Planul Teritorial pentru o Tranziție Justă în curs de elaborare în județul Mureș, partea a II-a Administratie
  • redactia
  • 0 comentarii
  • 190 Vizualizări

Planul Teritorial pentru o Tranziție Justă în curs de elaborare în județul Mureș, partea a II-a

Consiliul Județean Mureș, are rolul de coordonator al procesului de elaborare a Planului Teritorial pentru o Tranziție Justă (PTTJ) în județul Mureș, document aflat în curs de elaborare care va deveni parte a Programului Operațional Tranziție Justă și va sta la baza accesării finanțărilor acordate prin FTJ. Având în vedere eligibilitatea întreprinderilor în cadrul Mecanismului pentru Tranziție Justă, intenția Consiliului Județean Mureș este de a colecta informații despre domenii economice emergente, idei de afaceri, instrumente de sprijin pentru mediul de afaceri care pot fi dezvoltate în județul Mureș, răspunzând astfel provocărilor economice, sociale și de mediu în contextul tranziției energetice din următorii ani. Cei interesați sunt rugați să completeze chestionarele online ce pot fi accesate la următoarele linkuri:

• Pentru IMM: https://bit.ly/31ysw26

• Pentru întreprinderi mari: https://bit.ly/3wml5t0

Programul Operațional Tranziție Justă 2021-2027 are o alocare orientativă de aproximativ 2,460 miliarde euro la nivel național, din care 0,937 miliarde euro din FTJ (Fondul de tranziție Justă), 1,2 miliarde euro Next Generation EU și 0,321 euro miliarde cofinanțarea națională.

Ce s-a realizat până la această dată?

Au fost completate  următoarele secțiuni din Planul teritorial pentru tranziție justă (PTTJ):

1.       Prezentarea procesului de tranziție și identificarea celor mai afectate teritorii din statul membru

1.1. Prezentare a procesului de tranziție preconizat către o economie neutră din punct de vedere climatic, în conformitate cu obiectivele planurilor naționale privind energia și clima și cu alte planuri de tranziție existente, cu un calendar pentru încetarea sau reducerea activităților precum extracția de cărbune și lignit sau producția de energie electrică pe bază de cărbune

1.2. Identificarea teritoriilor care se preconizează că vor fi cele mai afectate și justificarea acestei alegeri, cu estimarea corespunzătoare a impactului economic și asupra ocupării forței de muncă pe baza prezentării de la secțiunea 1.1

2.       Evaluarea provocărilor legate de tranziție, pentru fiecare dintre teritoriile identificate

2.1. Evaluarea impactului economic, social și teritorial al tranziției către o economie neutră din punct de vedere climatic

Identificarea activităților economice și a sectoarelor industriale afectate, făcând distincția între:

sectoarele în declin, care ar urma să își înceteze sau să își reducă în mod semnificativ activitățile legate de tranziție, inclusiv un calendar corespunzător;

sectoarele în transformare, care ar urma să fie supuse unei transformări a activităților, a proceselor și a producției.

Pentru fiecare dintre cele două tipuri de sectoare:

pierderile de locuri de muncă și nevoile de recalificare preconizate, ținând seama de previziunile privind competențele;

potențialul de diversificare economică și oportunitățile de dezvoltare.

IMPORTANT: În tot procesul de elaborare al PTTJ, este prezentă o echipă de consultanță contractată direct de către Comisia Europeană care are printre obiective, sprijinirea celor 6 județe.

Echipa de consultanță elaborează documente livrabile care conțin analize și date specifice fiecărui județ, aceste date fiind preluate și dezvoltate de către Consiliul Județean Mureș/Grupul de Lucru Județean al PTTJ.

Responsabilitatea elaborării PTTJ revine Ministerului Investițiilor și Proiectelor Europene (coordonator al POTJ la nivel național) și Grupului de Lucru Județean al PTTJ, aflat sub coordonarea Consiliului Județean Mureș.

