FOTOREPORTAJ. Gala Presei Mureșene 2021. Lecție interactivă despre jurnalismul de calitate Cultură
  • redactia
  • 0 comentarii
  • 742 Vizualizări

FOTOREPORTAJ. Gala Presei Mureșene 2021. Lecție interactivă despre jurnalismul de calitate

Gala Presei Mureșene 2021, eveniment care a debutat luni, 23 august, cu conferința ”Presa locală – 1990 – 2021. Evoluție și noile provocări”, a continuat marți, 24 august, cu workshop-ul ”Presa locală – print, on-line, radio și videojurnalism”. Spre deosebire de ziua anterioară, workshop-ul de marți a avut o desfășurare mult mai proactivă, invitații fiind ”distribuiți” la șapte mese unde au interacționat, prin rotație, cu tot atâția speakeri.

Sala ”Europa”, transformată în redacție

Modul de desfășurare al panelului a fost coordonat de Ligia Voro, redactor șef al revistei economice Transilvania Business și senior-editor al cotidianului Zi de Zi, care i-a avut invitați pe următorii jurnaliști: Simona Boantă (TVR Târgu Mureș), Adrian Giurgea (Agenda de Mureș), Cătălin Vischi (Msnews), Karácsonyi Zsigmond (Népújság), Farczádi Attila (Radio Gaga) și Valentin Covaciu (designer, scriitor).

Timp de mai bine de două ore, cei șapte jurnaliști speakeri au transformat sala de conferințe ”Europa” din incinta Hotelului ”Grand” într-o veritabilă redacție, iar publicul format din purtători de cuvânt și comunicatori ai unor instituții publice și entități private, dascăli și elevi au avut prilejul de a afla detalii direct de la sursă despre ce înseamnă, teoretic și mai ales practic, presa în multiplele ei variante: print, on-line, radio, televiziune și videojurnalism.

”Ne-am gândit la acest workshop în cadrul proiectului nostru Gala Presei Mureșene 2021, am considerat că trebuie să venim în fața dumneavoastră, să ne cunoașteți și să ne aflați și dorințele și problemele cu care ne confruntăm. De asemenea, am vrut să aflați de la noi ce nu funcționează în relația noastră să zicem instituțională, pentru că avem astăzi aici purtători de cuvânt de la instituții publice și ai unor companii. Mă bucur foarte, foarte mult că sunt atât de mulți elevi, atât de gimnaziu cât și de liceu, cărora le vom preda, poate, într-o zi, ștafeta, și ei vor fi reporterii, redactorii, redactorii șefi sau managerii de presă de mâine”, s-a adresat celor prezenți jurnalista Ligia Voro.

Relația presă – societate și principiul dominoului

În scurta sa autoprezentare, Simona Boantă a afirmat că a absolvit jurnalismul la Universitatea Media.

”Atunci nu prea știam exact ce înseamnă presa și în ce mă bag”, a rememorat Simona Boantă începuturile sale în mass media.

”Pregătindu-mă pentru ziua de astăzi mi-am dat seama că până la urmă e important să știți nu doar ce se vede sau ce auziți despre noi pentru că suntem oameni, avem și noi visuri și probleme, și vom vorbi astăzi despre toate, astfel încât ne puteți întreba orice”, a adăugat jurnalista care își desfășoară activitatea la TVR Târgu Mureș.

Creatorul brandului Agenda de Mureș, Adrian Giurgea, a intrat în mass media în urmă cu 25 de ani, când spera că presa ”va fi nemuritoare”. Astăzi, Adrian Giurgea este de părere că mass media poate renaște, demers care depinde în mare parte de ”cei tineri și de cei care citesc sau ne-au citit.”

”Dacă cititorul nu se întoarce la presă și crede că folosind telefonul e el însuși ziarist, încet, încet ajungem la a muri cu toții, nu doar presa, ci și societatea. E părerea mea, pentru că nu aveți și nu o să aveți niciodată ca individ puterea pe care o are o redacție”, a expus creatorul paginii web și a televiziunii online Agenda de Mureș, care a mărturisit că în continuare crede în viitorul presei.

