Home / Invatamant / Programul Național pentru Reducerea Abandonului Școlar la Școala Gimnazială Nadeș

Programul Național pentru Reducerea Abandonului Școlar la Școala Gimnazială Nadeș

Distribuie

Motto: „Cel mai măreţ adevăr este recunoaşterea că în fiecare om, în fiecare copil este potenţial pentru măreţie.” (Robert F. Kennedy)

Situată într-un cadru natural pitoresc al spațiului carpato-dunărean, Școala Gimnazială din comuna Nadeș reprezintă o instituție educațională ce își propune să aplice o politică a calității îndreptată către beneficiarii direcți ai procesului educațional. Având ca prioritate preocuparea în mod constant a satisfacerii nevoii de cunoaștere a elevilor respectiv asigurarea unui climat educațional optim, Școala Gimnazială Nadeș cultivă un concept educațional ce se află într-o continuă îmbunătățire, urmărindu-se obținerea succesului școlar și reducerea ratei de abandon școlar, oferindu-le oportunități de dezvoltare tuturor elevilor.

Având ca scop principal reducerea și prevenirea abandonului școlar, Școala Gimnazială Nadeș derulează în perioada 27 septembrie 2022 – 31 august 2025 proiectul PNRAS (Programul Național pentru Reducerea Abandonului Școlar) inițiat de Ministerul Educației, program cuprins în cadrul Proiectului Național de Reformă „România Educată” ce a fost aprobat de Comisia Europeană pentru finanțare prin Planul Național de Redresare și Reziliență. Pe lângă prevenirea și reducerea ratei de abandon școlar, acest proiect își propune îmbunătățirea situației școlare ale elevilor, crearea unei motivații intrinseci asupra actului educațional și a unui cadru pedagogic optim în vederea sprijinirii dezvoltării elevilor, acordarea de sprijin educațional suplimentar, precum și optimizarea resurselor materiale ale școlii.

Pe parcursul celor trei ani de implementare a proiectului PNRAS în cadrul școlii, elevii vor fi angrenați într-o serie de activități diverse ce au ca finalitate descoperirea întregului potențial de care dispun, sprijinirea dezvoltării într-un mod holistic prin diversitatea practicilor educaționale, abordarea individualizată a elevului, diversitatea contextelor și a situațiilor de învățare, a alternării formelor de organizare și strategiilor de învățare, precum și stabiliarea unor relații de parteneriat cu familia și comunitatea pentru a asigura continuitate și coerență în demersal educațional. Școala Gimnazială Nadeș a realizat până în momentul prezent o serie de astfel de activități antrenante, ale căror roade nu întârzie să apară, reflectate fiind atât prin rezultatele elevilor, cât și prin diminuarea ratei de abandon școlar.

Elevii au fost angrenați în activități de remediere școlară ce își propun acordarea de sprijin suplimentar, cu precădere la disciplinele ce se testează în cadrul Examenului de Evaluare Națională, matematică și limba română. În cadrul acestor activități, pornind de la cunoașterea, respectarea și valorizarea unicității elevilor, cadrele didactice organizează conținutul și sarcinile de lucru în funcție de ritmul propriu de înțelegere al fiecărui elev, de nevoile, trebuințele și caracteristicile acestuia, plasând elevul în centrul actului educațional.

Activitățile de remediere sunt consolidate, mai apoi, prin intermediul desfășurării de către diriginții claselor a unor activități de monitorizare, de recuperare ori de actualizare a conținutului însușit respectiv a unor activități educaționale ce vizează activarea motivației elevilor, conștientizarea necesității urmării și finalizării studiilor, importanța cultivării unei atitudini pozitive față de fenomenul educațional, precum și crearea unui spațiu social, cultural și educațional dezirabil, în care elevii pot să beneficieze de o serie de posibilități cu scopul de a-și dezvolta potențialul, școala fiind dotată prin intermediul proiectului PNRAS atât cu mobilier școlar (bănci, scaune), cât și cu tehnologii de ultimă oră (table smart și table magnetice, videoproiectoare, laptopuri, multifuncționale). De asemenea, în cadrul orelor de dirigenție, elevii primesc săptămânal și o masă caldă care este asigurată, la inițiativa școlii, prin serviciul de catering pus la dispoziție.

