O nouă viziune asupra educației, proiectul „Zece la Examene”: INTERVIU cu Diana Găbureac, tânăra care transformă educația prin pasiune și inovație: „Cu răbdare și încredere în relația elev-profesor se pot muta munții”
4 septembrie 2024Într-o eră în care educația trece printr-o serie de transformări majore, Diana Găbureac este un exemplu de tânăr remarcabil care a reușit să îmbine excelența academică cu o implicare profundă în activități civice și educaționale. Absolventă a unui prestigios liceu din Târgu Mureș, unde a obținut rezultate excepționale la Olimpiadele naționale și la Bacalaureat, Diana a continuat să-și urmeze pasiunea pentru literatură și educație la Facultatea de Litere.
În paralel cu studiile universitare, ea s-a implicat activ în diverse proiecte de advocacy și a co-fondat asociația educațională „Zece la Examene”, un program inovator care oferă meditații online personalizate pentru liceeni, pregătindu-i pentru examenul de Bacalaureat. Diana crede cu tărie că educația nu ar trebui să fie o povară, ci o oportunitate de explorare și dezvoltare personală. Cu răbdare și încredere în relația elev-profesor, Diana este convinsă că se pot realiza lucruri extraordinare, iar „Zece la Examene” este dovada concretă a angajamentului său de a transforma educația și de a inspira tineretul să își atingă potențialul maxim.
Reporter: Diana, să ne spui câteva lucruri despre tine.
Diana Găbureac: Mi-am început formarea academică aici, la Târgu Mureș, echilibrând pasiuni diverse, de la științele exacte la jurnalism. Momentele din etapa preuniversitară pentru care sunt cea mai recunoscătoare rămân etapele naționale ale Olimpiadelor din domeniul umanist. Am cunoscut oameni minunați, am citit sute de cărți ce mi-au deschis ochii inimii, iar „călătoria” a fost încununată de performanțe la care au contribuit toate fărâmele de încredere și inspirație primite de-a lungul anilor. M-am clasat de trei ori pe prima poziție a podiumului național și mi-a revenit onoarea de a reprezenta România la Olimpiada Internațională de Lectură. După absolvire, am ales să studiez la Facultatea de Litere și voi începe în curând un nou program de licență. În paralel, mi-am urmat și pasiunea pentru advocacy, implicare civică și politică, pe care le-am valorificat ca Ambasador Tinerii Votează, dar și printr-un job la Comisia pentru Învățământ din Senatul României. În prezent, coordonez departamentul de limba și literatura română din cadrul Zece la Examene, un proiect educațional prin care îi îndrumăm pe liceeni spre rezultate excelente.
„Am obținut note de 10 la probele de limba și literatura română și anatomie”.
Rep.: Cum a fost experiența ta privind Bacalaureatul și ce note ai obținut?
D.G.: Știu că stresul și presiunea externă pot acapara experiența de elev de clasa a XII-a. Cu toate acestea, am reușit să rămân „zen”, să mă bucur din plin de ultimul an de liceu, să mi-l pot aminti mereu ca fiind divers și memorabil – am continuat ca lider într-o asociație de voluntariat dragă mie, am participat la Olimpiade și concursuri, am moderat o emisiune TV, am citit și am scris mult, nu am abandonat majoratele și petrecerile. Echilibrul a fost și rămâne secretul meu. Experiența de studiu a fost plăcută pentru că am completat-o cu activitățile care îmi oferă energie și nu m-am stresat. Am obținut note de 10 la probele de limba și literatura română și anatomie, având media 9,9 la Examenul de Bacalaureat 2022.
Co-fondatoarea unui proiect de meditații online
Rep.: Cum a apărut ideea de a co-fonda o asociație de meditații online și care a fost motivația principală?
