- redactia
- 0 comentarii
- 494 Vizualizări
FOTO: Săpături de aproape un kilometru pe traseul proiectului feroviar Brașov – Sighișoara
17 septembrie 2024Compania de construcții AKTOR a realizat progrese semnificative pe traseul proiectului feroviar Brașov-Sighișoara, săpând aproape un kilometru de tuneluri prin munte. Primele două mașini de forat tuneluri (TBM), denumite Eleni și Varvara, au fost deja lansate și au avansat considerabil în forarea celor două tuneluri gemene care vor lega localitățile Racoș și Apața.
Aceste două tuneluri prin munte, care vor avea fiecare lungimea de câte 6,9 km, fac parte din viitoarea linie de cale ferată Brașov-Simeria, din Coridorul Rin-Dunăre, secțiunea Brașov – Sighișoara, subsecțiunea 2: Apața-Cața. Proiectul este cofinanțat de Uniunea Europeană, iar contractul a fost semnat de Compania Națională de Căi Ferate (CFR SA) cu consorțiul format din AKTOR SA – Alstom Transport SA – Arcada Company.
Mașina de forat Eleni a început lucrările la 5 martie 2024 și a ajuns deja la o adâncime de peste 530 de metri în munte, în timp ce Varvara, lansată la 29 mai 2024, a atins 350 de metri. Săpăturile sunt susținute de instalarea continuă a inelelor prefabricate din beton, care formează structura tunelurilor cu un diametru interior de 8,4 metri și unul exterior de 9,4 metri. O linie de cale ferată va trece prin fiecare dintre aceste tuneluri, scurtând actualul traseu în zig-zag al trenului de la Brașov la Sighișoara, care urmează albia Oltului.
În paralel, alte două tuneluri, denumite Homorod, cu o lungime de 5,1 kilometri fiecare, urmează să fie forate între Racoș și Homorod. Mașinile de forat TBM Alexandra și Konstantina, care vor executa aceste lucrări, sunt în faza de asamblare și testare.
AKTOR Construction este membră a grupului Intrakat, este un jucător important în sectoarele construcțiilor și infrastructurii concesiunilor/parteneriatelor public-privat (PPP), surselor regenerabile de energie (SER), stocării energiei, dezvoltării imobiliare, proiectelor de mediu și tehnologiilor digitale din Grecia, cu o prezență semnificativă în Europa de Sud-Est, listată la Bursa de Valori din Atena din 2001.
Ce este un TBM și un EPB (Earth Pressure Balance) și cum funcționează?
TBM-urile (Tunnel Boring Machines) sunt mașini de forat mecanizate cu cilindri goi din oțel, numiți scuturi. TBM-urile mari sunt cele cu diametrul mare de 8 -16 metri lungime, împinse înainte în subteran de cricuri hidraulice (berbeci de împingere), în timp ce un disc rotativ, numit cap tăietor, echipat cu discuri sau lame de tăiere în partea din față a scutului excavează solul moale sau/și roca dură. În fața capului tăietor se adaugă spumă pentru protecție împotriva uzurii și pentru a crea un material omogen păstos.
Materialele excavate sunt colectate temporar în spatele capului de tăiere într-o cameră cilindrică, unde sunt amestecate cu apă și aditivi chimici, creând un echilibru al presiunii pământului (EPB) pentru a susține, dacă este necesar, fața de sub excavare, prevenind prăbușirea acesteia. Acest proces este o tehnologie inovatoare de tunelare mecanizată, deoarece oferă siguranță maximă simultan cu forarea.
Materialul excavat poate fi îndepărtat din cameră utilizând un transportor pe baza principiului „șurubul lui Arhimede” și apoi în afara tunelului cu ajutorul sistemului de benzi transportoare.
În partea din spate a scutului și sub protecția acestuia, segmentele curbe din beton prefabricat sunt asamblate în inele circulare și plasate în poziția dorită folosind un dispozitiv special. Inelul de prefabricate devine căptușeala finală a tunelului forat, odată ce o anumită deschidere a tunelului a fost excavată (1,5 metri). Pe măsură ce Scutul avansează, inelul circular rămâne pe poziție, susținând terenul excavat după ce a fost umplut cu ciment.
Există un tren de vagoane de susținere, remorcate de scut prin tunelul căptușit, numite ganturi, care transportă toate echipamentele mecanice, electrice și utilitățile necesare funcționării TBM. Lungimea totală a TBM-ului, inclusiv a ganturilor, poate ajunge în unele cazuri la 130-150 metri.
Acest principiu al așa-numitului tunel mecanizat oferă astăzi o siguranță mai mare și o construcție mai rapidă a tunelurilor complete decât metoda tradițională de tunelare NATM. Tehnologia TBM-EPB este legată de o tehnologie extrem de sofisticată, care variază de la controlul a peste 150 de funcții de operare simultan de la sisteme în timp real de la distanță, până la un sistem de navigație de înaltă tehnologie al scutului de avansare, care îl controlează cu toleranțe de 5-10 centimetri față de axa teoretică a tunelului pe toată lungimea tunelului.
(D.C.)
- Etichete:
- mureș
- proiect feroviar
- sapaturi
- sighisoara
Recomandări zi de zi
Administratie
Social
Politic
Business
Sanatate
Invatamant
Sport
Citește și:
Recomandari
|
|
|
Lasă un comentariu