Elevii iau parte, totodată, la activități de consiliere și orientare școlară și profesională, activități susținute de către psihologul școlar. În cadrul acestor activități este pus un accent puternic atât pe procesul de comunicare, interacțiune și dialog ca factori-cheie ce susțin învățarea și starea de bine a elevilor, prin crearea unor mesaje semnificative, cât și pe sentimentul apartenenței la grup. Elevii sunt încurajați să persevereze în procesul educațional, să își utilizeze într-un mod optim toate resursele cognitive și emoționale pentru a atinge succesul școlar, astfel încât abandonul să fie redus la minim.

Tabloul activitaților desfășurate este întregit prin existența activităților recreative și de socializare, organizate cu sprijinul fundației Vești Bune România ce își propune, pe de o parte, crearea unor situații și experiențe de învățare în care elevii participă în mod activ, iar pe de altă parte, o abordare integrată a activităților, interdisciplinară. Pornind de la activități ce presupun lucru manual și ajungând la activități ce implică strcturile cognitive și emoționale, elevii sunt într-un mod permanent actanți ai unei învățări ce se realizează prin descoperire, nesimțind presiunea actului educațional. Mai mult decât atât, aceștia își dezvoltă simțul practic și social, încrederea în sine și în propriile capacități. Nu lipsesc, însă, nici excursiile din proiect, elevii având parte până acum de o vizită în Capitala Marii Uniri, Alba Iulia, chiar de Ziua Națională a României, o oportunitate pentru a cunoaște, promova și respecta valorile naționale.

Rezultatele tuturor acestor activități nu întârzie să apară, observându-se în rândul elevilor o participare activă și consecvență, entuziasm și dorință de cunoaștere, afirmare și valorizare, încredere în propriul potențial și aspirație către dezvoltare continuă, și mai mult decât atât, o vizibilă eradicare a absențelor. Cu scopul de a obține rezultate și mai consistente în plan real, se dorește ca pe parcurs să fie inițiate activități și întâlniri cu părinții, parteneriate cu diferite instituții, cursuri de formare pentru cadrele didactice, urmând să revenim periodic cu noutăți cu privire la realizarea acestor activități și la înregistrarea progresului elevilor angrenați în proiect.

,,Menirea firească a școlii nu e să dea învăţătură, ci să deştepte cultivând destoinicirile intelectuale în inima copilului, trebuinţa de a învăţa toată viaţa.” (Ioan Slavici)

Prof. Anca RUSU,

Școala Gimnazială Nadeș


Citește și despre proiectul „Cu ochii larg deschişi”:

 

Cinci docufiction despre căderea și ridicare din abuzul de droguri

 

Sticker/Cine sunt eu? – o parabolă a pierderii identității din cauza drogurilor

 

”Dealerul morții”, evadare din ”infernul drogurilor”

 

Clean-up. Curajul Mădălinei

 

Povestea lui Mircea

 

Povestea Melaniei, nevoia de iubire şi atenţie satisfăcută cu droguri

   

De asemenea, verificati

LIVE: Raportul anual al rectorului UMFST ”George Emil Palade”

Distribuie Prof. univ. dr. Leonard Azamfirei, rectorul principalei universități mureșene, prezintă joi, 28 martie, Raportul …

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

DISCLAIMER
Atentie! Postati pe propria raspundere! Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii

Regulile de preluare a articolelor

Acest articol este proprietatea Cotidianului Zi de Zi și este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face doar în limita a 120 de semne, cu citarea sursei și cu link către pagina acestui articol.