INTERVIU cu Mihaela Chirteș, educatoare Montessori: „Montessori înseamnă în primul rând respect” Invatamant
  • redactia
  • 0 comentarii
  • 2764 Vizualizări

INTERVIU cu Mihaela Chirteș, educatoare Montessori: „Montessori înseamnă în primul rând respect”

Școala Primară Montessori este o unitate de învățământ privată din Târgu Mureș care funcționează din anul 2016, centrându-și misiunea asupra încurajării copilului să acționeze, să voiască și să gândească singur. În urmă cu câteva zile, am discutat cu Mihaela Chirteș, o educatoare dedicată dezvoltării abilităților copiilor și implicată în misiunea școlii. Educatoarea ne-a oferit perspectiva sa asupra frumoasei educații oferite de Școala Montessori, ca îndrumător al copiilor.

Reporter: Care este motivația profesională din spatele profesiei de educator?

Mihaela Chirteș: Am ales meseria aceasta cu inima. Am fost mereu pasionată de arte – de lucru manual, pictură, croitorie, desen, broderie, sculptură, în aceeași măsură în care eram pasionată de psihologie. Am descoperit alternativa Montessori în momentul în care eram însărcinată cu primul meu copil, în 2014. Am cercetat foarte mult partea educațională și alegerea Montessori a fost absolută pentru mine. Ce simțeam atunci, ca părinte era: „Dacă voi alege o alternativă școlară bună pentru copilul meu, aceea ar fi Montessori. Dacă voi avea un regret la finalul vieții mele referitor la partea școlară, acela ar fi fost să nu fi ales Montessori acum”. Am căutat temeinic și apoi am ales Montessori cu tot sufletul meu. Trecerea spre a fi eu însumi educator a fost foarte naturală. Eram foarte interesată de scrierile Mariei Montessori și citeam mult din ceea ce scrisese ea. Participam la seri de lectură și la seri de discuții pe tematici Montessori. Aveam curiozități legate de dezvoltarea copilului în general dar și specific pe anumite aspecte punctuale. În prezent simt, cu toată ființa mea, că cel mai important cadou pe care îl putem face copiilor esta ca noi înșine să avem însușite trăsăturile pe care ne dorim ca ei să le aibă! Când avem bucurie și voiciune în a face activități din viața noastră curentă, asta se vede înafară ca inspirație. Cei din jurul nostru vor simți să facă acțiuni care rezonează cu trăirile noastre! Astfel vorbim despre dezvoltarea ființei umane, nu doar despre vârsta copilăriei mici. Acum sunt educator Montessori la Montessori Mureș de 4 ani și simt că am crescut enorm de când sunt în comunitatea aceasta. Simt că a fi educator este o mare responsabilitate în aceeași măsură în care este un privilegiu!

Rep.: Ce înseamnă Montessori la Școala Primară Montessori Târgu Mureș?

