Home / Editorial / Gala Presei Mureșene 2021. Punct ochit, punct citit!

Gala Presei Mureșene 2021. Punct ochit, punct citit!

Din orice punct al subiectului aș începe, pot să argumentez și să mă auto-contraargumentez la nesfârșit. Orice adevăr sau teorie aș expune despre presa locală și istoria acesteia, aproape imediat aș putea să demonstrez că adevărul nu e gol-goluț sau teoria e doar teorie și în practică au fost și excepții clare.

Pornind de la acest paradox și ținând cont de faptul că am activat mulți ani ca jurnalist, apoi jurnalist de anchetă și editorialist, apoi ca redactor șef, apoi ca proprietar de canal media, aș începe disecția presei la momentul în care ne aflăm – 2021 cu câteva idei mai puțin exprimate public și deci mai puțin dezbătute. Oarecum vreau să ne dăm de lucru în cadrul dezbaterilor din aceste zile, când Zi de Zi organizează Balul presei – ocazie cu care îi felicit pentru inițiativă.

1. În primul rând post de radio local nu mai există în sensul jurnalistic al cuvântului. Dacă Radio Târgu Mureș – postul de stat al Statului român, respectiv Radio Ga-Ga – postul recent achiziționat de Statul ungar prin intermediul unei asociații non-profit – nu ar exista, plaja ar fi complet virgină în Târgu Mureș. Nici în județ situația nu e mult mai roz, chiar dacă există o minimă activitate jurnalistică.

2. Televiziunile locale trec prin cea mai gravă criză existențială de la apariția acestora pe malurile Mureșului: din ce în ce mai puțini oameni stau în fața canalelor de televiziune locale, iar generațiile tinere nici nu mai pun televizorul pe listele de aparatură electrocasnică. Sau îl folosesc pentru alt tip de content – în general de pe platforme on-line (netflix, youtube etc). Presa video locală pe platformele sociale este practic în fază incipientă și este singura variantă de a furniza informații generației noi. ”Te duci după ei” – ar fi filosofia de bază.

3. Vlogging, LIVE, video-jurnalism, toate despre subiecte locale – acestea sunt direcțiile de viitor. Jurnalismul tradițional se transformă și cine nu se urcă în tren rămâne în urmă. Uitați rețetele tradiționale de a scrie și face articole. În noua lume on-line cititorii intră în proporție covârșitoare de pe telefoanele mobile și caută titluri. Atât.

4. Cotidianul ca specie în peisajul media este un produs expirat, însă poate deveni obiect de artă încet și sigur; exact ca plăcile de pick-up. Contentul de calitate va fi ”savurat”, nu citit, restul merge la învelit slănina. ”Printul” nu va dispărea dar va deveni un produs din ce în ce mai rar de găsit și savurat. Ca produs și proces de producție, cotidianul printat a devenit desuet; conținutul său este cunoscut în mare parte în mediul online cu cel puțin 12-16 ore înaintea apariției fizice pe tarabă. Așadar, el trebuie să vină cu altceva la ordinea zilei. Cel mai greu moment pentru mine ca jurnalist a fost când a trebuit să oprim ediția printată și să devenim canal media pur on-line. Dar am făcut-o și nu-mi pare rău nicio clipă.

5. Cine e jurnalistul în 2021? Oricine la prima vedere, iar populația a devenit unul dintre cei mai importanți furnizori de informații, mai ales ocolind canalele media și furnizând direct informația pe grupurile de pe rețelele sociale.

6. Cine e cititorul în 2021? Doar cel interesat de subiect. În urmă cu câțiva ani se mai practica ”răsfoitul știrilor” de amorul artei/cunoașterii și al informării în general, acum se caută doar titlurile și se merge ”punct ochit, punct citit”.

7. Sfântul Graal al presei: cum aduci cititorii să te urmărească și să se întoarcă la tine? Care e rețeta magică? Dacă excluzi accidentele auto (sau de tot felul) cât mai oribile și poveștile de succes care plac tuturor, rămâne un dans al subiectelor bune care nu interesează pe nimeni cu subiectele nesemnificative care prind un val de dezbateri și devin virale.

8. Credibilitate, atitudine, gândire pozitivă, corectitudine, profesionalism, normalitate. Acestea ar fi câteva dintre atributele pe care nu le respectăm – în primul rând noi, presarii, ca tagmă – în relația cu cititorii. Apoi, ne mirăm că nu funcționează șandramaua. De aici, de la primele litere ale abecedarului de jurnalist ar trebui începută discuția.

9. Finanțarea presei. Tâmpeniile legate de acest subiect parcă sunt mai mari, mai late și mai lăbărțate la Târgu Mureș comparativ cu alte locuri din țară. Peste tot în lumea mare sub o formă sau alta mass-media lucrează cu autoritățile locale, regionale și naționale. E logic să fie așa pentru că și statul are nevoie de comunicare cu populația, iar mass-media este una dintre variante. Pornind din acest punct al discuției și de la faptul că și publicitatea costă la fel ca orice alt produs sau serviciu sunt de părere că nu ideea de a lucra cu statul este greșită ci modalitatea în care această relație de lucru este înțeleasă și manipulată de ambele părți (presă – autorități) este greșită. Și nu intru în detalii acum, dar poate o dată…

Și da, consider că nu toți oamenii de afaceri au maturitatea de a înțelege rolul mass-media în societate. 

Să fie într-un ceas bun!

Cristian TEODORESCU, Punctul.ro

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

DISCLAIMER
Atentie! Postati pe propria raspundere! Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii

Regulile de preluare a articolelor

Acest articol este proprietatea Cotidianului Zi de Zi și este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face doar în limita a 500 de semne, cu citarea sursei și cu link către pagina acestui articol.

De asemenea, verificati

Ioana Pârvulescu inaugurează ”Scriitori la școală” 2021

A patra ediție a proiectului ”Scriitori la școală”, care va avea loc în perioada septembrie-noiembrie, …