”Mureșul Imobiliar 2023”: Proiecte de 570 de milioane de euro în derulare la Târgu Mureș Administratie
  • redactia
  • 0 comentarii
  • 1894 Vizualizări

”Mureșul Imobiliar 2023”: Proiecte de 570 de milioane de euro în derulare la Târgu Mureș

Cea de-a treia ediție a Conferinței ”Mureșul Imobiliar”, eveniment organizat de cotidianul Zi de Zi și revista economică Transilvania Business, a avut loc joi, 25 mai, în incinta Restaurantului ”Cocoșul de Aur” din Târgu Mureș.

Reprezentanți ai autorităților publice locale din municipiul Târgu Mureș și din comuna Sângeorgiu de Mureș, dezvoltatori imobiliari, arhitecți și alți profesioniști din domenii conexe construcțiilor au dezbătut, timp de aproape trei ore, într-un mod interactiv, atât proiecte de dezvoltare imobiliară și urbanistică, cât și aspecte legate de reglementări legislative, inovații și confort în domeniul imobiliar, infrastructură și chiar strategii și perspective de viitor.

Conferința ”Mureșul Imobiliar 2023”, transmisă live pe pagina de Facebook a cotidianului Zi de Zi și a revistei economice Transilvania Business, a fost organizată cu sprijinul următorilor parteneri: Fomco Imobiliare, Caparol, Daw Bența, Multinvest Group, Profelis, Bastion Luxury Residence, Villa Vinea, Universitatea de Medicină, Farmacie, Științe și Tehnologie (UMFST) ”George Emil Palade” din Târgu Mureș, Arossa Center, Aliat, Maurer Residence Târgu Mureș, Grupul de Firme Astor-Valpet, Mammoth Stage, True Imobiliare, Home Adimag, Centrul de Sticlă, Atlas Sport, Therezia, Negro, Dauer, Concept 9, Lavandei Residence, Reta Com, BCD Video & Livestream și Pavel Belski, vocea care a asigurat reușita Garden Party-ului de după eveniment.

57 de proiecte în derulare, la Târgu Mureș

Primarul municipiului Târgu Mureș, Soós Zoltán, a subliniat importanța existenței unei infrastructuri adecvate pentru dezvoltarea economică a orașului, dar și a Zonei Metropolitane. În acest sens, Soós Zoltán a amintit două investiții importante inaugurate recent în județul Mureș, respectiv depozitele logistice Hell Energy din Ungheni și FrieslandCampina din Cristești.

”Treptat, treptat, este simțitor pe piață prezența și stabilirea firmelor de logistică, având în vedere și construcția Autostrăzii și prezența Aeroportului. În acest an s-au inaugurat două centre logistice importante, într-adevăr nu în Târgu Mureș unde sunt mai puține locuri pentru aceasta, este vorba de firma Hell și firma FrieslandCampina, care ambele au făcut un centru logistic pe România, deci sunt semne foarte bune”, a arătat Soós Zoltán.

Edilul șef din ”Orașul Trandafirilor” a mai remarcat că în prezent se simte ”scăderea interesului pentru imobiliare, cel puțin pentru un anumit domeniu”, iar ”pe alte domenii există investiții”, exemplele furnizate fiind proiectele imobiliare din Piața Gării și din locația fostei Fabrici de Cărămidă unde va fi dezvoltat un proiect rezidențial, dar și o zonă pentru birouri.

”Investițiile aduc locuri de muncă și fonduri necesare și desigur că noi, Municipalitatea, avem obligația să obținem fondurile necesare, mai ales din surse europene, dar și guvernamentale. Aș dori să menționez că avem 57 de proiecte în derulare, în valoare de 570 de milioane de euro. Dacă toate acestea sunt implementate o să simtă piața imobiliară, dar și firmele de construcții”, a menționat Soós Zoltán.

În continuare, primarul municipiului Târgu Mureș a făcut o scurtă trecere în revistă a unor investiții cu finanțare europeană, cum ar fi creșterea eficienței energetice a mai multor blocuri, reconstrucția integrală și parțială a unor școli pentru care există un buget de peste 100 de milioane de lei, drumul ocolitor demarat în anul 2020 și care va intra în curând în faza de proiect tehnic și licitație (tronsonul 3 și tronsonul 6), precum și modernizarea străzii Gheorghe Doja, proiect care depășește valoarea de 8 milioane de euro, aflat aproape de emiterea ordinului de începere a lucrărilor.

Referindu-se la dezvoltarea infrastructurii rutiere a orașului, Soós Zoltán a amintit un megaproiect care vizează construirea mai multor parcări subterane și supraetajate, investiție care va fi finanțată din bugetul local și din împrumuturi bancare.