M.C.: Montessori înseamnă în primul rând respect. Respect înseamnă a păstra o atitudine de aplecare și smerenie în munca în relație cu copilul. Respect înseamnă a căuta conexiunea și nu cearta, în caz de greșeală. Din respect pentru cel de lângă mine, aleg să privesc copilul din prisma potențialului care e în el și nu din prisma greșelilor pe care le face în prezent. Noi știm că acești copii vor fi viitor medici, astronomi, exploratori ai lumii. Privind potențialul avem în minte o perspectivă, o direcție, un plan de a ajuta pentru fiecare copil în parte. Montessori înseamnă ajutor – grijă față de cel de lângă tine! E ajutorul acela pe care nu e nevoie să îl ceri și nici nu te copleșește. E un ajutor cu măsură; limita este de a oferi minumul necesar. Acest minim necesar uneori înseamnă o întrebare de ghidaj și atunci întreb copilul: „Tu ce crezi?”; copiii au foarte multe răspunsuri deja însușite. Alteori, minumul necesar înseamnă să arăt sau să fac eu acțiunea iar apoi să mă asigur că și copilul are șansa să încerce. Montessori înseamnă curiozitate: e mai important să fim curioși în privința comportamentelor copiilor decât să le corectăm. A fi curios e precum o descoperire, o cercetare. Din curiozitatea de a înțelege găsim răspunsuri care rezonează mult mai profund cu momentul prezent și cu nevoia de dezvoltare specifică a copilului. Am putea fi curioși referitor la: Ce anume din viața interioară a copilului l-a îndemnat să facă astfel? Ce l-a oprit din a face un comportament? Ce intenții are în spatele acțiunii? Copiii își fac vizibilă lumea interioară proprie (valori, principii, trăsături) prin acțiunile lor. Privind acțiunile copiilor, putem înțelege ce nevoi emoționale umane are acest copil care se află în plină dezvoltare. Astfel, ajutăm spre însușirea comportamentelor prin satisfacerea nevoilor de bază. Montessori înseamnă încredere. Copiii au nevoie încredere pentru a încerca o activitate. Iar apoi cu încredere, această încercare se transformă în repetare. Iar repetarea duce la a deveni tot mai bun la ceea ce faci. Iar asta duce la însușire. Fie că vorbim despre provocări concrete în mediu, fie despre provocări sociale, curba de învățare funcționează la fel. Montessori înseamnă creativitate aplicată în acțiunile zilnice. Ei pot găsi singuri sau ghidați soluții creative pentru dificultățile cu care se confruntă. Sunt încurajați să caute variante alternative la acțiuni. Sunt ghidați spre a gândi în mod practic diverse aspecte abstracte ale lumii înconjurătoare. Montessori înseamnă ritm propriu. Fiecare copil este observat spre a fi identificate interese proprii ale lui. Copiii au potențialul de a-și asculta “profesorul interior”. Asta înseamnă că fiecare copil simte cât de mult are nevoie să repete sau să exerseze o anumită activitate spre a și-o însuși. Copiii pot arăta o mare varietate de interese proprii lor: pentru formă, culoare, experimente, scriere, citit, artă, activități motrice, etc. Montessori înseamnă a învăța din greșelile pe care le faci. Privim greșeala ca pe un prieten. Greșeala e o șansă de a face mai bine. Greșeala arată copilului unde anume și ce anume mai are de rafinat. Greșeala e un indicator mult mai acurat decât reușitele. A fi prieten cu greșeala înseamnă a-ți însuși trăsături de caracter la nivel crescut: reziliență perseverență, curiozitate, perspicacitate, blândețea, auto-compasiunea.

Rep.: Cum e formată o clasă de grădiniță Montessori?

M.C.: Clasa de grădiniță a alternativei educaționale Montessori este o clasă mixtă și conține copii de la 3 la 6 ani. Iar ei sunt organizați pe nivele de vârstă: de la 3-4 ani sunt cei mai mici, de la 4 la 5 ani cei mijlocii, de la 5 la 7 ani cei mari. Toți fac parte din comunitate precum într-o mică societate. Cei mici sunt tinerii societății; au nevoie de modele pentru a ști care sunt regulile și au nevoie de ghidaj. Urmează cei mijlocii care deja sunt adulții societății; deja au experiență privind cum funcționează grupul și caută să contribuie așa cum pot. Urmează apoi 5-6 ani, maturii grupului; ei au o înțelepciune/ maturitate care vine din faptul că știu tot, pot face tot și au dorința de a contribui.

Rep.: Ce activități realizați alături de copii, în procesul de învățare?

