Home / Cultură / Final de stagiune la Compania „Liviu Rebreanu“

Final de stagiune la Compania „Liviu Rebreanu“

Distribuie

Deşi pandemia a blocat în mare parte activitatea culturală din ţară, Teatrul Naţional Târgu-Mureş a căutat mereu, și a găsit, variante de a produce şi de a juca spectacole în condiţii de siguranţă, păstrând un nivel de exigenţă ridicat.

Visul de a fi cei mai buni

Astfel, la finele anului 2020, au avut loc premiere în regim live streaming ale spectacolelor „Villa Dolorosa“ de Rebekka Kricheldorf, regia Theodor-Cristian Popescu (producţie nominalizată la Premiul UNITER pentru Cel mai bun spectacol), „Nişte fete“ de Neil LaBute, regia Laura Moldovan, şi „Hoţii“ de Conor McPherson, regia Cristi Juncu.

Anul 2021 a adus o scădere a incidenţei de infectare şi, implicit, o relaxare a restricţiilor impuse de către autorităţi. Au fost astfel reluate spectacolele cu public şi au urmat premierele spectacolelor „Kasimir şi Karoline“ de Ödön von Horváth, regia László Bocsárdi, „Dostoievski-Trip“ de Vladimir Sorokin, regia Horaţiu Mihaiu şi „Întoarcerea“ de Laurenţiu Blaga, regia Adi Iclenzan.

Dacă mediul online a fost principalul canal de comunicare, dar şi mediul prin care evenimentele culturale au ajuns la public, acesta s-a dovedit un canal eficient şi pentru proiectul „Ro.Drama. Piese de teatru româneşti, de la începuturi până în prezent“, curatoriat şi coordonat de regizorul Adi Iclenzan. Proiectul a debutat la începutul lunii noiembrie 2020 şi, o dată la două săptămâni, în zilele de luni, şi-a propus să urmărească cronologic istoria piseselor de teatru românești. Formatul și abordarea conceptuală se găsesc la intersecția dintre spectacol lectură, podcast și teatru radiofonic, având în același timp o structură clară, dar și căutând o atmosferă deschisă spontaneității și o deschidere înspre dialog autentic. Proiectul a fost realizat de către Asociaţia pentru Teatru Liviu Rebreanu, în parteneriat cu Teatrul Naţional Târgu-Mureş, şi a culminat de Ziua Culturii Naţionale cu un Maraton de 24 de ore în cadrul căruia au fost prezentate şapte piese.

Cum teatrul are o funcţie socială puternică, prin implicarea sa în viaţa comunităţii pe care o deserveşte, proiectul Teatru la tine în şcoală, realizat de către Asociaţia pentru Teatru Liviu Rebreanu împreună cu Teatrul Naţional Târgu-Mureş, a propus o serie de activități menite să apropie și să îmbunătăţească atitudinea adolescenților față de literatură și să-i familiarizeze cu tipul de lucru, atmosfera și noțiunile specifice teatrului. Astfel, elevi din ani terminali de la cinci licee din Târgu-Mureş s-au întâlnit în cadrul orelor de literatură română cu actori ai Companiei „Liviu Rebreanu“ şi au dobândit o altă perspectivă faţă de operele literare studiate pentru examenul de Bacalaureat.

„Aş vrea să vă vorbesc un pic despre vis. Nimeni nu vorbeşte în teatrul românesc despre vis. Vorbim doar chestiuni administrative, când rolul nostru este să facem spectacole de teatru. Visul fiecăruia dintre noi, cred cu tărie asta, o practic de foarte mult timp, este că noi contăm. Dacă fiecare dintre noi crede că suntem cea mai bună trupă din România, şi o spun cu toată încrederea, atunci aşa va fi“, a declarat Nicu Mihoc, director artistic al Teatrului Naţional Târgu-Mureş – Compania „Liviu Rebreanu“ cu prilejul discursului susţinut la întâlnirea de închidere a stagiunii 2020-2021.

”Teatru popular modern”

Finalul de stagiune a adus publicului o surpriză inedită: proiectul ”Teatru popular modern”, iniţiat de către Asociaţia pentru Teatru Liviu Rebreanu, împreună cu Teatrul Naţional Târgu-Mureş, în cadrul căruia a fost prezentat spectacolul „Trei Titanici mici“, cuprinzând  trei interpretări ale povestirii „Titanicul“ de Florin Lăzărescu, utilizând trei limbaje populare diferite: sketch, spectaculos și hip-hop.

Spectacolul s-a jucat în aer liber atât în Cetatea Medievală, cât şi pe strada George Enescu, în cadrul Nopţii Muzeelor 2021, atrăgând un public divers, deschis şi entuziast, iar odată cu debutul stagiunii 2021-2022, tripticul „Trei Titanici mici“ va fi reluat.

Chiar dacă majoritatea festivalurilor de profil s-au desfăşurat online în ultimul an, în septembrie 2020 la Timişoara a avut loc Festivalului FEST-FDR S.O.S. 2020, unde a fost prezentat şi spectacolul „Constantin“ de Alexandru Popa, în regia lui Tudor Lucanu. 

Prezenţa online poate sprijini un spectacol să ajungă în toate colţurile lumii şi asta s-a întâmplat şi în cadrul seriei RCI Digital Stage coordonate de ICR New York. Spectacolul „Tatăl meu, preotul“ de Gabriel Sandu, regia Leta Popescu, a fost difuzat online pe paginile de Facebook şi YouTube ale Institutului Cultural Român din New York în luna mai, urmând ca în 14 iulie, de la ora 21.00 (ora locală a României), să fie difuzat pe aceleaşi canale spectacolul „Kasimir şi Karoline“ de Ödön von Horváth, în regia lui László Bocsárdi.

(A.V. / Foto: Bristena)


Citește și despre proiectul „Cu ochii larg deschişi”:

 

Cinci docufiction despre căderea și ridicare din abuzul de droguri

 

Sticker/Cine sunt eu? – o parabolă a pierderii identității din cauza drogurilor

 

”Dealerul morții”, evadare din ”infernul drogurilor”

 

Clean-up. Curajul Mădălinei

 

Povestea lui Mircea

 

Povestea Melaniei, nevoia de iubire şi atenţie satisfăcută cu droguri

   

De asemenea, verificati

Bernadette Szocs, început fulminant la WTT Champions Incheon 2024

Distribuie Mureșeanca Bernadette Szocs a avut un început fulminant la WTT Champions Incheon 2024. Potrivit …

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

DISCLAIMER
Atentie! Postati pe propria raspundere! Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii

Regulile de preluare a articolelor

Acest articol este proprietatea Cotidianului Zi de Zi și este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face doar în limita a 120 de semne, cu citarea sursei și cu link către pagina acestui articol.