Home / Gala Presei Mureșene / Teatrul. Despre cultură, educație și dezvoltare

Teatrul. Despre cultură, educație și dezvoltare

Distribuie

În generațiile noastre, aka generația ,,Z’’ cultura nu este atât de importantă pe cât era în vremurile de dinainte. Adolescenții nu mai găsesc distracție sau sens în multe dintre activitățile culturale ale orașului, iar din această cauză locurile importante în dezvoltarea unui copil nu sunt pe atât de populare pe cât ar trebui să fie. Din punct de vedere cultural, teatrul are o influență asupra viziunii, dezvoltării și modului de gândire și de exprimare a unui adolescent, copil sau adult.

Teatru și video-uri cu pisici…

Copiii trec prin diverse schimbări și cel mai important aspect din evoluția lor este cunoașterea de sine. Teatrul este mijlocul prin care cultura ajunge ușor la sufletele celor mici și mari. În timp ce la școală istoria țării noastre este predată monoton și greoi, pe scenă fiecare informație prinde viață și culoare.

Adolescenții nu merg des la teatru, pentru că teatrul înseamnă analiză, imaginație, gândire… și de ce să gândești când poți deschide ușor telefonul la filmulețe cu pisici. Actoria, față de alte arte, ajută la dezvoltarea personală doar prin simpla interpretare a scrierii unui autor.

,,Teatrul este o artă a prezentului”

Andrei Zalum este elev în clasa a XI-a la secția de actorie a Liceului de Artă din Târgu-Mureș. Tânărul este pasionat de teatru de când era mic și viziona spectacolele împreună cu mama sa. Deși “teatrul în adolescență” poate fi, la prima vedere, un subiect controversat, Zalum povestește cu entuziasm despre iubirea lui pentru artă.

Totul a pornit la vârsta de 7 ani, când a fost cu mama lui la teatru, la o  monodramă. Singura amintire de atunci a fost dorința puternică de a deveni actor. Acum e la un pas de a-și vedea visul cu ochii. Prima regulă care i-a fost clară, în minte: a nu se confunda teatrul cu filmul, pentru că este o diferență uriașă.

Teatrul te dezvoltă complet diferit, deoarece energia proprie și energia publicului se contopește într-un vortex uriaș, care la urmă creează realul. Impresia publicului este că teatrul se joacă pentru el, când, de fapt, un actor joacă și pentru pentru sine.

“Teatrul este un fenomen cultural pentru că definește nu doar publicul, ci și pe noi, ca oameni. Regizorul scrie o întreagă poveste, iar actorul devine un personaj unic. Mi-am dat seama că arta pe care o creez interpretând este în primul rând pentru mine, iar ceea ce fac bine, transmit mai departe. Pe scenă mă străduiesc să creez oglinzi, chiar dacă uneori nu reflectă cea mai frumoasă latură a caracterului spectatorilor, important e că aceștia se regăsesc și încep să își pună întrebări: Sunt eu, oare, la fel de egoist/ bun/ frumos/ deștept/ ignorant ca personajul din fața mea?!… Desigur că vrem cu toții să atingem perfecțiunea, dar știm că doar Divinul e perfect. Iar noi, prin arta pe care o facem încercăm să găsim Divinul”, a declarat Andrei Zalum.

Teatrul cultural și sufletul omului

În timp ce regizorul țese o întreagă poveste inspirată din operele autorilor români și nu numai, actorii devin mereu și mereu alte persoane. Un fel de renunțare la sine, am putea spune.

În fața unei piese de teatru, oamenii au în general trei reacții. Râd la comedie, se ofensează la piesele care-i pun în situația de a se vedea pe sine sau rămân fără glas la spectacolele care îi marchează. Piesele de teatru care te lasă fără glas și cele care te ofensează sunt cele mai importante.

De ce?

Pentru că ele te obligă să te observi din exterior și să te întrebi dacă tu ai iubi o asemenea persoană.

Dacă vă întrebați ce legătură are cultura teatrală cu sentimentele unui om, răspunsul e simplu și îl dau artiștii și spectatorii: Evoluția!

Din păcate, oamenii din ziua de azi nu mai pun accent pe cultură sau dezvoltare. Pentru mulți dintre noi este de ajuns să primim minimum de informații în orice domeniu. Teatrul oferă subtil informații și obligă publicul să mediteze la ele. Astfel, fiecare piesă poate deveni o oglindă care ajută în drumul spre schimbare.

Yasmine FORRER


Citește și despre proiectul „Cu ochii larg deschişi”:

 

Cinci docufiction despre căderea și ridicare din abuzul de droguri

 

Sticker/Cine sunt eu? – o parabolă a pierderii identității din cauza drogurilor

 

”Dealerul morții”, evadare din ”infernul drogurilor”

 

Clean-up. Curajul Mădălinei

 

Povestea lui Mircea

 

Povestea Melaniei, nevoia de iubire şi atenţie satisfăcută cu droguri

   

De asemenea, verificati

Încă o balastieră în județul Mureș

Distribuie Comisia de Analiză Tehnică din cadrul Agenției pentru Protecția Mediului Mureș a decis, recent, …

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

DISCLAIMER
Atentie! Postati pe propria raspundere! Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii

Regulile de preluare a articolelor

Acest articol este proprietatea Cotidianului Zi de Zi și este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face doar în limita a 120 de semne, cu citarea sursei și cu link către pagina acestui articol.