M.C.: Maria Montessori a observat, și cercetătorii au demonstrat ulterior, că un copil are șansa să învețe cel mai bine dacă i se arată doar lui și în ritmul propriu. În clasa de grădiniță noi facem lecții individuale, cel mai frecvent. Uneori realizăm și lecții în grup mic, de la 2-4 copii. Copiii lucrează, de asemenea, individual: asta înseamnă în ritmul copilului propriu; ghidat de propriile sale capacități; poate repeta de câte ori dorește; are propria experiență privind lecțiile prezentate; ajunge la însușire și la rafinare pe ritmul său; are propriile momente de descoperire și înțelegere. Copiii au frecvent în lecții bucurie și vioiciune. Lucrează la materiale complexe cu același drag și implicare pe care o cunoaștem de jocul copiilor. Astfel a observat și Maria Montessori: bucuria din lucru cu activități „serioase”/ „curiculare” a fost cea care a îndemnat-o să spună despre copil că el lucrează și că muncește la propria lui dezvoltare. La noi în grădiniță joaca se petrece doar în curte; în rest copiii sunt dornici să muncească la propria lor dezvoltare și rafinare.

Rep.: Ce a însemnat festivitatea pentru copii și pentru dumneavoastră – personalul didactic?

M.C.: Festivitatea a fost un moment superb de a încheia anul! Unii copii au plecat la școală, alți copii au trecut de la creșă la grădiniță. Festivitatea a fost o șansă de a ne bucura de fiecare copilaș și familie din comunitate. Pentru copiii care au plecat la școală am avut prilejul de a le spune, cu inima deschisă, un „La revedere, prieten drag”. Păstrez copiii în suflet și în gând! Am un profund sentiment de recunoștință pentru fiecare lecție la care mi-au fost parteneri! Am speranța că ceea ce am trăit împreună cu ei să le dea aripi și să-i ajute să pornească cu avânt spre următoarea etapă de viață! Am mare încredere că ei pot să lucreze să își realizeze propriile lor visuri!

Rep.: Care este feedback-ul primit, per total, de la copii și părinți?

M.C.: Sunt recunoscătoare părinților pentru asumarea de a crește alături de copiii lor. Vedem în fiecare zi părinți care ne urmează sfaturile; părinți dornici de a recăpăta înțelepciune în parentajul propriului copil; părinți dornici să depășească dificultăți; părinți care cer ajutorul și caută soluții proprii pentru situația lor specifică; părinți care trec peste propriul disconfort pentru a crea ocazii de dezvoltare armonioasă pentru copil! Copilul crește, iar adulții din viața copilului cresc alături de el. Acest feedback e cel mai necesar dintre toate: dorința părintelui de a se implica în viața copilului și de a fi un ajutor real pentru dezvoltarea armonioasă a propriului copil. Iar faptul că acestea deja se petrec la Montessori Mureș îmi umple sufletul de recunoștința de a fi parte din așa o comunitate valoroasă!

A consemnat Alexandra BORDAȘ

Distribuie:

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

DISCLAIMER
Atentie! Postati pe propria raspundere! Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii

UMFST G.E. Palade Târgu Mureș dă startul înscrierilor online la programele de studii de licență începând de mâine, 5 iulie 2025, ora 8:00. Universitatea vine în întâmpinarea candidaților cu programe de studii adaptate nevoilor de pe piața muncii, metode de predare interactive, burse de studiu, mobilități internaționale Eramsus și numeroase facilități sociale și sportive. 5-10 iulie 2025 (ultima zi până la ora 12:00) – înscrierea candidaților 24/24h la programele de studii de licență din domeniul Sănătate; 16-22 iulie 2025 (ultima zi până la ora 12:00) – înscrierea candidaților 24/24h la programele de studii de licență: Chimie medicală, Chimie tehnologică și programele de studii de licență din cadrul Facultăților: Inginerie și Tehnologia Informației, Științe și Litere „Petru Maior” și Economie și Drept. Înscrieri: admitere.umfst.ro

Posted by Universitatea de Medicină, Farmacie, Științe și Tehnologie on Friday, July 4, 2025




Recomandari



Citeste Zi de Zi Online


 

 











 

 

 

Print





Transilvania Business

ARHIVE

error: Content is protected !!