EXCLUSIV! Totul despre viitorul inel de legătură Pănet – Sâncraiu de Mureș – Târgu Mureș – Sângeorgiu de Mureș – Ernei Administratie
  • redactia
  • 0 comentarii
  • 8785 Vizualizări

EXCLUSIV! Totul despre viitorul inel de legătură Pănet – Sâncraiu de Mureș – Târgu Mureș – Sângeorgiu de Mureș – Ernei

Asociația Zona Metropolitană, în calitate de titular, organizează o ședință de dezbatere publică pentru proiectul “Inel de legătură al municipiului Târgu Mureș, zona nord-vest (Sâncraiu de Mureș – Sângeorgiu de Mureș)”, la sediul Primăriei Municipiului Târgu Mureș, sala 45, în data de 16 iulie 2024, de la ora 10.00.

”Comentariile și sugestiile celor interesați se primesc în scris prin e-mail la adresa office.zmtgm@gmail.com, până pe data de 12 iulie 2024”, a informat, prin intermediul unui anunț făcut public pe pagina web a Primăriei Municipiului Târgu Mureș, www.tirgumures.ro, Molnar Lajos, director executiv al Asociației Zona Metropolitană.

Traseul viitorului inel de legătură

Conform Studiului de Prefezabilitate al proiectului, document întocmit de către SC One Cad Studio SRL Stejeriș (comuna Acățari), inelul de legătură al municipiului Târgu Mureș, zona nord-vest, va prelua o parte din traficul care în prezent se desfăşoară pe reţeaua de drumuri existente și va face legatura dintre comunele Ernei și Pănet pe zona aflată pe malul drept al râului Mureș.

”Zona de pe malul drept al Mureșului care cuprinde localitățile aflate în apropiere de polul de dezvoltare Târgu Mureș: Sântioana, Nazna, Sâncraiu de Mureș, Sântana de Mureș, Curteni, Chinari și cartierul Unirii al municipiului beneficiază de o rezervă semnificativă de terenuri care atrag noi dezvoltări imobiliare. Pentru a avea o evoluție unitară și coerentă, este necesară constituirea unei axe de dezvoltare care să contrabalanseze vechea axa de dezvoltare a orașului de dincolo de râu, cea pe direcția Cluj – Reghin, paralelă cu aceasta, și care să contribuie totodată la scăderea presiunii asupra municipiului. Astfel, este necesară realizarea unei artere de circulație paralelă cu râul Mureș care să lege localitățile din Pănet, Sâncraiu de Mureș, Sântana de Mureș, cartierul Unirii, Sângeorgiu de Mureș și Ernei”, se menționează în Studiul de Prefezabilitate al proiectului.

Pod rutier peste râul Mureș

În același document se mai specifică și care va fi traseul viitorului inel de legătură: ”Începutul inelului va fi intersecția dintre DJ 152A (spre Berghia) – DJ 152A (spre Nazna) – DJ 154F (spre Pănet) – inelul de ocolire (Tronsonul Nr. 7 care este obiectul altui studiu), ulterior va face legatură cu tronsonul din cartierul Unirii (care este obiectul altui Studiu de Fezabilitate), la hotarul dintre UAT Sântana de Mureș și Sângeorgiu de Mureș se va realiza traversarea râului Mureș prin intermediul unui pod, de asemenea un pod va fi realizat pentru a traversa linia de cale ferată, iar sfârșitul coridorului va fi realizat printr-un nod rutier cu drumul DN 15 (între Ernei și Sângeorgiu de Mureș).”

În ceea ce privește datele tehnice și funcționale ale obiectivului de investiție, autorii Studiului de Prefezabilitate al proiectului au arătat următoarele: ”Destinația construcției este de cale rutieră de mare viteză, inelul de legătură al municipilui Târgu Mureș pe zona nord-vest a municipiului Târgu Mureș având scopul de a prelua atât traficul local din zona de nord, nord-est, nord-vest a orașului cât și cel de tranzit și de a-l dirija către căi rutiere dimensionate pentru un trafic important – autostradă, drumuri naționale, drumuri județene. De asemenea, va prelua și dirija traficul către obiective turistice cum ar fi: Sovata, Valea Ghurghiului, Defileul Mureșului, etc. În contextul construirii noului Spital Oncologic în zona nord-estică a orașului Târgu Mureș, pe teritoriul UAT Sângeorgiu de Mureș, inelul de legătură al municipiului Târgu Mureș ar crea o legătură rapidă către aceasta atât pentru locuitorii municipiului Târgu Mureș, din zona nordică, cât și pentru locuitorii satelor și comunelor din zonă.”

