Monica Avram, un manager de 9,13 Cultură
  • Malina Moraru
  • 0 comentarii
  • 2165 Vizualizări

Monica Avram, un manager de 9,13

În urma evaluării raportului de activitate pentru activitatea managerială desfășurată de către directorul Bibliotecii Județene Mureș pentru perioada mandatului de doi ani, respectiv perioada cuprinsă între 1 aprilie 2019 și 1 decembrie 2021, conducerea Consiliului Județean Mureș, denumit în continuare autoritatea pentru Biblioteca Județeană Mureș, i-a acordat Monicăi Avram nota 9,13.

Potrivit raportului de activitate, analiza şi notarea raportului de activitate şi a interviului se fac în baza următoarelor criterii de evaluare: evoluția instituției în raport cu mediului în care își desfășoară activitatea; evoluția profesională a instituției și propuneri privind îmbunătățirea acesteia; organizarea, funcționarea instituției și propuneri de restructurare și/sau de reorganizare, pentru mai buna funcționare, după caz; evoluția situației economico-financiare a instituției; sinteza programelor și a planului de acțiune pentru îndeplinirea obligațiilor asumate prin proiectul de management; previzionarea evoluției economico-financiare a instituției, cu o estimare a resurselor financiare ce ar trebui alocate de către autoritate, precum și a veniturilor instituției ce pot fi atrase din alte surse.

Activități multe și parteneriate importante

În dosarul activităților în parteneriat, Biblioteca Județeană Mureș numără felurite activități realizate împreună cu organizații ale scriitorilor și criticilor literari,Teatrul pentru Copii din Alba Iulia și Universitatea de Arte din Târgu Mureș, Muzeul Județean Mureș, Căminul Pentru Persoane Vârstnice din Târgu Mureș, Ambasada SUA la București, Palatul Copiilor, Școala Gimnazială nr. 7, Liga Scriitorilor Români,  Filarmonica de Stat din Târgu Mureș, Ansamblul Artistic Profesionist „Mureșul”, Teatrul Național Târgu Mureș, Muzeul Haáz Rezső din Odorheiul Secuiesc, Muzeul Național al Unirii din Alba Iulia, Biblioteca Județeană „O. Goga” Cluj, Penitenciarul Târgu Mureș, Primăria Târgu Mureș, Centrul Județean de Resurse și Asistență Educațională Mureș, Italia, Spania, Bulgaria, Olanda și altele.

„Toate acestea confirmă faptul că Biblioteca își desfășoară activitatea într-un cadru benefic actului cultural și că, singură sau alături de parteneri și colaboratori, contribuie decisiv la conturarea și susținerea actului cultural în toate componentele lui. Cadrul benefic are în vedere în egală măsură resursele Bibliotecii, dar și faptul că în Târgu Mureș își desfășoară activitatea numeroase instituţii culturale şi de învăţământ de prestigiu, atât în sectorul bugetar, instituții subordonate fie Consiliului Județean, fie autorității locale, sau instituții care se definesc prin apartenența la alte autorități, publice sau private – dar care au în comun componenta culturală a activității de bază. Toate acestea reprezintă o carte de vizită, un act de identitate culturală a zonei mureşene”, a subliniat Monica Avram în respectivul raport de activitate. 

Peste 1.300 de activități în perioada 2019-2021

Potrivit aceleiași surse, în decursul anilor 2019-2021, Biblioteca Judeţeană Mureş a parcurs două etape de activitate: prima fiind cuprinsă între lunile aprilie 2019 și mai 2020, perioadă în care a fost desfășurată muncă la domiciliu, urmată de o lună de șomaj tehnic, iar a doua perioadă fiind cuprinsă între lunile: mai 2020 și decembrie 2021 timp în care a există program cu public, cu restricțiile impuse conform legislației în vigoare. Conform calendarului lunar al activităților culturale lunare, în anul 2019 au fost realizate 1.143 de activități, din care 589 expoziții și 554 activități cu public, iar în anul 2020 în intervalul: 1 ianuarie – 12 martie, au fost propuse și realizate 71 de activități cu publicul, incluzând și cursurile, cluburile de învățare a limbilor străine (engleză și germană), precum și 100 de expoziții de carte și grafică sau desene în parteneriat cu diverse școli și grădinițe.

Achiziții, restaurări, documente de peste un milion de lei 

De asemenea, conform datelor precizate în raportul de activitate, s-a pus accent pe întreaga durată a perioadei raportate 2019-2021, pe creşterea nivelului de dotare tehnică, pe întreţinere, buna funcționare a instituției. În acest sens, Biblioteca a beneficiat de mai multe surse de finanţare sau de donaţii, astfel încât suma totală a achizițiilor, a restaurărilor, reparațiilor, proiecte finalizate sau în proces de realizare este de peste 1.300.000 de lei. Totodată, prin intermediul Ambasadei SUA la Bucureşti, prin finanţarea Centrului de Resurse American Corner în anii 2019-2021 au fost achiziţionate din fondurile provenite de la partenerul american bunuri și produse necesare bunei funcționări a secției, de peste 60.000 de lei. 

Potrivit aceluiași document ce atestă activitatea managerială, Primăria municipiului Târgu Mureș a alocat, în baza Hotărârii Consiliului Local Municipal Târgu Mureș nr. 151/20 decembrie 2012, privind aprobarea cofinanțării filialelor de cartier ale Bibliotecii Județene Mureș pentru achiziționarea de documente, conform articolului 27 alineatul (4) și articolului 39 din Legea Bibliotecilor 334/ 2002 republicată a sumei de 9.950 de lei în anul 2019.

