Erdély Boróka. Paleta de culori a artei prin viziunea unei tinere artiste Invatamant
  • redactia
  • 0 comentarii
  • 469 Vizualizări

Erdély Boróka. Paleta de culori a artei prin viziunea unei tinere artiste

Ce este, de fapt, arta, cea care pătrunde în pânza sufletească și brodează emoția? Cine este artistul, cel care „trece peste nemărginirea timpului” și devine etern prin operele sale – un referent al sensibilității și al profunzimii spirituale? La aceste întrebări – enigme, ne va răspunde tânăra artistă Erdély Boróka. Aceasta tocmai a absolvit Colegiul Național de Artă, Târgu Mureș, secțiunea arte plastice – pictură, studiu de desen, sculptură și crochiu. Cu un suflet sensibil, visează să devină ilustrator de cărți, fiind deosebit de talentată pe acest palier. Vom privi, în cele ce urmează, o viziune asupra unor concepte ce abordează relieful psihologic al artistului, relația om-artă, perspective surprinse în operele artistei și „firul Ariadnei” – mentorul – pe drumul voalat de cromatica sufletească.

Reporter: Bună ziua! Mă numesc Codarcea Sara-Camelia și sunt de la Colegiul Național „Alexandru Papiu Ilarian”. Mă aflu în postura de reporter și îți mulțumesc că ai acceptat să îmi acorzi acest interviu. Te rog să te prezinți.

Erdély Boróka: Când aveam un an, am început să desenez pe peretele camerei cu pastel. Îmi amintesc că, atunci când eram la grădiniță, desenam foarte mult cu o prietenă, de cele mai multe ori ponei; am „produs” desenele. Când eram în clasa a II-a, am început să merg la Palatul Copiilor, la secțiunea de desen, până la sfârșitul clasei a VIII-a. Mereu, mi-a plăcut să desenez figuri umane, și în clasele V-VIII, am început să desenez portrete. În clasa a VIII-a, când trebuia să aleg liceul unde aș dori să studiez, în inima mea, nu erau alte opțiuni, doar Colegiul Național de Artă. Acest liceu, m-a învățat să văd formele și să le desenez corect. A oferit o dezvoltare uriașă cunoștințelor mele pe palierul desenului. Acum, obstacolele, care existau înaintea liceului, nu mai reprezintă obstacole. Astfel, pot să creez mai liber. În acești ani, am participat la mai multe expoziții, realizate de către liceu, Fundația Culturală Bernády György sau de către Asociația Culturală Lorántffy Zsuzsanna și de Rotary Téka. În clasa a XI-a am participat la faza națională la Olimpiadei Naționale de Arte vizuale, Arhitectură și Istoria Artei. Am organizat o mică expoziție din picturile clasei, în cadrul unei eveniment caritabil. În clasa a XII-a, am câștigat locul V la concursul „Tinerele noastre talente”, organizat de către Rotary Téka, Rotaract, Colegiul Național de Artă Târgu Mureș și de Filarmonica de Stat  Târgu  Mureș.

Rep.: În operele literare, artistul este considerat „o divinitate de rangul al II-lea”, pentru că, așa cum Dumnezeu a creat lumea, și artistul creează o lume proprie, dând viață plăsmuirilor sale. Care este definiția artistului pentru tine?

Erdély Boróka: Arta oferă spațiu pentru exprimarea emoțiilor și a gândurilor, așa că, o operă, fie că este vorba de artă plastică, muzică, literatură sau actorie, este o piesă din sufletul creatorului. Pentru acest aforism, împărtășesc părerea unuia dintre profesorii mei, pe care o voi completa. Cred că, artistul este cel care, prin educația, talentul și sufletul său, creează o operă în care se exprimă pe el însuși, indicând problemele umane și soluțiile lor.

Rep.: Ce se întâmplă pe planul spiritual atunci când pictezi? Ce înseamnă pictura – ca oglindă a sufletului – pentru tine?

Erdély Boróka: Pictura și arta plastică, pentru mine conturează ceva în care simt că da, aceasta sunt eu, ceva ce fac de când eram copil, ceva de care sunt atașată, ceva ce iubesc și ceva care este al meu.

Rep.: Care este, de fapt, rolul artei?

Erdély Boróka: Cred că scopul artei este autoexprimarea și transmiterea mesajului pentru oameni.

Rep. Există un echilibru între sfera fantastică și sfera reală în operele tale? Preferi să imortalizezi doar realismul sau să surprinzi imagini dintr-un univers miraculos?

Erdély Boróka: Îmi place să creez atât lucrări reale, cât și suprareale. În reprezentarea umană realistă, să copiez detaliile, iar rezultatul final mă bucură mereu, un rezultat similar cu modelul sau cu fotografia. Îmi place să surprind și elemente din sfera fantastică, pentru că pot transmite expresiv mesajul lucrării prin elemente care nu sunt conectate între ele la prima vedere, distorsiuni și scheme de culori.

Rep.: Pe parcursul călătoriei gravate cu artă, fiecare artist este îndrumat de o figură ce devine un mentor. Cine este această persoană pentru tine? Există un artist în general care a trezit o flacără a inspirației în tine?