Patru variante studiate

Reprezentanții SC One Cad Studio SRL Stejeriș au mai precizat că în cadru Studiului de Prefezabilitate al proiectului ”s-au studiat trei variante pentru traseul inelului de legătură al Municipiului Târgu Mureș, zona nord-vest și o variantă care urmează în totalitate traseul primei variante, diferența fiind doar nodurile rutiere”, respectiv că amplasamentul pe care se va realiza proiectul se află în intravilanul și extravilanul următoarelor unități administrativ-teritoriale: Pănet, Sâncraiu de Mureș, Târgu Mureș, Sântana de Mureș, Sângeorgiu de Mureș și Ernei.

”Toate traseele analizate pornesc din drumul județean DJ 152A (Târgu Mureș – Band – Iernut) și se sfârșește în drumul național DN 15 (Târgu Mureș – Reghin – Toplița – Borsec – Bistricioara Bicaz – Piatra-Neamț – Bacău”, au notat autorii documentului.

Investiție de 171,8 milioane de euro

Reprezentanții SC One Cad Studio SRL Stejeriș au mai făcut o precizare foarte importantă, referitoare la costuri: ”varianta de Traseu 1 prezintă cea mai bună opțiune din punct de vedere al valorii de investiție, raportat la kilometrul de drum nou construit.”

Potrivit documentului, cei 19,4 kilometri ai Traseului 1 ar urma să coste 855.362.608 de lei (171,8 milioane de euro), adică 44.090.856 de lei/ kilometru (8,8 milioane de euro/ kilometru).

”Valoarea investiției pe un kilometru de drum al Traseului 1 este de 8.860.168,42 de euro, valoare mai mică decât valoarea pe kilometru estimată în celelalte variante de traseu, comparabilă cu valoarea estimată în Master Planul General de Transport pentru drum expres, având aceleași caracteristici tehnice și elemente geometrice ca și traseul studiat. Conform Master Planului General de Transport, pentru sectorul rutier se vor construi 11 autostrăzi (în lungime de 1.219 kilometri), 19 drumuri expres (1.907 kilometri) și 14 variante ocolitoare (179,51 kilometri). De asemenea, vor fi reabilitate/ modernizate 28 de drumuri TransRegio și Transeuro (3.566 kilometri) și trei drumuri turistice (244 kilometri). Valoarea proiectelor de dezvoltare a infrastructurii rutiere este aproximativ 26 miliarde de euro. Dintre acestea, în Regiunea Centru vor fi realizați următorii indicatori: cinci autostrăzi construite: trei în perioada 2014-2020 (în lungime 294,6 kilometri, având o valoare de aproximativ 3,49 miliarde de euro) și două în perioada 2020-2030 (în lungime de peste 343,7 kilometri, având o valoare de aproximativ 4,79 miliarde de euro); un drum expres construit, în lungime de 124 kilometri, având o valoare de aproximativ 1,22 miliarde de euro, pentru perioada 2030-2040; trei variante de ocolire construite, în lungime de 40,1 kilometri, având o valoare de 63,72 milioane de euro”, au informat autorii documentului.

72 de luni, durata de implementare

Aceeași sursă mai menționează o informație importantă, și anume că întreg proiectul are o durată estimată de implementare de 72 de luni.

”Durata poate fi micșorată printr-o organizare judicioasă a procedurilor de achiziție pentru proiectare tehnică și execuția lucrărilor”, se arată în Studiul de Prefezabilitate al proiectului.