D.G.: În liceu am iubit literatura și am fost surprinsă să aflu că prea puțini tineri simt la fel. Crezând că succesul la această disciplină implică ore întregi de tocit comentarii și formulări pretențioase, mulți elevi văd povara, nu bucuria literaturii. Știam că nota 10 se poate obține fără tocit și simțeam dorința de a împărtăși strategiile eficiente pe care le aplicam. Așadar, olimpiadele și concursurile prin care mi-am cultivat pasiunea pentru literatură au constituit motivația principală. De acolo, alegerea de a-i ajuta pe elevi a fost una naturală. Zis și făcut, ajunsă la facultate mi-am creat propriul program de meditații, prin care mi-am propus să demontez miturile privitoare la studiul pentru examene și să îi motivez pe elevi să învețe logic, fără tocit, de plăcere. Următorul pas se leagă de Paul și Rareș, care se ocupau deja de proiecte educaționale la disciplinele informatică și matematică. În luna aprilie m-am alăturat echipei, lansând cursul de limba română pentru Bacalaureat. Așa a apărut proiectul comun în care ne investim timpul și resursele în prezent: Zece la Examene.
Rep.: Povestește-ne puțin despre Asociația Zece la Examene, de ce ai recomanda-o elevilor de liceu?
D.G.: Toți profesorii meditatori din proiectul Zece la Examene sunt tineri cu performanțe remarcabile, olimpici care își propun să îi îndrume pe elevi spre rezultatele dorite la BAC, EN și admiteri. Oferim opțiuni diverse de studiu astfel, elevii pot alege să se pregătească alături de noi prin ședințe de meditații sau în ritm propriu, parcurgând cursurile noastre înregistrate. Mai presus de toate, ne recomandă rezultatele, alături de colegii mei am pregătit sute de elevi pentru bacalaureat și admiteri, prin cursuri și prin meditații, notele fiind unele incredibile. Cei care se gândesc să vină la pregătire pot citi feedback-ul primit de la ei pe paginile noastre de social media. Ne dorim ca tot mai mulți elevi să poată beneficia de ajutorul nostru, așa că am oferit și câteva surprize, am înregistrat rezolvări de subiecte, am postat conținut educativ pe social media și am organizat o simulare gratuită la trei probe, în cadrul căreia am corectat voluntar peste 400 de lucrări și am oferit feedback fiecărui elev.
Cât despre Zece la Română, programul meu de mentorat implică meditații săptămânale, dar și suport 24/7 pentru toți elevii înscriși. Tot ceea ce lucrez cu elevii mei este personalizat, scriem împreună eseuri care să îi avantajeze, care să se plieze pe stilul lor de învățare. Atmosfera este una relaxată și resimt implicarea totală a copiilor. Ca meditator, cred că este important să oferi elevilor tăi un pachet complet. Să fii sursă de motivație, să arăți că îi înțelegi și să nu îi stresezi. Totodată, am creat și un produs educational dedicat liceenilor care vor susține Bacalaureatul, un curs ce cuprinde peste 33 de ore de material video și zeci de pagini de material scris. Experiența oferită este una interactivă, include atât teorie, cât și exemple care o ilustrează, prezentări dinamice, sugestii de eseu, tips and tricks, sfaturi pentru proba de competențe lingvistice, dar tratează și erorile gramaticale frecvente și gestionarea stresului pentru examene.
Rep.: Diana, tu predai limba și literatura română, care sunt cele mai comune dificultăți pe care le întâmpină elevii atunci când se pregătesc pentru examenul de Bacalaureat?
D.G.: Mulți elevi cred că nu este posibil să obțină nota 10 fără a toci comentarii ticsite de formulări pretențioase și citate critice. Se simt derutați, stresați, nu mai acordă literaturii șansa de a-și arăta magia. Din multe săli de clasă lipsesc pasiunea și motivația. Și este firesc ca acestea să dispară atunci când elevul nu se simte încurajat să contribuie cu idei și opinii. Aici apar dificultățile. Cel mai frecvent observ probleme la înțelegerea textului, la coerența exprimării, la elaborarea unui concept, dar și un set de erori gramaticale. Însă acestea se pot remedia cu interes și implicare.
„Mulți elevi cred că nu este posibil să obțină nota 10 fără a toci comentarii ticsite”
Rep.: Există vreun elev sau o situație care te-a impresionat în mod deosebit în timpul meditațiilor?