”Timpul și dinamica media românești m-au făcut să trec (de la presa scrisă – n.r.) la radio, la televiziune și să ajung acolo unde n-am crezut vreodată, la online, unde de fapt presa se face la fel dacă vrei să faci presă, schimbi doar canalul de comunicare către public și îi dai posibilitatea publicului să facă ceea ce ai învățat să faci în facultate, adică presă, ascultând întrebările lui”, a subliniat Adrian Giurgea.

”Câinii” din presă, utili; ”urșii”, dăunători

”Venetic” pe meleaguri mureșene după cum s-a autocaracterizat, Cătălin Vischi a ”aterizat” în județul Mureș în anul 2017, odată cu lansarea paginii web www.msnews.ro.

”Fac presă de pe vremea dinozaurilor, din 1994, în cei 27 de ani de presă am activat în toate domeniile care s-au inventat până în momentul acesta: televiziune, radio, presă scrisă de toate felurile, toate regimurile de apariție, cotidian, săptămânal, bilunar, lunar, practic în toată presa scrisă și evident în presa online”, a punctat Cătălin Vischi.

”Există un soi de proverb asiatic care zice că omul puternic a început să nu mai latre în momentul în care și-a cumpărat câine. Noi am trecut peste această parte cu cumpăratul câinelui, câinele este o anexă în momentul acesta a omului puternic, a instituției, a firmei și așa mai departe. O să vreau să vorbim despre ce vreți dumneavoastră, dar unul dintre subiectele pe care aș vrea să îl abordăm este modul în care câinele, cu ghilimelele de rigoare, poate să își păstreze și onestitatea profesională, de comunicator, și relația cu receptorul comunicației sale, adică cu media în general, pentru că de acolo pornește către public”, și-a completat mesajul jurnalistul care își desfășoară activitatea pe platforma www.msnews.ro.

”Unii au vorbit despre câinii de pază, eu zic că cei care fac prin telefon pe diferite platforme online, singuri, ceva, sunt urșii. Noi trebuie să fim câinii de pază. Deci urșii se bagă între oameni și mușcă și fac victime. Noi nu trebuie să facem victime, noi trebuie să păstrăm anumite valori”, și-a început alocuțiunea Karácsonyi Zsigmond, care a dezvăluit apoi că a publicat primul reportaj taman în anul… 1978.

De atunci și până în prezent, activitatea lui Karácsonyi Zsigmond, sau Zsiga cum e alintat de colegii de breaslă, a avut la temelie curiozitatea profesională combinată cu acuratețea și corectitudinea informației.

”Nici după câteva decenii nu pot să mă las de presă fiindcă mă interesează ce se întâmplă. Cei care au fost la biroul la mine au văzut că am o mică statuetă ceramică, făcută de un caricaturist, puțin ironic. Este o femeie cu fustă lungă până jos, care are patru picioare. Și întrebarea este: ce se întâmplă sub fustă? Unii zic că se întâmplă ceva legat de sex, alții zic că a ascuns pe cineva. Rolul nostru, al ziaristului, este să descoperim ce este sub fustă, nu să ne dăm cu părerea”, a arătat redactorul șef al cotidianului Népújság.

La final, Karacsony Zsigmond a avut un mesaj atât pentru jurnaliști, cât și pentru utilizatorii de gadgeturi care postează pe rețele de socializare: ”Nu contează ce instrument folosiți, ci credibilitatea. Aș sublinia, credibilitatea a ceea ce comunicați.”

De la încredere, la adevăruri incomode

Farczádi Attila și-a început activitatea jurnalistică în 1993, la 18 ani, având așadar o experiență vastă în ceea ce înseamnă mass media.

”Am trecut nu spun prin toate, dar aproape prin toate redacțiile din Târgu Mureș. Nu una după cealaltă, ci în mod paralel, pentru că am fost nevoit. Cred că știți mulți că nu se plătește prea bine în presă, cei care rămân în domeniu trebuie să vrea foarte tare să facă acest lucru și în timp am văzut câți au început și câți s-au detașat și s-au mutat în alte părți”, a afirmat jurnalistul de la Radio Gaga.