Traseul 1 propus (coridorul 1):

– lungime de aproximativ 19,4 kilometri:

– pornește din intersecția Drumurilor Județene DJ 152A și DJ 154F (DJ 152A – spre Berghia, DJ 152A – spre Nazna, DJ 154F – spre Pănet );

– străbate o zonă cu terenuri agricole (atât pe teritoriul UAT Pănet cât și pe teritoriul UAT Sâncraiu de Mureș);

– intersectează un drum agricol;

– intersectează strada Vale și strada Szurdok;

– parcurge traseul pe lângă valea Sâncrai, dealul Rotund, dealul Bisericii, dealul Podereu;

– intersectează strada Mesteacănului;

– intersectează strada Podeni (la hotarul dintre UAT Sâncraiu de Mureș și UAT Târgu Mureș), tronsonul de drum de la intersecția cu strada Podeni până la strada Florilor (la hotarul dintre UAT Târgu Mureș și UAT Sântana de Mureș) cu lungime de aproximativ 2 kilometru este studiat în alt proiect;

– pe teritoriu UAT Sântana de Mureș se vor realiza intersecțiile conform PUG;

– pod peste râul Mureș,

– intersectează strada Banyai Jozsef (UAT Sângeorgiu de Mureș);

– două intersecții conform PUG (UAT Sângeorgiu de Mureș);

– intersectează strada Gării (UAT Sângeorgiu de Mureș);

– pasaj peste calea ferată 405 Deda – Războieni;

– intersecție cu drumul de ocolire a municipiului Târgu Mureș, zona nord – vest (Ungheni – Ernei), propus;

– sfârșitul traseului se face în sensul giratoriu care realizează intersectarea cu drumul național DN 15.

Traseul 2 propus (coridorul 2):

– lungime de aproximativ 20,030 kilometri;

– pornește din intersecția Drumurilor Județene DJ 152A și DJ 154F (DJ 152A – spre Berghia, DJ 152A – spre Nazna, DJ 154F – spre Pănet);

– străbate o zonă cu terenuri agricole (atât pe teritoriul UAT Pănet cât și pe teritoriul UAT Sâncraiu de Mureș);

– intersectează un drum agricol, pe lângă pădurea Boghi;

– intersectează strada Vale și strada Szurdok, pe dealul Bisericii, dealul Podereu;

– intersectează strada Mesteacănului;

– intersectează strada Podeni (la hotarul dintre UAT Sâncraiu de Mureș și UAT Târgu Mureș), tronsonul de drum de la intersecția cu strada Podeni până la strada Florilor (la hotarul dintre UAT Târgu Mureș și UAT Sântana de Mureș, cu lungime de aproximativ 2 kilometri este studiat în alt proiect);

– pe teritoriu UAT Sântana de Mureș se vor realiza intersecțiile conform PUG;

– pod peste râul Mureș,

– intersectează strada Banyai Jozsef (UAT Sângiorgiu de Mureș);

– două intersecții conform PUG (UAT Sângeorgiu de Mureș);

– intersectează strada Gării (UAT Sângeorgiu de Mureș);

– pasaj peste calea ferată 405 Deda – Războieni;

– intersecție cu drumul de ocolire al municipiului Târgu Mureș, zona nord – vest (Ungheni – Ernei), propus;

– sfârșitul traseului se realizează în sensul giratoriu cu drumul național DN 15.

Traseul 3 propus (coridorul 3):

– lungime de aproximativ 16,96 kilometri;

– pornește din intersecția Drumurilor Județene DJ 152A și DJ 154F (DJ 152A – spre Berghia, DJ 152A – spre Nazna, DJ 154F – spre Pănet);

– străbate o zonă cu terenuri agricole (atât pe teritoriul UAT Pănet cât și pe teritoriul UAT Sâncraiul de Mureș);

– intersectează un drum agricol, prin zona rezidențială (UAT Sâncraiu de Mureș);

– intersectează strada Mesteacănului;

– intersectează strada Podeni (la hotarul dintre UAT Sâncraiu de Mureș și UAT Târgu Mureș), tronsonul de drum de la intersecția cu strada Podeni până la strada Florilor (la hotarul dintre UAT Târgu Mureș și UAT Sântana de Mureș cu lungime de aproximativ 2 kilometri este studiat în alt proiect);

– pe teritoriu UAT Sântana de Mureș se vor realiza intersecțiile conform PUG;

– pod peste râul Mureș;

– intersectează strada Banyai Jozsef (UAT Sângeorgiu de Mureș);

– doua intersecții conform PUG (UAT Sângeorgiu de Mureș);

– intersectează strada Gării (UAT Sângeorgiu de Mureș);

– pasaj peste calea ferată 405 Deda – Războieni;

– intersecție cu drumul de ocolire al municipiului Târgu Mureș, zona nord – vest (Ungheni – Ernei), propus;

– sfârșitul traseului se realizează în sensul giratoriu cu drumul național DN 15.