D.G.: În primul meu an de predat am acceptat să lucrez cu un elev care m-a contactat în luna martie, după simularea națională, la care a obținut puțin peste nota 4. Acesta urma să susțină o admitere dificilă din matematică, nu avea speranța că vom putea remedia situația în numai câteva luni. Am decis că vom lucra la eficiență maximă, în timpul scurt rămas până la examen, parcurgând toată materia de la 0. Rezultatul său vorbește de la sine: nota 9,2. De atunci, am lucrat cu mulți elevi de la profilul real, elevi care nu considerau că au înclinații spre limba română și le-am dovedit contrariul. După examenul din acest an, am primit mesaje de la cursanți care mi-au scris că au trecut de la a respinge ideea de literatură română la a citi de plăcere. Cea mai mare satisfacție este să descopăr că elevii mei privesc materia altfel în urma explicațiilor mele. Vreau să le arăt că totul este posibil, trebuie doar să crezi în tine.
Rep.: Ce metode sau strategii recomanzi cel mai des elevilor pentru a se pregăti eficient pentru Bacalaureat, care e secretul?
D.G.: Cred că secretul unui examen reușit nu este un unic truc, ci o ecuație. În primul rând, elevii au nevoie de motivație, pentru a trata cu seriozitate proba, dar și de curiozitate, pentru a asimila rapid. Să studieze modul în care se distribuie punctajul fiecărui item, să înțeleagă ce vizează fiecare cerință și să se asigure că își clarifică eventualele ezitări în ceea ce privește gramatica (acolo pot pierde puncte prețioase). Apoi, să lucreze după un plan clar, care să asigure eficiență maximă, nicidecum ore pierdute la birou, în mirajul procrastinării. De această planificare mă ocup eu, le prezint ce urmează să lucrăm și îi testez periodic pentru a verifica unde mai avem de șlefuit. Este crucială prezența unui mentor care să îți înțeleagă nevoile și dorințele, care să nu proiecteze presiune inutilă și să îți ofere încrederea că poți realiza orice îți propui. Experiența de învățare cu un mentor adevărat trebuie să îți ofere încrederea de a adresa orice întrebare fără teamă, să nu îți dea voie să te plictisești. Cu răbdare și încredere în relația elev-profesor se pot muta munții.
„Cerul este limita, dovediți că orice vis măreț poate fi îndeplinit”.
Rep.: Care sunt planurile de viitor pentru această asociație, plănuiești să extindeți serviciile?
D.G.: Da, proiectul Zece la Examene este în plină expansiune, iar acest lucru este posibil datorită echipei de tineri pasionați cu care sunt bucuroasă să lucrez. La momentul actual, elevii pot beneficia de produse și servicii educaționale din cadrul departamentelor de informatică, matematică, limba română și fizică, însă vor urma multe surprize în viitor. Cât despre programul meu de meditații, îmi doresc să devină acea comunitate în care fiecare elev se simte înțeles și apreciat. Fiecare merită să realizeze ce talent aparte deține și să aibă un mentor care să îi ofere curajul de a-l fructifica pe deplin. Cu ajutorul colaboratorilor și elevilor mei, sper ca proiectul să capete amploare.
Rep.: Ce părere ai despre rolul meditațiilor în pregătirea elevilor pentru Bacalaureat în general, avem tot mai multe situații în care elevii solicită ajutorul profesorilor meditatori pentru că la școală nu sunt consolidate informațiile?
D.G.: Într-un sistem educațional performant, meditațiile nu își au rostul, nu este nevoie de un astfel de serviciu. Răspunzând onest, serviciile de meditații au rolul de a suplini, de a compensa problemele care sufocă în prezent școala românească. Mulți elevi cu care lucrez îmi povestesc despre comportamentele ostile, rigiditatea și pretențiile nerealiste pe care unii dintre profesorii lor le expun. Eu am fost privilegiată să lucrez cu un profesor minunat la limba română, însă, din păcate, pentru unii elevi, experiența de la clasă poate însemna repulsie și ură. Este un subiect mult prea complex pentru a fi abordat în câteva rânduri. Educația nonformală este promovată insuficient ori chiar descurajată, elevii sunt suprasolicitați cu conținuturi irelevante și rămân fără timp ori energie pentru activități extrașcolare. Mulți elevi nu se simt înțeleși și ascultați, se tem să ceară explicații suplimentare atunci când nu înțeleg un concept. De aceea, în pragul examenelor, majoritatea apelează la ajutorul profesorilor meditatori, căutând acel plus de implicare, interes, răbdare și deschidere. În opinia mea, meditatorii tineri, mai ales studenții, sunt cea mai potrivită alegere. Sunt pasionați, sunt conștienți de dificultățile pe care le-au întâmpinat la rândul lor la școală și își adaptează explicațiile astfel încât să livreze informația pe înțelesul fiecărui elev. De asemenea, pot crea mai ușor acea apropiere, acel spațiu informal care facilitează schimbul de idei, dialogul autentic, creativitatea. Alegând meditatori studenți, îi încurajați să devină acei profesori altfel care vor contribui la schimbare.
