Ne luptăm la Curtea de Apel pentru întoarcerea acestei decizii, pentru infrastructura din România. Un complet al tribunalului a decis astăzi să emită o ordonanță președințială prin care înștiințarea de reziliere trimisă de CNAIR în 11 martie a fost suspendată. Reamintesc că este vorba de un contract care trebuia să dureze 12 luni, început în 2016, și care astăzi este la stadiul de 40%, iar în ultimele șase luni constructorul în insolvență a executat doar 1% din lucrări. Unu la sută în șase luni! După nenumărate încercări de salvare a acestui contract, CNAIR a decis pe bună dreptate că cinci ani e mult prea mult și că România are nevoie de autostrada A3 așa că a reziliat contractul, urmând să reliciteze pentru terminarea lucrărilor cu un alt constructor. Nu știm încă motivele pentru care a fost luată decizia de astăzi, dar ce știm este că: 1. CNAIR nu a fost citată și nu a putut explica judecătorilor situația acestui contract, nu s-a putut apăra. 2. Abia la Curtea de Apel, CNAIR va putea să explice judecătorilor care este situația acestui contract, cum s-au derulat în bătaie de joc lucrările, în timp ce pe drumul național alăturat traficul e infernal și mor oameni în accidente în fiecare an. Le cer celor care sunt în spatele acestei acțiuni (printre care și o mare bancă) să se oprească din acțiuni contrare interesului public. A duce un business într-o țară înseamnă și responsabilitate, nu doar interes patrimonial imediat. Am încredere în Justiția din România, am încredere că infrastructura își va găsi dreptatea. Vă voi ține la curent cu evoluția acestui dosar important pentru infrastructura din România. Suntem aici să apărăm interesul public și să construim autostrăzi”, a transmis Cătălin Drulă.

Progres de 1% în cinci luni

Joi, 11 martie, ministrul Transporturilor din România anunța, pe pagina sa de Facebook, rezilierea contractului cu firma constructoare a tronsonului autostrăzii A 3 dintre Chețani și Câmpia Turzii.

”Destul! Pe A3, sector Cheţani – Câmpia Turzii, progresul în ultimele cinci luni a fost 1%. CNAIR a reziliat astăzi contractul cu constructorul. Cu lucrări începute în anul 2016, dar ajunse în 2021 abia la stadiul de sub 40%, nu putem face performanţă în dezvoltarea infrastructurii şi a României, în general”, a precizat ministrul Transporturilor din România.

Cătălin Drulă a mai menționat că ”în ultimele cinci luni, lucrările au avansat cu doar 1%”, motiv pentru care a solicitat conducerii Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere ”să implementeze un calendar accelerat pentru relicitare, astfel încât să avem un nou constructor în teren cât mai curând.”

”Este soluţia pe care CNAIR a încercat din răsputeri să o evite, pentru că relicitarea restului de tronson presupune nişte proceduri de relativă durată. Însă nu mai putem priva România de acest sector din autostrada A3. Avem nevoie de infrastructură urgent. Istoria acestei licitaţii, derulate în 2015, este şi o lecţie despre acceptarea unor oferte subevaluate de companiile participante. Valoarea licitată de compania câştigătoare a fost de 280 milioane lei, pe când estimarea iniţială pentru acest lot de 15,7 kilometri era de 620 de milioane lei. Termenele erau de 4 luni proiectare şi 12 luni execuţie pentru un segment de autostradă în relief foarte uşor”, a transmis ministrul Transporturilor din România.

Alex TOTH

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

DISCLAIMER
Atentie! Postati pe propria raspundere! Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii

Regulile de preluare a articolelor

Acest articol este proprietatea Cotidianului Zi de Zi și este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face doar în limita a 500 de semne, cu citarea sursei și cu link către pagina acestui articol.

De asemenea, verificati

Rețete străvechi promovate de gospodinele din satul mureșean Râpa de Jos

Gospodinele din satul Râpa de Jos, comuna Vătava, susţin că şi în Postul Mare, ce …