Traseul 4 propus (coridorul 1):

– lungime de aproximativ 19,4 kilometri;

– pornește din intersecția Drumurilor Județene DJ 152A și DJ 154F (DJ 152A – spre Berghia, DJ 152A – spre Nazna, DJ 154F – spre Pănet);

– străbate o zonă cu terenuri agricole (atât pe teritoriul UAT Pănet cât și pe teritoriul UAT Sâncraiu de Mureș);

– intersectează un drum agricol;

– intersectează strada Vale și strada Szurdok;

– parcurge traseul pe lângă valea Sâncrai, dealul Rotund, dealul Bisericii, dealul Podereu;

– intersectează strada Mesteacănului;

– intersectează strada Podeni (la hotarul dintre UAT Sâncraiul de Mureș și UAT Târgu Mureș), tronsonul de drum de la intersecția cu strada Podeni până la strada Florilor (la hotarul dintre UAT Târgu Mureș și UAT Sântana de Mureș cu lungime de aproximativ 2 kilometri este studiat în alt proiect);

– pe teritoriu UAT Sântana de Mureș se vor realiza intersecțiile conform PUG;

– pod peste râul Mureș,

– intersectează strada Banyai Jozsef (UAT Sângeorgiu de Mureș);

– două intersecții conform PUG (UAT Sângeorgiu de Mureș);

– intersectează strada Gării (UAT Sângeorgiu de Mureș);

– pasaj peste calea ferată 405 Deda – Războieni;

– intersecție cu drumul de ocolire al municipiului Târgu Mureș, zona nord – vest (Ungheni – Ernei), propus;

– sfârșitul traseului se face în sensul giratoriu care realizează intersectarea cu drumul național DN 15.

Proveniența traficului pe inelul de legătură va fi din:

– DN15 (Reghin) – Bulevardul 22 Decembrie 1989;

– DN15 (Cluj) – Bulevardul Gheorghe Doja;

– DJ 154F (Pănet);

– DC 125 (DJ 152A Sântioana de Mureş – Moreşti);

– DN 15E (Târgu Mureș – Voiniceni – Ceaușu de Câmpie – Câmpenița – Săbed – Râciu – Satu Nou – intersecția cu DN 16);

– DJ 152A (Târgu Mureș – Band – Iernut).

Concluziile Studiului de Prefezabilitate

Ca urmare a analizei efectuată la Studiul de Prefezabilitate, se desprind următoarele concluzii:

– traseul 1 este traseul cu o lungime medie, cu cel mai mic impact asupra terenurilor intravilane și demolări ale construcțiilor civile, se desprinde ca fiind soluția cea mai probabilă de a se concretiza prin construirea inelului de legătură a municipiului Târgu Mureș, zona nord-vest (Sâncraiu de Mureș – Sângeorgiu de Mureș);

– traseul 2 este cel mai lung traseu, necesită exproprieri mari ale terenulurilor agricole și destinate construcției, necesită demolări ale construcțiilor civile mai mult în raport cu traseul 1, 4, necesită construcția zidurilor de sprijin;

– traseul 3 traversează o mare parte a intravilanului (teren cu construcții civile) din Sâncraiu de Mureș, este traseul cu cele mai multe demolări ale construcțiilor civile;

– traseul 4 este practic traseul 1, doar că se prevede înlocuirea a șapte sensuri giratorii cu pasaje rutiere, ceea ce va fluidiza traficul rutier, dar crește costul lucrărilor și a suprafețelor expropriate.

Alex TOTH

Distribuie:

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

DISCLAIMER
Atentie! Postati pe propria raspundere! Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii

Recomandari



Citeste Zi de Zi Online


 

 

 










 

 

 

Print


 





Transilvania Business

ARHIVE