Transformarea percepției elevilor asupra literaturii, un pas important
Rep.: De ce crezi că tinerilor din ziua de astăzi nu le face plăcere să citească operele cerute la Bacalaureat, consideri că trebuie introduse niște schimbări în ceea ce privește Programa la limba și literatura română?
D.G.: Cred că elevilor nu le face plăcere să citească operele propuse deoarece conținuturile nu sunt livrate într-o manieră atractivă. Elevilor nu le este prezentată utilitatea acestor lecturi, nu văd corelația între texte și ceva practic, ci doar obligativitatea de a-și însuși un set de noțiuni despre fiecare operă. Atunci când predau, la arăt elevilor că lectura poate fi altfel. Le povestesc despre cum arăta societatea în spațiul și timpul definite de operă, despre contextul istoric și despre cum priveau oamenii viața în acele vremuri – de la Bucureștiul interbelic la satul transilvănean, încerc să facilitez o imersiune. Împreună cu elevii, găsim justificări pentru comportamentele personajelor, bazându-ne pe concepțiile vremii, nivelul de educație, relațiile interpersonale. Elevii își exprimă opiniile despre ceea ce citesc, dezbatem, comparăm universul cărții cu lumea actuală și căutăm să desprindem învățături. Cred că numai așa îi pot motiva pe elevi să considere literatura prietenoasă și utilă. Schimbarea abordării este necesară, programa trebuie adaptată la competențele pe care școala urmărește să le dezvolte la absolvenți, iar examenele trebuie să testeze abilități utile, nu să pună accent pe memorie. Nu este o utopie, ci un plan realizabil. Dacă mi se va oferi cândva încrederea decidenților, aș fi bucuroasă să contribui la transformarea sa în realitate. Menționez că esențială pentru schimbare este consultarea cu elevii, să nu uităm că ei sunt principalii beneficiari ai actului educațional. Opinia lor contează. Nu în ultimul rând, aștept ziua în care programa de Bacalaureat va cuprinde opere scrise de femei. Actualmente, toți autorii studiați sunt bărbați. La fel ca în alte domenii, precum politica, reprezentarea femeilor este deficitară. Zeci de autoare valoroase așteaptă să li se facă loc acolo unde merită să fie.
„Căutați să vă dezvoltați pe toate planurile, nu doar pe cel școlar”
Rep.: Așadar, noul an școlar se apropie cu pași repezi, ce sfaturi ai pentru liceeni?
D.G.: Nu este nevoie să vă sacrificați pasiunile și distracția pentru studiu, există timp pentru tot ce vă doriți. Creați prietenii, nu uitați de educația nonformală, faceți voluntariat, învățați să lucrați în echipă și să fiți spontani. Căutați să vă dezvoltați pe toate planurile, nu doar pe cel școlar. Deși multe persoane au crezut în mine de-a lungul anilor, în clasa a XII-a am purtat și multe conversații cu mesaje descurajatoare (încerci să faci prea multe, nu vei reuși să faci și X și Y, concentrează-te pe o singură direcție, domeniul Z nu este de tine, etc). Dacă și voi le primiți, vă încurajez să nu le ascultați. Cerul este limita, dovediți că orice vis măreț poate fi îndeplinit. Iar dacă vă regăsiți între cei care emit astfel de mesaje, mai ales în calitate de părinți sau profesori, vă rog să nu uitați ce impact devastator pot avea asemenea cuvinte asupra copiilor, mai ales că mulți dintre ei vă privesc drept modele. Cei care cred că este imposibil sunt rugați să nu îi deranjeze pe cei care încearcă.
A consemnat Alisia BALOGH
Lasă un comentariu