Erdély Boróka: Mentorii mei sunt profesorii care predau subiectele de specialitate. Visez să fiu ilustrator de cărți, aș vrea să desenez detalii grafice. În copilărie am descoperit ilustrații pe care le-am admirat cu interes. În special, am fost captivată de ilustrațiile de cărți pentru copii „Pettson și Findus” ale lui Sven Nordquist. Mi-a plăcut umorul pe care l-a creionat prin distorsiunea figurilor umane și prin utilizarea deliberată a anti-perspectivei. Pe lângă acestea, mi-au plăcut și detaliile lucrărilor lui, care mă așteptau să le descopăr.

Rep.: Devin pensula și paleta de culori un „ochean” ce afișează pânza emoțională din interiorul tău?

Erdély Boróka: Consider că o operă de artă plastică reflectă într-o anumită măsură personalitatea creatorului și stările mentale prin care trece chiar dacă nu este intenționat din partea acestuia. Acest lucru este posibil și prin alegerea temei, selecția elementelor compoziționale și utilizarea culorilor. Sarcinile de pictură de la liceu s-au concentrat mai mult pe dobândirea de cunoștințe compoziționale și tehnice și pe reprezentarea corectă a formei decât pe exprimarea conținutului emoțional sau gândit. Drept urmare, nu am pus foarte mult accent pe exprimarea lor, dar mi-am dorit totuși să creez ceva care să reflecte personalitatea mea, așa că am folosit elemente compoziționale care reliefează o reflexie a sufletului meu..

Rep.: Ce curent artistic predomină în acest moment? Din ce perspectivă îl privești și ce impact are asupra ta?

Erdély Boróka: Din punct de vedere istoric al artei, secolul   XXI, este tendința postmodernă, care, printre altele, se ocupă de dilema că știința și tehnologia nu au rezolvat marile probleme ale umanității. În lumea formală a picturii postmoderne, artistul se desprinde de pictura clasică, realistă și alege în schimb un limbaj formal mai abstract. Artiștii postmoderni folosesc realizările predecesorilor lor în domeniul artei și, în același timp, doresc să-și exprime părerea despre lume, în contrast cu arta modernă. La orele de pictură din cadrul școlar am lucrat cu un stil care corespundea tendințelor artistice ale actualității, pe care l-am combinat și cu stiluri clasice atunci când era cazul. De exemplu, unul dintre subiectele noastre a fost să încercăm tendința stilului Art Nouveau. Ca figură umană, am ales o fată într-o poziție clasică a corpului, dar am nuanțat fundalul cu dezbinare și în multe locuri cu un cuțit de pictor.

Rep.: Care este „punctul zero” al creațiilor tale? Este acesta inspirat dintr-un element necunoscut sau familiar?

Erdély Boróka: Când pictez, combin familiarul cu necunoscutul. În clasele a IX-a și a X-a am realizat lucrări abstracte, în timp ce în clasele a XI-a și a XII-a figurative. Deoarece aceste sarcini au fost, în primul rând, pentru a învăța să pictez corect figurile umane, le-am realizat pe baza unor imagini, în ultimii doi ani. Pe lângă aceasta însă, nu am creat fundalul din elemente reale, ci am divizat și alternat culorile și metoda de pensulare.

Rep.: Am remarcat în portretul pictat de tine, „Frământare” o tranziție de la o cromatică rece la una caldă. Ce intenționează să surprindă acest contrast?

Erdély Boróka: Tema de la școală a avut ca scop încercarea picturii de acțiune, eu am ales, în principal, tehnica de dripping a lui Pollock. De câteva ori, când începem o nouă sarcină, îmi amintesc ideea schemei de culori a lucrării, de obicei aleg culori pe care le simt potrivite la momentul respectiv. La fel a fost și cu această lucrare a mea, am vrut să pictez cu albastru diviziunea situată pe ochii portretului. De obicei folosesc contraste de culori complementare, așa că am ales portocaliu lângă albastru. Expresivitatea lui necesita culori și pensule mai dramatice. Cred că reflectă într-o oarecare măsură starea mea de spirit de la acea vreme.

Rep.: Crezi că tânărul artist este valorizat în România?

Erdély Boróka: Nu pot să comentez această întrebare la nivelul României, dar cred că există mai multe oportunități pentru tinerii, care sunt interesați în arte, de a-și dezvolta talentul prin diverse programe de burse, precum programul de sprijinire a talentelor MOL sau bursa Ady Endre. Pe lângă acestea, pot aminti Expozițiile oferite de Colegiul Național de Artă Târgu Mureș și concursurile la care am participat prin intermediul școlii, de exemplu expoziții și concursuri organizate de Fundația Culturală Dr. Bernády György și concertul și expoziția anuală de pictură organizată de Aspciația Culturală Lorántffy Zsuzsanna, pentru liceenii Colegiului Național de  Artă  Târgu  Mureș.

Rep.: Îți mulțumesc pentru timpul acordat. Ne-ai oferit șansa să privim pictura prin lentila eului creator – un caleidoscop al sentimentelor și al eternelor emoții imprimate în „pelicula artei”.

A consemnat Sara-Camelia Codarcea,

Colegiul Național „Alexandru Papiu Ilarian”

Distribuie:

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

DISCLAIMER
Atentie! Postati pe propria raspundere! Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii

Citește și:

Recomandari

Recent
Popular
Etichete


Citeste Zi de Zi Online


 

 




 

 

 

Print


 

Transilvania Business

ARHIVE