Totodată, Farczádi Attila a devoalat că lucrează la Radio Gaga din 1999 și că în decursul anilor a activat și în domeniul comunicării  politice, în mai multe campanii electorale.

”Știu și ce este în partea cealaltă a mesei. De obicei spun că jurnaliștii trebuie să fie de două ori mai isteți decât comunicatorii, pentru că trebuie să știe ce vrea celălalt care scrie comunicatul să transmită și tu să nu dai mai departe exact același lucru, pentru că trebuie să ai în vedere interesul aceluia care te citește, te ascultă sau te vede”, a menționat Farczádi Attila.

”Mereu trebuie să învățăm de la cei mai buni decât noi”, a conchis Farczádi Attila.

Lista speakerilor a fost întregită de Valentin Covaciu, fost tehnoredactor și reporter al cotidianului Zi de Zi, scriitor, grafician și mai nou organizator și manager de evenimente culturale.

”O să încerc, în măsura în care o să îmi permită timpul, să vă arăt cum arată un ziar din spate, înainte să ajungă la tarabă, în mâinile noastre”, a spus scriitorul care a intrat în câmpul muncii în funcția de tehnoredactor, pe când avea vârsta 20 de ani.

În mesajul său, Valentin Covaciu a fost de părere că ne aflăm într-una ”din cele mai bune perioade pentru presă.”

”Inclusiv în România aveam multe publicații de încredere, avem și publicații nișate pe anumite domenii, avem și publicații generaliste, sunt jurnaliști importanți care fac investigații, trebuie doar să îi urmărirm, să îi citim, În plus, pentru noi ca cititori, consumatori, ei sunt foarte aproape de găsit și foarte accesibili, asta datorită tehnologiei”, a subliniat Valentin Covaciu, care a rostit, la final, un adevăr insuficient de bine (re)cunoscut de către consumatorii de mass media: înainte de toate, presa este o afacere și nu o instituție de binefacere.

Urmează gala, joi

Gala Presei Mureșene 2021 va continua marți, 24 august, de la ora 11.00, în aceeași locație, cu workshop-ul ”Presa locală – print, on-line, radio și videojurnalism”, iar gala propriu zisă se va desfășura joi, 26 august, de la ora 16.30, în incinta Centrului de evenimente RAB din Sângeorgiu de Mureș.

În cadrul galei vor fi acordate 30 de premii unor foști și actuali jurnaliști mureșeni care au făcut istorie în domeniul în care au activat sau activează, de la presă scrisă, la radio, tv, online și social media. Totodată, lista premianților va fi întregită de comunicatori ai unor instituții publice și companii private, precum și de reprezentanți ai administrației locale din județul Mureș.

Gala Presei Mureșene 2021 este organizată Asociația Educație pentru Europa cu sprijinul următorilor parteneri: Primăria municipiului Târgu Mureș, CIS Gaz, Ansamblul Rezidențial Concept 9, E.ON România, Crama Liliac, Lavandei Residence, Dafcochim, Astor-Valpet, Hirschmann Automotive TM, Azomureș, Crama Sântu, Gombos Security, Azotrans, Maurer Residence, Schuster Ecosal, Nakita Prod Comimpex, Clini-Lab, Lecoimpex, Durkopp Adler, Centru de Sticlă- Primer Electro, Primăria Sovata, Darina, Florăria Magnolia, Artizan, Profireklam, Editura Edu, Mind the Gap, Cabinet Medical Endoartroscopia, Aquaserv și Centrul Medical Ultratest.

Participarea la evenimente se face în condițiile prevăzute de Hotărârea nr. 580 din 27 mai 2021 privind prelungirea stării de alertă pe teritoriul României începând cu data de 13 mai 2021.

Text și foto: Alex TOTH

Distribuie:

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

DISCLAIMER
Atentie! Postati pe propria raspundere! Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii

Recomandari

Recent
Popular
Etichete

Citeste Zi de Zi Online


 

 

 




 

 

Print


 

Media kit Zi de Zi 2022-2023

Transilvania Business

ARHIVE