În luna aprilie, echipa de consultanță a programat vizite în teritoriu și întâlniri de lucru cu scopul de a discuta prioritățile și ariile de investiții, aspecte care vor fi cuprinse în următoarele documente livrabile și vor sta la baza completării secăiunilor următoare din PTTJ:

2.2. Necesitățile și obiectivele de dezvoltare până în 2030 în vederea realizării neutralității climatice

necesitățile în materie de dezvoltare pentru a face față provocărilor legate de tranziție;

obiectivele și rezultatele preconizate prin punerea în aplicare a priorității FTJ.

2.3. Coerența cu alte strategii și planuri naționale, regionale sau teritoriale

strategii de specializare inteligentă;

strategiile teritoriale menționate la articolul 23 din Regulamentul UE[noul RDC];

alte planuri de dezvoltare regionale sau naționale.

2.4. Tipuri de operațiuni preconizate

tipurile de operațiuni preconizate și contribuția estimată a acestora la atenuarea impactului tranziției climatice

sprijin investițiilor productive ale altor întreprinderi decât IMM-urile (o listă exhaustivă a acestor operațiuni și întreprinderi, iar pentru fiecare dintre acestea, o justificare a necesității acordării acestui sprijin printr-o analiză a lacunelor care să demonstreze că pierderile de locuri de muncă preconizate ar depăși numărul preconizat de locuri de muncă create în absența investiției).

sprijin pentru investiții în vederea reducerii emisiilor de gaze cu efect de seră generate de activitățile enumerate în anexa I la Directiva 2003/87/CE (o listă exhaustivă a operațiunilor care urmează să fie sprijinite și o justificare a faptului că acestea contribuie la tranziția către o economie neutră din punct de vedere climatic și conduc la o reducere substanțială a emisiilor de gaze cu efect de seră care se situează sub nivelurile de referință pertinente stabilite pentru alocarea cu titlu gratuit în temeiul Directivei 2003/87/CE și cu condiția ca acestea să fie necesare pentru protejarea unui număr semnificativ de locuri de muncă).

sinergiile și complementaritatea operațiunilor avute în vedere cu alte programe din cadrul obiectivului privind investițiile pentru creștere economică și locuri de muncă (în sprijinul procesului de tranziție), cu alte instrumente de finanțare (Fondul pentru modernizarea sistemului Uniunii de comercializare a certificatelor de emisii) și cu ceilalți piloni ai Mecanismului pentru o tranziție justă (schema specifică din cadrul InvestEU și facilitatea de împrumut pentru sectorul public a Băncii Europene de Investiții) pentru a răspunde nevoilor de investiții identificate.

În ce constă implicarea dumneavoastră?

Identificarea și prezentarea de informații pe care le considerați relevante pentru a sta la baza justificării de intervenții/măsuri care să conducă la realizarea obiectivelor:

Informații/date statistice/ analize în domeniul de activitate (spre exemplu: 

analiza sectorului IMM din județ (evoluția sectorului în intervalul de timp 2010-2019, domenii în declin/ cu creștere rapidă, sectoare cu potențial de dezvoltare în județ, domenii  în care se constată lipsă de forță de muncă calificată, nevoi investiționale etc.).

date actualizate privind calitatea aerului în județ (ex: analiză privind contribuția sectoarelor economice la emisiile de gaze cu efect de seră);

evoluția învățământului profesional-dual în perioada 2010-2019 în județul Mureș: gradul de interes manifestat de mediul privat pentru calificare în învățământul dual; rezultatele colaborării cu mediul privat potențialul natural al județului Mureș de utilizare a surselor regenerabile de energie.

Ce proiecte/idei de investiții sunt luate în considerare în domeniul de activitate care s-ar putea încadra în prioritățile prezentate și ar răspunde obiectivelor programului?

Biroul de Presă al Consiliului Judeţean Mureş

Distribuie:

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

DISCLAIMER
Atentie! Postati pe propria raspundere! Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii

Recomandari

Recent
Popular
Etichete

Citeste Zi de Zi Online


 

 

 




 

 

Print


 

Media kit Zi de Zi 2022-2023

Transilvania Business

ARHIVE