Cursuri de specializare pentru personal

Potrivit sursei citate, pe parcursul anilor 2019-2021, Biblioteca a funcționat cu un număr de 57 de angajați, din totalul de 59 de posturi existente în organigrama anului 2019; 55,5 de angajați, din totalul de 59 posturi existente în organigramă anului 2020; 56,9 de angajați, din totalul de 59 de posturi existente în organigrama anului 2021. Conducerea Bibliotecii Județene s-a ocupat de evoluția personalului prin organizarea sau deplasarea angajaților la anumite cursuri de perfecționare și conferințe, astfel încât serviciile oferite locuitorilor județului Mureș să depășească linia mediocrității. 

„Personalul, principala resursă strategică a Bibliotecii, reprezintă unul dintre punctele forte ale instituției. Dat fiind faptul că Biblioteca funcționează în șase locații, iar din zece secții de relații cu publicul (incluzând și Biblioteca „Teleki- Bolyai”) șase sunt deservite de câte un singur bibliotecar, în mod firesc politica de personal a vizat pregătirea profesională a angajaților. Pe durata celor trei ani, au fost identificate diverse tipuri de cursuri, inclusiv cursuri gratuite sau sponsorizate. După începerea pandemiei, am încercat să identificăm cursurile de perfecționare de maximă importanță, dar în variantă online, pentru siguranța angajaților”, a mai precizat Monica Avram.

Analiză Swot

În cadrul aceluiași raport de activitate, a fost realizată „Analiza Swot” ce surprinde analiza mediului intern și extern, puncte tari, puncte slabe, oportunități, sau amenințări ținându-se cont nu doar de aspectele generale ale activității specifice bibliotecii ci și contextul pandemiei care a avut o influența importantă în desfășurarea activităților programate. 

Punctele tari în contextul pandemiei:

– Transformarea Bibliotecii în punct de informare real și eficient cu privire la măsurile aplicate în țară;

– Cooptarea Bibliotecii în programe de interes județean pe linia asigurării accesului la informare pe durata stărilor de urgență/ alertă;

– Promovarea componentei digitale a colecțiilor Bibliotecii și completarea bazelor digitale de date;

– Crearea de servicii noi, în special în mediul virtual, care să completeze nevoia de informare;

– Crearea serviciului de email pentru secția de publicații periodice (solicitări de scanare trimise prin e-mail);

– Valorificarea colecțiilor Bibliotecii prin redactarea a numeroase materiale video, prezentate pe canalele de comunicare (pagina de Facebook, site, canalul Youtube al Bibliotecii);

– Valorificarea potențialului uman – prin implicarea în crearea de materiale în format digital, pornind de la resursele Bibliotecii;

– Achiziționarea a două sterilizatoare pentru igienizarea cărților – extrem de benefice nu doar în contextul pandemiei;

– Trecerea de la permisul laminat la permisul de tip card.

Puncte slabe în contextul pandemiei:

– Resurse limitate din punct de vedere tehnic pentru a pune în aplicare toate proiectele;

– Limitarea, ulterior blocarea accesului utilizatorilor la dotările tehnice ale Bibliotecii (calculatoarele pentru public);

– Interzicerea accesului publicului la rafturi în secțiile de împrumut la domiciliu (în baza ordinelor comune ale ministrului culturii și ministrului sănătății) pentru aproape un an și jumătate;

– Imposibilitatea organizării unor evenimente culturale, cu care publicul era obișnuit.

Oportunități:

– Completarea masivă a catalogului online al Bibliotecii, la toate secțiile;

– Implicarea – alături de alți parteneri – în proiecte care au susținut accesul la informare pe durata stărilor de urgență/ alertă;

– Transformarea Bibliotecii în principală resursă de informare a comunității în ceea ce privește măsurile adoptate pe durata pandemiei;

– Atragerea spre Bibliotecă a unor parteneri/ sponsori din alte domenii (aparatură pentru termoscanare, materiale igienizante etc.);

– Valorificarea potențialului cultural, documentar, tehnic și uman al Bibliotecii;

– Parteneriate care au dus la digitalizarea masivă a fondului de publicații periodice, dar și a celui documentar.

Amenințări:

– Scăderea numărului de utilizatori reali ai bibliotecii, pe fondul creșterii numărului de utilizatori virtuali;

– Deteriorarea legăturii directe dintre bibliotecari și utilizatori (interzicerea accesului în secții, certificatul verde etc.);

– Limitarea locurilor la sala de lectură a determinat reacții negative din partea utilizatorilor;

– Buget redus, iar o parte din acesta a fost afectat achiziționării materialelor igienico-sanitare impuse de contextul epidemiologic.

Întregul raport de activitate al directorului Monica Avram pe parcursul mandatului de doi ani poate fi consultat pe pagina web a Consiliului Județean Mureș, www.cjmures.ro.

Distribuie:

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

DISCLAIMER
Atentie! Postati pe propria raspundere! Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii

Recomandari

Recent
Popular
Etichete

Citeste Zi de Zi Online


 

 

 




 

 

Print


 

Media kit Zi de Zi 2022-2023

Transilvania Business

ARHIVE