”Este vorba despre parcările subterane din zona centrală, dar și parcări supraetajate în cartiere. Momentan, vom avea nevoie de o finanțare de circa 200 de milioane de lei, adică circa 40 de milioane de euro, care înseamnă cinci construcții de acest gen. Fiind generatoare de venit este o investiție care se poate recupera în câțiva ani și fiecare are la bază indicatori aprobați de Consiliul Local. Momentan avem prima parcare, cea de la Hotel Parc, între strada Enescu și strada Primăriei, care intră în licitație și sper ca la sfârșitul anului deja să vedem construcția acelei parcări subterane”, a precizat Soós Zoltán.

Dialogul dintre moderatorul evenimentului, Florin Marcel Sandor, și primar a continuat cu un subiect de mare interes pentru târgumureșeni care vizează construirea a cel puțin unui pod rutier nou peste râul Mureș.

”Așa cum bine știți, infrastructura mare va fi finanțată din fonduri europene până în 2030. România trebuie să fie foarte activă, până în 2030 să depună proiecte, să aibă proiecte eligibile și să obținem cât se poate de multe fonduri. În momentul de față suntem în fază de Studiu de Fezabilitate cu podul din Sâncraiu de Mureș, lângă Azomureș, care conține și un drum cu patru benzi care se va conecta de drumul județean, spre Band – Pănet. Așteptăm în acest an detalii despre finanțarea acestei infrastructuri. Doar drumuri de legătură cu Autostrada se vor finanța, deci dacă sunt alte poduri gândite ele sunt foarte frumoase dar nu au finanțare, iar bugetul local în momentul de față foarte greu ar putea să plătească pentru un pod 200 de milioane de lei – asta înseamnă că trei-patru ani tot bugetul de investiții ar merge doar pe acel pod”, a subliniat edilul șef din Târgu Mureș.

”Este un al doilea pod în pregătire, va fi un drum colector, tot drum de legătură cu Autostrada, tot în zonă, Azomureș se va lega cu un drum colector cu zona Stadionului și lângă Stadion va trece podul spre Unirii, chiar la limita cu UAT Sâncrai și Târgu Mureș. Acesta ar fi al doilea pod pe care o să îl depunem, sub această denumire, ”Drum de legătură cu Autostrada.” Sper ca ambele să fie aprobate. Pentru primul am primit promisiunea că o să fie foarte probabil finanțat, dar să așteptăm să apară Ghidul, deoarece nu avem încă concret ce se finanțează și în ce condiții”, a adăugat Soós Zoltán.

În intervenția sa, primarul municipiului Târgu Mureș a mai informat că primele 20 de firme care sunt cele mai mari plătitoare de impozit pe imobil plătesc, împreună, 20 de milioane de lei anual la bugetul local, respectiv că a solicitat Asociației Municipiilor din România să inițieze modificarea legislației care să facă posibilă externalizarea serviciilor de implementare a proiectelor către firme private.

Nu în ultimul rând, Soós Zoltán a arătat că instituția pe care o coordonează nu acordă autorizații de construcție în regim de urgență, argumentul fiind că proiectele imobiliare sunt analizate cu atenție și apoi avizate de către Consiliul Local Târgu Mureș, din dorința de a evita haosul urbanistic.

”Nu vrem să ajungem ca și Clujul. Clujul a devenit un haos urbanistic, tocmai pentru că s-au dat foarte multe autorizații fără să fie parcări, drumuri, și nu întotdeauna este bine să ne grăbim. Dacă nu este bine gândită o investiție, după aceea nu mai putem modifica nimic. În caz că se construiește o casă, nu e nicio problemă să se elibereze o autorizație, dar când se contruiesc mii de apartamente sau mii de metri pătrați de birouri dacă nu este bine gândit fluxul, traficul, parcarea, cum iese, unde intră, cum obține autorizația ISU, trebuie să fim precauți. În 2021 s-a făcut un Regulament Local care obligă investitorii ca parcările să fie subterane sau amenajate pe verticală. În așa fel nu ocupăm spațiile verzi”, a conchis Soós Zoltán.

Citește și:

Text: Sanda VIȚELAR, Ligia VORO & Alex TOTH

Foto: Paul VASIU

Distribuie:

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

DISCLAIMER
Atentie! Postati pe propria raspundere! Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii

Recomandari


Citeste Zi de Zi Online


 

 

 




 

 

Print


 

Media kit Zi de Zi 2022-2023

Transilvania Business

ARHIVE